رفتن به مطلب

رشته مهندسی فناوری اطلاعات


ارسال های توصیه شده

فناوری اطلاعات یا IT كه مخفف information Technology می‌باشد, رشته‌ای است كه تمام رشته‌های دانشگاهی را می‌تواند پوشش دهد. منتها از نظر عملیاتی یك رشته میان رشته‌ای, بین كامپیوتر و صنایع برق است كه در این میان امور مربوط به تولید, پردازش, نگاهداشت و عرضه اطلاعات به مباحث كامپیوتری مرتبط می‌شود, بحث‌های مدیریت اطلاعات و فرآیندهای آن از سلسله بحث‌های رشته صنایع و رشته برق است و به خصوص گرایش مخابرات, انتقالات مرتبط با اطلاعات و داده‌ها را برعهده دارد.IT را می‌توان استفاده بهینه از اطلاعات برای كاربردهای مختلف دانست, یعنی متخصص این رشته باید بتواند اطلاعات را جمع‌آوری, دسته‌بندی و پردازش كرده و به موقع از آن استفاده نماید از همین رو كارشناس این رشته باید مبانی كامپیوتر را بلد باشد.

 

به عبارت دیگر هسته اصلی این رشته همان هسته اصلی مهندسی كامپیوتر است، منتها چون یكی از توانمندی‌های اصلی كارشناسی این رشته بهره‌وری به موقع و صحیح از اطلاعات است؛ دانشجوی IT باید دارای اطلاعات جنبی در زمینه‌های مختلف باشد.برای مثال, فردی كه می‌خواهد از این تكنولوژی در تجارت الكترونیكی استفاده كند باید مدیریت بداند یا فردی كه می‌خواهد از IT در آموزش از راه دور بهره ببرد, باید با روش‌های آموزش آشنا باشد.

 

توانایی‌های لازم :

با توجه به ماهیت میان رشته‌ای مهندسی فناوری اطلاعات. دانشجوی این رشته لازم است كه به دو مبحث علوم مدیریت و كامپیوتر علاقه‌مند باشد. همچنین باید در ریاضی توانمند بوده و قدرت تجزیه و تحلیل خوبی داشته باشد. زیرا به گفته "الكساندروف", - ریاضیدان و فیلسوف معاصر شوروی - علم ریاضی كاربرد فراوانی در سایر دانش‌ها, صنعت و در همه زمینه‌های مربوط به زندگی بشری دارد.برخی از استادان این رشته معتقدند كه آزمون این رشته باید به صورت نیمه‌متمركز برگزار گردد تا علاقه‌مندترین و مستعدترین داوطلبان وارد این رشته گردند. داوطلبانی كه پیش از ورود به دانشگاه, با كامپیوتر آشنایی داشته و در این زمینه توانمند باشند.

 

موقعیت شغلی در ایران :

اینجا یك شهر الكترونیكی است. شهری كه آموزش, تفریحات, خرید و فروش و بخش قابل توجهی از ارتباطات آن الكترونیكی می‌باشد. در این شهر, فارغ‌التحصیلان IT حضوری فعال دارند. زیرا از سوار شدن به مترو و تاكسی تا خرید از فروشگاهی كه در آن فروشنده‌ای حضور ندارد, به صورت الكترونیكی انجام می‌گیرد.این تصویری از آینده تمامی كشورهای جهان از جمله كشور ایران است. تصویری كه بیانگر وجود فرصت‌های شغلی فراوان برای فارغ‌التحصیل IT است. البته یك مهندسی IT نه تنها در آینده, بلكه در حال حاضر نیز فرصت‌های شغلی فراوانی دارد.برای مثال, در حال حاضر وزارت بازرگانی در پی آن است كه سیستم تجارت ایران را مثل كشورهای پیشرفته, الكترونیكی كند. این پروژه بسیار پیچیده است و نیاز به تعداد قابل توجهی متخصص IT دارد. تا جایی كه اگر تمامی دانشجویان ما وارد بازار كار شوند, باز هم پاسخگوی نیاز این پروژه و پروژه‌های مشابه نخواهند بود. حتی در كارهایی ساده‌تر مثل مكانیزه شدن سیستم یك اداره, نیاز به متخصص این رشته است. كاری كه در بعضی از سازمان‌ها آغاز شده اما هنوز سیستم هیچ سازمانی به طور كامل مكانیزه نشده است. به عبارت دیگر در حال حاضر همه چیز به سمت IT پیش می‌رود و به همین دلیل فارغ‌التحصیل این رشته اگر توانمند باشد, بیكار نخواهد ماند.

