رفتن به مطلب

ممکن است ویروس ” پاپیلومای انسانی ” در بروز بدخیمی‌های پستان نقش داشته باشد


ارسال های توصیه شده

نتایج یک پژوهش نقش احتمالی عفونت ویروس پاپیلومای انسانی(hpv) را در بروز و تکامل بدخیمی‌های پستان تایید کرد.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ایسنا ، نوریه شریفی دانشیار پاتولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، این پژوهش را به منظور «بررسی ارتباط عفونت ویروس پاپیلومای انسانی(hpv) با خطر بدخیمی پایین و بالا، در نمونه‌های بیماران مبتلا به سرطان پستان و ارتباط آن با جنبه‌های بالینی» انجام داده است.

 

در این مطالعه، ۵۰ مورد بافت سرطانی پستان و ۲۹ مورد بافت پستانی بدون ضایعه بدخیم، به منظور تشخیص dna ویروس پاپیلومای انسانی با خطر بدخیمی بالا( ۱۶ و ۱۸) و خطر بدخیمی پایین(۶ و ۱)، با استفاده از روش مولکولی pcr با آغازگرهای انتخابی ویروس پاپیلومای انسانی بررسی شده است.

 

Dna ویروس پاپیلوما، در ۲۴ مورد(۴۸ درصد) از نمونه‌های کارسینوم پستان تشخیص داده شد که از این تعداد ۱۳ مورد(۲۶درصد) مربوط به عفونت پاپیلومای انسانی با خطر بدخیمی بالا و ۸ مورد(۱۶درصد) در ارتباط با ویروس پاپیلومای انسانی با خطر بدخیمی پایین هستند. سه نمونه(۶درصد) از بافت‌های سرطانی پستان دارای هر دو نوع ویروس پاپیلومای انسانی با ریسک بدخیمی بالا و پایین بودند.

 

در این مطالعه ارتباطی بین حضور عفونت ویروس پاپیلومای انسانی در سرطان پستان و فاکتورهای پیش آگهی بیماران شامل سن، میزان درگیری غدد لنفاوی زیربغلی، درجه آسیب شناسی بافتی تومور، اندازه تومور و سمت ابتلای پستان دیده نشد و همه بافت‌های غیرسرطانی پستان از نظر وجود عفونت ویروس پاپیلومای انسانی منفی بودند.

 

بر اساس نتایج این مطالعه، نقش ارتباط احتمالی عفونت ویروس پاپیلومای انسانی در بروز و تکامل بدخیمی‌های پستان مورد تائید قرار گرفت.

 

خلاصه این پژوهش در دو ماهنامه زنان مامایی و نازایی ایران، به چاپ رسیده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...