رفتن به مطلب

ساعتچی اند ساعتچی کیست ؟


bandarabasi

ارسال های توصیه شده

پنج درس از کوین رابرتس ( مدیر عامل ساعتچی اند ساعتچی) درباره تبلیغ در شبکه جهانی:

 

۱/ یادتان باشد هیچ رسانه ای جانشین دیگری نشده . صحبت یا این یا آن نیست . روزنامه و رادیو با آمدن تلویزیون از میدان به در نشدند ، تلویزیون هم با آمدن اینترنت به در نخواهد شد .

 

۲/ بنگاه های بزرگ حرف از ایجاد رابطه می زنند ، نه فقط انتقال اطلاعات ، تبلیغ در اینترنت باید افسونگر و احساس برانگیز باشد .

 

۳/ بنگاه های تبلیغات اینترنتی و بنگاه های سنتی باید به کاری بپردازد که در آن خبره اند . آن ها باید تا مرحله نامزدی جلو بروند؛ اما ازدواج نکنند.

 

۴/ از بچه هایی که به دات کام ها پناهنده شدند با آغوش باز استقبال کنید . آن ها زخمی ، اما هوشیارتربر می گردند.

 

۵/ این قدر دنبال فناوری نباشید ، شیفته اندیشه باشید . حرف الف نماینده الکترونیک نیست ، نماینده احساس است.

 

............................................................................................................

با این مقدمه با آژانس تبلیغات ساعتچی اند ساعتچی که در همین وب کارهای مختلفی رو از اون دیدم بیشتر آشنا می شیم .

ساخت های ساعتچی اند ساعتچی از کارهای تراز اول صنعت تبلیغات دنیا می باشند.

 

«برادران ساعتچی»، نامی ماندگار در صنعت تبلیغات

 

شاید باور کردنی نباشد که برادران ساعتچی (موریس و چارلز) توانستند برای اولین بار با یک کار تبلیغاتی سیاسی در گستره تبلیغات انگلستان خودی نشان بدهند و نام شرکت «ساعتچی و ساعتچی» را بر سر زبان ها بیندازند. تابلوی تبلیغاتی این شرکت با نوشته ای درشت با مضمون «کارگر کار نمی کند» که در تبلیغات سیاسی با نام پوستر ساعتچی معروف بود به فضای کاری جامعه انگلستان در اواخر دهه 1970 میلادی اشاره داشت.

در سال 1979 میلادی حزب محافظه کار مارگارت تاچر توانست با کمک این گروه تبلیغاتی در انتخابات پیروز شود. این موفقیت از سوی بسیاری از سیاستمداران دیگر دنیا نیز نادیده نماند. بوریس یلتسین نیز توانست با کمک برادران ساعتچی به عنوان اولین رئیس جمهوری دموکرات روسیه انتخاب شود. اوایل دهه 1980 میلادی روزهای طلایی پیشرفت برادران ساعتچی رقم خورد و از همان زمان رشد چشمگیر شرکت آغاز شد و توانست به جایگاه بزرگ ترین شرکت تبلیغاتی جهان دست پیدا کند.

برادران با استعداد ساعتچی در اوایل دهه 1970 میلادی کار خود را در انگلستان آغاز و به سرعت پیشرفت کردند. آنها سرخوشی آن دوران کاری خود را عمدتاً مرهون همکاری نزدیک با نخست وزیر وقت انگلستان بودند. اما دیری نپایید که سرعت رشد آنها شرایط را برای سقوط خودشان مهیا کرد چرا که جذب شرکت ها و موسسات دیگر به دلیل تعداد کم آنها بسیار مشکل شد. شرکت این دو برادر رفته رفته رو به ورشکستگی گذاشت و بدهی های شرکت افت چشمگیر ارزش سهام را به دنبال داشت.

