رفتن به مطلب

انواع دوربین دیجیتال از نظر کارآیی


ارسال های توصیه شده

دوربین های Entry–Level:

دوربین های با سطح ابتدایی که جزو دسته اول می باشند دوربین هایی هستند که با قیمتی کمتر از دو مدل دیگر و طبیعتاً با رزولوشن و کیفیتی پایین تر در اختیار خریداران قرار می گیرد و به دلیل محدود بودن امکانات این دسته از دوربین ها، عکس ها کیفیت مطلوبی نخواهند داشت به خصوص در هنگام عکاسی از محیط های وسیع و عکاسی در شب. البته باید توجه داشت که تمامی دوربین های دیجیتالی از یک تکنولوژی برای گرفتن عکس ها استفاده می کنند یعنی تمامی این دوربین ها عکسها را توسط یک حسگر تصویرImage Sensor دریافت و آنها را به صورت دیجیتالی ثبت می کنند. همچنین بیشتر این دوربین ها دارای یک صفحه LCD هستند که برای مشاهده بهتر تصویر هنگام عکاسی و یا مشاهد عکس های گرفته شده به کار می آید. اکثر دوربین های Entry–Level دارای حسگرهایی با رزولوشن بین 3 تا 5 مگاپیکسل بوده و همچنین دارای قدرت زوم معمولی یا در بعضی مواقع کم می باشند. اما مهمترین ویژگی این دوربین ها قیمت کم و همچنین اندازه کوچک آنها می باشد به گونه ای که بعضی از آنها به اندازه یک کیف پول و یا حتی کوچکترند.

دوربین های MID-Range:

اما دوربین های MID-Range به طور معمول دارای رزولوشن بالاتر، قدرت کنترل دستی بیشتر Manual و توانایی ذخیره تصاویر به فرمت های مختلف به طور مثال RAW و لنزهایی بهتر می باشند. یکی از دلایل این برتری های این دسته نسبت به دوربین Entry–Level عدم نگرانی نسبت به اندازه دوربین می باشد به همین دلیل دوربین های MID-Range دارای رزولوشن بالاتر، کیفیت عکس بهتر، قدرت زوم بیشتر و لنزی کاراتر و در نتیجه قیمتی گران تر هستند. رزولوشن در این دسته از دوربین ها معمولاً بین 3 تا 5 مگا پیکسل می باشد.

دوربین های Digital SLR:

آخرین گروه از دوربین های دیجیتالی گروه Digital SLR می باشند. این دوربین ها در واقع شیرهای غرنده ای دوربین های دیجیتالی می باشند که در بعضی موارد دارای رزولوشنی تا 14 مگا پیکسل هستند. مشتریان این دوربین ها بیشتر اشخاصی هستند که دارای قدرت خرید بالا بوده و یا بطور حرفه ای عکاسی می کنند. مهمترین ویژگی SLR ها امکان تعویض لنز و قابلیت نصب لنز های حرفه ای بر روی آنها می باشد تعویض لنز امکان عکاسی در حالات گوناگون اعم از Tele و Wide را فراهم می سازند. از موارد عنوان شده در سطر های قبلی می توان به یک نتیجه نسبی در خصوص انتخاب دوربین و عوامل موثر در انتخاب آن رسید:

اولین عامل مهم در انتخاب دوربین، قدرت خرید می باشد که پیشنهاد می شود قبل از مراجعه برای خرید آن را برای خودتان مشخص کنید زیرا همواره می توان با بالاتر بردن قدرت خرید، دوربین پیشرفته تر خرید کرد که خود این مسئله باعث سردرگمی می شود. بعد از مشخص کردن بودجه، عامل مهم دوم موارد استفاده از دوربین و توقعات شما از آن می باشد. شما باید بدانید دوربین را برای مصارف عمومی و خانگی می خواهید یا برای کاره ای نیمه حرفه ای و یا حرفه ای. اگر قرار است از دوربین تمام اعضای خانواده استفاده کنند پس باید دوربینی بخرید که نیاز به تنظیمات خاص و پیچیده و کلیدهای اضافه نداشته باشد. در این بخش به مقایسه کلی سه گروه نامبرده می پردازیم:

دوربین های Entry–Level:

قیمت: بین 130 تا 350 هزار تومان، بین 1 تا 4 مگاپیکسل، امکانات: لنز با قدرت زوم 3 تا 5 برابر اپتیکال، حالت عکس برداری اتوماتیک. کارت های حافظه معمولاً از 16 مگا بایت تا 512 مگا بایت همچنین حافظه فلش داخلی. گرفتن عکس با فرمت JPG باتری با سایز AA و یا باتری لیتیومی، کنترل محدود در برابر نور زیاد همچنین بعضی از آنها دارای نرم افزارهای Edit عکس نیز می باشند.

دوربین های Mid-Range:

قیمت: بین 350 تا 750 هزار تومان، بین 3 تا 7 مگاپیکسل، امکانات: لنز ثابت با قدرت زوم اپتیکال بین 3 تا 10 برابر. حالات عکس برداری اتوماتیک و دستی. قابلیت استفاده از فلاش اضافه. امکان انتخاب تنظیمات دستی عکسبرداری با فرمت های گوناگون از جمله JPG و RAW امکان گرفتن فیلم و صدا، باتری لیتیومی یا AA بعضی مدل ها دارای امکان Anti-Shake یا لرزه گیر دست در هنگام عکاسی می باشند.

دوربین های Digital SLR:

قیمت: بیشتر از 750 هزار تومان، بین 7 تا 14 مگاپیکسل، امکانات: دارای امکان تعویض لنز و استفاده از لنز های مختلف. حالات عکسبرداری اتوماتیک و دستی. قابلیت حافظه با ظرفیت های زیاد، عکسبرداری با فرمت های گوناگون از جمله JPG، RAW و حتیTIFF امکان عکسبرداری در حالت های مختلف(روز، شب، ورزشی، در حال حرکت و...)، امکان استفاده از کلیه حالت های ISO و سرعت های مختلف Shutter.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...