رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

پیل‌های‌سوختی نیروگاهی، واحد‌هایی با توان بیش از 10 کیلووات می‌باشند که به‌صورت متصل یا مستقل از شبکه و به‌عنوان مولد‌های تولید همزمان برق و حرارت (CHP) و CCP یا ژنراتورهای برق عمل می‌کنند. در طول پنج سال گذشته ما شاهد بوده‌ایم ، واحد‌های نیروگاهی پیل‌سوختی کربنات مذاب و اسید‌فسفریک با تخصیص کمک‌های مالی مساعد، در سه ناحیه متمایز به لحاظ اندازه (10 الی 20 کیلووات، 200 الی 300 کیلووات و بالاتر از یک مگاوات) تجاری شده‌اند که برای هر ناحیه کاربردهای متفاوتی مشخص شده است. هم‌چنین تلاش‌ها روی تحقیق و توسعه پیل‌سوختی اکسیدجامد نیز در حال افزایش است.

در دوازده ماه اخیر، شرکت‌های فعال در این زمینه با سناریوی روشﻣﻌﺎﻣﻼﺗﻲ ﻣﻌﻤﻮﻟﻲ business- as- usual کار کرده‌اند و به افزایش اندکی در فروش رسیده اند. پیش‌بینی افزایش اندازه واحد‌های فروخته شده از متوسط به سطح مگاوات محقق گردید. تمرکز اصلی در بازار‌های کلیدی مثل ایالت‌های کالیفرنیا و کنکتیکات ایالات‌متحده بوده است.

از نظر رشد تعداد شرکت‌ها هیچ شرکتی از فعالیت در این عرصه خارج نشده است، اما شرکت زیمنس واحد‌های تجاری پیل‌سوختی اکسید‌جامد خود را یکباره به فروش گذارد و شرکت HydroGen ، دو‌سوم نیروی کار خود را به‌حال تعلیق در‌آورد.

در خصوص توسعه‌های به‌وجود آمده در بازار باید گفت به‌موازات افزایش تعداد واحد‌های فروخته شده به مجتمع‌های اداری و مدارس، قانون‌گذاران و برنامه‌ریزان تجاری توجه بیشتری به تولید غیر‌متمرکز معطوف می‌کنند. مراکز داده و سرور (Server) نیز با توجه به برخی دلایل جدی و بالقوه ارائه شده از سوی شرکت‌های پیل‌سوختی، برای کاربرد‌های CCP خود نیم‌نگاهی به این فن‌آوری‌ دارند و در فکر به‌کارگیری این فن‌آوری‌ها می‌باشند.

رشد بازار:

بررسی‌های صورت گرفته در سال 2006 و 2007 حاکی از توسعه قابل‌توجه بازار نیرو‌گاهی بود اما این مسأله در سال 2008 به یک سناریوی business-as-usual تبدیل شده است. در سه سال اخیر، تعداد واحدهای پذیرفته شده نیروگاهی در حد 50 واحد در سال ثابت مانده است؛ این در حالیست که در این مدت، مگاوات نصب شده واحدهای پیل‌سوختی، دو برابر شده است (نموادر 1).

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

نمودار 1- تعداد واحدها و مگاوات نصب شده در سال

from:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نمودار (2) این افزایش آهسته یکنواخت را بهتر نشان می‌دهد.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نمودار 2- تعداد سالانه و تراکمی واحدهای جدید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

ضمن اینکه این بازار تاکنون از مدل boom-and-bust تعدادی از فن‌آوری‌های دیگر دوری کرده، نگرانی‌های آن بیش از نسبت منحنی یادگیری صنعت افزایش یافته است. اگر ما سیستم‌های فعال در زمینه استک‌های پیل‌سوختی و BoP را جداگانه در نظر بگیریم، مشاهده می‌کنیم شیب منحنی یادگیری برای استک‌ها بیشتر از BoP می‌باشد. با بزرگ‌تر شدن اندازه واحد‌ها، تعداد بیشتری استک برای ساخت یک واحد بزرگ به‌هم متصل می‌شوند؛ بنابراین 50 سیستم برای سال 2008 در نمودارهای فوق، توان بیش از دو برابر مقدار آن در سال 2007 را نشان می‌دهد.

