رفتن به مطلب

► •*♥*•◄ دلیل پیدایش شفقهای شمالی در زحل ► •*♥*•◄


YAGHOT SEFID

ارسال های توصیه شده

ارتباط الکترونی میان زحل و "انسلادوس"/ دلیل پیدایش شفقهای شمالی در زحل

 

مطالعه ای جدید نشان می دهد سیاره زحل نیز از پدیده زیبایی به نام نورهای شمالی یا شفق شمالی برخوردار است که به واسطه جریان یافتن الکترونها از جانب قمر انسلادوس و به سوی این قمر شکل می گیرد. به گزارش خبرگزاری مهر، این شفقها بسیار کم رنگ بوده و در طیف نوری ماورا بنفش می درخشند.

 

یافته جدید فضاپیمای کاسینی نشاندهنده ارتباطی مشابه ارتباط مداری میان سیاره مشتری و سه قمر همسایه اش است. جریان الکترون به سو و از جانب قطبهای انسلادوس در حلقه هایی بزرگ شکل گرفته و پس از برخورد با میدان مغناطیسی زحل شفقهای رنگارنگی را خلق می کنند.

روند خلق شفقها در زحل مشابه پدیده ای است که در ارتفاعات بالای زمین رخ می دهد، اینجا، بر روی زمین مسیر ذرات باردار پر شتابی که از سوی بادهای خورشیدی به سوی زمین راهی شده اند به واسطه میدان مغناطیسی زمین منحرف شده و منجر به خلق تصاویر شگفت انگیزی می شوند که ما آنها را به نام شفقهای شمالی یا جنوبی می شناسیم.

 

در مقابل میدانهای مغناطیسی زحل و مشتری اقمار آنها را در خود فروبرده و به واسطه پدیده ای که جفت شدگی الکترودینامیکی نامیده می شود، ذرات مستقیما از سوی قمرها به سوی سیاره ها کشیده شده و مداری الکتریکی به وجود می آید. انتظار می رود مکانیزم شفقهای زحل بر اساس گوگردی باشد که از فعالیتهای آتشفشانی ناشی می شود، این گوگرد توسط نور خورشید تجزیه شده و الکترونها و یونها را به وجود می آورد.

با این همه در مورد قمر انسلادوس این منبع می تواند الکترونهای ناشی از فعالیتهای آتشفشانی باشد که مواد مایع و یا نمک دار را به بالا پرتاب می کند. شفقهای ایجاد شده بر روی زحل شدت یک دهم شفقهای دیده شده در سیاره مشتری را داشته و شدت نوری آنها از تنوع بالایی برخوردار است.

 

 

بر اساس گزارش بی بی سی، ماموریت فضاپیمای کاسینی سال گذشته تا سال 2017 تمدید شد. این فضاپیما از سال 2004 در کنار زحل و قمرهایش حرکت کرده و تا کنون 12 عبور نزدیک از قمر انسلادوس را با موفقیت به پایان رسانده است.

 

 

639468_orig.jpg

کاسینی موفق به ثبت تصاویری از بخشهای درخشان در منطقه قطب شمال سیاره زحل شده که نشاندهنده وجود ارتباط الکتریکی میان زحل و انسلادوس است

639469_orig.jpg

میزان و شدت تابش پرتوهای ماورا بنفش در بخشهای قطبی زحل

639470_orig.jpg

شبیه سازی یه بعدی از ارتباط الکتریکی میان زحل و انسلادوس

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...