رفتن به مطلب

باغهای ژاپنی


ارسال های توصیه شده

منبع:

-کتاب طراحی کاشت منظر

-نوشته:لشچینسکیNancy A. Leszczynski

-دکتر محسن کافی

-مهندس مهدی خان سفید

(تصاویر انتخاب شده مربوط به کتاب نیست)

 

 

باغ ژاپنی از باغ چینی سرچشمه گرفته است اما فلسفه بی نظیر طراحی خاص خود را توسعه داده است. باغهای ژاپنی چکیده ای از منظر طبیعی بودند که از طریق دست ورزی سنگ، گیاهان و آب،نماد فرآیندها و تمجید از طبیعت محسوب می شدند. این باغ غالبا شبیه صحنه نمایش تجلی می یافت. به طور مثال، لذت تماشایی مهتاب، مانند حساسیت چینی، در طراحی باغ ژاپنی تکامل بیشتری یافته است.نه تنها حرکت ماه در آسمان شب لذت بخش بود بلکع استقرار گیاهان گلده سفید،ماسه های سفید و سنگهای روشن در باغ،تآثیرات ماه و این تجربه را افزایش می داد.

از آنجایی که کشور ژاپن جزیره می باشد،می تواند تآثیرات دیگر فرهنگها را کنترل کند و تکامل تدریجی مجزایی از اهمیت فرهنگ، که در طراحی باغ در غرب موجود نبوده است،را ایجاد کند.

در سرتاسر تاریخ ژاپن، از باغ در آشکار ساختن سیمای هنری به طور مؤثر استفاده شده است.

از قرن 8 تا 11 میلادی، طبقه اشرافی ژاپن باغ هایی احداث کردند که در آنها جزایر، آبشارها و کاشت طبیعی گیاهان موجود بود و منظره فراتر از باغ را با "شاککای shakkai" یا "منظره فرعی" ترکیب می کرد.دیدگاههای ساده"ذن بودیسم Zen Buddhism" در قرون 16 و 17 میلادی سبب کاهش مقیاس باغ ها گردید.گلها که به عنوان عناصر جزئی درنظر گرفته می شدند، از باغ حذف شده و درختان و درختچه های همیشه سبز که نشان از زیبایی ابدی و نه موقتی دارند، جایگزین آنها شدند.آبشارها و دریاچه ها به وسیله سنگریزه، سنگ و "خشک باغها" مشخص می شدند.

 

igpflme5qet1ani1sovr.jpg

 

7zrc7jc0qrdr4k1x5oh.jpg

لینک به دیدگاه

این تغییرات، باغ را برای اهمیت مراسم چای بودائی مناسب می ساخت. یکی از این نتایج تحسین فرم خود گیاه، بیش از قابلیتهای گل دهی و میوه دهی آن بود.

 

97a5kzcvfa1w7rlrkfx.jpg

 

 

به طور مثال، درختان آزالیا ممکن است جهت ایجاد فرم کلی شان در طرح هرس شوند در نتیجه، تآثیر شکوفه های آنها از اهمیت ثانویه ای در طرح برخوردار می باشد و جلوه پراکنده ای ایجاد می کند.

 

در سراسر تاریخ، مجموعه خاصی از قوانین پدید آمدند و تا امروزه بر طراحی باغ ژاپنی حکمفرما می باشند. گیاهان، مناظر سنگها،جریان حرکت و آب ... این عناصر جزء جدائی ناپذیر ترکیب محسوب می شوند اما هریک از آنها تابع تأثیر کلی ترکیب می باشند. خط مشی های سنتی برای قرار دادن صحیح گروه های سنگ و سنگهای عبور و شن کشی خاص باغهای شنی وجود دارد.گیاهان به دلیل نمادگرایی و تغییرات فصلی شان انتخاب می گردند. تنها یک منظر دور وجود ندارد بلکه مناظر بسیار متفاوتی در غالب یک منظر در سراسر حرکت فرد در باغ دیده می شود. حرکت اب بررسی می گردد و بسیاری ار فرمهای متفاوت مانند جریان مستقیم به صورت شرقی پیشنهاد می گردد.

 

0wh3zxot90r7dldbb659.jpg

 

 

cy4elbebzu99t99ju6pu.jpg

لینک به دیدگاه

طراحی کاشت ژاپنی می کوشد، تا گیاهانی که در طبیعت در کنار هم یافت می شوند را با یکدیگر ترکیب کند.از ترکیب گیاهان با سواحل دریا و کوهستانها و ایجاد ترکیبات گیاهی از اقلیمهای متفاوت، پرهیز می گردد.سادگی، محدودیت و ثبات در طرحهای کاشت از طریق استفاده از گیاهان همیشه سبزی که سبب آرایش تدریجی و ظریف رنگ و فرم می گردند، نشان داده می شوند. نامتقارن بودن و گروه هایی با عناصر با تعداد فرد، مورد توجه بسیار قرار می گیرند.