 

درس‌های این رشته در طول تحصیل :

دروس پایه :

ریاضی, معادلات دیفرانسیل , آمار و احتمالات مهندسی , فیزیك , كارگاه عمومی. دروس اصلی: ساختمان‌های گسسته , مبانی كامپیوتر و برنامه‌سازی , زبان ماشین و برنامه‌نویسی سیستم, ساختمان داده‌ها, مدارهای منطقی, معماری كامپیوتر, برنامه‌سازی پیشرفته , سیستم‌های عامل, پایگاه داده‌ها, طراحی الگوریتم‌ها, مهندسی نرم‌افزار , شبكه‌های كامپیوتری, مبانی الكترونیك دیجیتال, هوش مصنوعی, اصول و مبانی مدیریت, مبانی اقتصاد مهندسی, آزمایشگاه شبكه, آزمایشگاه پایگاه داده‌ها, شیوه ارائه مطالب علمی و فنی, زبان تخصصی, آزمایشگاه سیستم عامل.

 

دروس تخصصی :

مبانی فناوری اطلاعات , مهندسی فناوری اطلاعات, تجارت الكترونیكی, مدیریت و كنترل پروژه‌های فناوری اطلاعات , برنامه‌ریزی استراتژیك فناوری اطلاعات, آموزش الكترونیكی, محیط‌های چند رسانه‌ای, پروژه‌ فناوری اطلاعات, كارآموزی IT موقیعت های شغلی موجود جهت دارندگان مدرک بین المللی IT

چه مدارکی می باشند؟ گرچه تعداد بیشماری شغل های متنوع در زمینه IT در بازارکار موجود می باشد ، اما 5 دسته بندی عمده در زمینه بازار کارIT شاخص تر و قابل بررسی می باشد .اگر اهداف مورد نظر شما در زمینه IT با یکی از این دسته بندی ها که در زیر عنوان می گردند مطابقت نمی نماید نگران نشوید. بررسی و تحقیق بیشتری انجام دهید ، این دسته بندی ها را عمیق تر بشناسید و با توجه به نیازهای دنیای فناوری اطلاعات جهت استخدام افراد ، اهداف خود را مورد بررسی قرار دهید .این دسته بندی ها با بالاترین ایده آل ها عنوان شده در نتیجه به این امر توجه داشته باشید که دست یابی به این ایده آل ها مشکل اما با کار و پشتکار فراوان قابل دستیابی می باشد اگر چه نیاز به زمان ، هزینه و کار فراوان خواهد داشت.

اما موقعیتهای شخصی موجود :

image.axd14ac5097-beae-4275-a4f2-1e1655320f37.jpg

 

موقعیتهای شخصی موجود :

1- تکنیسین pc

: این افراد پشتیبانی اصلی ساختار IT و یا فرایند ها و سرویس های Desktop را به عهده دارند .آنها هر آنچه در این زمینه موجود می باشد از سخت افزار و نرم افزار گرفته تا برنامه ها و سرویس های خانگی را پوشش می دهند . رایج ترین مدرک بین المللی در زمینه تکنیسین PC مدارک A+ شرکت کامپتیا و مدرک MCDST مایکروسافت می باشد .

 

2- مدیر شبکه :

مدیران شبکه از طریق نصب ، راه اندازی و مدیریت Desktop ها و سرورها به امر پشتیبانی فراساختار IT می پردازند . آنها در حقیقت مسئولیت نصب و راه اندازی و عیب یابی شبکه و ایجاد سرویس های رایج شبکه از جمله دسترسی به فایل ، پرینت ، فکس و اینترنت را عهده دار می باشند . مدیران شبکه با تخصص های بالاتر ممکن است برنامه ها و سرویس های در سطح گسترده و Enterprise از جمله سیستم های حسابداری و سیستم های کنترل منابع انسانی (ERP) و محیط های پایگاه های داده ها را نیز مدیریت نمایند . مدارک بین المللی رایج جهت مدیران شبکه شامل MCSE,MCSA ( در زمینه مایکروسافت ) MCNE,CNE ( در زمینه ناول ) می باشند .

