.FatiMa 36559 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 فروردین، ۱۳۹۰ ادواردو سوتو دی مُرِ؛ معمار پرتغالی که غالب کارهایش ـ شامل تعداد زیادی خانه مسکونی و چند استادیوم فوتبال مهم ـ در کشورش طراحی و اجرا شده اند، بزرگترین جایزه معماری؛ پریتزکرِ 2011 را از ان خود کرد. سوتو دی مُرِ که ساکن شهر شمالی پرتغال، پرتوست، در میان معماران از احترام و جای گاه والایی برخوردار است، اما برخلاف اسلاف پیشینش از شهرت جهانی برخوردار نیست، او دومین معمارِ پرتغالی است که جایزه پریتزکر را دریافت می کند، پیش از او آلوارو سیزاـ معماری که سوتو دی مُرِ، معماری را در دفتر معماری او اغاز کرد، در سال 1992 موفق به دریافت پریتزکر گردید. هیات ژوری در بیانیه خود نام تعداد زیادی از اثار او را اورده اند، که از ان جمله می توان به استادیوم براگا(2004)، برج اداری در پرتو (2007) و طراحی اش برای موزه پائولا رِگو در کاسکایس(2008) اشاره کرد. جایزه ی 100000 هزار دلاریِ معماری پریتزکر هر سال به یک معمار زنده که" به کمک هنر معماری اثاری فاخر برای انسان و محیط مصنوع بیافریند" اهدا می شود. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 3 لینک به دیدگاه
.FatiMa 36559 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 فروردین، ۱۳۹۰ پریتزکر2011: ادواردو سوتو دی مُرِ منابع رسانه ها خبر دادند:معمار پرتغالی ادواردو سوتو دی مُرِ(Eduardo Souto de Mouras)جایزه معماری امسال،که شامل 100000دلار ، یک مدال برنز و احترام ابدی جامعه ی معماری است، را نسیب خود کرد. سوتو دی مُرِ 58 ساله –که بخاطر استادیوم اش در براگا،پرتغال،شناخته شد-دومین معمار پرتغالی لست که جایزه پریتزکر را از آن خود می کند(جالب اینکه ؛او بین سالهای 1975 تا1979 برای اولین بار در دفتر آلوارو سیزا (Alvaro Siza)کار می کرد. برگرفته از یاد داشت های کریستفر هاوتورن(Christopher Hawthorne)-نویسنده-:" سوتو دی مُرِ(Souto de Mouras) مجموعه ای متنوع از کارعمومی و اختصاصی تولید کرده است،اما شاید بهترین علت شناخته شدن او یک استادیوم در براگا(Braga)،پرتغال،است.که در سال 2004تکمیل شد.بِلِر کامین(Blair Kamin)-معمار-خاطر نشان می کند که هیئت ژوری پریتزکر همچنین خانه ی شماره 2 ی او در بوم جسوس(Bom Jesus)-پرتغال- را نیزستایش می کند.مانند سیزا؛که پریتزکر 1992 را تصاحب کرد. سوتو دی مُرِ در پورتو(Porto)دومین شهر بزرگ پرتغال کار می کند. در اینجا نگاهی گذرا داریم به آثار مهم سوتو دی مُرِ: برداشت شده از مطلب مطبوعاتی پریتزکر؛که درباره سوتو دی مُرِ و استادیوم او در براگا نقل قول می کند:"او همزیستی طبیعت و سازه ساخت بشر را به عنوان یک معماری شایسته به نمایش می گذارد.به گفته خود او:" مشکل این بود؛تخریب کوه و ساختن بتن از سنگ" هیئت ژوری از این اثر چنین یاد کرد:"... قدرتمند،به یاد ماندنی وبا چشم اندازی پر هیبت" دیگر پروزه های او برج براگا(Burgo Tower)-تکمیل شده در سال2007-است.این برج در همان شهری بنا شد که او زندگی و کار می کند؛پورتو(Porto)؛پرتغال.هیئت ژوری اینگونه توصیف می کند:"دو ساختمان درست در کنار یکدیگر؛یکی عمودی و یکی افقی،در اندازه های متفاوت،در گفتگو با دیگری و منظر شهری". سوتو دی مُرِ اینگونه اظهار نظر می کند:" برای من یک برج اداری بیست طبقه ؛ پروزه ی غیر معمولی بود."و نیز ساختمان اداری Burgo Empreendimento،خیابان دو باویستا(da Boavista)،پورتو. لُرد پالومبو(Lord Palumbo)؛بطور سر بسته اما با لغاتی تحسین آمیز؛دلایل انتخاب امسال را بیان کرد:" در طی سه دهه ی پیش، ادواردو سوتو دی مُرِ در حال ساخت پیکره ای کاری در زمان ما بود؛اما پژواک هایی از سنت های معماری را نیز به دوش می کشید."