رفتن به مطلب

پیری پوست


Doctor_Shovan مهمان

ارسال های توصیه شده

Doctor_Shovan مهمان

1- چه نشانه هایی در پوست، بیان گر پوستی جوان و سالم است؟

گذشت زمان باعث می‌شود ضخامت لایه‌های زیرین پوست افزایش پیدا کند و ترمیم آن کندتر صورت گیرد. هر چه خاصیت ارتجاعی و چربی‌های لایه‌های زیرین پوست کاهش پیدا کند، به دنبال آن شادابی، طراوت و زیبایی پوست کمتر می‌شود. چروک‌های ریزی بر سطح پوست ظاهر می‌شود و ممکن است پوست دچار افتادگی شود. چین و چروک خصوصاً در ناحیه صورت دو نوع است. چروک‌های ریزی که در اثر تابش نور آفتاب و گذشت زمان به‌وجود آمده است و بیشتر در افرادی با سن بالاتر از ۳۰ سال مشاهده می‌شود و نوع دیگر چروک‌هایی که حاصل انقباضات عضلانی است در اثر عواملی مانند خنده یا اخم کردن در صورت ظاهر می‌شود.

2- چه راه کارهایی برای جلوگیری از پیر شدن پوست وجود دارد؟

روش های‌ پیشگیری‌ از پیری‌ پوست‌ كه‌ در واقع‌ روند این‌ عارضه‌ را كُند می‌كنند عبارتند از:

1- پرهیز از نور خورشید

قرار گرفتن‌ پوست‌ در معرض‌ آفتاب‌ به‌ مدت‌ طولانی، باعث‌ می ‌شود الیاف‌ الاستین‌(elastine) پوست‌ تخریب‌ شود، لكه‌های‌ قهوه‌ای‌ رنگ‌ در آن‌ به‌ وجود آید و در نهایت‌ احتمال‌ بروز انواع‌ بدخیمی‌ در پوست‌ افزایش‌ یابد. بهترین‌ راه‌ پرهیز از نور خورشید استفاده‌ از لباس های‌ نخی‌ روشن، كلاه‌ لبه‌ دار و عینك‌ آفتابی‌ است. عینك‌ آفتابی‌ علاوه‌ بر محافظت‌ از چشم ها موجب‌ می‌ شود كه‌ جمع‌ شدن‌ غیرارادی‌ چشم ها در پی‌ تماس‌ با نور شدید حذف‌ شود و در نتیجه‌ از ایجاد و عمیق ‌شدن‌ چین‌ و چروك های‌ پنجه‌ غازی‌ در طرفین‌ چشم‌ جلوگیری‌ گردد. استفاده‌ از ضدآفتاب های‌ مناسب‌ نیز آسیب‌ آفتاب‌ را به‌ حداقل‌ می ‌رساند.

كم‌ كردن‌ حالات‌ چهره‌ به ‌خصوص‌ موقع‌ صحبت‌ كردن، خشم‌ و خندیدن‌ موجب‌ می ‌شود كه‌ چین‌ و چروك‌ ناشی‌ از حركات‌ عضلات‌ صورت‌ كم‌ شود.

2- پرهیز از سیگار كشیدن

سیگار علاوه‌ بر وارد آوردن‌ آسیب های‌ جبران ‌ناپذیر به‌ ریه، قلب، مغز و سایر اعضای‌ بدن‌، به‌ پوست‌ نیز صدمه‌ می‌زند. نیكوتین‌ موجود در سیگار با ایجاد انقباض‌ در عروق‌ پوست، تغذیه‌ پوست‌ را مختل‌ می ‌كند. تماس‌ مستقیم‌ پوست‌ با مواد سمی‌ موجود در سیگار هم‌ به‌ این‌ عضو آسیب‌ می‌ رساند. به‌ علاوه، عبور و جذب‌ این‌ مواد از خلال‌ پوست‌ به‌ الیاف‌ كلاژن‌ و الاستین‌ كه‌ شادابی‌ و قوام‌ خوب‌ پوست‌ را تضمین‌ می‌ كنند، لطمه‌ می‌ زند؛ همچنین‌ قرار داشتن‌ در معرض‌ دود سیگار باعث‌ تحریك‌ چشم ها و جمع ‌شدن‌ غیرارادی‌ آنها می ‌شود.

