رفتن به مطلب

ابلاغ دستورالعمل کنترل نمای شهر اصفهان


ارسال های توصیه شده

اصفهان، پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی و یکی از کلان شهرهای کشور است که انجام پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای در آن امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

 

به منظور پیگیری مباحث عمرانی در اصفهان و تأثیر آن بر توسعه فضای شهری در شهر گنبدهای فیروزه‌ای گفت‌وگویی با مصطفی بهبهانی، رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان انجام دادیم که در ادامه به بخش‌هایی از آن اشاره می‌شود.

- در برهه‌ای از زمان در اصفهان ساختمان‌های بی‌هویت ساخته شد

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان هدف اصلی از برگزاری همایش سیما و منظر شهری در سال گذشته را بستر سازی در جامعه عنوان کرد و گفت: آسیب شناسی پراکنده‌ای در سال‌های گذشته نسبت به سیما و منظر شهری اصفهان انجام شده بود، ولی با این همایش درصدد طرح موضوع در جامعه بودیم.

مصطفی بهبهانی افزود: روند ساخت و ساز درشهرها باید به سوی حفظ هویت تاریخی و فرهنگی شهرها پیش رود، اما متأسفانه در برهه‌ای از زمان در خیابان‌های اصلی و مجتمع‌های بزرگ اصفهان، ساختمان‌های بی هویت و با دیدگاه‌های متفاوت ساخته شد. وی اظهار داشت: در همایش سیما و منظر شهری به این موضوع پرداخته شد که سیما و منظر شهر جزیی از مشاعات شهر است و نمی‌تواند تابع سلیقه مالکان و طراحان باشد و باید درچارچوب شهر، هماهنگ با شهر و ضابطه‌مند باشد.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر اصفهان برگزاری این همایش را نقطه حرکتی به سوی تعریف اصول، دستورالعمل و ضابطه برای سیما و منظر شهری عنوان کرد و ادامه داد: برترین حرکت توسط شورای عالی معماری و شهرسازی فراهم و بر اساس دستورالعمل این شورا هر شهر باید در ساخت و ساز اصول بومی سازی را رعایت کند. وی با اشاره به ایجاد بسترهای لازم در جهت بومی سازی ساخت و ساز در شهر اصفهان گفت: امروزه تمام مسوولان، سازندگان، طراحان و ... به اهمیت اجرای این دستورالعمل واقف هستند و اجرای آن را لازم می‌دانند.

این عضو شورای شهر اصفهان با بیان اینکه دستورالعمل شورای عالی معماری درخصوص بومی سازی شهرها در شورای اسلامی شهر تصویب شده است، افزود: این دستورالعمل با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، سازمان مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی، شهرداری و نهادهای ذی‌ربط تعریف و تدوین شد. وی با بیان اینکه دستورالعمل این شورا برای اجرا ابلاغ شده و در حال حاضر نیز کمیسیون‌هایی برای کنترل این دستورالعمل در استان تشکیل شده است، اظهار داشت: بر اساس این دستورالعمل باید بومی سازی از نقشه‌های معماری، خیابانهای اصلی و خیابانهای بزرگ شهر آغاز شود.

بهبهانی خاطرنشان کرد: نقشه معماری باید دارای نقشه نما باشد یعنی در ساز و کار اجرایی تا مرحله سقف اجازه داده می‌شود نما تهیه شود و ازسقف اول به بالاتر اگر نما تعریف نشده باشد اجازه ساخت به ساختمان داده نمی‌شود و در حال حاضر این موضوع در شهرداری به عنوان یک ضابطه تعریف شده است. وی با بیان اینکه نقشه‌های طراحان در کمیسیونهای شهرداری از جهت انطباق با ضوابط این دستوالعمل کنترل می‌شود، افزود: شهرداری متولی اصلی کنترل انطباق نقشه‌ها با بوم و فرهنگ شهر است.