مشکل اینجاست که کاهش هزینه موردنیاز، فقط تابعی از هزینه‌های استک نیست و هزینه‌های یکپارچه‌سازی سیستم را نیز شامل می‌شود. این مشکل وقتی شاخص‌تر می‌شود که بدانیم، تجربه نشان داده است نسبت کاهش هزینه در مورد اخیر یعنی یکپارچه‌سازی سیستم، بسیار کند‌تر از کاهش هزینه‌های استک است.

با نگاهی به منحنی مگاوات نصب شده، می‌توانیم تغییر پله‌ای ظرفیت نصب شده را در سال 2008 مشاهده کنیم. این تغییر به‌دلیل افزایش در متوسط اندازه هر واحد است. در حال حاضر، متوسط اندازه هر واحد، یک مگاوات است؛ بنابراین همان‌طور که در شکل 4 مشاهده می‌شود تعداد سیستم‌های فروخته شده، ثابت است اما مگاوات نصب شده روندی افزایش دارد.

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نمودار 3- مگاوات نصب شده به‌صورت سالانه و تراکمی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نمودار 4- نصب تعداد واحدهای نصب شده تا مگاوات

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در سال جاری تقسیم بازار این واحد‌ها به سه کلاس اندازه، واضح‌تر شده است. واحد‌های 10 کیلووات برای مراکز داده توسعه یافته‌ا‌ند، واحد‌های 250 الی 400 کیلووات برای مجتمع‌های اداری، بیمارستان‌ها، زندان‌ها و غیره توسعه داده شده‌اند و در نهایت واحد‌هایی با توان بیش از 2 مگاوات برای نیرو‌گاه‌ها و مزارع(farms) سِرور توسعه یافته‌اند. استثنای این امر، شرکت فوجی الکتریک است که واحد‌های پیل‌سوختی اسید‌فسفریک 100 کیلووات را به سوپر مارکت‌ها و مراکز اجتماعی متوسط فروخته است. در سال 2008، تعداد واحد‌های مربوط به کلاس 10 کیلووات، کمتر از 5 درصد کل واحد‌ها بوده است.

عطف توجه به مخلوط الکترولیت: امسال نیز ما تعادل همواری را در سیستم‌های ارسالی پیل‌سوختی از نوع کربنات مذاب و اسید‌فسفریک شاهد بودیم که بخش عمده‌ای را به خود اختصاص داده بودند. توجه داشته باشید که در نمودار (5) الکترولیت‌های سیستم‌های ارسالی نشان داده شده است نه مگاوات نصب شده بر حسب نوع الکترولیت.

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نمودار 5- سبد سالانه فن‌آوری، درصد پذیرش سالانه هر فن‌آوری

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نکته جالب توجه این است که ما در کاربرد نیرو‌گاهی می‌توانیم شاهد بازگشت پیل‌های‌سوختی قلیایی به چهارچوب باشیم. شرکت AFC Energy با Akzo Nobel جهت ارسال یک واحد 50 و یک واحد 200 کیلوواتی با شرط توسعه بیشتر، معامله می‌کند. در حال حاضر، فن‌آوری شرکت با یک تعداد سل مشخص برای 5000 ساعت آزمایش شده است.

اگر ما به منطقه‌ای که استک پیل‌سوختی در آن ساخته می‌شود، توجه کنیم؛ درمی‌یابیم همان‌طور که در نمودار (6) نشان داده شده، منطقه امریکای شمالی با اختصاص حدود دو‌سوم کل استک‌ها در بازار 2008، بسیار قوی است. سهم این بازار در چند سال گذشته تقریباً ثابت بوده است و پیش‌بینی می‌شود این پایداری هم‌چنان باقی بماند. مگر آنکه شرکت‌های اروپایی مثل Rolls Royce و Nuvera تصمیم بگیرند استک‌هایشان را در اروپا و نه در واحدهای واقع در امریکای شمالی بسازند.