این‌ عمل‌ بروز چین‌ و چروك های‌ پنجه‌ غازی‌ در طرفین‌ چشم ها را تشدید می ‌كند. تمام‌ این‌ تغییرات‌ باعث‌ می ‌شود فرد سیگاری‌ چهره‌ای‌ رنگ ‌پریده‌ یا به‌ رنگ‌ زرد متمایل‌ به‌ خاكستری‌ داشته‌ باشد و چین‌ و چروك های‌ عمیق‌ در اطراف‌ دهان‌ و چشم‌ وی‌ به‌ وجود آید. دندان ها و ناخن‌ انگشتان‌ این‌ افراد هم‌ به‌ رنگ‌ زرد تیره‌ در می‌ آید. به‌ علاوه، روندهای‌ ترمیمی‌ پوست‌ به‌ خصوص‌ پس‌ از اعمال‌

جراحی ‌ای‌ مثل‌ پیلینگ‌ (لایه ‌برداری‌ شیمیایی (peeling / و فیس‌ لیفت‌ (face lift) در اشخاص‌ سیگاری‌ بسیار كند است. به‌ همین‌ دلیل‌ این‌ گونه‌ اقدامات‌ درمانی‌ برای‌ رفع‌ چین‌ و چروك‌ صورت‌ در این‌ افراد عوارض‌ بسیار زیادی‌ دارد

3- پرهیز از كشش های غیر ضروری در پوست

نتیجهِ وارد آوردن‌ كشش‌ زیاد به‌ پوست‌ به‌ خصوص‌ اگر تدریجی‌ و مكرر باشد این‌ است‌ كه‌ سطح‌ آن‌ گسترش‌ می ‌یابد و پوست‌ اضافه‌ به‌ صورت‌ شل، آویزان‌ و چین‌ خورده‌ درخواهد آمد. از حركات‌ و حالات‌ اغراق ‌شدهِ صورت‌ باید پرهیز كرد. ورزش ‌دادن‌ شدید عضلات‌ چهره‌ ممكن‌ است‌ با ایجاد كشش‌ غیرضروری‌ باعث‌ كشیدگی‌ و گسترش‌ سطح‌ پوست‌ شود.

عین‌ این‌ مطلب‌ در مورد تغییرات‌ ناگهانی‌ وزن‌ صادق‌ است. افزایش‌ شدید وزن‌ با تجمع‌ مقدار زیادی‌ چربی‌ در زیر پوست‌ همراه‌ است. این‌ مسئله‌ به ‌نوبه‌ خود باعث‌ كشیدگی‌ پوست‌ روی‌ یك‌ لایه‌ ضخیم‌ چربی‌ زیر پوستی‌ می‌ شود. با كاهش‌ ناگهانی‌ وزن، پوستی‌ كه‌ قبلاً كشیده‌ شده‌ بود، شل‌ و آویزان‌ و دچار چین‌ و چروك‌ می ‌گردد. بنابراین‌ تعادل‌ در رژیم‌ غذایی‌ را باید رعایت‌ كرد تا از تغییرات‌ ناگهانی‌ وزن‌ جلوگیری‌ شود.

روش‌ زندگی‌ بایستی‌ هم‌ سلامت‌ جسمی‌ و هم‌ سلامت‌ روانی‌ فرد را تضمین‌ كند.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

3- پوست صورت از چه سنی شروع به از بین رفتن می کند؟

اواخر دهه سوم زندگی، زمانی است که پوست شروع به تحلیل می‌کند و چروک‌هایی روی آن ظاهر می‌شود. در این میان عواملی می‌توانند روند پیری را در آن تسریع کنند و بر زیبایی و تازگی آن اثر بگذارند.

عوامل مختلفی بر زیبایی پوست مؤثراست علاوه بر عوامل ارثی و محیطی، تابش اشعه آفتاب، باد، تنش‌های عصبی و استرس، سیگار، آلودگی‌های محیطی و حتی حرکات عضلانی بیش از حد مانند اخم کردن زیاد بر شروع زودرس پیری پوست تأثیرگذار است.

