رفتن به مطلب

توسعه محلول فرموله شده آمين پژوهشگاه صنعت نفت


ارسال های توصیه شده

محلول توسعه داده شده در پژوهشگاه صنعت نفت محلول MPT نام گذاري شده است. به منظور توسعه محلول MPT مراحل مختلف تحقيقاتي طي شده تا كنون شامل فرموله كردن اين محلولها، تست راكتوري آنها در آزمايشگاه، تعيين خواص فيزيكي آنها، تعيين مدل ترموديناميكي آنها، شبيه سازي واحدهاي عملياتي با استفاده از مدل انتخاب شده و بالاخره تست اين حلالها در يك واحد پايلوت كه در اين خصوص در حال حاضر طراحي مهندسي يك واحد Super Pilot تا مرحله FEED با شركت ملي گاز منعقد گرديده است.

 

تعيين حلاليت گازهاي اسيدي در حلال MPT فشارهاي جزئي مختلف براي H2Sو CO2 از محدوده كمتر از آتمسفر تا فشارهاي بالا در حدود kPa 5000 مشخص شد.

alkanoamine1.jpg

تست هاي كف كنندگي حلال:

 

در تست هاي كف كنندگي 2 عامل تعيين كننده است اول ارتفاع كف و دوم پايداري كف يعني زمان از بين رفتن كف، هر چه ارتفاع و پايداري كف كمتر باشد آن حلال مناسب تر است. نتايج نشان داد كه براي مخلوط 3 تايي ارتفاع و پايداري كف از بقيه حلالها كمترمي باشد.

 

 

 

تعيين ميزان تجزيه حلال:

 

حلال هاي مورد استفاده در پالايشگاه ها به علل گوناگوني بعد از مدتي به تدريج تجزيه شده و از ميزان آمين مفيد كاسته مي شود. لذا مقايسه آمين ها و حلالها از نظر ميزان تجزيه (Degradation) لازم است. در دماهاي 120 و 160 درجه سانتي گراد و درحضور گاز CO2 اندازه گيري شد و ميزان تغييرات آمين مفيد بر حسب زمان (تا 160 ساعت) تعيين گرديد. نتايج نشان داد كه كاهش مقدار آمين بسيار اندك مي باشد.

alkanoamine4.jpg

سيستم آزمايشگاهي اندازه گيري حلاليت گازهاي

 

alkanoamine3.jpg

تغييرات مقدار آمين در محلول MPTنسبت به زمان

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...