رفتن به مطلب

هک چیست و هکر کیست؟


ارسال های توصیه شده

هك چیست؟

هك یا Hack در دنیای فناوری از چند معنی مختلف برخوردار است كه البته این معانی با یكدیگر در ارتباط هستند. رفع سریع و هوشمندانه یك مشكل در یك برنامه رایانه ای یا به طور كلی برطرف ساختن سریع یك نقص رایانه ای از جمله تعاریف و معانی كمتر شنیده شده هك است.

اما معنای مشهورتر این اصطلاح ایجاد تغییر و تحول در یك برنامه یا یك وسیله به گونه ای است كه افراد بتوانند به امكانات و قابلیت هایی كه به طور عادی در دسترسشان نیست، دسترسی پیدا كنند.

به عنوان مثال برخی هكرها با سرقت اطلاعات شخصی كاربران سرویس های بانكداری آنلاین موفق به انتقال مخفیانه وجه نقد از حسابی به حساب دیگر می شوند.

از این روش در فضای مجازی برای دسترسی مخفیانه به رایانه های شخصی و سرقت اطلاعات آنها و حتی سوءاستفاده از دستگاه های تحت نفوذ برای حمله به دیگر رایانه ها استفاده می شود.

باید توجه داشت كه گستره استفاده از واژه هك منحصر به دنیای كامپیوتر نمی‌باشد و توسط افراد با تخصص‌های گوناگون در زمینه‌هایی از قبیل موسیقی و نقاشی نیز به كار می‌رود كه به معنی دگرگونی‌های هوشمندانه و خلاقانه فرد در آن زمینه می‌باشد.

 

سرمنشا خلق این واژه

خلق واژه هك به معنای امروزی مانند بسیاری از واژه های مدرن دنیای فناوری به دهه 60 میلادی و دانشگاه مشهور MIT در آمریكا بازمی گردد. در آن زمان این واژه به معنای راه حلی سریع و خلاقانه برای حل یك مشكل فنی و غلبه بر یك مساله بغرنج در دنیای فناوری بود.

واژه هكر نیز در همان زمان ابداع شد و منظور از آن فردی بود كه قادر به یافتن راه حال های خلاقانه برای حل یك مشكل رایانه ای و فنی باشد. هك در اصل برگرفته از یك واژه آلمانی بدین معنی است: كسی كه با استفاده از یك تبر مبلمان خانه می سازد.

منظور از این واژه به كنایه عدم ظرافت و دقت است.

این واژه برای اولین بار در اواسط دهه 60 توسط كاركنان مركز رایانه دانشگاه MIT مورد استفاده قرار گرفت. با پیشرفت علوم رایانه و گسترده شدن استفاده از آن هك به عنوان روشی مطرح شد كه اگر چه از نظر فنی به درستی عمل كرده و موجب حل مشكلات می شود، اما ماهیتی زشت و ناپسند دارد و خارج از هنجارهای پذیرفته شده است.

با آغاز دهه 80 واژه هك كم‌كم معنای امروزی خود را پیدا كرد. در آن زمان تعریف هك كردن بیشتر به معنای كلمه كراكر یا Cracker نزدیك شد. كراكر كسی است كه هدفش از نفوذ به سیستم‌های رایانه ای، خرابكاری و ایجاد اختلال در آنها است.

البته هنوز هم هك به معانی مثبتی به كار می رود. متداول ترین معنای مثبت برای این كلمه افزودن كاركرد یا قابلیت های جدید و مفید به یك نرم افزار برای كمك به كاربران آن است.

در دهه 80 این كلمه توسط علاقمندان به سخت افزارهای الكترونیك مانند كنسول های بازی ویدیویی، ماشین حسابها، ابزار موسیقی الكترونیك و برخی مدل های اولیه رایانه با همان مفهوم مثبت به كار برده می شد. آنان تلاش می كردند تا با ایجاد تغییراتی در این دستگاه ها امكانات جدیدی را به آنها اضافه كنند و نام این كار خود را هك می گذاشتند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...