4- پوست خانم ها زودتر شروع به پیر شدن می کند یا پوست آقایان؟

یائسگی از جمله عواملی است که باعث افزایش چین و چروک در پوست می‌شود. استروژن، هورمونی است که در سنین باروری از تخمدان‌ها ترشح می‌شود و جوان‌سازی پوست را به عهده دارد.

‌ پس از یائسگی فعالیت تخمدان‌ها و به دنبال آن میزان ترشح هورمون استروژن در خون کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه پوست شادابی و قوام خود را از دست داده و خشک و پوسته پوسته می‌شود. در این زمان به دلیل خشکی مفرط پوست، استفاده از مرطوب‌کننده‌های قوی برای حفظ رطوبت پوست رواج پیدا می‌کند. مرطوب‌کننده‌هایی با پایه وازلین و حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی و اوره این نیاز را به صورت رضایت‌بخشی برطرف می‌کنند. همچنین کاهش دفعات شست‌وشوی صورت و استفاده از صابون‌های ملایم می‌تواند خشکی و چروک پوست را کاهش دهد.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

- چه عواملی باعث پیری پوست می شود؟

پیر شدن پوست نیز همانند همه ی بیماری های پوستی دارای عواملی است که با دوری از آنها می توانید همیشه پوست جوان و شادابی داشته باشید.

1- فقدان رطوبت: پوست خشک نه تنها ایجاد ناراحتی می کند ، بلکه بدلیل نبودن آب کافی در سطح پوست ، آنزیم های پوست عملکرد صحیحی نخواهند داشت. در نتیجه پوست نمی تواند به طور خودکار التهابات ناشی از آلودگی، مصرف قند زیاد و نور خورشید را التیام بخشد. بنابر این استفاده از مواد مرطوب کننده بسیار مهم است.

2- آلودگی: آلودگی های موجود در محیط اطراف ارمغان دنیای مدرن است و البته موثرترین دشمن برای سلامت و شادابی پوست می باشد.

3- ژنتیک: سهم عمده ای از خاصیت و کیفیت پوست مربوط به ژنی است که شما از والدین خود کسب کرده اید. و باید گفت که در این مورد نمی توان کاری انجام داد.

4- دخانیات: دخانیات باعث از بین رفتن کلاژن- یکی از مهم ترین پروتئین ها ی ساختاری پوست- می شود. و نتیجه آن بروز علائم پیری نظیر چین و چروک پوستی و عدم استحکام پوست است. همچنین مانع از خونرسانی کافی به پوست می شود.

5- خورشید: اشعه فرابنفش خورشید عامل تخریبی سلامت و جوانی پوست است. این اشعه باعث ایجاد التهاب پوستی و تولید رادیکال های آزاد می شود که کلاژن را تخریب می کند.بعلاوه عامل سرطان پوست نیز می باشد. تنها راه مقابله با این عامل طبیعی اجتناب از قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید است. استفاده از کرم های ضد آفتاب ، حتی زمانی که قصد خارج شدن از منزل را ندارید نیز می تواند مفید باشد.

6- از نشانه های پیر شدن پوست چیست؟

روند پیر شدن پوست بر اساس پیدایش علائمی مانند چروک‌های عمقی و سطحی، تغییرات رنگدانه‌ای پوست به صورت لکه‌های قهوه‌ای و خشونت سطحی پوست، پیدایش عروق سطحی قرمز رنگ و از بین رفتن قوام و سختی پوست تشدید می‌شود.

لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان

7- راه های برگشت جوانی به پوست های پیر و آسیب دیده چیست؟

مرطوب‌کننده‌هایی با پایه وازلین و حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسی و اوره این نیاز را به صورت رضایت‌بخشی برطرف می‌کنند. همچنین کاهش دفعات شست‌وشوی صورت و استفاده از صابون‌های ملایم می‌تواند خشکی و چروک پوست را کاهش دهد. اسید‌های آلفاهیدروکسی در واقع اسید‌های ارگانیک طبیعی هستند که در انواع میوه‌ها مانند سیب (اسید مالیک)، آناناس و مرکبات (اسید سیتریک)، نیشکر (اسید گلیکولیک) و دیگر میوه‌ها وجود دارند. اسیدهای میوه با رسوخ در لایه‌ شاخی پوست با اثرات شاخی و ضخیم شدن این لایه مقابله می‌کنند و باعث رطوبت و شادابی پوست می‌شوند. همچنین کرم‌های حاوی رتینوئیک اسید می‌توانند قوام سطحی پوست را بهبود بخشند، بنابراین کرم‌های ضدچروک حاوی این دو ماده اثرات بهبوددهنده‌ای دارند.

