رفتن به مطلب

پروژه محور رودخانه ترينيتي (دالاس، تگزاس)


ارسال های توصیه شده

رودخانه ترينيتي، محور رهنمودهاي طراحي و ايجاد شخصيت و پايداري را براي بزرگترين زيرساخت هاي سبز شهري به طول 6/14 کیلومتر پارك شهري، مسيرهاي سيل گير و حمل و نقل خواهد بود كه دالاس مركزي را به يكي از همسايگي هاي جهت دار و آميخته تثبيت مي كند. زمينه اين طرح، يك كانال رودخانه است كه از ميان 2300 هكتار زمين هاي غير قابل دسترس عبور مي كند. پروژه رودخانه ترينيتي، چشم اندازي است كه فرصت هاي مختلف تفريح و ورزش و عملكرد را به عنوان يك پيوند بين بافت هاي مجاور را به دست مي دهد. در واقع پروژه اي در مقياس بزرگ و ارائه خدمات زيست محيطي، جداسازي كربن و بازيافت وتصفيه آب و توليد انرژي از منابع تجديد پذير است. پروژه اي كه ادغام زيرساخت هاي انتقال انرژي،حمل و نقل و حفاظت از سيل و انتقال آن را در چهارچوب محيط زيست و تفريح حل مي كند.چشم اندازي كه در واقع يك لندآرت دائم و موقت را ارائه مي كند.

 

01.JPG

 

90% از 2300 هكتار لندسكيپ به چشم اندازهاي تازه اي از جمله: 13% چمنزار، 32% علفزار، 10% زمين هاي جنگلي، 3% تراسهاي ساحلي، 13% تالاب، 10% رودخانه، 12% درياچه ها و 7% پارك هاي شهري تبديل خواهند شد. بيش از 30 مايل در كناره رودخانه به مسيرهاي پياده روي و دوچرخه سواري اختصاص داده شده است. يك مسير 20 فوتي دسترسي برابر به پارك از هر دو مركز شهر و غرب دالاس فراهم مي كند. حدود 80% از فضاهاي پارك به چمنزارها، حائل هاي كناره رودخانه اي، درياچه هاي تفريحي، جنگلها و تالاب هاي ساحلي اختصاص یافته اند. 20% باقيمانده (480 هكتار) به آمفي تئاترها، فضاهاي بازي، زمين هاي ورزش و مسيرهاي پياده روي اختصاص داده شده است.

يك نوار به طول 2 مايل به صورت يك جزيره به آمفي تئاترها و مكان برگزاري جشن ها اختصاص داده خواهد شد كه توسط سازه هاي پارچه اي پي.وي .فابريك به صورت سايه بان هاي گل مانند پوشانده خواهند شد كه داراي قدرت روشنايي شبانه توسط سلول هاي خورشيدي هستند.

 

02.JPG

 

03.JPG

 

كاربري ها:

محور رودخانه ترينيتي قسمت هايي از مركز شهر، بخش هاي صنعتي و مسكوني، فضاهاي باز و فضاهاي گسترش نيافته را شامل مي شود. طرح بايد تمامي اين محدوديت ها را در برگرفته و آنها را به هم ارتباط دهد.

04.JPG

 

فضاي باز در پروژه رودخانه ترينيتي:

آب، زمين و اكوسيستم هاي داخل آن، محور فضاهاي باز در پروژه را تشكيل مي دهند .

05.JPG

 

رودخانه ترينيتي:

رودخانه ترینیتی تنها مركز مهم آب در شهر دالاس است و هر چند شامل خاكريزهايي در قسمت مركزي دالاس است، به صورت يك مسير طبيعي و پرپيچ و خم احيا خواهد شد.

06.JPG

 

درياچه ها:

دریاچه هايي كه در نقشه نشان داده شده اند چند كانسپت براي درياچه هاي بالقوه آينده هستند. داخل خاكريزهاي رودخانه ترينيتي، فضاهاي تالاب اطراف درياچه ها، زيستگاه طبيعي و ديگر امكانات رفاهي را فراهم مي كنند.

07.JPG

 

حمل ونقل:

حمل ونقل متعادل و شبکه فضایی: سیستم های حمل ونقل و سواره روها در یک شبکه کامل متعادل شده اند و فرصت های حمل ونقل متوازنی را برای شمال، جنوب و دالاس غربی به وجود می آورند.

روستاهاي شهري (محلات) 5 دقیقه پیاده: فاصله برای یک مسافرت 5 دقیقه ای توسط یک فرد پیاده تا ایستگاه حمل ونقل محاسبه می شود.

روستاهای شهری (محلات) 10 دقیقه شعاع مسافرت: فاصله برای مسافرت یک اتوبوس در عرض 10 دقیقه و بازگشت به ایستگاه حمل ونقل محاسبه می شود.