- برای طراحی نمای ساختمان به طراحان فرصت کافی داده می‌شود

رییس کمیسیون عمران شورای شهر اصفهان گفت: شهرداری درنظر داشت که نظارتها و تایید نقشه‌ها و فعالیتهای بومی سازی تماما قبل ازصدور پروانه انجام شود، ولی این امکان وجود نداشت چراکه طراحی ساختمان زمان بر و طولانی است. بهبهانی با بیان اینکه مالک زمین در بیشتر موارد برای گرفتن پروانه ساختمان عجله دارد، افزود: صدور پروانه با یک پلن امکان پذیر است ولی برای طراحی نمای ساختمان به طراحان فرصت بیشتری داشته شده و تا مرحله‌ای که سقف اول اجرا نشده امکان طراحی نما است.

وی با اشاره به کنترل مضاعف تمام ساختمانهای اصفهان درسالهای اخیر اظهار داشت: مجوز بتن ریزی ساختمانهای کمتر ازشش سقف را سازمان نظام مهندسی و بالای شش سقف را شهرداری می‌دهد. این عضو شورای شهر اصفهان خاطرنشان کرد: اگرنقشه ساختمان تایید نشود، مجوز بتن ریزی به آنها داده نمی‌شود و تا زمانی که مجوز بتن ریزی داده نشود، اجازه ساخت و تکمیل داده نمی‌شود.

بهبهانی با اشاره به ابلاغ دستورالعمل کنترل نما وبومی سازی آن به شهرداری های مناطق تصریح کرد: این دستورالعمل در کمیسیون عمران درحال بررسی است و تا هفته آینده در جلسه علنی شورا تصویب می‌شود. وی با بیان اینکه روسای شهرسازی مکلف به کنترل نمای تمام ساختمان‌های شهر هستند، افزود: برای اجرای این طرح شهرداری مکلف به اجرای تدریجی کنترل نمای خیابانهای اصلی و گردشگری، مکانهای مهم و مجتمع‌های بزرگ مسکونی و تجاری در شهر است.

بهبهانی یکی از شاخص‌های این طرح را استفاده از رنگهای روشن مثل خاکی، بژ، قهوه‌ای و لاجوردی که بوم رنگ اصفهان است، عنوان کرد و بیان داشت: در نماهای اصفهان و در بخش بومی سازی ساختمانها باید ازمصالح آجر ومشابه آن استفاده شود و در صورت تمایل به استفاده از سنگ باید با آجر تلفیق شود. وی ادامه داد: نماهای تمام شیشه‌ای و شیشه‌های ریفلکس و نماهای کامپوزیت در اصفهان کاملا ممنوع شده ولی درصورتی که مالک بخواهد ازاین نماها در داخل ساختمان استفاده کند تا 10 درصد مجاز است، چراکه زمینه ساختمانهای شهر باید زمینه نگاه اصفهان باشد.

- استفاده از نماهای سیاه رنگ در اصفهان مجاز نیست

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی ومعماری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در سال اخیر به هیچ وجه اجازه استفاده از نماهای سیاه رنگ در اصفهان داده نمی شود و باید از رنگهای روشن استفاده شود. بهبهانی افزود: زمانی نماهای رومی مد شده بود ولی سریع از مد افتاد و تنها تعدادی ساختمانهای بدون هویت و بی هماهنگ با فضای شهر باقی ماند. وی اظهار داشت: براساس این دستورالعمل اصل طراحی ساختمان باید هماهنگ با محیط و بافت موجود شهر اصفهان باشد و طراح اختیار کامل در طراحی ندارد مگر در مکانهایی که چندان به شهر مربوط نمی‌شود.

- اجرای مقررات ملی ساختمان در کشور بر اصول علمی شکل نگرفت

نماینده شورا در شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی طرحهای عمرانی و کمیسیون بررسی و تصویب طرحها در شهرداری اصفهان اظهار داشت: سیر اجرای مقررات ملی ساختمان، تخصصی سازی ساختمان و ساخت و ساز در کشور بر اساس اصول علمی شکل نگرفت، بلکه براساس ایجاد بحران شکل گرفت.