● کرم‌های ضد چروک

این روزها تبلیغات زیادی در مورد مصرف انواع کرم‌ها، ژل‌ها و جراحی‌ها انجام می‌گیرد. کرم‌های حاوی کلاژن نیز سهم زیادی از این تبلیغات را به خود اختصاص داده است و مردم هزینه‌های زیادی را برای خرید آن پرداخت می‌کنند.

کلاژن در حفظ شادابی و طراوت پوست تأثیر به‌سزایی دارد ولی از آنجا که کلاژن از طریق پوست جذب نمی‌شود اثر مفیدی بر پوست نخواهد داشت و کرم آن فقط خاصیت نرم‌کنندگی دارد.

کرم‌های دور چشم حاوی مقادیری مرطوب‌کننده و مواد لایه‌بردار هستند و به دلیل آنکه پوست ناحیه دور چشم نازک و حساس است مصرف خودسرانه آن می‌تواند خطرناک باشد.

● پرکننده‌ها

پرکننده‌ها موادی هستند که در زیر پوست تزریق می‌شود تا منافذی را که ایجاد خط و خطوطی بر پوست کرده‌ است، پر کند. این مواد را برای پرکردن چروک‌های عمیق مانند خط خنده استفاده می‌کنند. این قبیل پرکننده‌ها کاربرد بیشتری در افراد مسن دارند و در افراد جوان‌تر برای زیبایی‌ بیشتر و افزایش حجم گونه استفاده می‌شود. پرکننده‌ها برحسب نوع آنها چند ماه تا چند سال در پوست مانده و پس از آن نیاز به تزریق مکرر دارند. تزریق ژل بوتاکس نیز به‌عنوان یک درمان شناخته شده ضدچروک و پیری به کار گرفته می‌شود. این ماده نوعی سم است که از فعالیت فیبرهای عصبی جلوگیری می‌کند. در حال حاضر این نوع سم در امریکا و اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد و در صورتی که نحوه تزریق آن و یا نوع ژل استاندارد نباشد، می‌تواند باعث عوارض بسیاری از جمله افتادگی پلک و ورم صورت شود.

• درمان لیزری: از جمله لیزرهای CO2، فراکشنال، درم ابریژن، لیزر Er:YaG، LED که نوعی لیزر Diod است، IPL و رادیوفرکوئنسی هستند که هر کدام اثر بخشی متفاوتی دارد.

• اعمال جراحی از جمله لیفتینگ پوست که بیشتر از سنین بالا قابل انجام است.

• مصرف خوراکی ترکیباتی از جمله پلی ساکاریدهای غضروفی که در بعضی از قرص ها امروزه در بازار یافت می شود نیز در مطالعات در جوان سازی پوست اثر بخشی داشته اند.

● پیشگیری و نقش تغذیه

همواره پیشگیری بر درمان ارجحیت داشته و دارد، بنابراین می‌توان با رعایت چند اصل ساده در زندگی و مراقبت بیشتر از ایجاد چروک بر صورت و یا دست‌ها جلوگیری کرد. به دلیل آنکه در فصل زمستان رطوبت هوا کم است، پوست بیشتر دچار خشکی می‌شود و نیاز به مراقبت بیشتری دارد، بنابراین لازم است در روز چند مرتبه از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده شود. نور آفتاب نیز به دلیل دارا بودن اشعه ماورای بنفش باعث پیدایش چین و چروک بر پوست می‌شود، بنابراین علاوه بر مصرف کرم‌های ضدآفتاب باید گردن، دست‌ها و دیگر قسمت‌های بدن که در معرض آفتاب قرار دارد، پوشانیده شود.برنزه کردن پوست مخصوصاً در فصل تابستان که نور آفتاب شدیدتر است احتمال بروز چین و چروک و سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

سایت دکتر نیلفروش زاده

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...