08.JPG

 

شبکه پیاده:

شبکه پیاده شامل دسترسی های منطقه ای و محله ای برای افراد پیاده،دوچرخه سواران و اسب سواران می شود و ارتباط با مدخل های رودخانه ترینیتی را برای دسترسی به پارک فراهم می کند و نیز فضاهای اداری مسکونی و تفریحی را به هم پیوند می دهد.

09.JPG

 

10.JPG

 

11.JPG

 

12.JPG

 

طراحی شهری:

طرح های توسعه، استانداردهایی برای استقرار مناطق مجاور یکدیگر تعریف می کنند.

پارک رودخانه ترینیتی و دریاچه ها: این عناصر، اجزای اولیه برای ایجاد فرم شهری و ایجاد توسعه فراهم می کنند.

عملکرد خیابان های اولیه: این خیابان ها، محلات و امکانات رفاهی را به هم متصل می کنند.

عملکرد خیابان های ثانویه: این خیابان ها، اتصالاتی در مقیاس کوچک تر برای محلات فراهم می کنند.

ورودی پارک ترینیتی: ورودی ها دسترسی پیاده را در پارک ترینیتی مشخص می کنند.

پارک دک: پارک های دک روی بزرگراه ها و پلازاهای زیر بزرگراه ها که به دور پایین شهر حلقه می زنند، ارتباطاتی را با امکانات رفاهی رودخانه به وجود می آورند.

پل های پیشرفته: پل های پیشرفته نشانه ها و لندمارک های ویژه ای را ایجاد می کنند. از جمله پل های کالاتراوا که مورد استقبال بین المللی قرار گرفته اند.

13.JPG

 

بوم شناسی:

14.JPG

 

15.JPG

 

اهداف رودخانه ترینیتی

- تماس و ارتباط مجدد دالاس شمالی و جنوبی

در طول دهه ها رودخانه ترینیتی نقش سیل گیر را داشته و در واقع خط تقسیم دالاس شمالی و جنوبی بوده است. در طرح جدید رودخانه نقش پیوند دهنده دالاس شمالی و جنوبی را دارد نه جداکننده و یک محور جاذبه است نه یک مانع. ارتباط مجدد دالاس شمالی و جنوبی از طریق دروازه هایی در طول محور و تبدیل بعضی پل های قدیمی موجود به مسیرهای عابر پیاده حاصل شده است. عامل دیگری باعث پیوند جوامع دالاس به رودخانه است، نامگذاری بخش های مختلف رودخانه با نام های محل های تاریخی، نشانه های مرجع، امکانات رفاهی و جوامع همسایه آن است. محور رودخانه نیز در مسیر خود دارای مسیرهایی است که به مقصدهای مختلف می رسند.

 

- توسعه اقتصادی در امتداد رودخانه ترینیتی

در پروژه رودخانه ترینیتی، تلاش هایی برای بالابردن کیفیت طبیعت و گردشگری میراث فرهنگی و ایجاد پارک هایی در حاشیه محور رودخانه ترینیتی انجام گرفته که منجر به توسعه اقتصادی در این محور شده است.

 

- ایجاد مرکز شهری پرجنب و جوش

بر خلاف بسیاری شهرهای تگزاس، دالاس به دلیل احاطه آن توسط شهر های حومه نمی تواند مرزهای خود را گسترش دهد.

رشد و توسعه آینده در دالاس باید در داخل آن متمرکز شود. محور رودخانه ترینیتی نقش مهمی در ایجاد یک مرکز شهری فعال و پرجنب و جوش بازی می کند. در این طرح نیاز به ارتباط رودخانه و پایین شهر و ایجاد یک خاکریز در کنار رودخانه بررسی می شود. چنین ارتباطاتی، تئاتر خیابانی هم در پایین شهر و هم در کنار رودخانه را رواج می دهد. در این طرح یک مرکز شهر ایجاد می شود که از نظر تفریحی، فرهنگی، پویایی در سطح بسیار بالایی قرار دارد.

نشانه های جدید دراماتیک در سیل راه رودخانه ترینیتی، هویت شهر مرکزی را تقویت خواهند و مقصدهایی را برای ساکنان ایجاد خواهند کرد و این نشانه ها پل های ویژه روی ترینیتی و دو دریاچه جدید بین پایین شهر و اوک کلایف هستند.

16.JPG

 

17.JPG

 

تبدیل دشت سیلابی رودخانه ترینیتی به حیاط جلویی شهر:

در گذشته دشت سیلابی رودخانه یک حیاط پشتی فراموش شده بوده است. یک هدف مهم این طرح بازگشت توجه دالاس به رودخانه و ساختن منطقه دشت سیلابی به عنوان حیاط جلویی برای همه جوامع و مناطق مرتبط است.

چندین کانسپت موجود در این طرح دسترسی به این هدف را ممکن می کنند. موانع موجود برای دسترسی به رودخانه باید حذف شوند یا بر آنها غلبه شود تا همسایگی های کنار رودخانه دسترسی نامحدود به رودخانه داشته باشند.