در حال حاضر، تنها یک فعال جدی دیگر در زمینه پیل‌‌های سوختی نیروگاهی د‌ر جهان وجود دارد که آن هم شرکت ElectroCell برزیل است. این شرکت، فن‌آوری پیل‌سوختی پلیمری را برای هر دو کاربرد کوچک و بزرگ توسعه می‌دهد. شرکت هندی BHEL نیز در زمینه توسعه فن‌آوری پیل‌سوختی پلیمری فعالیت می‌کند و اکنون در فاز تست قرار دارد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نمودار6- منطقه ساخت استک

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

جالب است بدانیم که کاربرد نیروگاهی بالاترین حساسیت را به توسعه شرکتی و تجاری در همه بخش‌های مختلف پیل‌سوختی دارد. فعلاً در این کاربرد تنها 10 شرکت قادر به تولید استک برای محصولاتی هستند که اولین مرحله بعد از تحقیق و توسعه محسوب نمی‌شود. کمتر از نیمی از این ده شرکت، تجاری می‌باشند و در حدود سه‌چهارم آن‌ها، صرفاً بر بخش نیروگاهی متمرکز شده‌اند. پیش‌بینی شده است حدوداً ده شرکت دیگر در 5 سال آینده مشغول فعالیت در بازار شوند و بدین ترتیب تعداد شرکت‌های حاضر در این عرصه به حدود 20 شرکت می‌رسد.

با این تعداد کم شرکت‌های عامل در بخش نیرو‌گاهی هر افتی به لحاظ اتمام دوره فعالیت شرکت یا فروش یک‌جای آن، تغییرات قابل‌توجهی در رشد تمام بازار خواهد داشت. برای مثال HydroGen سال مثبتی را به لحاظ توسعه بازار آن با سامسونگ داشته است ولی با این حال با تعلیق دو‌سوم کارگران خود، در حال مذاکره با سامسونگ برای تضمین سرمایه‌گذاری کوتاه مدت است. با شروع سال مالی 2008، پیش‌بینی شده است شرکت HydroGen در این 12 ماه، 2 واحد 2 مگاواتی را برای استفاده در نیرو‌گاه برق کره به سامسونگ بفروشد. اگر‌چه در این فروش تنها دو سیستم معامله می‌شود، اما 4 مگاوات توان نصب شده همان‌طور که در شکل 1 و 3 نشان داده شده است، در حدود 8 درصد از کل ظرفیت نصب شده در سال 2008 را شامل می‌شود. واحد‌های پیل‌سوختی اکسید‌جامد با بر‌آورده شدن اهداف فاز 1 برنامه SECA به بازار نزدیکتر می‌شود.

در مقابل شركت زیمنس كه با سیستم‌های پیل‌سوختی در كلاس یك مگاوات كار می‌كرد به یكباره تصمیم به فروش واحد تجاری پیل‌سوختی اكسیدجامد گرفت و دلیل خود را نداشتن تطبیق واحدهای ساخته شده با اهداف تعیین شده برای سال 2010 عنوان نمود. همانطور كه می‌دانیم این زمان كوتاهی برای سودبخشی فن‌آوری است كه هنوز در اواخر مراحل تحقیق و توسعه قرار دارد و اصولاً توسط بودجه دولتی سرمایه‌گذاری شده است لذا این دلیل بسیار نامحتمل است و واضح است دلایلی دیگری وجود دارد كه شركت زیمنس از توسعه فن‌آوری پیل‌سوختی صرف‌نظر نموده است.

اقتصاد:

با نگاه به ساختار كمیتی پیل‌های سوختی نیروگاهی بزرگ متوجه می‌شویم درحال حاضر تنها شركت‌های FuelCell Energy و UTC Power هستند كه هزینه‌های نادری دارند.

