رفتن به مطلب

استفاده از سیگنال مغزی در جست و جوی تصویری (Brain Computer Interfaces)


bme.masood

ارسال های توصیه شده

bci1.jpg

استفاده از فعالیت های مغزی و ایجاد واسطه بین انسان و ماشین از اموری است که مورد توجه بیشتر محققین و دانشمندان قرار گرفته است . . .

 

 

 

استفاده از قدرت و توانایی های مغز در سیستم های پردازشی و جست و جو گر منجر به ایجاد تحولی شگرف در سرعت و دقت این سیستم ها گردیده است. بهطور کلی ایجاد واسطه هایی بین کامپیوتر و مغز انسان موضوعی است که در حال حاضر به شدت مورد توجه جامعه دانشمندان و محققین قرار گرفته و تکنولوژی های مختلفی را در حوزه های کنترلی وپردازشی تولید کرده است. استفاده از فعالیت های مغزی میتواند منجر به شکل گیری فعالیت هایی در سیستم گردد که انجام آنها به تنهایی برای سیستم امکان پذیر نیست. اما مشکل اساسی در این حوزه ثبت اطلاعات دقیق از مغزآن هم با استفاده از روش های غیر تهاجمی است.اخیرا محقیقن دانشگاه کلمبیا موفق به طراحی سیستمی شده اند که به کمک آن میتوان جست وجوی در بین تصاویر را با سرعت بیشتری انجام داد. هم اکنون در سیستم های موجود با تبدیل اطلاعات ذهنی کاربر به کاراکترهای متنی و وارد کردن آنها در موتور های جست و جو گر، عملیات جست و جو بر مبنای اطلاعات وارد شده در بین تصاویر ثبتی در سیستم توسط کامپیوتر انجام میگیرد این در حالی است که مغز انسان در جست و جو و تطبیق اطلاعات دریافتی با آنچه به طور پیش فرض در اختیار دارد به مراتب قوی تر از سیستم های کامپیوتری عمل میکند.

 

bci2.jpg

 

در سیستم طراحی شده از کامپیوتر تنها به عنوان یک سیستم نمایش دهنده تصاویر استفده شده و عملیات پردازش و تطبیق تصاویر با تصویر مورد نظر بر عهده مغز انسان می باشد.محققین در این طرح با ثبت سیگنال مغزی و پردازش آن در نهایت به تصویر مورد نظر کاربر دست میابند. دستگاه سیگنال مغزی کاربر را در زمانی که تصاویر با فرکانس 10 هرتز (هر ثانیه 10 تصویر ) به کاربر نشان داده میشوند، ثبت کرده و مولفه ای را که بیانگر میزان توجه کاربر به هر تصویر میباشد را استخراج میکند و بر مبنای آن تصاویر نشان داده شده را رتبه بندی میکند. در مرحله بعدی، جست و جو در بین تصاویر با مرتبه بالاتر انجام می شود و در نهایت نزدیکترین تصویر به تصویر ذهنی کاربر از بین تصاویر موجود انتخاب میگردد. نکته قابل توجه در این سیستم آن است که با توجه به فرکانس نمایش تصاویر عملا کاربر هیچ تصویری را نمی بیند اما درک تصاویر توسط مغز انجام شده و مولفه سیگنالی آن استخراج میگردد. درست است که در نهایت کاربر به تصویری مثل ویا شبیه به آنچه در نظر دارد دست پیدا میکند اما محدودیت در اطلاعات دریافتی از مغز و نمونه های گرفته شده میتواند دقت این سیستم را تهدید میکند.

از این سیستم میتوان در کاربرد های نظامی نظیر هدایت موشک های زمین به هوا ، سیستم های امنیتی مانند چهره شناسی و یا حتی تاثیر تبلیغات تجاری در مردم جامعه استفاده کرد

 

.

.

Khat.jpg

.

منبع و اطلاعات بیشتر در مورد این مطلب :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

.

ترجمه : حمید ضمیری (دانشجوی کارشناسی مهندسی پزشکی)

.

وب سایت مهندسی پزشکی مشهد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...