بهبهانی با اشاره به وقوع زلزله طبس و تلفات سنگین آن بیان داشت: وقوع این زلزله هشدار و نقطه شروعی برای آسیب شناسی مسایل مربوط به ساخت و ساز در کشور بود. وی نخستین گام پس از وقوع زلزله طبس را تدوین آیین نامه 2800 و ابلاغ رسمی آن در سال 66 عنوان کرد و افزود: با ابلاغ این آیین نامه مقرر شد ساختمانها براساس این آیین نامه ساخته شود، ولی با وجود ابلاغ آن، آیین نامه ضمانت اجرایی نداشت و ساخت و سازها در کشور بدون توجه به مقررات آیین نامه ساخته می‌شد.

- ایجاد موج جدید مقابله با تلفات انسانی پس از زلزله رودبار و منجیل

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: روند ساخت و ساز تا زمان وقوع زلزله رودبار و منجیل بدون توجه به آیین نامه 2800 ادامه داشت و پس ازوقوع زلزله های رودبار ومنجیل موج جدیدی برای جلوگیری از تلفات در کشور ایجاد شد.

بهبهانی با اشاره به اجرایی نشدن ونداشتن ضمانت اجرایی آیین نامه 2800 در زمان تصویب، افزود: در سال 75 پس از وقوع زلزله رودبار و منجیل، قانون نظام مهندسی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. وی افزود: با تصویب قانون نظام مهندسی کشورمقرر شد ساخت و ساز کشور در چارچوبی قانونمند قرار گیرد، ولی درزمان تصویب، این قانون تنها شهرهای بزرگ کشور را تحت پوشش قرار داد و به تدریج شهرهای کوچک را نیز تحت پوشش گرفت.

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهراصفهان با اشاره به توسعه سازمان نظام مهندسی از سال 75 اضافه کرد: درحال حاضرسازمان نظام مهندسی در شهرهای کوچک نیز نمایندگی دارد. بهبهانی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 33 قانون نظام مهندسی باید یک ساز و کار اجرایی و الزام آور برای اجرا شدن این قانون در کشور تعریف شود و در این راستا از سال 83 و پس اززلزله بم، قانون نظام مهندسی به عنوان ابزاری قاطع وارد میدان ساخت و ساز کشور شد. وی با بیان اینکه روند نرم افزاری قانون مقررات ملی ساختمان از سال 75 و روند سخت افزاری آن از سال 83 در کشور شکل گرفت، اظهار داشت: مقررات ملی ساختمان پس از قانون نظام مهندسی به تدریج شکل گرفت.

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان بیان داشت: در راستای اجرای مقررات ملی ساختمان از سال 83 انواع نظارت‌ها و کنترل‌های مضاعف نسبت به ساختمان‌های شهر اصفهان شروع شد. وی افزود: بر اساس ساز و کارهای تعریف شده سازمان نظام مهندسی استان باید بتن، فولاد، جوش وانواع آزمایشات، نقشه‌های محاسباتی ساختمان‌های استان را کنترل کند.

بهبهانی با بیان اینکه در 90 درصد ساختمانهای شهر اصفهان آزمایشات بتن انجام می‌شود، گفت: صد درصد ساختمانهای اصفهان دارای نقشه‌های اجرایی سازه است. وی خاطرنشان کرد: نظارت‌های ساختمان‌های شهر اصفهان صددرصد انجام می‌شود.

- 90 درصد ساختمانهای اصفهان ایمن هستند

وی با بیان اینکه مسکن مهر در شهرهای کوچک ساخته می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر ساخت مسکن مهر در شهرهای کوچک بر طبق برنامه ریزی و هماهنگی‌های انجام شده کنترل می‌شود. بهبهانی خاطرنشان کرد: در شروع ساخت مسکن مهر کنترل و نظارتها به خوبی انجام نشد، ولی از زمانی که سازمان نظام مهندسی وارد عمل شد مسکن مهر نیز تحت کنترلهای مضاعف قرارگرفت و آزمایشهای لازم انجام و نقشه‌ها توسط سازمان تایید شد.

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه 90 درصد ساختمانهای اصفهان ایمن هستند، اظهار داشت: نظارتهای مربوط به سازمان نظام مهندسی استان بنا به دلایلی که خارج از کنترل سازمان است به صورت کامل انجام نمی شود، ولی در حال حاضر 90 درصد ساختمانهای شهر اصفهان ازمطلوبیت خوبی در بخش سازه بهره مند هستند. وی با اشاره به عجله و شتابی که در ابتدا در ساخت مسکن مهر بود، اظهار داشت: به خاطر این عجله و شتابی که در ساخت مسکن مهر در ابتدا بود، مباحث علمی در ساخت مسکن مهر دیده نشد که خوشبختانه به سرعت تمام ساز و کارها روی ریل اصلی برگشت.

