رفتن به مطلب

منشأ ماه چيست؟


ارسال های توصیه شده

شاید باید در اینجا مكث كرده و در مورد این دوران كه تقریباً در ورای قدرت درك ماست بیندیشیم. ما در مورد واقعه ای صحبت می كنیم كه 4500 میلیون سال قبل رخ داده است. ما می توانیم این عدد را بوسیله ی روش رادیواكتیو تعیین سن ، كه بر روی سنگهای سطح ماه انجام شده، اندازه بگیریم. می توانیم این عدد را بنویسیم و در مورد آن صحبت كنیم، اما تصور آن خیلی مشكل است. زیرا ربط دادن آن به سرگذشت انسانی مان آسان نیست. شاید شانس اقامت شما روی زمین 100 سال باشد، بنابراین نمی توانید مدت زمانی برابر یك میلیون سال را تصور كنید. 4500 میلیون سال، حدود 45 میلیون بار بزرگ تر از 100 سال است. اگر مثل شخصیتهای سینمایی، می توانستید در یك كپسول زمان به گذشته سفر كنید و در هر ثانیه به اندازه ی یك سال به عقب بر می گشتید، آنگاه برای رسیدن به دوران كرتاسه و سلام كردن به نوعی دایناسور به نام «تیرانوساروس ركس»، شش سال باید درون كپسول زمان می ماندید، و برای بازگشت به زمان تولد زمین، باید 150 سال درون كپسول منتظر می ماندید. ما در مورد مدت زمانی بسیار بسیار طولانی صحبت می كنیم. گونه ی انسانی ما، «هوموساپیانس»، تا به امروز، تقریباً 200000 سال در روی زمین بوده است، زمانی كه از لحاظ دوران حیاتی ما بسیار طولانی است. ولی در مقایسه با بازه های زمانی زمین شناختی، ما موجوداتی محسوب می شویم كه به تازگی روی زمین به وجود آمده ایم. اگر تاریخ زمین از ابتدا تا انتها به اندازه ی یك فیلم سه ساعته بود، گونه ی ما تنها در ثانیه ی آخر فیلم نقش بازی می كرد! اگر در انتهای تماشای فیلم تنها یك پلك بزنید، تمام تاریخ بشر را كه تنها یك ثانیه طول می كشد از دست خواهید داد!

 

آن برخورد خراشانی كه ماه را بوجود آورد، انرژی زیادی ایجاد كرد و بخش بزرگی از مواد سطح زمین و جسم برخورد كننده را، تبخیر كرد. در این فرآیند همچنین چرخش زمین سرعت بیشتری پیدا كرد و در نتیجه، طول روز فقط چند ساعت شد. این برخورد همچنین محور چرخشی زمین را كج كرد. به همین دلیل این محور با صفحه ی گردش زمین به دور خورشید زاویه ی قائمه نمی سازد. البته ما باید ممنون این برخورد باشید، زیرا با كج شدن محور زمین، فصلهای زیبا و حیات بخش روی زمین بوجود آمدند. مواد سطح زمین كه بوسیله ی گرمای عظیم تولید شده توسط برخورد ذوب شده بود، به سوی فضا پاشیده شد و یك دیسك چرخان در اطراف زمین تشكیل داد، ماه را بوجود آورد. همانطور كه سیارات از دیسك چرخان مواد در اطراف خورشید بوجود آمدند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...