در سال آینده ما شاهد آغاز واحدهای PureCell 400 كیلوواتی شركت UTC Power خواهیم بود. این شركت با اعلام هزینه نصب این واحد بازار روشنی از این محصول ایجاد كرده است. هزینه تمام شده نصب این واحد 1 میلیون دلار یا 2500 دلار به‌ازای هر كیلووات اعلام شده است. با توجه به محاسبات این شركت قیمت برق تولیدی از این واحد بدون احتساب یارانه، 12 سنت در هر كیلووات/ ساعت خواهد بود.

شركت FuelCell Energy قیمت برق از واحدهای DFC خود را 15 سنت در هر كیلووات/ ساعت اعلام نمود و اهداف آینده خود را نصب واحدها با هزینه نصب كمتر از 2000 دلار به‌ازای هر كیلووات عنوان نمود. نمودار زیر از شركت FuelCell Energy منتشر شده و در تاریخچه و اهداف آتی كاهش هزینه‌های این شركت را بیان می‌كند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

شكل 7- كاهش هزینه شركت FuelCell Energy

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای داشتن مرجع، هزینه یك موتور رفت و برگشتی 1800 تا 2000 دلار به‌ازای هر كیلووات نصب شده است و هزینه میكروتوربین‌ها 2000 تا 2400 دلار به‌ازای هر كیلووات نصب شده است.

سایر كاهش‌های هزینه به‌واسطه یارانه‌ها و تشویق‌ها در مناطق مختلف ایجاد شده است. بیشتر تشویق‌ها در منطقه كالیفرنیا از طریق برنامه ابتكاری خود تولیدی (SGIP) صورت می‌پذیرد.

كالیفرنیا از سال 2000 برنامه ابتكاری خود تولیدی (SGIP) را آغاز نمود كه شامل فن‌آوری‌های تولید برق پیل‌سوختی و انرژی‌های تجدیدپذیر می‌شود. امروز این برنامه برای دومین بار تكرار شده است و برای انرژی خورشیدی برنامه‌ای مجزا و فن‌آوری‌های با د و پیل‌سوختی با هم درنظرگرفته شده است.

در برنامه SGIP، نصب‌های منفرد جدید با بیش از 5 مگاوات می‌توانند برای این یارانه اقدام كنند. با اولین 3 مگاوات واجد شرایط %100 بودجه موجود برای 1-0 مگاوات می‌شوند. %50 برای 2-1 مگاوات و %25 برای تا مگاوات است. سوخت‌های تجدیدپذیر گاز زیستی و سوخت‌های غیرتجدیدپذیر غیر از دیزل نظیر گاز طبیعی می‌توانند در پیل‌های سوختی به‌كار روند.

جدول زیر از هندبوك SGIP سال 2008، سطوح فعلی یارانه‌ها را مشخص می‌كند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

جدول 1- سطح یارانه برای پیل‌‌های سوختی از برنامه SGIP

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

بودجه فعلی برای این برنامه تا سال 2012 است. با اجرای این برنامه كالیفرنیا سریع‌ترین رشد را در توسعه واحدهای نیروگاهی بزرگ نسبت به سایر نقاط جهان داشته است.

لینک به دیدگاه

تقسیم‌بندی بازار

با توجه به آنچه پیشتر در این گزارش گفته شد، تعداد نواحی مربوط به این بازار محدود است:

بیش از 10 كیلووات= مراكز داده

350-400 كیلووات= مجتمع‌های اداری، بیمارستان‌ها، زندان

بیش از 2 مگاوات= نیروگاه‌ها، مزارع سرور

درحال حاضر، واحدهای اندازه متوسط 250 تا 400 كیلووات بالاترین نرخ‌ پذیرش را با اختصاص نیمی از واحدهای انتقال داده شده به واحدهای CHP به خود اختصاص دادند. دلیل این رشد جهشی، در توجه به این واحدها، افزایش قوانین شهری و منطقه‌ای بر روی آنچه ساختمان سبز نامیده می‌شود به همراه افزایش آگاهی از مزایای تولید برق غیرمتمركز است. دو نمونه از این بازارها در لندن و نیویورك در ذیل آورده شده است:

- در لندن، "برنامه لندن" الزاماتی برای همه ساختمان‌های تجاری جدید جهت كاهش آلایندگی كربنی تا %20 دارد كه براساس قوانین ساختمان‌های ملی فعلی (L Part) به سمت ساخت ساختمان‌های با كربن پایین و صفر می‌رود. تأثیر این برنامه خریداری 3 پیل‌سوختی برای مجتمع‌های اداری بوده است.