و در ادامه می گوید:" ساختمان های او قابلیتی منحصر به فرد در اختلاط خصوصیت های متناقض ظاهری-قدرت و فروتنی،خشونت و لطافت،اعتبار برجسته ی ملی و یک حس صمیمیت- در یک زمان را نمایان می کنند." عکس العمل معمار چه بود؟"زمانی که من تلفن را جواب دادم و به من گفته شد؛من برنده ی پریتزکر شدم،به سختی باور کردم.پس از آن من تایید این خبر را دریافت کردم که واقعا درست بود، و فهمیدم که چه افتخار بزرگی نسیبم شده. این واقعیت که برای دومین بار یک معمار پرتغالی انتخاب شده؛ بیشتر حائز اهمیت است. Estádio Municipal de Braga Estádio Municipal de Braga Estádio Municipal de Braga Manoel de Oliveira Cinema House, Porto Gallery space inside the Silo Norte Shopping mall, Matosinhos, Portugal Casa das Historias Paula Rego, Portugal Department of Geosciences at Aveiro University, Portugal, 1994 Casas Quinta da Avenida, Portugal Burgo Tower by Eduardo Souto de Moura Burgo Tower by Eduardo Souto de Moura برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 3 لینک به دیدگاه
.FatiMa 36559 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 فروردین، ۱۳۹۰ استادیوم براگا در کوهپایه ای با مسطح کردن بخشی از کوه مونت کاسترو ، به عنوان محل برگزاری مسابقات میزبانی یورو 2004 ، ساخته شده . یک تریبون در مقابل تپه و بقیه تریبون ها در امتداد شیب کوه واقع شده اند . در سمت دیگر هیچ تریبونی وجود ندارد و صخره هایی حفاری شده اند که مناطق زیادی از دره مجاور را پنهان می کند . بر این اساس ورزشگاه بخشی از کوه به حساب می آید . به منظور اجرای پروژه با دقت بالا ، سنگ گرانیت از طریق یک سری از انفجارات کوچک برداشته شده اند . بالاترین اختلاف ارتفاع بین دو تریبون برابر با 40 متر است که یکی در بالا و دیگری در پایین ساختار قرار گرفته اند . ردیف ها توسط ساختار کابل های فولادی بین دو تریبون ، شبیه به یک پل باستانی ، پوشانده شده اند که در سراسر زمین بازی حرکت کرده اند . ورزشگاه یک فریم غیر معمول و نوآورانه ارائه می دهد . اول : ساختار در هارمونی با کَرِکتر محیط طبیعی توسط دیوارهای گرانیتی در یک طرف و فضای باز مشخص از سوی دیگر ساخته شده و مناظر طبیعی در نزدیکی زمین بازی ارائه می دهد . دوم : ورزشگاه متعارف نبوده ، چراکه در میان اهداف تأیین شده که یک انتخاب معماریست ، قرار نمی گیرد و تا حد زیادی با روش های سنتی اروپا مغایرت دارد . معمار ادواردو سوتو دی مُر در مقابل ساختار بزرگ ورزشگاه ، در حالی که دست خود را از چپ به راست و بالعکس حرکت می دهد ، می گوید : " به نظر من فوتبال مانند این تماشا می شود . " استادیوم مونیسیپل دِ براگا ، ادواردو سوتو دی مُر استادیوم مونیسیپل دِ براگا ، ادواردو سوتو دی مُر استادیوم مونیسیپل دِ براگا ، ادواردو سوتو دی مُر استادیوم مونیسیپل دِ براگا ، ادواردو سوتو دی مُر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 3 لینک به دیدگاه
