رفتن به مطلب

بزرگترينهاي جهان را بشناسيد/ ستاره اي 8 ميليارد بار بزرگتر از خورشيد


ارسال های توصیه شده

به گزارش خبرگزاري مهر، بيشتر اوقات حد تصور انسان از عظمت جهان هستي دستخوش فراموشي مي شود و به تدريج بزرگي برخي از رويدادهاي طبيعي از يادها رفته و حتي گاه اين رويدادها كوچك شمرده مي شوند.

عظيمترين اجرامي كه در جهان وجود دارند را بر روي زمين نمي توان يافت، زيرا فراتر از مرزهاي جو زمين، حقايقي وجود دارند كه سياره كوچك آبي در برابرشان ذره اي غير قابل مشاهده است.

 

 

عظيمترين سياره جهان

سياره مشتري از نظر بزرگي بر ديگر سياره هاي سامانه خورشيدي حكمراني مي كند، مانند بسياري از سياره هايي كه ابعاد آنها از حد استاندارد گذشته است، مشتري نيز سياره اي گازي است كه از هليوم و هيدروژن ساخته شده است، با اين همه تا به حال سياره اي گازي تر و عظيم تر از مشتري نيز كشف شده است، سياره TrES-4 كه در سال 2006 در مدار ستاره اي درخشان در فاصله هزار و 500 سال نوري از زمين كشف شد. قطر اين سياره 1.8 برابر سياره مشتري بود و از اين رو به عنوان بزرگترين سياره اي شناخته مي شد كه تا به حال رصد شده است.

 

 

629676_orig.jpg

 

 

با اينهمه جرم اين سياره تنها 88 درصد از جرم كل مشتري است و تراكم آن 0.2 گرم در سانتيمتر مكعب است كه اين تراكم آن را از چوب پنبه سبك تر مي كند. از آنجايي كه روند مطالعات علمي توقف ناپذير است، رصدهاي جديدتر منجر به كشف سياره اي بزرگتر شده است كه از سياره TrES-4 نيز بزرگتر است، سياره WASP-17b در فاصله هزار سال نوري از زمين واقع شده و شعاع آن دوبرابر مشتري است، در حالي كه جرم و تراكم آن نيمي از جرم مشتري محاسبه شده است.

 

 

بزرگترين سازه مصنوعي

تا زماني كه يك فضاپيماي غول پيكر و بيگانه در آسمان زمين مشاهده نشود، تا به امروز عظيمترين سازه مصنوعي جهان ايستگاه فضايي بين المللي است كه 370 تن وزن داشته و 109 متر وسعت دارد.

 

 

628907_orig.jpg

 

بزرگترين كهكشان

بر اساس روند شكل گيري كهكشانها در مدل استاندارد، بزرگترين كهكشانها، كهكشانهاي بيضي شكلي هستند كه از برخورد كهكشانهاي كوچكتر شكل مي گيرند. بزرگترين نمونه كهكشان IC1101 است كه در فاصله يك ميليارد سال نوري در مركز خوشه كهكشاني Abell 2029 قرار گرفته است.

 

 

629677_orig.jpg

 

 

اين كهكشان 6 ميليون سال نوري وسعت داشته و هزاران برابر از كهكشان راه شيري عظيمتر است.

 

 

بزرگترين حفره

عنوان بزرگترين حفره جهان به يك سياهچاله عظيم اختصاص ندارد، بلكه به فضاي تاريك وسيعتري خطاب مي شود. در بزرگترين فضايي كه تا كنون مورد بررسي قرار گرفته است، كهكشانها از ديواره ها و گره هايي در وسعت چند ميليون سال نوري ساخته شده است كه حفره اي در ميان آن قرار دارد.

 

 

629678_orig.jpg

 

 

بزرگترين حفره خلائي كه تا به حال در ميان يك كهكشان يافته شده، حفره اي است كه در سال 2007 كشف شده و وسعتي برابر يك ميليارد سال نوري دارد. گمان مي رود اين حفره توخالي به واسطه برخورد بسيار نزديكي با جهاني ديگر به وجود آمده باشد.

 

 

بزرگترين ستاره

در اين جهان بزرگ ستاره اي به نام VY Canis Majoris در فاصله پنج هزار سال نوري از زمين وجود دارد كه مي تواند با ابعادي هشت ميليارد برابر ستاره سامانه خورشيدي، خورشيد زمين را به راحتي ببلعد.

 

 

629675_orig.jpg

 

 

قطر تخميني اين ستاره سه ميليارد كيلومتر است، شعاعي كه اين ستاره را در رده معدود ستاره هايي قرار داده است كه به فوق ابرستاره هاي سرخ شهرت دارند. با اين همه بسياري بر سر ابعاد اين ستاره بحث دارند و آن را يك ميليارد كيلومتر محاسبه كرده اند.

 

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...