رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

چدن آلیاژی از دو عنصر آهن و کربن است که معمولاً دارای عناصر دیگری نظیر سیلسیم، منگنز، فسفر و ... مي‌باشد. آهن بعنوان عنصر پایه و کربن بعنوان عنصر آلیاژی اصلی بکار مي‌رود. درصد عنصر کربن در چدن­ها معمولاً بیشتر از %2 وزنی مي‌باشد. وجود کربن و سیلسیم در چدن سبب پدید آمدن خواص قابل توجهی شده است. اولین ویژگی مطلوب چدنها قابلیت ریخته گری عالی آنها است. علت این امر را می­توان در موارد زیر دانست:

 

- درجه حرارت ذوب نسبتاً پایین

 

- سیالیت خوب

 

- واکنش کم با مواد قالب (وجود کربن و نقطه ذوب پایین علت این امر است)

 

به سبب این ویژگی قابلیت تولید قطعات پیچیده با استفاده از چدن­ها وجود دارد.

 

ویژگی مهم دیگر چدنها وجود گرافیت آزاد است که در صورت کنترل مناسب بخوبی مي‌تواند انقباض ناشی از انجماد «Solidification shrinkage» را جبران نماید.

 

سومین ویژگی چدنها صرفه اقتصادی آنهاست. علت این امر ارزان بودن مواد اولیه، تهیه کردن مذاب در اغلب کوره های ریخته گری و بالا بودن راندمان ریخته گری است.

چهارمین ویژگی آن مناسب بودن خواص فیزیکی مکانیکی بدلیل وجود دو عنصر کربن و سیلسیم است. از جمله این موارد قابلیت جذب ارتعاش و صدا «Damping capacity» است. به سبب حضور گرافیت آزاد- به خصوص وجود گرافیت ورقه­ای- این آلیاژ دامنه ارتعاشات موجود را کوتاه نموده و اصطلاحاً آنها را میرا می­کند. از خواص دیگر این آلیاژها می­توان به مقاومت سایشی مناسب، مقاومت خوردگی مطلوب و مقاومت خستگی اشاره نمود.

 

البته یک چدن کمتر مي‌تواند تمام خواص فوق را داشته باشد. با تمام نکات مثبتی که در بالا به آنها اشاره شد عدم داشتن انعطاف و کارپذیری (Workability) از جنبه های منفی این آلیاژ است که در نتیجه وجود کربن و سیلسیم بوجود مي‌آید.

تقسیم بندی چدنها

 

بر اساس ترکیب شیمیایی:

این تقسیم بندی بسیار محدود است چون ترکیب شیمیایی برای هر نوع چدن وسیع است و هر بخشی با دیگری تلاقی دارد. بنابراین این تقسیم بندی چندان قابل استفاده نیست. در بسیاری از موارد تداخل در ترکیب انواع متفاوتی از چدن­ها بوجود می­آید. همچنین برخی از چدنها با افزودن مقادیر اندکی از عناصر خاص تولید مي‌شوند. برای مثال چدن نشکن با افزودن 0.05% منیزیم و یا چدن مالیبل با افزودن Bi,Ti تولید می­شوند. در شکل بازه ترکیبی چدنها و تداخل ترکیبی آنها ارائه شده است.

 

بر اساس خواص مکانیکی:

این نوع تقسیم بندی در کارهای اجرائی بکار مي‌روند.

بر اساس خواص ویژه:

هنگامی که خاصیت ویژه‌اي از چدن مد نظر باشد; مثل مقاوم بودن در برابر سایش و یا مقاومت به اکسیداسیون در درجه حرارتهای بالا.

بر اساس ساختار:

انواع چدنها را مي‌توان برحسب شکل، اندازه، فرم گرافیت و زمینه تقسیم بندی کنیم. بر این اساس چدنها به 6 گروه تقسیم بندی مي‌شوند:

 

الف) چدن سفید «White iron»

 

ب) چدن چکش خوار «Malleable iron»

 

ج) چدن خاکستری «Grey iron»

 

د) چدن نشکن «Ductile iron»

 

ه) چدن با گرافیت فشرده «Compacted Graphite»

 

و) چدن آلیاژی «high-alloy iron»

 

 

 

 

لینک دانلود کل مطلب

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...