رفتن به مطلب

روشي نوين و سالم براي تصفيه پساب‌ها


ارسال های توصیه شده

روشي نوين و سالم براي تصفيه پساب‌ها

پژوهشگران دانشگاه اصفهان، موفق به توليد نانوذراتي شدند که مي‌توانند در کوتاه مدت براي رفع آلودگي ناشي از رنگ‌هاي نساجي راه‌گشا باشد.

 

استفاده از نانوفتوکاتاليست‌ها به منظور بهره‌برداري هم زمان از ناحيه ماوراء بنفش نور خورشيد (يک منبع انرژي هميشگي) و همين طور امتياز کوچک شدن ذرات در حد نانومتر به عنوان کاتاليزور در بسياري از واکنش‌هاي شيميايي همواره مورد توجه بوده است.

 

دکتر مجتبي نصراصفهاني در گفتگو با بخش خبري سايت ستاد ويژه توسعه فناوري نانو گفت: «در اين پژوهش از فيلم‌هاي کامپوزيتي نانوساختار دي‌اکسيد تيتانيم به عنوان يک فتوکاتاليست شاخص در تخريب آلاينده‌هاي زيست محيطي بهره‌برداري کرده‌ايم».

 

وي با بيان اين مطلب که «هدف ما استفاده از روشي نوين و سالم در تصفيه پساب‌ها و آلاينده‌ها بوده است»، افزود: «ما در اين تحقيق از خاصيت فتوکاتاليستي نانوذرات دي‌اکسيد تيتانيم بهره‌ گرفته‌ايم، ضمن اينکه اين نانوذرات را در يک ساختار کامپوزيتي به صورت پوشش در آورده‌ايم تا جداسازي کاتاليست از محلول مورد آزمون به راحتي قابل انجام باشد.

 

در اين کار تحقيقاتي، سه نوع فيلم کامپوزيتي دي‌اکسيد تيتانيم با استفاده از سه نوع نانوپودر پيش‌کلسينه تجاري دي‌اکسيد تيتانيم با نام‌ها‌ي تجارتي دگوسا، نانوپودر آلدريچ و ميلينيم ساخته شد. سوسپانسيون‌هاي پايداري از نانوپودرها به وسيله دستگاه فراصوت در سل دي‌اکسيد تيتانيم با نسبت‌ها‌ي مولي بهينه پخش و سپس به روش لايه‌نشاني چرخشي روي اسلايدهاي شيشه‌اي پوشش داده شدند. فيلم‌هاي کامپوزيتي حاصل با غلظت و اسيديته مشخص، بعد از به اشباع رساندن با گاز اکسيژن در معرض نور فرابنفش، مورد استفاده قرار گرفتند».

 

دکتر نصراصفهاني در ادامه تصريح کرد: «از فيلم‌هاي کامپوزيتي حاصل مي‌توان براي تخريب برخي رنگينه‌هاي معروف پساب کارخانجات نساجي (شامل رنگينه‌هاي متيل نارنجي، سولوفنيل قرمز، زرد روشن X6G و تترترو مستقيم آبي روشن) استفاده نمود».

 

دکتري شيمي معدني دانشگاه اصفهان، نوآوري اين تحقيق را رفع مشکلات مربوط به جداسازي و فيلتر کردن پودرهاي دي‌اکسيد تيتانيم که بصورت سوسپانسيون استفاده مي‌شوند، مساحت سطح پايين فيلم‌هاي لايه‌نازک دي‌اکسيد تيتانيم که منجر به کارآيي پايين اين فيلم‌ها مي‌گردد و همچنين افزايش کارآيي فتوکاتاليزوري فيلم‌هاي نانوساختار کامپوزيتي با اصلاح مشخصات سطحي آنها بيان کرد.

 

جزئيات اين پژوهش که با همکاري دکتر محمدحسين حبيبي انجام شده، در مجله Desalination and Water Treatment (جلد 3، صفحات 64–72، سال 2009) منتشر شده است

 

 

سه شنبه 24 آذر 1388

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...