وی یادآور شد: در بیشتر مواقع نظارتها پیش از صدور پروانه ساخت انجام می شود، ولی با توجه به عجله‌ای که در ساخت مسکن مهر بود، پروانه ساخت پیش از انجام نظارتها صادر شد که در ادامه با تعاملاتی که با سازمان مسکن و شهرسازی صورت گرفت نظارتها روند خوبی پیدا کرد و کنترل ها انجام شد.

- استفاده از پلی استایرن در ساختمان‌ها ممنوع نیست

بهبهانی با بیان اینکه استفاده ازعایق های پلی استایرن در ساختمان ممنوع نیست بلکه نوع و شرایط استفاده از آنها در قانون تعریف شده است، گفت: دستورالعمل و شرایط استفاده ازپلی استایرن توسط مرکز تحقیقات مسکن و ساختمان وزرات مسکن و شهرسازی به استان ها ابلاغ شده است. وی خاطرنشان کرد: باید ازعایق پلی استایرن از نوع متراکم کند سوز در ساختمان ها استفاده شود که این نوع پلی استایرن دارای ضوابط تایید شده وزارت مسکن و شهرسازی است.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر اصفهان با بیان اینکه اداره استاندارد استان متولی استاندارد سازی محصولات ساختمان و پلی استایرن است، گفت: اداره استاندارد باید از تولید و ورود محصولات غیراستاندارد به بازار جلوگیری کند.

بهبهانی تعداد کارخانه‌های تولید کننده پلی استایرن استاندارد را پنج کارخانه اعلام کرد و افزود: اطلاع چندانی از تعداد واحدهای تولید کننده غیر استاندارد پلی استایرن در استان ندارم. وی گفت: مصرف کنندگان باید از محصولات استاندارد استفاده کنند و لازم است که ضوابط و شرایط استفاده ازاین عایق به صورت کامل در ساختمانها رعایت شود.

- استاندارد 32 محصول ساختمان اجباری است

نماینده شورا در شورای سیاست گذاری و برنامه ریزی طرحهای عمرانی و کمیسیون بررسی و تصویب طرحها در شهرداری با بیان اینکه استاندارد 32 محصول ساختمان اجباری است، اظهار داشت: باید تولید و فروش محصولات استاندارد در بازار افزایش یابد و مصرف کنندگان نیز از محصولات استاندارد استفاده کنند.

بهبهانی خاطرنشان کرد: استانداردهای شن، ماسه، بتن، تیرچه، بلوک، اطفا حریق و فولاد اجباری و عملیاتی شده است. وی با یادآوری اینکه براساس آیین نامه و دستورالعمل ساختمان سازی استاندارد 32 محصول ساختمانی اجباری است، اظهار داشت: تحقق پذیری و استفاده ازمحصولات استاندارد موضوعی متفاوت ازاجباری شدن محصولات است. این عضو شورای اسلامی شهراصفهان گفت: در ساختمانهای اصفهان در بخش مصالح پایه و در بخش ایمنی ساختمان، شن، ماسه، آجر، اطفا حریق، آسانسوراستاندارهای اجباری به نسبت رعایت می‌شود.

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه طبق قانون شهرداریها مکلف به دادن پروانه به زمین‌های قولنامه‌ای نیستند، گفت: حجم زیادی از زمین‌های اصفهان دارای سندهای بزرگ‌اند که درگذشته به صورت قولنامه‌ای خرید و فروش شدند. بهبهانی تصریح کرد: برای صدور پروانه روی زمین‌های قولنامه‌ای تا جایی که امکان داشته با قانون تطبیق و راهکارهای قانونی پیش بینی شده، ولی حجم قابل توجهی از این زمین‌ها راهکار قانونی ندارد.

