رفتن به مطلب

نکات مهم در شرایط عمومی پیمان


benjam

ارسال های توصیه شده

با سلام خدمت دوستان

بنظرم رسید بعنوان شروع دوستی خودم با شما یکی از مقالاتم را برای شما ارسال کنم . درصورت استفاده شما و مفید بودن ان ادامه خواهیم داد :

*) نکات مهم در شرایط عمومی پیمان :

Sazehsazanepars.blogfa.com

گردآوری : مهندس رامین آموزگار

قسمت اول :

پیشگفتار : همانگونه که میدانید مبنای کارهای عمرانی بردو رکن اساسی شرایط عمومی پیمان و فهارس بها عمدتا متکی است . متاسفانه عدم آشنائی کافی از مفاد شرایط عمومی پیمان بعضا منجر به مشکلاتی در رابطه فیمابین کارفرما و پیمانکار میگردد . لذا بر ان شدم تا در حد امکان مواردی از شرایط عمومی پیمان را که امکان دارد در حین کار لازم باشد به منظور آگاهی مهندسین عزیز در این مقاله بیاورم بدیهی است راهنمائی شما و مشارکت شما عزیزان در مبادله اطلاعات مرتبط باعث تقویت و آگاهی بیشتر طرفین خواهد بود .

 

 

1- موافقتنامه :

1-1- تغییر دادن کاستن عبارتها یا کلمه هائی که از موافقتنامه یا افزودن به آن مجاز نیست و تنها محلهای خالی باید تکمیل شود

توضیح : در هنگام مبادله پیمان گاها مشاهده میشود فرمت استاندارد موافقتنامه کسر یا افزایش مییابد بایستی حتما پیمانکار قبل از امضا قرارداد مفاد استاندارد قرارداد را کنترل و در صورت ابهام آنرا به کارفرما منتقل کند .

2-1- شرایط عمومی پیمان باید بدون هیچ نوع تغییری در پیمانها مورد استفاده قرارگیرد تغییر دادن کاستن یا افزودن مطالبی به آن مجاز نیست

توضیح : با توجه به دستورالعمل جدید سازمان مدیریت اعلام شماره بخشنامه شرایط عمومی پیمان در قراردادها کافیست با اینحال توضیح اعلام شده در بند قبلی موید این بند نیز خواهد بود .

2-2- در شرایط خاص در تشکیلات پیمانکار که خارج از اختیار او باشد و ادامه کار مقدور نباشد دستگاه اجرائی میتواند بر اساس پیشنهاد پیمانکارو[A1] با شرایط خاص اقدام به انتقال پیمان بصورت کامل به پیمانکار جدیدی که پیمانکار اعلام مینماید کند .

توضیح : این بند شرایط خاصی دارد از جمله اینکه پیمانکار به کارفرما این شرایط اضطراری را بقبولاند ثانیا پیمانکار جدید بایستی کلیه مسئولیتهای قبلی پیمانکار رامتقبل شود همچنین بدهیهای قبلی و تعهدات وی را بگردن بگیرد و از همه مهمتر کارفرما در این بند قید شده هیچ مسئولیتی در قبال تغییر و تحولات تحویل کارگاه ندارد وبنظر نگارنده مشکل اساسی در این قسمت و نحوه انتقال خواهد بود .

3-7- تامین زمین مورد نیاز برای اجرای موضوع پیمان و تجهیز کارگاه به عهده دستگاه اجرائی است . در غیر ان و در صورت محول کردن بخشی از آن باید در ماده 28- الف شرایط خصوصی پیش بینی شود .

توضیح : اصولا تامین زمین مورد نیاز کار برعهده کارفرما است در بخشنامه 10000 نیز قید شده کارفرما بایستی زمین را بدون معارض در اختیار پیمانکار قراردهد ولی بعضا معارض در حین کار بوجود میاید که ساده ترین آن شهرداری است در اینصورت پیمانکار بایستی سریعا طی مکاتبه با کارفرما مشکل پیش آمده را اعلام نماید تا بعدا در صورت نیازجهت تاخیر در کار و موارد دیگر استفاده کند ضمنا طبق بندی که در شرایط عمومی امده تاخیر در تحویل زمین یا بخشی از آن مستوجب تامین خسارت پیمانکار خواهد بود .

3-11- هزینه تسریع در کار : باید میزان و شرایط مورد نظر برای پرداخت آن همراه مشخصات اصلی اعلام و در ماده 50- الف شرایط خصوصی پیمان مربوطه درج شود .

توضیح : معمولا یکی از موارد جذاب در این وانفسای کارهمین بند است ولی متاسفانه این بند زمانی قابل استفاده است که در بند 50 – الف شرایط خصوصی قید شده باشد . پس حتما در ابتدای قرارداد شرایط خصوصی مطالعه شود تا از وجود این شرایط اطمینان حاصل شود علیرغم اینکه در شرایط فعلی بدون این بند هم پیمانکار بایستی تلاش کند پروژه را سریع باتمام برساند تا از قطار افزایش قیمت ها عقب نماند .

 

ماده 4 – بند ج : تاریخ شروع بکار تاریخ نخستین صورتمجلس تحویل زمین است که پس از مبادله پیمان تنظیم میشود .

توضیح : در زمان تنظیم صورتجلسه تحویل کارگاه بایستی بلافاصله مکاتبه با کارفرما صورت گیرد تا مشخص شود آیا در زمین محل فعالیت تاسیسات زیر زمینی از قبیل کابل برق لوله آب یا گاز یا ... وجود دارد قبل از شروع عملیات خاکی به پیمانکار اعلام شود اگر کارفرما جوابی نداد پیمانکار مسئولیتی در قبال اتفاقات بعدی از جمله خسارت به این تاسیسات نخواهد داشت .

 

*) نکات مهم در شرایط عمومی پیمان :

گردآوری : مهندس رامین آموزگار

 

قسمت دوم :

ماده 5 – بند الف : برنامه زمانی کلی – زمانبندی کلی کارهای مورد پیمان بر حسب ماه منعکس گشته و در اسناد و مدارک پیمان درج میشود

توضیح : برنامه زمانبندی کلی شرایط کلی آیتم های اجرا را نشان میدهد ودر اصل پیمانکار بایستی در هنگام اعلام پیشنهاد قیمت این برنامه بایستی ضمیمه اسناد باشد که در اصل یکی از آیتم های امتیاز آور در ارزیابی پیمانکار میباشد مخصوصا چنانچه این برنامه بر اساس اصول درست و زمانبندی منطقی همراه باشد .علیرغم اینکه در بعضی مواقع کارفرما نگاه کارشناسی به این مقوله ندارد ولی باید توجه داشت این برنامه مبنای برنامه تفضیلی خواهد بود که بعدا خواهد آمد .

بند ب : برنامه زمانی تفضیلی : زمان بندی فعالیت های مختلف کارهای موضوع پیمان به تفصیل در چارچوب برنامه زمانی کلی آمده است .

توضیح : همانگونه که در تفسیر بند الف قید شد برنامه زمانی تفصیلی برمبنای برنامه کلی تهیه میشود و در آن کلیه فعالیت ها (task ) برمبنای زمانی و منابع مصرف و پیش نیازی تهیه میشود .

 

این برنامه چنانچه درست تهیه و در زمانهای مشخص (ماهیانه ) بروز شود میتواند دید کلی ودرست از روند پروژه به ما دهد و نیز این برنامه امکان تکمیل پروژه را درزمان مقرر فراهم میسازد .

ماده 16- بند ه : به هر حال پیمانکار تائید مینماید که هنگام تسلیم پیشنهاد مطالعات کافی انجام داده و هیچ موردی باقی نمانده که بعدا در مورد آن استناد به جهل نماید .

 

توضیح : با توجه به این بند پس لازمه پیشنهاد قیمت پیمانکار بایستی کلیه مدارک و نقشه های پروژه را دقیق مطالعه کرده باشد لذا هر ابهام در نقشه ها و مدارک بایستی قبل از پیشنهاد قیمت طی مکاتبه با کارفرما استعلام شود مضاف بر اینکه قول و قرار شفاهی بعدا مشکل ساز خواهد بود .بندی در یکی از بخشنامه ها دیدم که چنانچه پیمانکار با مدارک و دلایل فنی قبل از بازگشائی پاکات به کارفرما اعلام نماید که پروژه مورد نظر را با کیفیت و موارد درخواستی کارفرما اما با المانهای مناسب و ارزانتر انجام دهد در صورت بررسی و تائید کارفرما (اگر حوصله کند ) در اینصورت مبلغی از صرفه جوئی به عنوان پاداش به پیمانکار تعلق میگیرد .

ماده 17 : کارکنان : کسانی که در اجرای پیمان خدماتی برای پیمانکار انجام میدهد کارکنان پیمانکار شناخته میشوند .

توضیح : با این تعریف کلیه نیروهای فعال در پروژه کارکنان پیمانکار خواهد بود که ظاهرا شامل نگهبان کارگاه تا عوامل دفتری شرکت میباشد مضاف بر اینکه نیروهای خارج از پیمانکاران فرعی ( در صورت داشتن قرارداد استاندارد ) مانند کارگران روزمزد و یا نیروهای دیگر کارکنان خواهند بود . در قراردادهای بیمه نیز قید شده کلوزهائی مانند بیمه خدمات پزشکی و مانند آن شامل کارکنان بیمه گذار خواهد بود

 

 

ماده 17- بند ه : پیمانکار موظف است که برای کارگران کارنامه کارکرد روزانه صادر کند و در احتیار آنان قراردهد . ضمنا ناظر میتواند در هر زمان مقتضی نسبت به بررسی این کارنامه اقدام نماید .

توضیح : داشتن کارت کارگری برای کارگران شاغل در کارگاه اجباری است و قانون میگوید مبنای پرداخت کارگری بر مبنای قوانین کار این کارت خواهد بود و در صورت عدم پرداخت حقوق کارگری کارفرما میتواند با امضا رئیس کارگاه از محل مطالبات پیمانکار نسبت به پرداخت ان اقدام کند . در بیشتر موارد شاید پیمانکار بدلایل مختلف از دادن کارت به کارگران اجتناب میکند پیشنهاد میگردد در شروع هرسال با اعلام حداقل حقوق و مزایا پیمانکار انها را در قیمت کارگری لحاظ نماید و مخصوصا تاکید میشود مخصوصا در هنگام تسویه حساب ماهیانه رسیدهای دریافتی را به تفکیک از کارگر اخذ نماید 0(مانند رسید جدا برای حداقل حقوق – رسید جدا برای عائله مندی و مسکن و ... ) چرا که در شرایط عادی رقم بالاتر از حقوق قانونی به کارگر پرداخت میشود ولی بدلیل اینکه یک قبض کلی اخذ میشود هنگام شکایت کارگری پیمانکار ممکن است محکوم شود . ضمنا بهتر است در قرارداد های فیمابین کارگری متن قرارداد با دقت تهیه شود .

ماده 17- بند و: در صورت تکرار تاخیر در پرداخت دسمزد کارگران به مدت بیش از یک ماه برای ماهی که صورت وضعیت آن به پیمانکار پرداخت شده حتی اقدام به فسخ پیمان در شرایط خاص کند .

 

توضیح : شرح این بند در سطور بالا آمده فقط توجه به این نکته ضروری است که ماهی که پرداخت کارگری صورت نگرفته اگر پیمانکار صورت وضعیت داده و دریافتی از کارفرما داشته باشد موظف به پرداخت حقوق کارکنانش است و در صورت تکرار و استنکاف از پرداخت کارفرما میتواند پیمان را فسخ نماید .

لینک به دیدگاه

باتشكر فراوان از جناب مهندس آموزگار بابت توجه شون به تالار عمران انجمن علمي نوانديشان

 

------------

ما نيز از آشنايي و دوستي با شما خرسنديم و اميدوارم ما نيزبتوانيم دوستي شايسته خودرا به شما ثابت كنيم

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...
  • 1 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...