رفتن به مطلب

پروژه Teardrop park، برنده جایزه انجمن معماران منظر آمریکا سال 2009


ارسال های توصیه شده

مشخصات:

پارک Teardrop park، نیویورک، ایالات متحده

طراح: Michael Van Valkenburgh Associates, Inc

کارفرما: The Hugh L. Carey Battery Park City Authority

 

معرفی پروژه

محوطه Teardrop park بامحیط سایه دار ,در میان یک محله شهری با شکل پر پیچ و خم , فضای نا منظم ,رستنی های تنومند ,فضا و چشم اندازی را خلق نموده که از مقیاس کوچکش فراتر رفته است.این پارک اصولا برای کودکان طراحی شده که مکانی را برای جنبش و اکتشاف فضا های گوناگون در کودکان بوجود آورده است.

 

مکان پروژه، هدف، اندازه

Tear drop parkمکانی با وسعت 7824متر مربع میباشد که با همسایگان قسمت جنوبی lower manhattan ترکیب شده است.معمار منظر,مشاور و مسئولی برای سازماندهی تیم پروژه و سرپرستی طراحی از ایده تا ساخت و اجرا بوده است.

طرح پارک و ساختار آن با چهار ساختمان اطراف آن هماهنگ شده که فرصتی را برای هماهنگی مناسب حجم معماری با منظر برای بهبود شرایط محیط سایت فراهم شده, به علاوه در طرح این مجموعه از مهندسین , مشاوران نور پردازی ,متخصصان رشد کودکان ,مهندسین خاک و طراحان چشمه و فواره مشاوره به عمل آمده است.

01.jpg

 

02.jpg

 

03.jpg

 

04.jpg

 

 

زمینه فیزیکی

این سایت با پر کردن در 1980 در کنار ساحل رودخانه Hudson بوجود آمده که در نتیجه دارای سطح ایستایی آب بالا بوده که توان استفاده از عمق سایت را محدود کرده است.تجزیه و تحلیل خورشیدی سایت نشان میدهد که برجهای مسکونی که در گوشه های پارک وجود دارند با ارتفاع 64تا72متر سایه های عظیمی راروی سایت می گسترانند.

ترکیب استفاده از آب, باد, خورشید بعلاوه انواع گیاهان و بوم شناسی عناصر طراحی پارک را تشکیل میدهند.

مطالعه وزش باد نشان داد که دالان شرقی-غربی ایجاد شده باید از بادهای سخت و سرد وخشکی که از سمت رودخانه Hudson می گذرد محافظت گردد.

زمین بازی کودکان ,جعبه شنی , تپه های شیب دار و صخره های نمایش آب در مناطق محافظت شده از باد قرار دارند.

05.jpg

 

06.jpg

 

برنامه طرحی

مشتریان این پروژه خوستار یک محیط منحصر به فرد طبیعی برای توسعه روابط دوستانه و خانوادگی وایجاد محیطی برای تقویت هویت و اتحاد اجتماعی بوده اند که این موارد مسائلی برای راهبرد طراحی بوده اند.اگر چه کودکان به عنوان استفاده کنندگان اصلی مجموعه متصور بوده اند , پارک منظر مناسبی را نیز برای سنین و گروههای مختلف در همسایگی ها فراهم آورد.دامنه استفاده کنندگان شامل دانش آموزان از مدرسه های اطراف , کارمندان ادارات , ساکنان صدها آپارتمان اطراف و ساکنین مسن نزدیک مجموعه میباشند.ویژگی خاص پروژه شامل ماسه , نمایش آب و گیاهان میباشد که با وجود این عناصر تنوع کافی در مجموعه به وجود آمده است.اما مهمترین نکته در طراحی مجموعه فراهم کردن شکلی از بازی های متنوع و منفعل در پاسخگو یی به تجهیزات بازی های سنتی که در نزدیکی Rock fallen parkقرار دارد میباشد.

07.jpg

با توجه به این نکته که در محوطه هایی که برای بازی کودکان در شهر ساخته میشود گیاهان نقشی ایفا نمی کنند, در این پروژه تجربه محیط های طبیعی به عنوان یکی از مسائل اصلی در بسیاری از نقاط مجموعه قابل مشاهده است که مکانی را برای بازی فکری و جسمی کودکان فراهم نموده است. با وجود توپو گرافی سایت , فعل و انفعالات فواره های آبی , سنگهای طبیعی و مقیاس صمیمانهای که گیاهان ایجاد کرده اند , دنیای درونی و بافت متنوعی در زندگی شهری بوجود آمده است.

08.jpg

 

09.jpg

 

ویژگی خاص پروژه مانند آبشار یخی , مرداب با گذری در مقیاس کودکان , منطقه شیب دار با پوشش گیاهی , درختستان , صخره های نمایش آب بعلاوه دیدی که به رود خانه Hudson river دارد , بیان قوی از عناصر و مصالح طبیعی را در معماری منظر که ایده ای را برای بازی های طبیعی در شهر ابداع کرد نشان میدهد.

10.jpg

 

 

سعید سعیدی / دانشجوی کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی / نشریه اینترنتی معماری منظر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...