رفتن به مطلب

برج مهماندوست


ارسال های توصیه شده

برج مهماندوست

 

87752atow631uf72cyig.jpg

 

برج مهماندوست در جنوب روستای مهماندوست(دامغان) و مغرب مایل به شمال ده متروکه امام‌آباد و شبیه برج طغرل شهر ریمی‌باشد که قسمتی از ساختمان آن برخ خراب شده ولی قسمت باقیمانده قدمت آن را تأیید می‌نماید.

 

 

1gct6u6etmh7xlbqo51.jpg

 

 

دور دایره آن از خارج ۳۴ ذرع و قطر آن از داخل ۲۰/۷ متر است. این برج دوازده ترک دارد که یکی از ترک‌ها مدخل است و عرض هر ترکی ۲۳/۱ متر و بعد از ده ذرع و نیم ارتفاع سه فقره مقرنس از آجر به وضع‌های بسیار خوب انیق ساخته شده و پس از آن کتیبه‌ای قرار دارد به عرض ۳ چهاریک به خط کوفی و بالای آن کتیبهٔ دیگری است به خط بنائی و از آن به بعد گنبد مخروطی شروع می‌شود، اما گنبد آن خراب و آنچه باقی است به ارتفاع ۱۴ ذرع می‌باشد.

 

 

 

 

zst782e9v7c6y2sdf31u.jpg

 

 

 

در برج رو به جنوب و یک قبر آجری در وسط و دو قبر دیگر سنگ‌چین در داخل برج دیده می‌شود، گویند این برج مزار امامزاده قاسم از اولادموسی بن جعفر(ع) می‌باشد ولی ساختمان آن به مقبره شباهت ندارد.

 

 

z7yhbzrzwrwejijc7kl2.jpg

 

 

این روستا در قدیم محل امپراطوری سالار غلامعلی عاقلی و پدرانش و وزیر خردمند او شیر علی ماهری بوده است که اکنون قبور آنها زیارتگاه مردم شده است از حیوانات روستا میتوان به دم لغلو شن شنو خر میرزا کلت حسینی نام برد که اکنون در باغ وحش روستا در منطقه قلعه نگهداری می‌شود در قسمت جنوبی این برج تپه باستانی مهماندوست و در سمت شرقی آن قبرستان روستاهای مهماندوست واقع شده است.

 

منبع: ویکی پدیا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...