Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 12 بهمن، ۱۳۸۹ در مراسم اهدای جوایز شهرهای برتر حمل و نقل پایدار 2011 جهان ، شهرهای گوانگژو چین ، لئون مکزیک ، تهران ، نانت فرانسه و لیما پرو به ترتیب مورد تقدیر قرار گرفتند . بنا به این گزارش شب گذشته مراسم انتخاب جایزه جهانی حمل و نقل پایدار 2011 با حضور بیش از 500 تن از مدیران شهری ، شهرداران ، اسانید برجسته دانشگاه های جهان ، کارشناسان ارشد شهری و حمل و نقل در واشنگتن برگزار شد . شهر تهران به همراه گوانگژو چین ، لیما پرو ، لئون مکزیک و نانت فرانسه به عنوان 5 شهری که به عنوان برترین شهرداری جهان در حوزه توسعه حمل و نقل پایدار معرفی شده بودند . این شهرها برمبنای اطلاعاتی که ظرف یکسال گذشته از توسعه حمل و نقل پایدار با محورهای مترو ، بی آر تی ، دوچرخه و تلاش برای حرکت به سمت حمل و نقل پایدار و کارآمد از آنها استخراج شده بود انتخاب شدند . در مراسم شب گذشته شهرهای گوانگژو چین ، لئون مکزیک ، تهران ، نانت فرانسه و لیما پرو به ترتیب مورد تقدیر قرار گرفتند . تقدیرنامه ویژه شهرداری تهران این در حالی است که مطالعات نشان می دهد تا سال 1409 سفرهای درون شهری تهران از دوازده میلیون به حدود 19 میلیون، شامل سفرهای شهرهای اقماری خواهد رسید و در یک دوره 25 ساله تا حدود 60% افزایش خواهد یافت. رویارویی با تقاضای فزاینده سفرهای موتوری با در نظر داشتن روند رشد مالکیت خودرو، مستلزم تدابیر کافی در جهت سوق دادن تقاضا به سمت گونه های حمل و نقل عمومی و همچنين افزايش امكانات حمل و نقل عمومي است كه خوشبختانه شهرداری پايتخت روند بسيار خوبي را در زمينه پيشرفت اين امر شاهد هستيم تا جاييكه تهران از سوي سازمان ملل به عنوان يکي از 5 شهر برتر دنيا در زمينه توسعه حمل و نقل و 2 برابر کردن ظرفيت حمل و نقل عمومي است و حتي اميد اين است كه به عنوان شهر برتر در اين زمينه انتخاب شود. شهرهاي مختلف دنيا توسط سازمان ملل متحد و اتحاديه حمل و نقل جهاني مورد بررسي قرار گرفتند و با شاخص هايي 5 شهر برتر دنيا در اين زمينه را انتخاب کردند که طي مراسمي در تاريخ 24 ژانويه در آمريکا، شهر برتر معرفي خواهد شد و با توجه به پيشرفتهاي 2 سال اخير در زمينه توسعه حمل و نقل عمومي در تهران ،انتخاب اين كلان شهر 8 ميليوني به عنوان شهر برتر جهان دور از ذهن نيست. همانطور كه مطرح شد توسعه خطوط ريلي مترو يكي از عوامل موفقيت شهر تهران در اين زمينه است. شهرداری تهران ضمن گسترش روز افزون و غیر قابل مقایسه مترو ، برنامه بلند مدتی داارد که این خود در تاریخ شهرداری تهران بی نظیر است . این شهرداری در نظر دارد با در نظر گرفتن جمیع جهات تا سال 2030 خطوط متروی تهران را به 430 کیلیومتر و 276 ایستگاه برساند که نشان از آینده نگری مدیریت شهری دارد . بر طبق جدول فوق تعداد خطوط سريع السير 4 و هر يك به طول179 كيلومتروتعداد خطوط شهري 8 خط با طول 125 تا 126 كيلومتر خواهد بود و تعداد ايستگاهها نيز افزايش چشمگيري خواهد داشت. افزايش و توسعه خطوط مترو در سالهاي اخير پيشرفت چشمگيري داشته است.نمودارهاي زير توسعه و پيشرفت مترو به عنوان وسيله حمل و نقل عمومي در سالهاي اخير را نشان مي دهد. با مشاهده نمودارهاي فوق پيشرفت خطوط ريلي مترو كاملا محسوس است و نيازي به توضيح بيشتر نيست. آنچه مسلم است ،با وجود آلودگی هوا در كلان شهر تهران ، حتی با تشدید عوامل محدود کننده استفاده از خودرو ماننده محدوده ممنوعه طرح ترافیک، زوج و فرد کردن و ... قطعا گزینه توسعه شبکه حمل و نقل ریلی شهری اجتناب ناپذیر می باشد. تا سال 1409 ظرفیت شبکه حمل و نقل عمومی شامل خطوط اتوبوسرانی و خطوط ریلی شهری باید پاسخگوی 15 میلیون سفر روزانه باشد. بنابراین انتظار می رود سهم حمل و نقل عمومی به 45 درصد کل سفرهای شهری برسدو به نظر مي رسد با آمارهاي ارائه شده و با توجه به پيشرفتهايي كه در سايه تلاش شهرداري تهران در اين زمينه حاصل شده است اين مهم دور از دسترس نيست. خطوط بي آر تي نيز در سالهاي اخير توسعه چشمگيري داشته است و در كاهش ترافيك و كم شدن آلاينده ها موثر بوده است. در حال حاضر 5 خط اصلي بي آر تي در سطح شهر تهران مشغول خذمات دهي به شهروندان تهراني است.اين خطوط عبارتند از:خط تهران پارس-آزادي،خط آزادي –خاوران ،خط خاوران -علم و صنعت،خط ميدان قدس-ميدان راه آهن و خط ترمبنال جنوب –پارك وي . براي اطلاعات بيشتر به جدول زير توجه كنيد: اين جدول به ترتيب از چپ به راست، تعداد اتوبوسها در هر يك از خطوط،تعداد مسافران روزانه هر يك از خطوط و تعداد ايستگاهها در هر خط را نشان مي دهد. با مقايسه عناصر اين جدول در سالهاي اخير كاملا مي توان به توسعه خطوط بي آر تي پي برد.همچنين در اين بخش تلاش شده است كه اتوبوسهاي مدرن جايگزين اتوبوسهاي كهنه و غير استاندارد شود. آنچه كه مسلم است ، توسعه خطوط اتوبوسهاي تندرو با توجه به جابهجايي حجم بالاي مسافر و همچنين كاهش زمان سفرها مورد استقبال و توجه شهروندان است چرا كه در حمل و نقل عمومي، كاهش زمان سفر و به حداقل رساندن آن از مهمترين پارامترهاست كه در مورد اتوبوسها تحقق اين مهم با ايجاد مسيرهاي ويژه و تفكيك مسير حركت اتوبوسها با ساير خودروها فراهم ميشود و شهرداري تهران مي كوشد هر چه بيشتر در راستاي تحقق آسايش شهروندان گام بردارد و با توجه به تلاشهاي صورت گرفته در سالهاي اخير چندان دور از ذهن نيست كه تهران به عنوان شهر برتر در مديريت حمل و نقل انتخاب شود. این انتخاب بین المللی در حالی است که دهه چهارم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری شده است و انصافا شهرداری تهران با همت مضاعف و برنامه ریزی بلند مدت و با روحیه جهادی مدیران و کارکنانش توانسته اند کارنامه موفقی در این زمینه کسب کنند . برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 7 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده