رفتن به مطلب

مدار استراق سمع


ارسال های توصیه شده

تحلیل مدار ( شیوه ی کار )

میکروفون های الکترونیکی ؛ فرستنده های رادیویی بسیار کوچکی هستند ، که مخفیانه در یک اتاق قرار داده میشوند که در اینجا میخواهیم آنهارا بررسی کنیم .

از آنجا که اکثر میکروفون ها منابع RF هستند ، تقریبا هر wideband گیرنده می تواند به عنوان یک آشکارساز مورد استفاده قرار گیرد. آشکار ساز مورد استفاده ی ما در این مدار ؛ فرکانس های 1 تا 1000 مگاهرتز را ردیابی میکند . هنگامی که سیگنالی توسط میکروفون ارسال شود ؛ این سیگنال از طریق آنتن دریافت میشود ( نقطه ی 1 روی مدار ) و بعد از عبود از ***** بالا گذر ؛ به پایه ی بیس TR1 اعمال میشود .

اجزاء مدار تشکیل دهنده ی ***** بالا گذر ( C4 ، C5 و R7 ) میباشند .

 

هنگامی که سیگنال های فرکانس پایین به ورودی از ***** اعمال میشوند ؛ خازن C4 و C5 به عنوان یک سوئیچ باز عمل کرده و فرکانس پایین را ***** میکنند ! TR1 ، یک ترانزیستور کلکتور مشترک است و از آن برای تقویت سیگنال استفاده شده است . مقدار بهره ی تعیین شده برای فرکانس 1-1000 مگاهرتز ؛ حدود 10 db میباشد .

R1, R2, R8 برای تامین بایاس ترانزیستور TR1 استفاده شده اند .

سیگنال تقویت شده پس از تقویت از طریق خازن C6 به آند دیود D1 اعمال میگردد . این دیود ویژه ی عمل در فرکانس های بالا ساخته شده است . از آنجا که یک دیود معمولی نمیتواند به سرعت از وضعیت هدایت به شکست برود ؛ از ایجاد جریان اشباع معکوس جلوگیری میکند .

 

با این حال این عملکرد از دیود در محدوده فرکانسهای بالا ، مانند یک هادی در نیم سیکل منفی عمل میکند . پتانسیومتر P1 نسبت سیگنال را در ترمینال های دیود D1 را تنظیم میکند ، و آن را به پایه ی معکوس کننده ی تقویت کننده ی عملیاتی A1 اعمال میکند ( pin 2 ) .

تقویت کننده ی A1 در اینجا به عنوان یک تقویت کننده با گین بسیار بالا تنظیم و استفاده شده است . این بهره ی بالا توسط C8 خازن و مقاومت و R6 و R12 تعریف شده است. در حالتی که هیچ سیگنالی از آنتن وارد نشود ؛ گین پایه ی 1 A1 برابر ولتاژ زمین خواهد بود .

وقتی که آنتن تشخیص یک سیگنال در محدوده 1 -- 1000 مگاهرتز را بدهد ؛ سیگنال را به پایه ی بیس ترانزیستور TR1 اعمل کرده ؛ و ایجاد یک ولتاژ منفی در کاتد D1 میکند .

 

ولتاژی که به پایه ی معکوس کننده ی A1 اعمال شده است ، ( که عمل تقویت و معکوس کننده ی سیگنال را انجام میدهد ) ایجاد یک سیگنال روان مثبت در پایه ی 1 میکند . A1 یک کنترل کننده ی ولتاژ اسیلاتوری است . ( VCo )

 

نوسان فرکانس VCO به وسیله ی ولتاژ خروجی A1 کنترل میشود . تقویت کننده های عملیاتی A2 ، A4 ، همراه با مقاومت R11 ، R13 ، R14 ، R16 ، R17 ، R18 ، R19 ، R20 ، R21 ، R23 و خازن C9 و ترانزیستور ، TR2 برای تشکیل یک اسیلاتور تنظیم شده با ولتاژ کنار هم قرار گرفته اند که خارج از محدوده ی فرکانس صوتی عمل میکند .

خروجی VCO از پایه ی 8 تقویت کننده ی A4 به پایه ی خروجی A3 متصل شده است . خروجی A3 برای راه اندازی TR3 استفاده شده است که عمل راه اندازی اسپیکر را به عهده دارد

قطعات مدار به شرح زير:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

348_es.gif

986_es_2.gif

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...