دو کانسپت که به این هدف می رسند، ارتباط کانال رودخانه قدیمی با کانال رودخانه اصلی از طریق دروازه های خاکریز به دشت سیلابی پیشنهادی است؛ و ارائه گزینه های قایقرانی در پایین کانال رودخانه قدیمی است.

18.JPG

 

19.JPG

 

یک آمفی تئاتر در دالاس غربی کنار سیل راه، راه اندازی قایق در خیابان سیلوان، مرکز آدوبن ترینیتی، جنگل بزرگ ترینیتی، پارک اسب ترینیتی، گزینه های بسیاری برای سرگرمی، تحصیلات و لذت بردن فراهم می کنند.

تفرجگاه هایی با کفسازی تخته ای در کنار سواحل، تالاب ها و برج های مشاهده در نوک درختان در زمین های جنگلی و تپه ها مقصدهای جدیدی را به ساکنان و بازدیدکنندگان پیشنهاد می کنند.

20.JPG

 

مکان های مهم برای تجمعات مهم، ترینیتی را به حیاطی پیشین برای اتفاقات اصلی شهر و برگزاری جشن ها تبدیل خواهد کرد. میدان های اصلی و چشم انداز ها، مکان های تجمع برای اتفاقاتی مثل نمایش آتش بازی یا فستیوال ها، پارک های پوچ برای سگ ها و پارک های بادبادک بازی را ایجاد می کنند.

21.JPG

 

22.JPG

 

دشت سیلابی رودخانه ترینیتی در آینده یک فضایی با اکوسیستم های طبیعی احیاکننده خواهد بود. جنگل بزرگ ترینیتی، یک کانال رودخانه پر پیچ و خم با درختان ردیفی، دریاچه هایی با شخصیت های و سایزهای مختلف، مراتع وتالاب ها همه قسمتی از این دیدگاه هستند. رود پر پیچ و خم ترینیتی باعث ارتباط بیشتر بچه ها با آب در حال حرکت در مسیری پر پیچ و خم ودر مقیاسی کوچک می شود.

23.JPG

 

تنگه (باریکه) بین دریاچه طبیعی و دریاچه شهری یک منظر فعال و تفریحی است که قایقران ها می توانند بین دو مسیر آب برانند. طرح تنگه از فرم سنگ های آهک محلی نشات گرفته است.

24.JPG

 

افزايش فرم شهري دالاس براي افزايش جذابيت زندگي شهري:

هدف از اين طرح تقويت هسته مركزي شهر دالاس مي باشد، در واقع مقابله با اين تفكر كه زندگي در حومه شهر مطلوب است و با طراحي فضاها اين موضوع كه بودن در مركز شهر از نظر زيبايي شناختي مي تواند هيجان انگيز و جذاب باشد را اثبات مي كند.

طراحي فضاهاي خصوصي و عمومي به صورت خطي در كنار رودخانه، يك ملاحظه اوليه در طراحي منظر شهري رودخانه خواهد بود. استانداردهاي طراحي شهري براي خيابان ها، ساختمان ها و فضاهاي باز در نظر گرفته شده است.

پارك هاي شهري طراحي شده در كناره رودخانه شخصيت محله هاي اطراف را شكل مي دهند.

توجه به ديتيل هاي هنري، مكانيابي ساختمان ها، نظرگاه ها، منظر خيابان و طراحي فضاهاي باز شاكله طرح را تشكيل مي دهد.

طراحي اين رودخانه تا سال 2050 دالاس را به عنوان بهترين طراحي شهري معرفي خواهدکرد جايي كه زندگي، كار و تفريح با هم و با محيط طبيعي دالاس يكي شده اند.

 

محافظت در برابر سيل:

براي محافظت از سيلاب در سراسر دالاس بايد تلاشهايي براي مديريت ناحيه اي كه آب در آن پخش مي شود، همراه با سرمايه گذاري هايي براي به حداقل رساندن اثرات جاري شدن سيل روي محلات خاص و فضاهاي تجاري را انجام داد.

- امتداد سيل راه دالاس شامل خاكريزها و يك حلقه از تالاب ها.

- پروژه محافظت سيل الم فورك.

- بهبودهايي در خاكريز سيل راه دالاس.

26.JPG

 

25.JPG

 

27.JPG

 

مديريت و ترميم محيط زيست:

از مفاهيم اوليه در پروژه ترينيتي ايجاد پارك هاي محيطي جديد و پايدار كه گنجينه هاي پنهان جنگل بزرگ ترينيتي و رودخانه را نشان دهد، بوده است.

- بازگرداندن حركت موجي رودخانه.

- طراحي تالاب هايي در محل تلاقي دو آبريز براي ايجاد آب خروشان.

- طراحي تالاب ها در سرچشمه آب در مجاورت با درياچه هاي طراحي شده جديد.

 

ساناز چمن آرا (دانشجوي كارشناسي ارشد معماری منظر دانشگاه شهيد بهشتي)

فاطمه جباران (دانشجوي كارشناسي ارشد معماری منظر دانشگاه شهيد بهشتي)

نشریه اینترنتی معماری منظر

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...