رفتن به مطلب

گاهشمار نیاکان ایران زمین


ارسال های توصیه شده

کیوان شید ( شنبه )

 

نخستین روز هفته به نام کیوان شید، نامگذاری شده است که تشکیل شده است از کیوان + شید. بعد از مشتری بزرگترین سیاره شمرده میشود که 700 برابر زمین است. آنرا زحل نیز نامیده اند. شید به معنی نور و روشنایی است. از اینرو، روز نخست ایرانی حکایت از سیاره روشن و نورانی را دارد.

 

مهر شید ( یکشنبه )

 

روز دوم از هفته، مهرشید است که مهر آن به معنی دوستی و مهربانی است. در پهلوی میتراست. مهر برگرفته شده از آیین هفت هزار ساله میترایی است. مهر همچنین ایزد عهد و پیمان است و در اوستا آمده است که هیچ چیز بر ایزد مهر پوشیده نخواهد بودئ. نامگذاری اینروز به مهرشید، حکایت از تعهدی است که بین مردمان باید برقرار باشد زیرا در ایران باستان پیمان شگنی و دروغ، بزرگترین گناهان به حساب می آمده است.

 

مه شید (دوشنبه )

 

مه برگرفته شده از ماه است که این نیز از آیین میترایی کهن ایران آمده است. خورشید و ماه از تندیسهای آیین میترایی بوده است که نشان از قدرت و پویایی جهان آفرینش داشته است. سومین روز هفته در ایران باستان به نام این نماد خداوند نامگذاری شد و آنرا مه شید به معنی ماه روشن و نورانی نامگذاشتند.

 

بهرام شید (سه شنبه )

 

بهرام برگرفته از ورهرام، زبان پهلوی باستان است و از یک سو نام ستاره مریخ است. بهرام، ایزد پیروزی در ایران باستان شمرده میشده است و اندیشه نیاکان ما بر این بوده است که خداوند یکتا(اهورامزدا) نیروهایش را برای اجرا در بین فرشتگان خود تقسیم نموده است تا آنان را برای مردمان پیاده کنند. از اینرو بهرام، ایزد پیروزی نامیده شده بوده است و چهارمین روز هفته به نام روز پیروزی روشنایی بر تاریکی و غلبه انسان بر بدیها و اهریمن ناگذاری شده است.

 

تیر شید (چهارشنبه)

 

تیر برگرفته شده از تیشتر پهلوی است. نیاکان ما تیر را ایزدان و نگهبان باران نامگذاری نموده اند و اینگونه میپنداشته اند که اهورامزدا برای یاری رسانی به کشاورزان و جلوگیری از خشکسالی و باروری زمین و سبز و سالم و پاکیزه ماندن جهان به ایزد باران فرمان میداده است که به یاری مردمان برسد. در کل این روز به نام روز روشنایی باران و خواست پروردگار برای حفظ طبیعت نامگذاری شده است.

 

اورمزد شید (پنجشنبه)

 

اورمزد نام دیگری از دهها نام اهورامزدا است که همه حاکی از قدرت و توانایی پروردگار است. این نام از واژه های پهلوی ارمزد- هرمزد- اورمزد- هورمزد- اهورامزدا- مزدا، گرفته شده است. از اینرو پنجمین روز هفته به نام روشنایی خدامند، نامگذاری شده است. از اینرو این واژه هنوز به گونه ای دیگر در شبهای جمعه برقرار است و هنوز تصور مردمان بر این است که شبهای جمعه، روز ارتباط با خداوند و فوت شدگان است.

 

ناهید شید (آدینه)

 

ناهید همان آنهیته یا آناهیتا است که ایزد آب قرار گرفته است. در اوستا، آناهیتا به صورت دوشیزه ای بسیار زیبا- قدی بلند و اندامی تراشیده نام نهاده شده است و نام دیگر ستاره ونوس نیز آناهیتا یا ناهید است. در کل، روز جمعه روز روشنایی آب و مظهر بخشندگی و عنایت پروردگار نامگذاری شده است.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...