وی با اشاره به جلسه کارشناسان کانون دادگستری و ثبت املاک درخصوص رفع مشکل زمین‌های قولنامه‌ای افزود: زمین‌هایی که دارای مادر سند و به صورت مشاعی و یک حبه از پلاک به یک نفر فروخته شده را می‌توان در یک چار چوب قانونی آورد و باید کانون کارشناسان دادگستری نیز حدود و ابعاد این زمین ها را مشخص کنند و مالکیتها را بر اساس سلسله قولنامه‌ها احراز کنند، ولی در مواردی که مادر سند آنها و چگونگی انتقال زمین به افراد مشخص نیست به هیچ وجه نمی توان روی این زمین پروانه صادر کرد.

رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر اصفهان خاطر نشان کرد: براساس ماده 147 قانون ثبت، در چند سال گذشته اداره ثبت به زمین‌های قولنامه ای فرصتی برای تکمیل مدارک می داد ودرنهایت با تکمیل مدارک برای آن زمینها سند صادر می کرد، ولی مهلت این قانون دو سال پیش تمام شد و دیگر اجرا نمی‌شود. وی با بیان اینکه این ماده با تغییراتی در مجلس شورای اسلامی مطرح است، افزود: در صورت تصویب این قانون مشکلات قانونی زمین‌های قولنامه‌ای قابل حل است، ولی در حال حاضراگر مردم قصد خرید زمین های قولنامه ای رادارند، باید پیش از خرید از شهرداری استعلام بگیرند.

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه در چند سال اخیر شهرداری به شدت با انجام خلاف سازی ها برخورد کرده است، اظهار داشت: بیشتر کسانی که درگذشته خلاف سازی کرده‌اند ساختمان آنها رای تخریب دارد ولی به دلایلی مانند اینکه عده‌ای در این ساختمانها ساکن هستند رای تخریب هنوز عملیاتی نشده است.

- تعداد خودروهای شخصی از سال 82 در اصفهان 80 درصد افزایش یافته است

عضو شورای شهراصفهان گفت: برای انجام پروژه‌های شهری باید تمام عوامل شهری را در نظر گرفت و برای داشتن برنامه ریزی دقیق و با کیفیت در شهر ابتدا باید برنامه منطقه‌ای و در بالادست نیز برنامه کشوری داشته باشیم، ولی در حال حاضر شهرداری باید مشکلات شهر را بدون داشتن برنامه‌های بالادستی رفع کند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضردر بخش حمل و نقل شهری تعداد خودروهای شخصی از سال 82 تا 86 در اصفهان 80 درصد افزایش یافته است، اضافه کرد: یکی از معضلات شهری افزایش تعداد خودرو، ترافیک وآلودگی هوا است که نمی توان نسبت به آن بی توجه بود.

بهبهانی بیان داشت: برای رفع این مشکل فعالیتهایی درسطح اصفهان برای روان سازی ترافیک اصفهان انجام شد و برای این منظور ما باید دیدگاه جامعی داشته باشیم. وی با اشاره به آلودگی هوای اصفهان بیان داشت: یکی از دلایل آلودگی هوای اصفهان وجود کارخانه ها وصنایع اطراف است که براساس مصوبه دولت در شعاع 50 کیلومتری نباید صنایع آلاینده داشته باشیم ولی متاسفانه ظرفیت پالایشگاه اصفهان در سال گذشته با مصوبه مجلس دو برابر شد و این امر از برنامه بالادستی به شهر اصفهان تحمیل شد.

وی گفت: رشد وسایل نقلیه شخصی از سال 82 تا سال 86 حدود 80 درصد بوده است یعنی 500 هزار وسیله نقلیه شخصی به آمار خودورهای شخصی اصفهان اضافه شد در صورتی که این عدد در سال 82 هشتاد هزار بود که نمی‌توان این افزایش را نادیده گرفت و برای روان سازی ترافیک اصفهان رینگ های دوم و سوم تجهیز شد.

بهبهانی با اشاره به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها افزود: با اجرای این قانون امیدواریم استفاده از وسیله نقلیه شخصی کاهش یابد. وی اظهار داشت: سیاست شهرداری دربرنامه 5 ساله بعدی شهراصفهان توجه به زیرساختهای حمل و نقل عمومی پاک مانند تراموا، brt و قطار شهری است.