- كارشناسان در نیویورك متوجه شده‌اند كه تقاضای شبكه اشباع شده است و فعالانه در جستجوی به‌كارگیری برق غیرمتمركز جهت كاستن بار هستند. لذا اجازه می‌دهند توسعه جدی انرژی‌های جدید ادامه یابد. بخشی از تشویق‌ها و سیاست‌های جدی نیویورك برای ارتقا پذیرش فن‌آوری‌های تولید غیرمتمركز شامل پیل‌سوختی در ذیل آمده است:

1- دستورالعمل اجرایی 111- این دستورالعمل الزام می‌كند تا سال 2010، %20 از برق مصرفی در ساختمان‌های شخصی و اجاره‌ای از طریق آژانس‌های ایالتی بایستی از باد، گرمایی خورشیدی، فتوولتائیك، زیست‌توده، موج، زمین‌گرمایی، زباله متان و پیل‌های سوختی تولید شود.

2- برنامه كاهش پیك بار- از اهداف این برنامه كاهش تقاضای پیك برق در ایالت نیویورك، با تأكید ویژه در شهر نیویورك است. بخشی از این برنامه با هدف افزایش پذیرش فن‌آوری‌های پاك صورت گرفته است و هم‌چنین با تأمین بار پایه تقاضای برق را در اوج مصرف كاهش می‌دهند. انرژی‌های تجدیدپذیر و پیل‌های سوختی واجد شرایط این بودجه هستند.

یكی از بزرگترین نصب‌های پیل‌سوختی در جهان پیل‌های سوختی اسیدفسفریكی UTC با توان مجموع 8/4 (KW 400×12) مگاوات است. این نصب در برج Freedom و 3 برج جدید تحت ساخت در سایت مركز تجارت جهانی در منهاتن نیویورك می‌باشد.

مالك برج Freedom شركت Port Authority نیویورك است و برج 2 و 3 و 4 متعلق به بخش خصوصی می‌باشد. واحدهای پیل‌سوختی به‌عنوان مولد 3 منظوره، گرمایش و سرمایش را نیز برای این برج‌ها تأمین می‌كند. تحویل سیستم‌های پیل‌سوختی PuerCell در ژانویه سال 2009 صورت می‌گیرد.

تمركز بر مراكز داده و مزارع سرور:

این گزارش مراكز داده و مزارع سرورها را كه بازار بالقوه برای پیل‌های سوختی نیروگاهی هستند یادآوری می‌كند. ما معتقدیم، این زمینه مانند یك غول بزرگ خوابیده است كه اگر به‌وسیله پیل‌های سوختی بیدار شود می‌توانند به علت حجم تقاضای بالا در این بخش، بازار بزرگی را خلق كند. در این قسمت گزارش به صورت ‌ویژه، سابقه‌ای از این بازار و دلیل تمركز بر آن جهت كاهش تقاضای انرژی نشان داده می‌شود.

نیاز به برق از طریق تكثیر وسیع كامپیوترهای شخصی همه جا وجود دارد. كامپیوترها، نوت‌بوك‌ها و سایر تجهیزات الكترونیك شخصی نظیر Blackberry ها و هر آنچه ذخیره‌سازی الكترونیكی داده می‌كند از این نمونه هستند. در اتاق‌های سرور بسته به اندازه اداره و نیازمندی‌های داده، سرور با دانسیته بالاتر شامل پهنای باد بیشتر وجود دارد و به همراه آن تهویه مطبوع نیز نیاز است.