 

3- متخصص امنیت شبکه :

متخصصین امنیت شبکه با آنالیز و ارزشیابی شبکه ها و سیستم ها از زاویه امنیت از آنها پشتیبانی می نمایند .این افراد به طور معمول مسئوول بررسی ، مستند سازی ، اجرا و مدیریت سیاست های امنیتی ارگان ها از تمامی جهات می باشند و این بدان معنی می باشند که آنها مسئوول کار با روترها ، فایروال ها ، Gateway ها و سیستم های Intrusion Detection ، مسائل مربوط به ویروس ها و .... می باشند . متخصصین امنیت شبکه در درون سازمان ها جایی که معمولا به نوعی هسته IT مرکزی تعلق دارند یا در خارج سازمان ها به عنوان مشاور امنیتی به کار مشغول می باشند . مدارک رایج جهت این دسته از متخصصین شامل مدارک MCSE Security ، MCSA Security CCSP،CISSP و + Security و چندین مدرک دیگر در این زمینه می باشد .

 

4- متخصص ارتباطات درون شبکه ای(Internetworking) :

این افراد وظیفه مدیریت ساختارهای پیچیده شبکه که معمولا براساس TCP/IP و امور روتینگ ، Name Services ، ساختار های امنیتی و غیره می باشند را به عهده دارند . چه یک سازمان به اینترنت متصل باشد یا از شبکه درونی (Intranet) و یا بخشی از یک شبکه بیرونی (Extranet) استفاده نماید ، متخصصین ارتباطات درون شبکه ای باعث ایجاد ارتباطات صحیح بین شبکه های دورنی و بیرونی می گردند .مدارک رایج در این زمینه شامل مدرک CCNA,CCNP,CCIE سیسکو می گردد.

 

5- متخصص برنامه نویسی :

برنامه نویسان ایجاد برنامه های تحت وب و تحت ویندوز ، سیستم های داخلی و نرم افزارهای پیچیده شامل پایگاه های داده و سیستم های ERP را به عهده دارند . به طور خلاصه برنامه نویسان با استفاده واحد های ساختمانی ایجاد کننده اکثر محیطهای پیشرفته IT و کنار هم قراردادن این اجزاء و تغییر آنها، پروسه های منحصر به فرد ویژه سازمان ها را ایجاد می نمایند . مدارک رایج جهت این زمینه مدرک MCSD مایکروسافت ، مدارک Sun Java و اوراکل می باشد . به یاد داشته باشید که این مدارک عمده ترین و رایج ترین مشاغل مربوط به IT بوده و بسیاری از افراد در این زمینه ها مشغول به کار می باشند ، با توجه به اینکه افراد بسیاری این راه ها را پیش از شما طی نموده اند ، رسیدن به این مراتب برای شما نیز باید امکان پذیر و میسر باشد ، مطمئن باشید این راه ها نیاز به شجاعت خاص یک قهرمان برای دستیابی به هدفی که قبلا کسی به آن دست نیافته است نمی باشد . اگر دیگران توانسته اند ( که توانسته اند !) شما هم می توانید !

 

بازار کار رشته مهندسی فناوری اطلاعات

مطالعه، بررسی و امکان سنجیدن سخت افزار، شبکه ونرم افزارمورد نیاز جمع آوری، سازمان دهی،

طبقه بندی اطلاعات ایجاد و نگهداری نرم افزارهای مورد نیاز مانند پست فارسی و ابزارجستجوی اطلاعات فارسی

طراحی و پیاده سازی شبکه های محلی

مطالعه و بررسی ابزار مخابراتی مناسب برای انتقال اطلاعات

مطالعه و بررسی سیستم‌های نرم افزاری مناسب برای سازماندهی و استفادهاز اطلاعات مانند سیستم‌های عامل و سیستم‌های بانک اطلاعاتی مطالعه وشناسایی شیوه‌های جدید برای اطلاع رسانی

لینک به دیدگاه
  • 11 سال بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...