رفتن به مطلب

عبور ستاره دنباله‌دار از كنار خورشيد


ارسال های توصیه شده

اولين حادثه نجومي در سال 2010 رقم‌ خورد

عبور ستاره دنباله‌دار از كنار خورشيد .... :ws2::ws2:

 

جام جم آنلاين: يک ستاره شناس آماتور با کمک تصاوير ارسالي از ماهواره «سوهو» توانست عبور يک ستاره دنباله دار را از کنار خورشيد به عنوان اولين رويداد نجومي ، رصد کند.

 

100863961419.jpg

 

ماهواره «سوهو» (رصدخانه هليوسفريک خورشيدي) که ثمره همکاري آژانس فضايي اروپا و آمريکا است در سوم ژانويه 2010 تصاويري را از نزديکي يک ستاره دنباله دار به خورشيد به ثبت رساند.

آلن واتسون يک ستاره شناس آماتور استراليايي است که از سالها قبل در ميان تصاوير ارسال توسط سوهو به دنبال اين ستارگان دنباله دار است.

اين ستاره شناس به محض مشاهده اين رويداد اظهار داشت که اين ستاره دنباله دار از گروه «Kreutz Sungrazers» است.

اين گروه از ستارگان دنباله دار از کنار خورشيد عبور مي کنند و در يک نقطه مشخص ناپديد مي شوند و به نظر مي رسد که خورشيد دنباله دار را بلعيده است.

در تصاوير سوهو به وضوح ديده مي شود که دنباله دار از طرف چپ خورشيد به سمت نقطه مرکزي حرکت کرده و در ديسک مرکزي خورشيد ناپديد مي شود.

از ميان تمام اجرام آسماني کوچکي که در منظومه شمسي حضور دارند ستاره هاي دنباله دار اجرام بسيار ويژه اي هستند. اين ستاره ها از يک هسته جامد به قطر چند کيلومتر ساخته شده اند و از مواد سنگي و يخي تشکيل شده اند که در نزديکي خورشيد تبخير و در طيفهاي مختلفي گسترده مي شوند.

براساس گزارش «آي- تي واير» ، تاکنون ماهواره سوهو توانسته است دنباله دارهاي گروه Kreutz Sungrazers را رصد کند اما نخستين بار هنريش کراتس ستاره شناس آلماني در پايان قرن نوزدهم مدارهاي چند دنباله دار Sungrazers را که در آن زمان شناسايي شده بودند با هم مقايسه کرد.

مطالعات بعدي، نتايج بررسي هاي «کراتس» را تائيد کردند و به همين دليل نام اين دانشمند بر روي اين گروه از دنباله دارها گذاشته شد.

به گفته برخي از ستاره شناسان، قديمي ترين ستاره دنباله دار عضو اين خانواده از اجرام آسماني در 371 بعد از ميلاد رصد شده است

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...