.FatiMa 36559 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 9 فروردین، ۱۳۹۰ این خانه با هدف مکانی برای تعطیلات آخر هفته توسط ادواردو سوتو دی مُر ( 1984-1989 ) در کنار زمین گلفی ساخته شده . مقررات ساختمان محلی در این پروژه به شدت تأثیر داشته : بنا باید تنها شامل یک طبقه بوده و فقط 20% زمین طرح را اشغال کند ، هیچ ضمیمه و پیوستی نداشته و سفید باشد . با توجه به اینها ، همراه با خواسته های مشتری ، معمار تصمیم می گیرد که این خانه باید به شکل یک حجم متوازی السطوح و در زمین گلف قرار گیرد . از لحاظ تیپولوژی ، ساختمان بین برخی از معماری های بومی جنوبی و برخی از ساختمان های چینی ( که عجیب به نظر می رسد ) واقع شده . خانه ای در آلگارو ، ادواردو سوتو دی مُر خانه ای در آلگارو ، ادواردو سوتو دی مُر خانه ای در آلگارو ، ادواردو سوتو دی مُر خانه ای در آلگارو ، ادواردو سوتو دی مُر خانه ای در آلگارو ، ادواردو سوتو دی مُر خانه ای در آلگارو ، ادواردو سوتو دی مُر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 4 لینک به دیدگاه
.FatiMa 36559 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 10 فروردین، ۱۳۹۰ تراشه های کانسپچوال ـ ادواردو سوتو دی مره؛ کوگیتوی طراحی و متافیزیکِ فیزیک جیووانی لئونی: یکی دیگر از بن مایه های مطالعات شما برای تبیین قواعد ساخت و ساز تمرکز بر ان سبک سیاقی است که پیش از ما [ی معاصر] در خرابه ها[ی باستانی] به منصه ظهور رسیده اند؟ امروز صبح از الدو رُسی(1931-1997) و جیورجیو گراسی(1953) گفتیم و این ایده رسی در مرکز بحث ما قرار داشت که خرابه ها تبدیل به فرم هایی می شوند معنا از دست داده که می توانند دوباره درون یک پروژه ظاهر شوند، این یکی از محوری و با اهمیت ترین ایده ها در زندگی حرفه ای اش بود و به گمان من در اثار شما هم حضوری چشمگیر دارد؟ ادواردو سوتو دی مره: خرابه مضمونی است که من بدان علاقه دارم، اگوست پره می گوید یک ساختمان خوش ریخت همیشه یک خرابه خوش ریخت هم به جای می گذارد، و تا حدودی و از برخی جنبه ها حقیقت ساختمان را نیز عیان می سازد. این وضعیت در زمان هایی پیش می اید که شما شرایط اصلی حکم بر ابنیه مخروبه را نمی دانید، اما در حقیقت ان چه باقی مانده عملا حاما همه حقیقت است، چرا که تبدیل به طبیعت گردیده، وقتی شما هیچ ایده ایی ندارید که از بافت بیرونی ابنیه مخروبه استخراج شده باشد، می توانید به نظام خود همان ساختمان استمکاک کنید. زمانی که نمی توانم کمپزیسیون نما را حل کنم، اتفاقی که بعضا می افتد، نما را قطع می کنم و این یک برش تولید می کند و هیچکس با برش مشکلی ندارد، ابنیه مخروبه نیز درست به همین جهت که می توان به واسطه شان اناتومی [برش] ان ساختمان باستانی را توصیف کرد و بر اساسش ساختمان را به یک ساختمان جدید تجزیه کرد برایم اهمیت دارد، چرا که می توان ان را یک کل واحد در نظر نگرفت و از همین رو می توان ان را به قسمت های خرد تقسیم کرد و مجددا این قسمت ها را در هم گره زد و دوباره ترکیبشان نمود و نهایتا از این هم کنشی اجزا به محصولی رسید که دیگر ان محصول پیشین نیست. جیووانی لئونی: و البته این سیاق طراحی شما یک ریشه دیگر هم دارد، شما ـ ان گونه که اثارتان بر می اید ـ دوست ندارید هیچ بنایی را از نسخه های پیش ترسیم شده انتزاعی اغاز نمایید. ادواردو سوتو دی مره: دقیقا من به هیچ پیش طرحی باور ندارم، به همین سبب هم هست که طراحی کردن در مثلا یک بیابان کاملا برهوت و یک دست و شدیدا تجریدی برایم کاری بی نهایت سخت است، زمانی که شهردار براگا به من گفت که این یک منطقه سبز است که تو باید برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام را در ان طراحی کنی مدت ها به دنبال یک نشانه گشتم، نهایتا در ان جا یک معدن سنگ ـ البته در مقیاسی کوچک ـ یافتم و همان را نشانه و مبنا قرار دادم. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 3 لینک به دیدگاه
.FatiMa 36559 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 10 فروردین، ۱۳۹۰ برج بورگو (2007) توسط برنده جایزه پریتزکر 2011 ، ادواردو سوتو دِ مُر در پورتو طراحی شده . این ساختمان توسط هیئت داوران پریتزکر این گونه توصیف شده است که : " ... دو ساختمان کنار هم ، یکی عمودی و دیگری افقی با مقیاس های مختلف ، در گفتگو با یکدیگر در یک چشم انداز شهری . " سوتو دِ مُر نیز اظهار داشت که : " یک برج اداری 20 طبقه ، یک پروژه غیر عادی برای من است . من کار خود را از خانه های مسکونی شروع کرده ام . " برج بورگو از ادواردو سوتو دِ مُر برج بورگو از ادواردو سوتو دِ مُر برج بورگو از ادواردو سوتو دِ مُر برج بورگو از ادواردو سوتو دِ مُر برج بورگو از ادواردو سوتو دِ مُر برج بورگو از ادواردو سوتو دِ مُر برج بورگو از ادواردو سوتو دِ مُر برج بورگو از ادواردو سوتو دِ مُر برج بورگو از ادواردو سوتو دِ مُر برج بورگو از ادواردو سوتو دِ مُر برج بورگو از ادواردو سوتو دِ مُر برج بورگو از ادواردو سوتو دِ مُر برج بورگو از ادواردو سوتو دِ مُر برج بورگو از ادواردو سوتو دِ مُر برج بورگو از ادواردو سوتو دِ مُر برج بورگو از ادواردو سوتو دِ مُر برج بورگو از ادواردو سوتو دِ مُر برج بورگو از ادواردو سوتو دِ مُر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 3 لینک به دیدگاه
.FatiMa 36559 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 فروردین، ۱۳۹۰ ادواردو سوتو دِ مُر(Eduardo Souto de Moura)؛یک معمار پرتغالی که در کارهایش مینیمالیسم انتزایی "میس ونده روحه" (Mies van der Rohe)را با نکات برتر در مواد و مصالح بومی و تکنیک های ساختمان سازی ترکیب می کند؛جایزه پریتزکر 2011 را به خود اختصاص داد.جایزه ای که والاترین افتخار معماری است. آقای "سوتو دِ مُرِ" 58 ساله ،معماری که محل کار و زندگیش در پورتو (Porto)-یک شهر شمالی-است،دومین معمار پرتغالی است،که مفتخر به دریافت این جایزه می شود؛اولین نفر کسی نبود جز استاد او"آلوارو سیزا"( Alvaro Siza) در سال 1992. این انتخاب در روز دوشنبه اعلان شد،و باعث توجه رسانه ها و مردم به معماری شد که مورد احترام عمیق دیگر همکارانش است،اما او برای مردم خارج از پرتغال –جایی که بیشترین آثارش در آنجاست-شناخته شده نیست. "شما می توانید بگویید؛او یک معمارِ معمار است"این جمله را کارِن استِین(Karen Stein) می گوید؛یک نویسنده و مشاور طراحی؛فردی که عضو هیئت ژوری پریتزکر است.خانم استین اضافه می کند:"معماری او- سوتو دِ مُر –نگاهی مو شکافانه را طلب می کند.من حدس می زنم حالتی است که به « معماری آرام » ارجاع می دهد،شما واقعا بایستی مدت زمانی را صرف کنید تا به همه قسمت ها و بخش ها بنگرید." آقای "سوتو دِ مُرِ"،کسی که به علت مسافرت؛برای مصاحبه در دسترس نبود،در پورتو-دومین شهر بزرگ پرتغال-متولد شد و در همان شهر نیز به تحصیل پرداخت.او قبل از تغییر مسیر به سمت معماری و کار برای جناب آقای "سیزا"-مشوِق "ادواردو"در آغاز کار و افتتاح شرکتش- از سال 1975 تا 1979 ،در رشته ی مجسمه سازی تحصیل می کرد.این دو مَرد ارتباط نزدیکی با هم دارند؛دفتر آنها در یک ساختمان است؛و در چندین پروژه با یکدیگر همکاری داشته اند. در میان آثار ارشد آقای "سوتو دِ مُرِ"،یک استادیوم فوتبال که در دل کوهی در بِراگا(Braga) ی پرتغال نشسته؛و در سال2004 اتمام یافته؛وجود دارد.در آن مکان سابقا یک معدن سنگ گرانیت قرار داشت؛و بیشتر گرانیت های آن منفجر و خورد شد تا در ساخت بتنِ سازه استفاده شود.این استادیوم دارای دو ضلع طویل است، نمایی ناهموار از کوه ضلع سوم را تشکیل می دهد؛و در سوی چهارم استادیوم به سمت منظره ی شهر باز است. خانم استِین این استادیوم را چنین توصیف کرد:"پر قدرت و به یاد ماندنی" اما او این جمله را نیز اضافه کرد:"و در عین حال احساسی از صمیمیت را نیز القا می کند". کِنِت بی.فرامپتون(Kenneth B. Frampton) پروفسور تاریخ معماری در دانشگاه کُلُمبیا،گفت:خانه های شخصیِ اولیه ی جناب آقای "سوتو دِ مُرِ"،که در دهه ی 1980ساخته شده،استفاده ی "میسیَن"( Miesian)-سبک میس ونده روحه-از سازه ی فولاد و جام های بزرگ شیشه را با نوعی از دیوارهای تیپیکال بنّایی در نواحی اطراف پورتو؛در هم می آمیزد. آقای فرامپتون گفت: بیاد می آورم؛که زمانی که من برای اولین بار در مورد استفاده ی او از بنّایی اظهار نظر کردم؛او- سوتو دِ مُرِ -گفت:"من فکر می کنم،از آخرین نسل هنرمندانی که می دانند چطور چنین دیوارهایی بسازند؛بهره می برم". در سال های اخیر جناب آقای "سوتو دِ مُرِ"،یک موزه نیز در کاسکِیس(Cascais)-پرتغال-طراحی کردند،که به آثار هنرمند پرتغالی؛پائولا رِگو(Paula Rego)اختصاص یافته،این موزه،مجموعه ای از احجام هندسی در بتن قرمز است.و نیز یک مجموعه ی اداری در پورتو که یک برج عمودی با ساختمانی افقی در پایین آن ترکیب شده.آقای فرامپتون می گوید:"این مجموعه ،با ریتم پر و خالی،بر اغلب ابتذال های مهلک ساختمان های اداری بلند مرتبه فائق آمده است". پریتزکر پرایز(Pritzker Prize)در سال 1979 به وسیله ی جِی اِی و سیدنی پریتزکر(Jay A. and Cindy Pritzker)بنیان نهاده شد.هر ساله به معماری که در قید حیات و به عنوان فردی شناخته می شود که به بشریت خدمت پر اهمیتی کرده و محیط را از طریق هنر معماری ساخته،اهدا می گردد.در گذشته،این جایزه؛به همراه 100000 دلار،به معماران مشهور بین المللی مثل:نورمن فاستر (Norman Foster)،رِم کولهاس (Norman Foster) و زاحا حدید (Zaha Hadid) تعلق گرفت. آقای فرامپتون،که از معماری بسیار مشهور اواخر قرن بیستم؛به عنوان یک جوهره ی بیش ازحد فاخر انتقاد می کرد،از شنیدن خبر تصاحب جایزه پریتزکر بدست آقای "سوتو دِ مُرِ" متعجب و در عین حال خوشحال شد.به گفته ی او:"مشکل می توان تصور کرد که اندیشه یک سبک معماری ارتباطی با تام مِین (Thom Mayne) نداشته باشد".-اشاره به برنده جایزه پریتزکر در سال2005 ،کسی که بخاطر طراحی های برجسته و تماشایی شناخته شده است،مثل ساختمان دانشگاهی 2009 ی او در کوپر یونیون(Cooper Union)برای پیشرفت علم وهنر. آقای فرامپتون اظهار می کند:"تقریبا کار سوتو دِ مُرِ بیشتر مبتنی بر مسیر(طراحی) است.ساختمان های او از آغاز کار،تجسم قدرتمندی به عنوان یک اثر ایجاد می کنند،اما مثل یک تصویر به دقت بررسی نمی شوند".او اضافه می کند:"آنها-ساختمان ها-خصوصیاتی را با خود حمل می کنند؛که در مسیر پیشرفت (کار) در قالب سازه،کسب می کنند". اتووود متناسب با اهمیت موضوع فرومی گشوده که در به بحث پیرامون اثار ادوارد سوتو دی مر و اثارش می پردازند، برای مشاهده مباحث می توانید به این برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مراجعه فرمایید Eduardo Souto de Moura Museu Paula Rego, Casa das Histórias, Cascais, Portugal by Eduardo Souto de Moura Burgo Tower by Eduardo Souto de Moura برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
