رفتن به مطلب

استفاده از الیاف كربن در كاربردهای دریایی نفت و گاز


ارسال های توصیه شده

CarbonFiber1.jpg

برایان اسپنسر، نماینده شركت اسپنسر در كالیفرنیا، روی استفاده واقعی و بالقوه از الیاف كربن در كاربردهای دریایی نفت و گاز كار می كند. استفاده از كامپوزیت ها در كاربردهای دریایی نفت و گاز سال هاست كه مورد بحث بوده است و در بازار این محصولات برای كامپوزیت ها پتانسیل قابل توجهی وجود دارد. با این وجود، آقای اسپنسر یادآور شد كه صنعت اكتشاف نفت با چالش های متعددی روبرو است كه عبارتند از : آشنایی با فلز، هزینه و خطر بالای اكتشاف، محیط خشن، لوازم بازرسی داخلی از تجهیزات و فاصله زیاد از زیر ساخت در اقیانوس.

با این وجود، انگیزه های فراوانی برای استفاده از كامپوزیت ها وجود دارد كه می توان به سبكی، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر خستگی، امكان جازنی دستگاه ها، عایق بودن نسبت به گرما و رطوبت پذیری زیاد اشاره كرد. پتانسیل استفاده از الیاف كربن در سازه های اكتشافی شامل: 45 تا 50 پاوند/فوت در دستگاه های حفاری، 10 تا 12 پاوند/فوت در دستگاههای تولید، 6 تا 7 پاوند/فوت در خطوط اكتشاف و استخراج، 2 تا 5 پاوند/فوت در خطوط اضطراری (سرویس رسانی در محل) و 16 تا 17 پاوند/فوت در ریسمانی به قطر 270 میلیمتر می باشد. آقای اسپنسر گفت: "یك سكوی آب عمیق، حداكثر بیش از 18/3 میلیون كیلوگرم الیاف كربن مصرف می كند".

آقای اسپنسر به كاربرد الیاف كربن در مخازن فشار و توربین های بادی اشاره كرد كه در تعداد محدودی از توربین های ذخیره انرژی باد از این الیاف استفاده می شود. به گفته وی در یك توربین از 500 كیلوگرم الیاف كربن استفاده می شود. استفاده از الیاف كربن در اكتشاف و ذخیره نفت و گاز پیشرفت قابل توجهی داشته است كه در اینجا به دو مورد آن اشاره می شود: از سال 2001 یك دكل حفاری كامپوزیتی در دریای جنوب مورد بهره برداری قرار گرفته است، به زودی وزارت انرژی آمریكا پروژه حفاری در آب های عمیق را با استفاده از كامپوزیت به عهده می گیرد.

دستاوردهای استفاده از الیاف كربن در اكتشاف و ذخیره شامل مواد ذیل است:

1- دكل حفاری كامپوزیتی در دریای شمال كه از سال 2001 خدمات رسانی كرده است.

2- به زودی سازمان انرژی آمریكا پروژه حفاری در آب های عمیق را با استفاده از كامپوزیت به عهده می گیرد.

3- یك پروژه كامپوزیتی سرویس رسانی در محل در دست اقدام است.

4- آیین نامه استفاده بیشتر از توربین های كامپوزیتی به تصویب رسیده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...