رفتن به مطلب

کهربا


shirin.agro

ارسال های توصیه شده

کهربا Amber

 

کهربا در گروه سنگ های اورگانیک (منشا گیاهی، حیوانی)قرار دارد .در دوران قدیم زمین شناسی به صورت صمغ از درختان کاج مخروطی شکل به نام «پیتوس –سوکسینیفرا» خارج شده و پس از خشک شدن به صورت فسیل و سنگ در آمده است.این درختان به ویژه در دوران سوم زمین شناسی«دوره الیگوسن»فراوان بود و گویا صمغ زیادی هم ترشح می کرده اند،به هر حال امروزه کهربا را در طبقات تشکیل شده در دوران سوم،مخصوصا در نواحی دریای بالتیک جستجو می کنند.

 

قشری از طبقات سوم که این صمغ فسیل شده را ضمن فسیل قسمت های دیگر کاج فراوان در بر دارد،به نام «زمین های آبی»نامیده می شوند. عمده کهربا جهان عمری بین 25تا 90میلیون سال دارد. گاهی داخل کهربا حشرات و حتی پستانداران کوچک به دام افتاده که روزگاران پیش از تاریخ یافت می شده اند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

کهربا به خاطر رنگ زیبایش با ارزش است و معمولا از این ماده برای ساخت اشیای تزئینی و جواهر استفاده می شود کهربا ترکیب غیر یکنواختی دارد و مخلوطی از 7 نوع صمغ و رزین است ، به طور تقریبی ترکیب شیمیایی آن را می توان (C10H16O) عنوان کرد.

 

ضریب شکست کهربا 1.539 -1.543 ، وجلای صمغی (resinous) ، چگالی 1.05 -1.09 ساختمانی بی شکل و غیر بلوری (amorphous) ودر تنوع رنگی زرد، نارنجی، قرمز، سفید، قهوه ای، سبز،آبی(bluish) و مشکی دیده می شود.

 

سختی کهربا در مناطق مختلف تفاوت هایی دارد ، کهرباهای جوان تر ،نرم تر از آنهایی هستند که مدت طولانی زیر خاک مدفون بوده اند.کهربا در برمه ، سختی (1تا3) ، کهربای منطقه دریای بالتیک(سختی 2تا 2.5) و در جمهوری دومینکان(سختی 1تا 2) دارد.

 

معادن

 

بزرگترین معدن در غرب کالیمنگراد در روسیه در عمق 30 متری زیر شن و ماسه است و بیشتر در مناطق دریایی بالتیک (Baltic).مناطق دیگری که دارای معدن کهربا هستند،عبارتند از: جمهوری دومینیکان ((Dominican repuplic ایتالیا، رمانی، برمه ، چین، کانادا، مکزیک، ژاپن وآمریکا.

 

ناپاکی در کهربا

 

بیشترین فسیل هایی که در کهربا دیده می شود،از حشراتی است مانند:زنبور(بی عسل)،زنبورعسل،مورچه اما گاهی اوقات در کهرباحشراتی مانند: ملخ،سوسک ، موریانه ،پروانه وحشرات موذی.حیواناتی مانند عنکبوت، هزار پا، عقرب ، قورباغه ،مارمولکها و حیوانات بزرگ مانند پستانداران و پرندگان ،فقط پر یا خز آنها در کهربا دیده می شود.

 

 

در کهربا بقیای گیاهان که شامل گل،هسته، ساقه ،برگ، کاج سوزنی،میوه کاج هم دیده می شود که بسیار با اهمیت اند.

 

فسیل هایی که کمیاب اند ، ارزش و کیفیت کهربا را تعیین می کنند. به خاطر داشته باشید فسیل هایی ارزشمند هستند، که گونه آنها در حیات امروزی زنده نیستند و نسل آنها منقرض شده است.

 

 

قیمت کهربا

 

نا پاکی کهربا باعث افزایش قیمت در کهربا می شود .خبر جالبی که اخیرا درباره یک تکه کهربا دومینیکان همراه فسیل مامولک پیدا شد ، به قیمت 7500هزار دلارفروخته شده است . فروش کهربا به صورت عمده حدودا به قیمت 15دلار بابت هر قطعه داده می شود. توجه داشته باشید کهربا را به صورت قیراط قیمت گذاری نمی کنند کهربا هایی که روی آنها کنده کاری (carving) شده در بازار قیمت بسیار بالایی دارند.

 

نگهداری از کهربا

 

کهربا بسیار نرم و شکننده است ، پس هنگام حمل و نگهداری ،مراقبت خاصی نیاز دارد. اسیدها، عطرها، اسپر های مو و مواد شیمایی باعث خراب شدن سنگ می شوند. همچنین صابون ومواد شوینده یک پوشش سفید رنگ نامطلوب روی سطح سنگ ایجاد می کنند.هیچ گاه برای تمیز کردن کهربا از آب داغ استفاده نکنید و سنگ را در محیط هایی که دارای حرارت بالا هستند قرار ندهید.

 

بهسازی کهربا

 

رنگ کردن(Dyeing) حرارت دادن(heating)پوشش دادن روی سطح(surface coating)روش های بهسازی کهربا هستند. رنگ کردن (Dyeing) باعث می شود سن کهربا بیشتر به نظر برسد و حرارت کیفیت رنگ را افزایش می دهد.

 

با پوشش دادن روی سطح( surface coating) نیز صدمات و ترک های سطحی را ترمیم میکنند.

 

مشابه های کهربا

 

رزین طبیعی ، مصنوعی و پلاستیک مشابه های خوبی برای کهربا هستند با تست های گوهر شناسی قابل تشخیص اند.

 

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...