.FatiMa 36559 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 فروردین، ۱۳۹۰ گالری هنری مَتُسینهوس از ادواردو سوتو د مُر ، پرتغال زبان و موادی که ادواردو سوتو د مُر در این ساختار به کار برده ، آن را تبدیل به مکانی کرده که زندگی روزمره با تمام تنوع و ناپایداری را در خود جای می دهد . این گالری هنری با یک آتریوم در داخل یک رمپ بتنی و مارپیچی در بیرون که به پارکینگ دسترسی دارد ، در حومه شهر صنعتی پورتو واقع شده . ساختمان استوانه ای ، 22متر ارتفاع و 12 متر قطر دارد . فضای گالری بالاتر از آتریوم قرار گرفته تا از نور طبیعی بهره مند شود . نور طبیعی بر روی سقف سفید منعکس شده و روشنایی را در طول روز فراهم می کند . دیوارهای داخلی از نقش بسزایی در بهبود صدا ( آکوستیک ) در سالن اجتماعات برخوردارند . گالری هنری مَتُسینهوس از ادواردو سوتو د مُر ، پرتغال گالری هنری مَتُسینهوس از ادواردو سوتو د مُر ، پرتغال گالری هنری مَتُسینهوس از ادواردو سوتو د مُر ، پرتغال گالری هنری مَتُسینهوس از ادواردو سوتو د مُر ، پرتغال گالری هنری مَتُسینهوس از ادواردو سوتو د مُر ، پرتغال گالری هنری مَتُسینهوس از ادواردو سوتو د مُر ، پرتغال گالری هنری مَتُسینهوس از ادواردو سوتو د مُر ، پرتغال گالری هنری مَتُسینهوس از ادواردو سوتو د مُر ، پرتغال گالری هنری مَتُسینهوس از ادواردو سوتو د مُر ، پرتغال گالری هنری مَتُسینهوس از ادواردو سوتو د مُر ، پرتغال گالری هنری مَتُسینهوس از ادواردو سوتو د مُر ، پرتغال گالری هنری مَتُسینهوس از ادواردو سوتو د مُر ، پرتغال برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 1 لینک به دیدگاه
.FatiMa 36559 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 12 فروردین، ۱۳۹۰ پریتزکر 2011؛ تجلیل دوباره از معماری کم حرف و تندیس گون هیئت ژوری باز هم پریتزکر پرایز را به یک مینیمالیست اهدا کرد؛ادواردو سوتو دی مُره(Eduardo Souto de Moura). پیروزی معمار پرتغالی نشان داد؛برای سومین سال متوالی،این جایزه به یک سبک "کم حرف" تعلق گرفت. این روزها زمان برگزاری یکی از مراسم های بهاری معماری است:مطالعه ی برگ های چایِ پریتزکر پرایز(بررسی پریتزکر پرایز با شمیم بهاری برگ های چای) چیزی که ما توانستیم از این سو و آن سو درباره این خبر کسب کنیم،از این قرار است: معمار 58 ساله پرتغالی؛ادواردو سوتو دی مُره؛که به سختی در خارج از حوزه ی کاری خودش شناخته شده،در روز دوشنبه،برنده جایزه پریتزکر امسال نامیده شد،والاترین افتخار این رشته؟این هدیه به طور کاملا واضح؛افتخار تعهد راسخ "سوتو دی مُره" در مسیر کارش در نیل به یک جنس سخت و عضلانیِ معماری مینیمالیست را نشان می دهد.هفت عضو هیئت ژوری پریتزکر-که امسال؛ رِنزو پیانو(Renzo Piano)،گِلِن مورکات(Glenn Murcutt) و آلِخاندرو آراوِنا(Alejandro Aravena) را در جمع خود می دید-تاکید کردند که آثار اخیر "سوتو دی مُره"،به طور کاملا ملموس،در روحیه و رویکرد پروژه های ابتداییِ او ،از دهه ی 1980 ،حفظ شده،او در آن دوران به سمت مقابله با جوانه ی پست مدرنیسم تزیینی،که پس از آن رشد کرد،گرایش داشت. به عنوان یک معمار جوان،هیئت ژوری اشاره کرد؛سوتو دی مُره "مشتاقانه خارج از مُد بود...هنگامیکه امروز به گذشته برمی گردیم،ممکن است ساختمان های ابتدایی (او) نرمال به نظر برسد،اما ما باید به یاد بیاوریم که به راستی آنها(ساختمان ها)در آن زمان چه بی پروا و جسور بودند". در یک مفهوم گسترده تر،انتخاب امسال بدین معناست که در سه سال جاری،اهدائِ جایزه ی هیئت ژوری پریتزکر به طور فرمال واقعا اندوخته شده،و هیچ اشاره ای مبتنی بر یک زمینه بومی خاص نداشته. پیتر زُمتُر(Peter Zumthor) سوئیسی،برنده سال 2009، و زوج ژاپنی کازویو سجیما و ریو نیشیزاوا (Kazuyo Sejima and Ryue Nishizawa)؛برندگان سال