رفتن به مطلب

مشاركت مردمي در مقاوم سازي و استحكام بخشي بافتهاي تاريخي


ارسال های توصیه شده

حسن احمدي *

منيرالسادات شهابي **

چكيده

يكي از معضلاتي كه بافتهاي تاريخي شهرها با آن روبرو هستند، فرسودگي كالبدي و عدم استحكام و ايمني بناهاي اين بافتها است. اين بافتها كه از سرمايه‌هاي ملي و هويت بخش شهرهاي ما هستند، سالهاست كه مورد بي‌توجهي و بي‌مهري قرار گرفته‌اند و عملاً تلاشي جدي و پيگير براي حفظ و ارتقاء كيفيت آنها صورت نمي‌گيرد.

براي پيشگيري از فرسايش هر چه بيشتر اين بافتها و در نهايت تخريب و انهدام آنها ضروري است تمهيداتي انديشيده شده و اقدامات اساسي صورت گيرد. چرا كه اگر اين بافت‌ها تخريب شوند علاوه بر صدمات جاني و مالي به ساكنين آنها، ضربه جبران ناپذيري بر هويت و تاريخ شهرها وارد مي‌شود.

از طرفي مداخله در بافتهاي كهن در هر شكلي كه باشد، دخالت در بافتي زنده و زندگي مردمان است؛ از اينرو بدون مشاركت‌ فعال ساكنين اين بافتها راه به جايي نمي‌برد. اما عليرغم اينكه مقاومت و استحكام بنا تأثير جدي بر زندگي و امنيت جاني ساكنين آن دارد؛ ليكن به نظر مي‌رسد ساكنين تمايل چنداني براي مشاركت در استحكام بخشي و مقاوم سازي محل سكونت خود ندارند. عدم آگاهي و نداشتن اطلاعات كارآمد، عدم توان مالي، طرز تلقي شكاكانه مردم نسبت به نتايج طرح‌هاي دولتي و . . . مي‌توانند از جمله دلايل عدم مشاركت مردم باشد. از طرفي تا به امروز رويكرد مسئولين به مشاركت شهروندان رويكردي ابزاري و مقطعي بوده است؛ در حاليكه مشاركت فعال امري فراتر از تأمين مالي بوده و يا منحصر به يك پروژه خاص نمي‌شود. از اينرو افزايش مشاركت نيازمند گسترش فرهنگ مشاركتي در سطح مسئولين و مردم مي‌باشد.

با چنين رويكردي اين مقاله درصدد است تا ضمن شناختي همه جانبه از مشاركت و علل عدم تمايل مردم به مشاركت در زمينه مقاوم سازي و استحكام بخشي بافتهاي تاريخي شهرها راهكارهايي براي تقويت انگيزه‌هاي مشاركت و نيز ساختار و بستر لازم براي اين مهم ارائه دهد.

وازه های کلیدی:بافت تاریخی،فرسودگی، مقاوم سازی،مشارکت

دانلود

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...