رییس کمیسیون عمران شورای شهراصفهان با بیان اینکه تنها بخشی از مباحث زیست محیطی به شهرداری مربوط است، افزود: در آلاینده‌های اطراف شهر شهرداری دخیل نیست. وی یکی از دلایل آلایندگی شهر اصفهان را وجودخودروهای فرسوده دانست و عنوان کرد: طبق برنامه چهارم توسعه باید دو میلیون خودروی فرسوده در کل کشورازناوگان حمل و نقل خارج شود ولی بر اساس آمار تنها حدود 650 هزار خودرو تا پایان برنامه از ناوگان خارج شده است.

بهبهانی تعداد خودورهای فرسوده شهر اصفهان که باید از رده خارج شوند را حدود 70 هزارخودرواعلام کرد و بیان داشت: خارج کردن این خودورها ازچرخه حمل و نقل به عهده شهرداری نیست بلکه وظیفه راهنمایی رانندگی است.

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی ومعماری شورای اسلامی شهراصفهان توسعه فضای سبز را یکی از برنامه‌های شهرداری جهت کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: در چند سال گذشته متراژ سرانه فضای سبزاز 18 متر به 23 مترمربع افزایش یافته است که امیدواریم در برنامه 5 ساله بعدی 27 درصد برسد. وی با بیان اینکه سیرایجاد و تدوین طرح تفصیلی طبق قانون، مربوط به وزارت مسکن و شهرسازی است، گفت: در اصفهان با توجه به اینکه توان مالی سازمان مسکن و شهرسازی پاسخگوی این امر نبوده شهرداری اصفهان وارد عمل شد که در این راستا تعدادی مشاور برای مناطق مختلف و یک نفر مشاور مادر برای هماهنگ کردن پروژه ها و طرح‌های شهری مشخص شد.

مصطفی بهبهانی با بیان اینکه شهرداری اصفهان از سال 83 با مشاورهای این طرح شروع به همکاری کرده است، اظهارداشت: شروع همکاری مشاورهای این طرح هم زمان با فعالیت دوره دوم شورای اسلامی شهراصفهان بود. وی خاطرنشان کرد: بخش اعظمی ازطرح تفصیلی شهراصفهان پس از بررسی‌ها متعدد در دور دوم شورای اسلامی شهراصفهان و مناطق غرب شهر نیز در دوره سوم تصویب و در حدود سه سال است که این طرح برای ادامه روند به کمیسیون ماده پنج فرستاده شده است.

بهبهانی با بیان اینکه اگر طرحی در این خصوص در شورای اسلامی شهر تصویب شود باید در کمیسیون ماده پنج نیز تصویب شود، افزود: پس از تصویب طرح در کمیسیون ماده پنچ جهت تصویب نهایی به شورای عالی معماری و شهرسازی ایران در تهران فرستاده می‌شود. وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های بررسی این طرح در وزارت خانه مسکن و شهرسازی گفت: در حال حاضر بررسی طرح تفصیلی در کارگروه‌های وزرات خانه شروع شده ولی زمان اتمام و ابلاغ آن مشخص نیست و در اختیار شهرداری نیست. بهبهانی با بیان اینکه طرح تفصیلی طبق قوانین یک دوره زمانی دارد که باید پس از مدتی بازنگری شود، افزود: این طرح نیز بازنگری طرح تفصیلی است.

رییس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان معایب طولانی شدن و ابلاغ نشدن طرح تجدید نظر تفصیلی را وقوع اتفاقات جدید تا زمان ابلاغ دانست و افزود: با طولانی شدن زمان ابلاغ، امکان مخدوش شدن طرح وجود دارد که این امرموجب آسیب‌های شهری می شود ولی هرزمان که این طرح ابلاغ شود کارایی خواهد داشت. بهبهانی با بیان اینکه حدود 70 درصد این طرح در اصفهان توسط شهرداری‌ها اجرا می‌شود، اظهار داشت: در چند سال گذشته شهر اصفهان دربخش ارتفاع ساختمانها آسیب‌های بسیارجدی دیده بود که در حال حاضر ارتفاعات ساختمانهای شهر بر اساس این طرح کنترل می‌شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...