گذشته،با سوتو دی مُره ؛در یک رویکرد صریح و کم حرف مشترک بودند و از فرم های فراوانِ ساختیِ حیطه ی معمارانِ جهانیِ مشهورتر مثل:ژان نووِل(Jean Nouvel)-برنده سال 2008-زاحا حدید(Zaha Hadid)-برنده ی سال 2004 -یا فرانک گهری(Frank Gehry)-سال 1998-فاصله داشتند. سه برنده ی سال های اخیر؛غالبا بخاطر آثار اجرا شده در کشورهای خود،مورد ستایش قرار گرفتند،اگر چه "سجیما و نیشیزاوا"،که دفتر آنها در توکیو(Tokyo)،سانا(SANAA) نام دارد؛بتازگی طراحی ساختمان هایی را در هر سوی دنیا بعهده می گیرند.و زُمتُر(Zumthor)، در این خلال،در حال کار بر روی یک نقشه طولانی مدت برای موزه هنر لُس آنجِلِس(Los Angeles County Museum of Art) است،اگر چه آن پروژه مراحل ابتدایی خود را می گذراند.همچنین امسال طنینی از پریتزکر 2006 نیز به گوش می رسید،که به پائولو مِندِز دِ روکا(Paulo Mendes da Rocha) برزیلی تعلق گرفت.و می توان این نکته را خاطر نشان کرد که "مِندِز دِ روکا"،مدت زیادی زیر سایه مشهورترین معمار برزیلی؛اُسکار نیومایر (Oscar Niemeyer) 103ساله بود،و از "سو تو دی مُره" نیز غالبا در مقابل معمار بزرگ پرتغالی آلوارو سیزا(Alvaro Siza)،که پریتزکر 1992 را تصاحب کرد،یاد می شد. "سو تو دی مُره" از سال 1975 تا 1979 در دفتر "سیزا" مشغول به کار بود، و این دو معمار؛پاویون پرتغال را در اِکسپوی جهانی سال 2000 در هانوفر آلمان با هم طراحی کردند.علیرغم ستایش هیئت ژوری بخاطر ثباتِ پیکره ی کاری "سوتودی مُره"،بعضی از ساختمان های ابتدایی او (اَدای) دِینی را به معماریِ "سیزا" ،که با گذر زمان،در حال محو شدن بود، نشان می دهد. "سو تو دی مُره"،فردی که به آثار "سیزا" در پورتو-دومین شهر بزرگ پرتغال-علاقه دارد،اغلب به عنوان یک معمار "نئو-میسیَن" (neo-Miesian) توصیف می شود،ارجاعی به مدرنیست صاحب نفوذ؛"لودویک میس ونده روحه"( Ludwig Mies van der Rohe).اما شناخته شده ترین پروژه های "سوتو دی مُره"؛در اجرای شیشه و فولاد خیلی پیروِ "میس" نیست؛و بجای آن با بتن ،سنگ ،آجر، مِس و چوب کار می کند.و ساختمان های او کراراّ با پاشیدن رنگ جان می گیرند. شاید این معمار به بهترین وجه به واسطه استادیوم شهری براگا(Braga)شناخته می شود؛استادیومی که درست در مقابل یک معدن سنگ ظاهر شده و یک جفت جایگاه را بر فراز پایه ها ،به طور دراماتیک ،نمایان می کند.این استادیوم که در سال 2003تکمیل شد؛یک بخش اولیه از موج معماری استادیوم هایی با طراحی فاخر و بلند پروازانه بود که با استادیوم اُلَمپیک 2008 در بِیژین(Beijing)-چین-،طراحی شده بوسیله ی شرکت سوئیسیِ هِرزوک و میرون(Herzog & de Meuron)،به اوج خود رسید. موزه پائولا رِگو(Paula Rego museum)،نزدیک لیسبون(Lisbon)،که در سال2009 اتمام یافت؛دور تازه ای از تمجید ها را برای "سوتودی مُره" به ارمغان آورد.این موزه با رنگ قرمز پوشانده شده و ظاهر وسیع بتنی و بدون پنجره ی آن آثار "لویی کان" (Louis Kahn)را- بجای "سیزا" یا "میس"- به یاد می آورد. همچنین خانه ی1994 در بوم جسوس(Bom Jesus)،پرتغال،فُرم های نیرومند بتنی را به نمایش می گذارد. مراسم پریتزکر می تواند یک تجارت خیانت آمیز باشد.اگر به طور غیر معمول جابجایی مهمی در آراءِ هیئت ژوری صورت گیرد،که تا به حال در سال های اخیر به صورت منصفانه ثابت بوده است،برگزیده سال 2012 می تواند یک قطب همه گیرو جدید(به معماری) تلقین کند:معماری سیالِ دیجیتال،یا طراحی های بشر دوستانه ی اجتماعی،یاآثاری که با طراحی های شهری و بالاتر از مقیاس شهری مرتبط است. در حال حاضر؛اگرچه هیئت ژوری پریتزکر،با معماری پیوتگی شدیدی دارد و برای هر زمانی دارای اهدافی است؛اما به طور خیره سرانه و نیز ماهرانه از جوهره ی خود می کاهد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
