رفتن به مطلب

بيوشيمي بيگانه: بررسي حيات بيرون از كره خاكي


mim-shimi

ارسال های توصیه شده

اگر همواره مانند گذشته بينديشيد، هميشه همان چيزهايي را به‌دست مي‌آوريد كه تا بحال كسب كرده‌ايد. فاينمن

alien.jpg

 

مقدمه

 

دانش بيوشيمي در جامعه علمي ما هنوز نتوانسته است اهميت و جايگاه ويژه خود را پيدا كند. طبيعي است كه متخصصان علوم مختلف پزشكي و حوزه‌هاي مرتبط، با تسلط بر دانش بيوشيمي تبحر بيشتري در مديريت بيماري ها و بررسي و درمان آنها خواهند داشت.

علاوه بر فهم و درك عميق بيوشيمي، شناخت حوزه‌هاي جديد كاربرد اين دانش نيز مظلوم واقع گرديده است و پژوهشگران به تحقيق و علم‌آموزي در حوزه‌هاي كليشه‌اي اين علم بنيادي بسنده كرده اند. در اين مقاله سعي خواهيم كرد حوزه‌اي جديد از دانش بيوشيمي به نام Alternative biochemistry يا "بيوشيمي ديگر" را به علاقمندان اين رشته معرفي كنيم. بنا بر كاربرد اين حوزه علمي مي توان پيشنهاد كرد كه در فارسي آن را به صورت "بيوشيمي بيگانه" ترجمه كنيم.

 

بيوشيمي بيگانه

بيوشيمي بيگانه نوعي مفهوم فكري براي بررسي انواع زندگي موجودات فرازميني مي‌باشد كه به صورت اساسي با زندگي بر روي زمين متفاوت است. در اين نوع حيات عنصري غير از كربن اساس سلول‌ها را تشكيل مي‌دهد و نيز ماده حلال اصلي حيات مايعي غير از آب مي باشد. نظريه‌هاي حيات فرازميني مبني بر بيوشيمي بيگانه در داستان‌هاي علمي و تخيلي رايج هستند.

 

ايزومريسم فضايي يا Chirality

مولكول‌هاي زيستي موجود در كره زمين، كايراليته ويژه‌اي دارند. براي مثال تمام قندها از نوع D و تمام اسيدهاي آمينه از نوع L هستند. مولكول‌هاي داراي كايراليته مخالف خصوصيات شيميايي مشابه با تصاوير آيينه اي خود دارند، بنابراين امكان وجود حيات با آن نوع از مولكول‌ها نيز وجود دارد.

 

كربن يا سيليكون

از آنجا كه هنوز شكلي از حيات كه اتمي غير از كربن را به عنوان اتم اصلي در ساختار مولكول‌هاي زيستي بپذيرد يافت نشده است، گروهي از محققان راه "تعصب كربني" يا

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
را در پيش گرفته اند. مناسبترين اتمي كه به عنوان جايگزين كربن مطرح گرديده است، سيليكون مي باشد كه از خواصي مشابه كربن برخوردار بوده و گروه تناوبي مشابهي دارد. همچنين فرضياتي درباره امكان جايگزيني فسفر و نيتروژن ( P-N ) به جاي كربن مطرح گرديده است.

 

ساير مباحث

مباحث پيچيده زيادي درباره شكل گيري حيات مبني بر آرسنيك، كلر و نيز فسفر مطرح شده است. همچنين درباره امكان فتوسنتز با نورهايي غير از سبز (مثل نور آبي يا اشعه گاما) مباحثي مطرح شده است. ملانين كه در بيشتر موجودات براي مقابله با اشعه خورشيدي و نور فرابنفش كاربرد دارد، در برخي از قارچ‌ها براي به دام‌اندازي اشعه گاما با انرژي بيشتر از نور مرئي استفاده مي شود. شكل‌گيري حيات مبني بر حلال‌هايي نظير آمونياك و فلورايد هيدروژن از ديگر مباحث مطرح شده است.

 

 

براي مطالعه بيشتر و آشنايي با ساير مباحث مرتبط مي توانيد به نشاني زير مراجعه نماييد:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...