رفتن به مطلب

خانه مقدم


*mini*

ارسال های توصیه شده

خانه مقدم را بهتر بشناسيم

از ویژگی‌های بارز این موزه همگون بودن نسبی فضای معماری با آثار تاریخی موجود در آن است، فضایی که با مساحتی برابر با 2117 مترمربع شامل سه حیاط بیرونی،اندرونی و سرایداری است.

...◊...حیاط بیرونی

ضلع جنوبی

◊..ساختمان بیرونی(تابستانی) که در ضلع جنوبی حیاط بیرونی واقع شده و متشکل از دو بخش است :

 

◊اتاق پذیرایی (سالن گاهنگاری) : این سالن محل کار، فعالیت‌های علمی و پذیرایی از ميهمانان بوده است. در حال حاضر سعی شده که با بخشی از آثار و اشیاء تاریخی مجموعه موزه مقدم، توالی و تسلسلی از آثار تاریخی ایران در این سالن به نمایش گذارده شود که نشان دهنده فرهنگ‌های گوناگون، در دوره‌های مختلف تاریخی هستند. آثاری چون : سفالینه‌ها، ابزارهای سنگی، مفرغینه‌ها شیشه‌ها، مهرها و اثر مهرها و .

حوضخانه : این زیرزمین در دوره مظفری(1324-1313 ه.ق) همزمان با احداث خانه توسط احتساب الملکپدر محسن مقدم – بنا شده است. تزئینات دیوارهای حوضخانه – توسط دکتر مقدم - از کاشی و قطعات ظروف سفالین برگرفته از آثاری نفیس متعلق به سده‌های چهارم تا سیزدهم ه.ق است که سیر و تحول صنعت سفال و کاشی ایران را به نمایش می گذارد.

◊..کارگاه (کتابخانه) : این محل در حقیقت کارگاه (آتلیه) محسن مقدم بوده است که در سال 1337 ه.ش ساخته شده است. در حال حاضر به منظور نگهداری از کتاب‌های دکتر مقدم و دیگر کتاب‌های مرتبط با باستان شناسی و هنر به منظور استفاده پژوهشگران و عموم مردم، این محل تبدیل به کتابخانه شده است.

qumyzpbn1t9pdfgrfyih.jpg

ضلع غربی

◊..ساختمان اربابی(برج) : این ساختمان در زمان حیات دکتر محسن مقدم در سال 1345 ه.ش و به کمک دکتر ابوالقاسمی- یکی از شاگردان ایشان در دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران- به شکل قلعه‌های قرون وسطی اروپا ساخته شده است. دکتر مقدم سعی بر این داشته تا در این محل بخشی از هنرهای مردمی ایران را به نمایش بگذارد. این ساختمان بخش‌های مختلفی چون اتاق کدخدا، حمام کوچک و خانگی با کاشی‌های قاجاری با مضمون استحمام، اتاق صدف، اتاق تدخین و زیرزمین با تزیینات سفال را در برمی‌گیرد.

◊..ایوان قاجار : دکتر مقدم در ضلع شمالی ساختمان اربابی (برج) ایوانی را بر پایه چند ستون و طاق ساخته است. این ایوان با استفاده از کاشی‌های دوران زندیه و قاجار مزین شده است. در وسط این ایوان حوضچه مرمری کوچکی متعلق به حمام فتحعلی شاه کار گذاشته شده است که آب از آن فوران کرده و از طریق یک جوی باریک به داخل استخر می‌ریزد. استخر مذکور که در حاشیه شمالی حیاط بیرونی واقع شده است در سال 1335 ه.ش در جریان سفر زنده یاد دکتر مقدم به اسپانیا، از روی استخر و آب نماهای باغ الحمراء (باغی از دوران صدر اسلام اسپانیا) الگو برداری و با استفاده از حوض یاد شده و تعدادی فواره قدیمی اجرا گردید.

ضلع شمالی

◊..گلخانه : در انتهای غربی ضلع شمالی خانه مقدم گلخانه‌ای مزین به کاشی‌های لعابدار قدیمی و ازاره های سنگی حجاری شده زیبا با مضمون گل و گیاه ایجاد شده است.