.FatiMa 36559 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 12 فروردین، ۱۳۹۰ ادواردو سوتو د مُر؛ عبور از بازارـ واژه ها و تلاش برای راویت معماری خوب معمار پرتغالي" ادواردو سوتو د مور" كه ساختمانهايش به خاطر استفاده ي شايسته از متريالهاي طبيعي وهمچنين استفاده ي غير منتظره از رنگ در آنها،جايزه ي پريتزر پرايز 2011 را از آن خود كرد.روزدوشنبه از سوي داوران اعلام شد.سوتو د مور 58 ساله،به برندگان پيشين نوبل معماري رنزو پيانو،فرانك گري و تادائو آندو پيوستسوتو د مور را براي طراحي خانه ها هتلها ،موزه ها،اماكن ورزشي و ديگر نمونه هاي طراحي به رسميت ميشناسند.آنها بيشتر در پرتغال و البته در ديگر كشورهاي اروپايي اجرا شده اند. به گفته ي هيئت داوران" معماري سوتو د مور،خوش منظر، پوچ يا بديهي نيست،معماري او ملهم از بينش و جديت است. "بررسي كارهاي د موربه رويدادي مهم احتياج دارد،نه به نگاهي اجمالي.و مانند يك شعر براي ارتباط احساسي تواناست، البته براي آن دسته از مخاطبان كه زماني را براي توجه كردن به آنهااختصاص ميدهند. در موارد پيشين، سوتو د مور تاكيد خود را بر اهميت طراحي ، ساختمان هايي كه نسبتا كاربري خود رابه اجرا مي گذارند،و در يك مقياس جهاني و بالفور خود را با محيطشان متناسب ميكنند،مي گذارد. در او در يك مجمع معماري در سال 2004 ميگويد:معماري اكولوژيكي در كار نيست،حتي هوشمندانه هم نيست و نه حتي معماري پايدار،تنها معماري خوب وجود دارد.هميشه مشكلاتي وجود دارد كه نبايد از آنها فرو گذاري كرد،براي مثال انرژي منابع، هزينه ها،جنبه هاي اجتماعي.بايد هميشه همه ي اينها را مورد توجه قرار داد.در بين پروژه هايي كه مورد توجه هيئت داوران بود استاديومي ورزشي در سايتي كوهستاني در شهر براگا در پرتغال بود، مكاني كه مسابقات قهرماني فوتبال 2004 در آن برگزار شد. هيئت داوران،اين بنا را برجسته،مونومنتال و خودماني با دور نمايي زنده توصيف كردند. هيئت داوران همچنين از كار ذيگر سوتو د موريعني" بازسازي وتجديد مجموعه ي صومعه و دير" نزديك يكي از شهرهاي شمالي پرتغال به نام آمارس نام بردند.پروژه، دير" سانتا ماريا دو بورو "را از خرابي به بازسازي سوق داد.به گفته ي هيئت داوران :سوتو د مور موفق به طراحي فضاهايي شده است كه همگون با تاريخ است و در عين حال برآمده از مفاهيم مدرن. سوتو د مور كه پيش از اين در سال 1992 براي آلوا رو سيزا از برنده هاي پيشين پيتزر پرايز كار كرده بود بعد از برد مسابقه ي طراحي براي يك مركز فرهنگي در شهر خود يعني پورتو، كار مستقل خود را به عنوان طراح از سال 1980 شروع كرد.همراه با پروژه هاي عملي معماري سوتو د مور او همچنين استاد دانشگاه اوپورو و استاد مدعو دانشگاه هاروارد و چندين دانشگاه اروپاست.مراسم رسمي اهداي جايزه ي پريتزر دوم ژوئن در شهر واشنگتن دي سي در تالار كنفرانس ملون يكي از بهترين ساختمانهاي كلاسيك آمريكا برگزارخواهد شد. سوتو د مور صد هزار دلار و يك مدال در يافت خواهد كرد.سوتو د مور" دومين پرتغالي تباري است كه بعد از آلوارو سيزا برنده ي جايزه ي پريتزر ميشود. "به گفته ي سوتو دمور"وقتي به من خبر دادند كه برنده ي جايزه ي پريتزر شدم،به سختي ميتوانستم باو كنم .در واقع اين دومين بار است كه يك معمار پرتغالي برنده ي اين جايزه مي شود و اين مسئله اهميت بسياري دارد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده