رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

ترجمه : حمید ضمیری (دانشجوی کارشناسی مهندسی پزشکی)

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

دانشمندان مرکز تحقیقات سرطان کلمبیا موفق به طراحی ابزاری شده اند که قادر است با استفاده از نور لیزر بافت ملانوم را از بافت خال طبیعی تشخیص داده و به این ترتیب متخصصین را در این مهم یاری دهد. ملانوم یکی از شایع ترین سرطان های پوستی است که با ظهور لکه هایی شبیه به خال معمولی همراه است .

 

 

 

این سلول های سرطانی در صورت ادامه حیات قابلیت نفوذ به بافت های عمقی تر و ایجاد مسمومیت را داشته و در نهایت منجر به مرگ بیماران می گردند. در صورت تشخیص زود هنگام این بیماری امید به درمان زیاد بوده و می توان اثرات این ضایعه را به کلی از بین برد. در حال حاضر تشخیص بافت ملانوم از سایر لکه های پوستی به کمک معاینات چشمی و مشاهده تفاوت هایی که این لکه های پوستی با سایر لکه ها دارند از قبیل رنگ، شکل ضایعه و ... که تبعاً با خطا همراه است انجام می شود. اما در این ابزار تشخیص بر مبنای روش Raman spectroscopy صورت می گیرد. مولکول های ملانوم از لحاظ تمرکز(غلظت و تفاوت رنگ) و ارتعاشات بین مولکولی تفاوت های عمده ای با مولکول های خال معمولی دارند و این می تواند راه حل مناسبی جهت طراحی یک سیستم تشخیصی باشد.در این سیستم نور لیزر با شدت مناسب به لکه مورد نظر تابانده می شود و ارتعاشات مولکولی و تجمع مولکول ها در محل مورد نظر با عث بازتاب نور لیزر و تغییر در دامنه و راستای آن می گردد. با مقایسه مشخصه های نور بازتاب شده با مشخصه های نور بازتاب شده از لکه های مربوط به ملانوم و سایر بیماری های پوستی، می توان وجود این نوع سلول ها را تشخیص داد و بدین وسیله عملیات برداشت بافت را با اطمینان بیشتری انجام داد. دانشمندان معتقدند که با توجه به انحصاری بودن بازتاب هریک از مولکول ها و عدم تداخل با سایر بازتاب ها میتوان از این تکنیک در تشخیص این سرطان خطرناک کمک گرفت. مهمترین ویژگی این دستگاه هوشمند بودن و تشخیص خودکار وجود سلول بیمار در بافت می باشد که نیاز به وجود متخصص را در شرایطی که امکان پذیر نیست رفع میسازد.به گفته اکثر متخصصین و پزشکان تشخیص این نوع سرطان موضوعی مهم و حیاتی بوده و وجود سیستمی هوشمند جهت تشخیص مطمئن ترین راه است. در حال حاضر به طور میانگین از هر 59 آمریکایی یک نفر مبتلا به این سرطان بوده و تشخیص به هنگام این بیماری می تواند به درمان این بیماران کمک شایانی کند. این طرح با کسب نتایج مثبت از مراحل آزمایشگاهی ، در حال استفاده در حوزه های کاربردی تر و در یافت مجوز سازمان غذا و دارو آمریکا جهت ورود به بازار می باشد.

 

.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

.

منبع و اطلاعات بیشتر در مورد این مطلب : www.reviewtechnology.com

.

ترجمه : حمید ضمیری (دانشجوی کارشناسی مهندسی پزشکی)

.

وب سایت مهندسی پزشکی مشهد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...