 

گیاهان در یکدیگر تداخل نمی کنندبلکه فضای کافی برای رشد به آنها داده می شود. باغ، غالبا به وسیله درختان همیشه سبز قاب بندی می گردد، "کاج سیاه ژاپنی Pinus thunbergiana" ، " کاج سرخ ژاپنی Pinus densiflora" ، "آزالیاها " ، "کاملیاها" از جمله این گیاهان هستند.گونه های متعدد بامبو سبب افزودن تضاد بافتی به باغ می گردند. " سرخسها" و " خزه ها" با آب ارتباط دارن و به درستی استفاده می شوند.

 

از آنجایی که رنگ با ظرافت بکار می رود، گیاهان به دلیل ویژگیهایشان در فصول مختلف انتخاب می گردند در نتیجه " گیلاسهای گلده Prunus spp" ، " سیب وحشی یا آلو crabapples " ، " به ژاپنی Chaenomeles japonica " ، " افرای ژاپنی Acer palmatum " ، " زنبق Iris ensata " بسیار پراکنده، کاشته می شوند و مسئله ایجاد ارتباطات گیاهی در آرامش و آسایش بسیار مورد بررسی قرار می گیرد.

 

pzmca19elhhyjvrpuahb.jpg

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

نگاهی به باغ هنرهای زیبای کیوتو در ژاپن، اثر تادائو آندو

 

باغ هنرهای زیبای کیوتو در ژاپن ، آبستره ای بی نظیر از یک باغ تفریحی است که توسط تادائو آندو طراحی شده است. در این پروژه می توان ایده های آندو را در خصوص ترکیب فضایی و طبیعت به وضوح مشاهده کرد. معمار خودآموخته ژاپنی معتقد است: معماری تنها به کار بردن فرم ها نیست، بلکه ساختن فضا و بالاتر از آن است، ساختن یک مکان place است که به سان شالوده فضا عمل می کند. قصد من ابتدا کشمکش با سایت از طریق به دست آوردن چشم اندازی از معماری به مثابه مکانی مشخص است. معماری در عین حال که همانند قلمرو بسته و منسجم به نظر می آید، می بایست رابطه اش را با محیط حفظ کند. برای نشان دادن و ظاهر ساختن منطق نامرئی طبیعت باید آن را با منطق معماری رو در رو نهاد. در اینجاست که هندسه وارد عمل می شود. هندسه نه تنها برای هر چیزی چارچوب می سازد، بلکه به اجزای صحنه نیز شکل می دهد و همزمان می تواند قابی برای یک منظر محیطی و همچنین یک صفحه باشد، می تواند گذرگاهی باشد که مردم را وادار به پیاده رفتن، ایستادن، بالا رفتن و پایین آمدن می کند.

مهمترین مواردی که در طراحی این مجموعه لحاظ شده است عبارتند از:

- شکل گیری یک نمونه حجمی از باغ های تفریحی .

- قرار گرفتن فضای بازموزه پایین تر از سطح زمین، برای حفظ دید از باغ های بوتانیک مجاور به سمت کوه های بکر Higashyama.

- به نمایش گذاردن یک کپی از شاهکارهای مشهور جهان این آثار روی صفحات سرامیکی با ماندگاری طولانی مدت و محفوظ از تاثیرات هوا نگهداری می شوند.

- طراحی موزه با ایده کلی باز open.

- قرار گیری تیرهای بتنی به صورت نمایان روی جرزهای سنگین .

- ایجاد دیوارهای آب به وسیله ریزش آب.

- قرار دادن نقاشی های شناور روی سطح دریاچه.

- قطع مسیرها در پروژه توسط دیوارهای بتنی ضخیم برای ایجاد امکان دید از زوایای مختلف، افزایش عمق و تنوع در نمایش فضا.

- استفاده از حفاظ شیشه ای سبز رنگ در تضاد با بتن و صفحات سنگی و بهره گیری از تاثیر متقابل آن نسبت به تصویر مصالح مختلف روی سطح آب.

از جمله نکات قابل توجه در این پروژه تلفیق معماری و فضای حسی شاهکارهای هنری است. خود آندو در این مورد می گوید: فضا در کارهای من صریح و عریان است. فضا در کارهای من بیشتر بیان احساس افراد است و نه صرفا کنش عقلانی، معماری نمی بایست زیاد حرف بزند، بلکه باید ساکت بماند و به طبیعت به صورت نور، آفتاب و باد اجازه سخن گفتن دهد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...