رفتن به مطلب

10 خاصیت مرزه


solise70

ارسال های توصیه شده

مرزه

سبزی‌ها که در فصل بهار تازه روییده‌اند و جوان و تازه هستند، خواص بسیار زیادی برای بدن دارند. یکی از این سبزی‌های بسیار مفید گیاه مرزه است. مرزه که از گیاهان خانواده نعناع به شمار می‌‌رود، گیاهی چند ساله، بومی مدیترانه شرقی و جنوب غربی آسیاست. این گیاه در ایران 12 گونه گیاه معطر دارد که از میان آنها 8 گونه انحصاری ایران هستند. این گیاه در ایران در فاصله ماه‌های تیر تا شهریور به گل می‌نشیند. برگ‌های مرزه نرم، متقابل، باریک، نوک تیز، پوشیده از کرک و دارای تارهای غده‌ای فراوان اسانس‌دار است. مرزه جزو سبزی‌های خوراکی است که به صورت خام و پخته در غذاها مصرف می‌شود. مرزه چاشنی خوبی برای غذاهای گوشتی و بخصوص ماهی محسوب می‌شود. اسانس مرزه اسانس مرزه از تقطیر با بخار آب از برگ‌ها و سرشاخه‌های برگ‌دار به دست می‌آید. این اسانس مایعی بی‌رنگ یا مایل به زرد و دارای عطر و بوی تند و زننده و با مزه‌ای که طعم فلفل را به یاد می‌آورد، است. مرزه در مرحله گل‌دهی حاوی حداکثر مقدار اسانس است. به همین دلیل در آن هنگام برای اسانس‌گیری برداشت می‌شود.این گیاه دارای 8/0 تا 5/1 درصد اسانس به همراه تانن، رزین و موسیلاژ قندهای مختلف و موادچرب است. اسانس مرزه در صنایع غذایی کاربرد دارد. از آن گذشته اسانس مرزه به علت آن‌که دارای بوی مطبوعی است از آن در عطرسازی استفاده می‌شود.اسانس مرزه به دلیل احتمال سقط جنین، در بارداری منع مصرف دارد ولی درباره دوران شیردهی منع مصرف خاصی ندارد. از مرزه در ساخت داروهای گیاهی نیز استفاده می‌شود. شربت سینه تیمیان حاوی عصاره‌های، مرزه است. همچنین قطره خوراکی نیز از مرزه تهیه شده است که در بازار یافت می‌شود.

10 خاصیت مرزه

1. مرزه دارای خواص ضد میکروبی و یک ضدعفونی‌کننده قوی است که برای معالجه اسهال بسیار مناسب است.

2. مرزه خواص ضدالتهابی و ضددرد دارد. محققان 4 ترکیب شیمیایی ضددرد را در گیاه مرزه یافته‌اند. بد نیست بدانید عشایر ایران از گیاه مرزه برای تسکین دندان درد استفاده می‌کنند

3.مصرف مرزه برای درمان دردهای عصبی توصیه شده است.

4. مرزه باعث تقویت معده می‌شود و در رفع زخم معده و روده نیز موثر است.

5 . مصرف مرزه موجب کاهش چربی خون می‌شود.

6 . مرزه موجب کاهش وزن نیز می‌شود. محققان دریافته‌اند افرادی که از رژیم غذایی کم‌کالری همراه با مکمل گیاهی حاوی مرزه استفاده می‌کنند، در کاهش وزن خود موفق‌تر از افرادی هستند که فقط رژیم غذایی کم‌کالری مصرف می‌کنند.

7. محققان دریافته‌اند گیاه مرزه خاصیت ضدانعقادی دارد و زمان انعقاد خون را طولانی‌تر می‌کند.

8 . مصرف مرزه هضم غذا را آسان می‌کند و نفخ و التهابات شکم را برطرف می‌کند.

9. مرزه به عنوان ضدخارش پوست، ضدکهیر و آلرژی و رفع اگزما به کار می‌رود.

10. مرزه در استعمال خارجی جهت تسکین دردهای رماتیسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای این منظور در حمام از جوشانده برگ‌های گیاه مرزه استفاده می‌شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...