رفتن به مطلب

چشمه های آب معدنی باداب سورت


ارسال های توصیه شده

چشمه های آب معدنی باداب سورت

دومین اثر از شگفتیهای طبیعت ایران

01.jpg

چشمه باداب سورت واقع در شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت كوه، روستای سورت، حد فاصل روستاهای اروست و مال خاست واقع در استان مازندران است. چشمه های اسرار آمیز سورت مشتمل بر دو چشمه با آب های كاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه می باشند. یكی از چشمه ها دارای آبی بسیار شور می باشد و دارای استخر آبی كوچكی است كه عمدتا در تابستان برای آب تنی استفاده می شود و برای درمان دردهای كمر، پا و روماتیسم و امراض پوستی سودمند است و چشمه دیگر كه در مجاورت این چشمه قراردارد دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی و كمی ترش مزه است كه بصورت دائمی و نشتی می باشد و در اطرف دهانه چشمه كمی رسوب اكسید آهن نشسته است.

02.jpg

03.jpg

آب های رسوبی این دو چشمه در مسیر خود از بالای كوه به پائین طی هزاران سال دهها حوضچه كوچك بسیار زیبا در رنگ های نارنجی و زرد و قرمز و در اندازه های مختلف ایجاد كرده اند كه اسراری از دنیای مستور و پوشیده طبیعت بكر و دل انگیز را به نمایش گذاشته است. دیدار از چشمه و حوضچه های باداب سورت خستگی را از جان گردشگران بیرون می کند و چشمان کنجکاو و حقیقت جو در کنکاش مناظر طبیعی جنگلی و کوهستانی پیرامون تا دوردست ها مبهوت و خیره می ماند. خیال انگیزترین صحنه های منطقه به هنگام طلوع و غروب خورشید است که تلالو نور خورشید در حوضچه ها و انعکاس نور آنها همراه با سایه روشن طبیعت اطراف جلوه های تحسین برانگیز از موهبت خداوندی را به جلوه گری می گذارد که این چشم اندازهای چشم نواز هیچگاه از روح و ذهن فراموش نمی شود و بارها و بارها طبیعت دوستان را به تماشای خود فرا می خواند.

05.jpg

06.jpg

چشمه باداب سورت از نوع ژئوپارك محسوب شده و همزمان با آخرین چین خوردگی البرز در پلیوستوسن و پلیوسن (دوران چهارم زمین شناسی) شكل گرفته است. این چشمه در ارتفاع 1841 متری از سطح دریا واقع شده و از جهت شمال ارتفاعات و تپه های پوشیده از جنگل های سوزنی برگ، از جهت جنوب دره مشرف ارتفاعات از جهت شرق ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته ای و درختچه و از جهت غرب معدن سنگ های تزئینی احاطه كرده است. اطراف چشمه نیز پوشیده از درختچه های زرشک وحشی و ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل های سوزنی برگ است.

07.jpg

08.jpg

مردم منطقه به دلیل گوگردی بودن این چشمه كه برای امراض پوستی كاملا مفید می باشد از وجود این چشمه آگاهی كافی دارند و از آن به عنوان سرشور یاد می كنند. به گفته ساكنان منطقه آنها برای شفا یافتن از امراض پوستی خود با آب چشمه حمام می كنند اما بدلیل اینكه دمای آن تنها مقدار كمی از دمای محیط بالاتر است برای گرم كردن آن از داغ كردن سنگهای موجود در اطراف چشمه و گذاردن آنها در داخل آب چشمه استفاده می نمایند. در ایران این اثر بی نظیر بوده و فقط در آسیا در كشور تركیه چشمه ای به نام پاموکاله که تا حدی شبیه باداب سورت است ولی بصورت رسوبات نمكی و فقط به رنگ سفید هست وجود دارد.

 

در ضمن پس از دماوند که بعنوان نخستین اثر میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده، مجموعه زیبا و دیدنی چشمه های آب معدنی باداب سورت که از شگفت انگیزترین شاهکارهای طبیعت است نیز بعنوان دومین اثر میراث طبیعی کشور ثبت ملی شده است.

09.jpg

10.jpg

11.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...