اواسط دهه 1990 میلادی برادران ساعتچی این شرکت را ترک کردند. موریس در آن زمان توانست برخی مدیران شرکت ها یا مشتریان بزرگ از جمله «بریتیش ایرویز» را متقاعد کند که همراه آنها از شرکت خارج شده و آژانس جدیدی را تاسیس کنند. این دو برادر فعالیت های دیگری نیز خارج از عرصه تبلیغات داشته اند؛ موریس سخنگوی مجلس اعیان انگلستان است و چارلز مدیریت گالری هنری ساعتچی را برعهده دارد که مهد بسیاری از هنرمندان جوان انگلستان است. در سال 1995 این گروه جدید با چند شرکت بزرگ آمریکایی ادغام شد و نام خود را به «کوردیانت» تغییر داد. اما در ماه دسامبر سال 1997 از «کوردیانت» هم جدا شد و به طور مستقل با نام «ساعتچی و ساعتچی» به کار خود ادامه داد. این شرکت اگرچه امروز بزرگ ترین شرکت در صنعت تبلیغات دنیا نیست اما از برترین ها به شمار می آید.

«ساعتچی و ساعتچی» به سرعت فعالیت خود را در آمریکا گسترش داد به طوری که در حال حاضر نزدیک به سه چهارم درآمد این شرکت به فعالیت در این کشور اختصاص دارد. از بزرگترین مشتری های این شرکت می توان به «پروکتور و گمبل»، «تویوتا»، «دوپونت» و «سونی» اشاره کرد.

 

آغازی دوباره

 

در سال 2000 میلادی، ادغام این شرکت با گروه فرانسوی «پابلیسیز» که در میان 12 شرکت تبلیغاتی برتر دنیا مقام دهم را داشت آنها را به پنجمین آژانس بزرگ دنیا تبدیل کرد. در حقیقت مدیریت جدید «ساعتچی و ساعتچی» به «پابلیسیز» فرانسوی واگذار شد و «پابلیسیز» این شرکت را به مبلغ دو میلیارد یورو خریداری کرد.این شرکت بزرگ فرانسوی که به نوعی مالک جدید یا مادر شرکت به شمار می آید اعلام کرده است فعالیتش را با همان نام «ساعتچی» ادامه خواهد داد که شناخته شده ترین نام در این صنعت در قرن بیستم در انگلستان بوده است.

 

گستره

 

در حال حاضر این شرکت با 134 دفتر در 84 کشور و 7000 کارمند توانسته بسیاری از پروژه های بزرگ دنیا را به خود اختصاص دهد که با بیش از 60 شرکت تبلیغاتی بزرگ و نیمی از 50 برند برتر دنیا همکاری می کند.

 

جایگاه جهانی

 

«ساعتچی و ساعتچی» توانسته بسیاری از جوایز ارزنده در فستیوال ها و رقابت های بین المللی از جمله «فستیوال تبلیغات بین المللی کن» را به خود اختصاص دهد.

یکی از تبلیغات این شرکت برای پیدا کردن یک ستاره شناس برای برنامه فضایی روسیه توانست 15 هزار متقاضی جذب کند. اواخر دهه 80 میلادی، یعنی زمانی که ژاپن هنوز نتوانسته بود حضور موفقی در بازار اتومبیل های لوکس داشته باشد، بسیاری بر این باور بودند که صنعت اتومبیل سازی ژاپن با ساخت اتومبیل های لوکس سازگاری ندارد. اما «ساعتچی وساعتچی» توانست در بازار آمریکا جایگاه مطمئن و محکمی برای اتومبیل لوکس «لکسوس» ساخت کمپانی تویوتا ایجاد کند. تا اندازه ای که تنها با گذشت 9 ماه از آغاز کار تبلیغاتی و معرفی این محصول توانست به یکی از رقبای سرسخت«بی ام و»در بازار آمریکا تبدیل شود. پس از گذشت چهار سال فروش «لکسوس» از فروش محصولات «مرسدس»، «بی ام و» و «ولوو» نیز فراتر رفت و بیشترین سهم بازار واردات خودرو آمریکا را به خود اختصاص داد. از دیگر فعالیت های چشمگیر این شرکت در عرصه رقابت های سیاسی می توان به سه مورد که توانست اوضاع سیاسی آفریقای جنوبی را دگرگون کند، اشاره کرد؛ اجازه ورود سیاهپوستان به پارلمان در سال 1983، موفقیت رفراندوم اشتراک قدرت در سال 1992 و برگزاری انتخابات کاملاً دموکراتیک در سال 1996 در این کشور که همگی در پایان دادن به آپارتاید در این کشور نقش مهمی داشتند که از دستاوردهای دیگر فعالیت های تبلیغاتی «ساعتچی و ساعتچی» به شمار می آید.

 

نقل از : روزنامه سرمایه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...