ضلع شرقي

◊..دیوار تجدد : دو حیاط اندرونی و بیرونی با دیواری مرکب از چند عدد ستون مارپیچی و تعدادی طاق بر روی این ستون‌ها با تزیینات کاشی و پایه ستون‌های حجاری شده مشابه پایه ستون‌های کاخ چهل ستون اصفهان از همدیگر جدا می‌شوند. دکتر مقدم این پایه ستون‌ها را در هنگام تخریب کاخ خواهر ناصرالدین شاه به این محل انتقال داده است. دیوار تجدد توسط مهندس هوشنگ سیحون طراحی و اجرا شده است.

pmtc1kcb2a8bo4yxn94.gif

 

◊..حوض ژاپنی : دکتر مقدم و همسرشان در حیاط بیرونی باغچه و حوضی را با الهام از باغ های ژاپن طراحی و اجرا کرده اند.

...◊...حیاط اندرونی

ضلع شمالی

◊..ساختمان شمالی : در این ضلع حیاط ساختمانی واقع شده که شامل فضاهای زیر است:

زیرزمین: در دوران اولیهء احداث خانه مقدم از این محل به عنوان حمام و انباری استفاده می‌شده است که در زمان حیات دکتر مقدم کارایی خود را از دست می‌دهد و تبدیل به یک انبار می‌شود. در حال حاضر این محل بازسازی و مرمت شده است و به عنوان گنجینه آثار تاریخی موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

◊..ایوان: این ایوان با نمای بیرونی به شکل دو سنتوری با گچبری ایرانی و بر روی چهار ستون با گچبری کرنتی بر پا شده است. این ایوان با دو رشته پلکان مارپیچ از حیاط قابل دسترسی است و هنوز شکل قدیم خود را حفظ نموده است. تزیینات این محل توسط دکتر مقدم و با استفاده از کاشی‌های کوباچه (چند رنگ) صفوی، آینه کاری زندیه و قاجار و کاشی‌های معرق و خشتی قاجار و پهلوی اول صورت گرفته است.

◊..اتاق قاجار (سالن زمستانی) : دکتر مقدم این محل را با آثار ارزنده‌ای از دوران زندیه و قاجاریه چون : طاقچه گچبری زندیه از اصفهان، شومینه‌ای از قصر فیروزهکاخ «فیروزه خانم» سوگلی ناصرالدین شاه- و... تزیین نموده است و به همین دلیل آن را اتاق قاجار نامیدند. در حال حاضر نیز آثاری از دوران قاجار و پهلوی در این اتاق به نمایش گذارده شده است.

◊..اتاق نشیمن : این اتاق محل اصلی زندگی و به عبارتی اتاق نشیمن و زندگی دکتر محسن مقدم و همسرشان بوده است. در حال حاضر در این اتاق علاوه بر نقاشی‌های صفوی و قاجاری که توسط هنرمندان مشهوری چون رضا عباسی، صنیع الملک غفاری، آقابزرگ شیرازی و... در موضوعات مختلف به تصویر کشیده شده اند، تعدادی قلمدان، جعبه و گنجفه‌های (کارت های بازی) پاپیه ماشه و نیز نقاشی‌هایی که توسط دکتر مقدم کشیده شده به نمایش درآمده است.

 

ضلع شرقی

◊..این ضلع شامل یک دیوار محوطه است. آن گونه که عکس‌های قدیمی موزه مقدم نشان می دهند، دکتر مقدم این دیوار را در مراحل مختلف با کاشی‌ها و ظروف قاجاری آراسته و در وسط این دیوار نیز به زیبایی، طاقنمایی طراحی و اجراء شده است.

 

◊..حیاط: این حیاط توسط دکتر مقدم و همسرشان با الهام از طرح فرش‌های دوران صفوی و قاجار با محوریت حوض در وسط و باغچه‌های پیرامونی طراحی شده است.

...◊...حیاط سرایداری (بخش اداری)

از این حیاط در ابتدا به عنوان مطبخ و محل سکونت مستخدمین و سرایداران استفاده می‌شده است. این بخش از موزه که در قسمت جنوب شرقی آن واقع شده، به علت فرسودگی بیش از حد با اندکی تغییر، مرمت و بازسازی، در حال حاضر به عنوان بخش اداری موزه مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...