رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

هر سال در كشور انگليس، يك ساختمان عمومي به عنوان "ساختمان عمومي برتر"،انتخاب و به آن جايزه‌اي رسمي داده مي‌شود.

اين كار، طراحان معمار و دست‌اندركاران ساختمان‌سازي را تشويق كرده، با دقت وتلاش بيشتري استانداردها را در كارشان رعايت كنند. گروه متخصص‌هايي كه بهترينساختمان عمومي را انتخاب مي‌كنند، براي اين كار، نه تنها طراحي و راحتي كاربردساختمان‌ها را در نظر مي‌گيرند، بلكه طراحي داخلي آنها را هم به عنوان عاملي مهم،بررسي مي‌كنند.

امسال براي نهمين بار قرار است در اين كشور، بهترين ساختمان عمومي انتخاب شود؛در مرحله اول، نام 125 ساختمان در فهرست داورها قرار گرفت و آنها 24 ساختمان رابراي مرحله نهايي انتخاب كردند. در ميان اين ساختمان‌ها، نام تالار ورزش مدرسه «دان‌راون» ديده مي‌شود. اين تالار با ديواره‌هاي جعبه‌هاي بازيافت شده‌اي ساختهشده كه در كشتي‌ها براي جابه‌جايي و حمل بار استفاده مي‌‌شوند. يكي از دليل‌هايي كهاين ساختمان را در فهرست بهترين‌ها قرار داده، استفاده از مواد بازيافتي در آن وكمك به حفظمحيط زيست است.

 

general-building1.jpg

«پل آكادمي» در لندن

 

general-building2.jpg

اين ساختمان با جعبه‌هاي بازيافتي حملو نقل در كشتي، ساخته شده

 

جاده‌ها هم مي‌توانند در فهرست بهترين ساختمان‌هاي عمومي قرار بگيرند و جادهقديمي «اَشفورد» در شهر «كِنت» به‌عنوان يكي از بهترين‌هاي امسال انتخاب شده است. اين جاده كه تا پيش از اين يك‌طرفه بود و فقط سه خط حركت داشت، تبديل به مجموعه‌اياز خيابان‌هايي شده كه به هم راه دارند و مسيرهاي رفت‌و آمد را ساده و راحتكرده‌اند. ويژگي مهم اين مجموعه خيابان‌ها، اين است كه در آنها پياده‌روهاي پهن وخط مخصوص دوچرخه‌سواران در نظر گرفته شده كه به عابران پياده و دوچرخه‌سواران اجازهمي‌دهد در كنار اتومبيل‌هاي در حال حركت، كاملاً احساس امنيت كنند. در عين حال، دراين خيابان‌ها مكان‌هايي امن براي پارك دوچرخه‌ها پيش بيني شده و ستون‌هايي كه روشنمي‌شوند و راه‌ها را كاملاً روشن مي‌كنند.

«پل آكادمي» و يك ايستگاه قطار زيرزميني در لندن و ساختماني در كنار رودخانه «دِروِنت» در «دِربي» از جمله ساختمان‌هاي ديگر فهرست بهترين ساختمان‌هاي عموميامسال‌اند.

general-building3.jpg

general-building4.jpg

نماي داخلي و بيروني بيمارستانكودكان آلكساندراي سلطنتي

 

general-building5.jpg

در مركز بازديدكننده‌هاي جنگل دالبي،نمايشگاه‌هاي آثار هنري هم برگزار مي‌شود و زيبايي آن را دوچندان مي‌كند

general-building6.jpg

general-building7.jpg

نماي بيروني و بخشي از نماي داخلي مركز بازديدكننده‌هاي جنگلدالبي

سال گذشته يك بيمارستان كودكان به نام «آلكساندراي سلطنتي» در «برايتون»، جايزهساختمان عمومي برتر را برد. دليل انتخاب اين ساختمان، محيط آرام و در عين حال شادآن بود، هم براي كودكاني كه در آن بستري مي‌شوند و هم براي كاركنان و مراجعان آن. عامل مهمي كه اين آرامش و شادي را به‌وجود آورده، رنگ‌هاي متنوع، دلنشين و زيبايياست كه در محيط داخلي و نماي بيروني ساختمان به‌كار رفته. دو سال پيش هم «مركزبازديدكننده‌هاي جنگل دالبي» در «يوركشاير » اين جايزه را برد؛ ساختماني كه در ميانكاج هاي بلند اين جنگل ساخته شده و همه موادي كه در آن به كار رفته، مي‌‌توانند بهطبيعت برگردند.

جايزه ساختمان عمومي برتر و اعتباري كه براي برنده هاي آن مي‌آورد، نه تنها باعثشده سازندگان در كارشان دقت بيشتري كنند، بلكه سليقه مردم و توقع آنها را هم از يكساختمان عمومي، تغيير داده است: مردم انگلستان ديگر حاضر نيستند از ساختمان‌هايياستفاده كنند كه در آنها استانداردها به‌طور كامل رعايت نشده يا صرفه‌جويي درمخارج، باعث پايين آمدن كيفيت آنها شده؛ آنها حتي ساختمان‌هاي با كيفيتي را كهقانون هاي زيبايي در آنها رعايت نشده، نمي‌پذيرند و مي‌گويند ساختمان‌هاي عمومي،مكان‌هايي هستند كه مردم زندگي روزمره‌شان را در آنها مي‌گذرانند و نازبا بودنآنها، زندگي روزمره را هم نازبا مي‌كند.

نتيجه اين كه هر سال تعداد زيادي ساختمان عمومي براي مردم ساخته مي‌شود كه همبه آنها اطمينان خاطر مي‌دهد و هم زندگي شان را زيبا مي‌كند.

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...