رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

قلعه گبری

تنها آثار این شهر مربوط به قبل از اسلام است که روی دامنه شمالی کوه البرز و بر تپه های شمال غربی شهر مشهور به کوه شهدا قرار دارد. این قلعه ماننده قلعه الموت است. در هر نقطه ای که قلعه گبری وجود دارد چند چاه وجود دارد که مشهور به چاه گبری است از این قلعه ها چندان آثاری نمانده و فقط سنگ چین شالوده ان ها کمی دیده می شود. و از چاهها جز گودالی کوچک باقی نمانده و فقط چاه گبری نزدیک سنگ شکن که ظاهرا بعدها تعمیر شده است،چند متر عمق دارد که در داخل ان بسیار گشاد بوده و دارای دیوارهای صخره ای است.

 

قلعه تبر

قلعه تبر یا قلعه خورشید از محدوده شهر بیرون است ولی فاصله چندانی از شهر ندارد و روی تاریخ شهر اثرات عمیقی داشته است. لسترنج درباره این قلعه چنین می نویسد: قلعه عظیمی است که تا شهر پنج فرسخ فاصله دارد و ان را قلعه خورشید می گویند و معروف می باشد این قلعه را خواجه الملک وزیر مشهور سلجوقیان تجدید و تعمیر کرد و بانی اصلی ان خورشید حاکم جهرم در زمان خلفای اموی بود .

لینک به دیدگاه

مسجد جامع جهرم

در محله سنان مسحد جامع جهرم وجود دارد که از لحاظ قدمت قابل ملاحظه می باشد. سبک بنای آن دارای اختصاصاتی است که ان را از مساجد سایر نقاط کشور متمایز ساخته است بدین معنی که کلیه طاقهای اطراف ان شبیه میدان امام اصفحان دو طبقه بوده و طبقه فوقانی تشکیل غرفه هائی داده است بنای این مسجد کلااز سنگ و گج بوده است.احتمال داده می شود که از بنای اواسط دوره صفویه باشد .

 

قدمگاه جهرم

در نزديكي محله ي علي پهلوان(شهرستان جهرم) و در دامنه ي شمالي كوه البرز بر روي تپه ای کوچک، ساختماني است كه آن را قدمگاه مي خوانند . اين بنا شباهتي به شبستانهاي مسجد داشته و شامل يك عده طاق هاي رو به شمال است. در قسمت وسط در پشت طاق هاي فوق محوطه ي سرپوشيده شبيه چار سوق بازار وجود دارد و در همين قسمت است كه بر روي قلعه سنگي نقشهايي حجاري شده و در نتيجه نام قدمگاه را به كليه ي اين ساختمان داده است . در بالاي درگاه يكي از اطاقهاي شرقي در داخل بنا سنگي نصب گرديده و اشعاري از حكيم سرائي شاعر معروف جهرم بر روي آن نوشته شده است .

 

 

قلعه قبر

اين‌ قلعه‌ در50 كيلومتري‌ شهر جهرم‌ و بر بالاي‌ كوهي‌ به‌ ارتفاع‌ 400 متر واقع‌ شده‌ است‌ كه‌ درغرب‌ آن‌ چشمه‌اي‌ كوچك‌ وجود دارد.از پاي‌ چشمه‌، راهي‌ باريك‌ و پر پيچ‌ و خم‌ به‌ برج‌ قلعه‌ قبر منتهي‌مي‌شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...