رفتن به مطلب

مجله شیمی


ارسال های توصیه شده

باسلام به همه اهالی علم دوست داشتنی شیمی

شاید خیلی از شما با مجله شیمی که تقریبا سالی چندبار منتشر میشه و مطالب خوب و مفیدی رو در زمینه شاخه های مختلف این علم ارائه میده آشنا باشید

اما خیلی ها هم آشنایی چندانی ندارند و حتی میشناسم بعضی ها رو که حتی این مجله رو تهیه میکنند اما حوصله نمیکنند یک مقاله رو تا اخر بخونن!

از این رو تصمیم گرفتم مطالبی رو که ممکنه جذابیت داشته باشه به صورت تقریبا خلاصه شده اینجا بزارم تا علاقه مندان استفاده کنند

امیدوارم تاپیک مفیدی باشه

-------------------------------------------------------------------------------------

نکته قابل ذکر این تاپیک با "تازه های شیمی "متفاوت خواهد بود!زیرا ممکن است مطالب عنوان شده در این تاپیک تازه نباشد! و اینکه کلیه مطالبی که اینجا بیان میشود منحصرا از مجله شیمی خواهد بود:a030:

لینک به دیدگاه

کاتالیزگرهای جدید برای واکنش هیدروژن دار کردن

در مطالعه ای که به تازگی پژوهشگران چینی انجام داده اند مشخص شده که فولرنها در کاتالیز واکنشهای هیدروژن دار کردن ترکیبات آلی به اندازه ی فلزات موثرند.

این کشف ممکن است به جایگزین شدن کاتالیزگرهای فلزات گرانبها با ترکیبات کربنی منجر شود که هزینه ها و همین طور تاثیرات سوئ زیست محیطی آلاینده های فلزات سنگین را کاهش خواهد داد.

استفاده از کاتالیزگرهای فلزات واسطه در فرآیندهای هیدروژن دار کردن در مقیاس صنعتی،مانند پالایش نفت خام و سنتز کودهای شیمیایی آمونیاکی،بسیار متداول است.

باصنعتی شدن استفاده از کاتالیزگرهای نافلزی میتوان صرفه جویی هنگفتی در هزینه ها کرد.البته چنین کاتالیزگرهایی معمولا در دماها و فشارهای بالا عمل میکنند و معمولا با استفاده از هیدروژن مولکولی کارایی ندارند و باید همراه منابع دیگری از هیدروژن به کار روند.

اما این مطالعه حاکی است که با استفاده از کاتالیزگرهای فولرن میتوان ترکیبات نیتروآروماتیک را با استفاده از هیدروژن مولکولی به سهولت و به طور انتخابی به آمینهای آروماتیک تبدیل کرد.

به طور مشخص این گروه پژوهشی دریافته است که میتوان با دمیدن حبابهای هیدروژن در فشار اتمسفری در محلولی از نیتروبنزن شامل اندکی C60 در دمای اتاق و تابشدهی محلول با نور فرابنفش آنیلین را با بازده حدود100%به دست آورد.این سطح از کارایی کاتالیزگری به فلزات نجیب مانند پالادیم و پلاتین نزدیک است.

واکنش بدون استفاده از تابش UVنیز به خوبی انجام میگیرد.اما دماهای بیشتری لازم است.مثلا با یک مخلوط 2:1از شکلهای خنثی و آنیونی C60نیز میتوان آنیلین را با بازده حدود100%به دست آورد اما لازم است دما تا بیشتر از 120درجه سانتیگراد و فشار نیز تا حدود 4مگاپاسکال افزایش یابد.

براساس مطالعات این گروه با استفاده از C70نیز نتایج مشابهی به دست می آید.البته،نقش دقیق فولرنها در این فرایند هنوز روشن نیست و باید به منظور طراحی کاتالیزگرهای جدیدتر بررسی شود،اما نتایج این پژوهش اهمیت خاصی برای بسیاری از پژوهشگران ،به ویژه علاقه مندان به شیمی سبز دارد!

 

Chemical & engineering news -november2.2009

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

ببین فلزی در کار نیست!

 

واکنشهای متعددی وجود دارد که متخصصان شیمی سنتزی بخواهند موضع خاصی در یک مولکول آلی را اصلاح کنند بدون اینکه بردیگر قسمتهای مولکول خللی وارد شود.

آنها معمولا از کاتالیزگر استفاده میکنند،برای برخی از واکنشها،کاتالیزگرها گران و یا شامل فلزات واسطه ی خطرناک برای محیط زیست اند یا خود واکنش نیاز به دمای بالایی دارد .

یکی از معمول ترین واکنشهای شیمیایی تبدیل پیوند دوگانه کربن-کربن به پیوند ساده درمجاورت پیوند دوگانه کربن-اکسیژن است.

جونگ دون یانگ و همکارانش روش ساده ای را برای انجام این واکنش ارائه داده اند که به کاتالیزگر فلزدار یا شرایط واکنش حاد نیازی ندارد !

این کار در حقیقت کاهش اولفین است.در روش پیشنهادی این پژوهشگران از یک کاتالیزگر آمینی و عامل هیدروژن دهنده ای شبیه نیکوتینامید آدنین دی نوکلئوتید استفاده میشود که بعضی از آنزیمها در طبیعت از آن استفاده میکنند.به گفته این پژوهشگران این واکنش به شدت گزینشی و بیشتر از روشهای دیگر دوستدار محیط زیست است.

 

 

Nature-25november2004

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...