مزارع سرور دارای پمپ‌های استروئید هستند و هركدام شامل هزارها و یا میلیون‌ها سرور می‌باشند كه با یكدیگر جمع شده‌اند. مزارع سرور كه توسط google عمل می‌كنند محتملاً شامل بیش از یك میلیون سرور می‌باشد.

غالب افراد در مورد میزان تقاضای انرژی این مراكز داده نمی‌دانند. در تعدادی از مطالعات اخیر كه از سوی دولت امریكا صورت گرفته است تقاضای برق بخش‌های گروه‌های سیلكون‌ولی (Silicon Valley) و آزمایشگاه ملی لارنس‌بركلی در امریكا محاسبه شده است. نمودار 9 و 10 از آزمایشگاه لارنس‌بركلی، مدل تقاضای جهانی این بخش را نشان می‌دهد.

در سال 2005 میزان برق مصرفی در مراكز داده 130 تراوات ساعت در سال محاسبه شد كه 8/0 درصد فروش برق جهانی در یك سال است. تنها در امریكا این میزان 40 تراوات ساعت بوده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نمودار 8- تقاضای برق مراكز داده جهانی امریكا

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

با افزایش تقاضا برای ذخیره‌سازی اطلاعات از قوانینی چون قانون (2002) Sarbanes- Oxley امریكا كه كلیه شركت‌ها را به ارتباطات الكترونیكی دیجیتال وادار می‌كند به همراه رشد اطلاعات در وسایل الكترونیكی شخصی نظیر PDA و ازدیاد سرورها با پهنای با چگالی زیاد (نمودار 9) موجب رشد 40 درصدی تقاضای برق تا سال 2010 می‌شود. این‌ها به بازار انبوه برق اضافه می‌شوند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

نمودار 9- افزایش چگالی انرژی مراكز داده‌ها 9 سایت تحت نظارت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

مشابه میزان برقی كه برای سرورها مصرف می‌‌شود، برای سرد كردن آن‌ها نیز نیاز است. در مقاله جدیدی بر روی مزارع سرور در مجله Fortune، این گفته برجسته شده است كه قفسه‌های سرور می‌تواند به داغی برج 7 فوتی از آون‌های تستر باشد. آن‌ها بقدری گرم هستند كه یك شركت معادل دلاری كه برای تأمین برق یك سرور هزینه می‌كند، بایستی برای تهویه مطبوع نیز هزینه كند تا آن را سرد نگه دارد.

این خیلی غیرمنتظره نیست كه بدانید توسعه مزارع سرور جدید برخلاف ادارات مراكز اطلاعات پایه كه تا حدی مستقل از مكان هستد، تعدادی معیارهای كلیدی هستند از جمله دسترسی به الكتریسیته ارزان و سرمایش افزایش و یا در نهایت تغییرات دمایی بیشتر می‌باشد.

به دنبال این تقاضای زیاد و درحال رشد برای برق برخی شركت‌ها سراغ پیل‌های سوختی رفتند. درحال حاضر كارهای انجام شده در این زمینه در واحدهای rack mountable UPS هستند كه توسط APC، هیدروژنیك، FuturE و Rittal توسعه می‌یابند. این واحدها برای جایگزینی بانك‌های باتری‌ها با برق UPS در فضاهای بسته اماكنی كه شرایط آلاینده سخت‌گیرانه دارد طراحی شده‌اند. واحدهایی كه هم‌اكنون در بازار وجود دارند از نوع پلیمری بوده و با هیدروژن فشرده كار می‌كنند و كاركرد UPS را زمانی كه برق شبكه قطع است، تأمین می‌كنند. پول بیشتر، چالش‌های بیشتر و فرصت‌های بیشتر از تأمین برق و سرمایش تركیبی (CCP) برای اتاق‌های سرور حاصل می‌شود.

سیستم‌های سرمایش متداول سوخت‌هایی مثل گاز طبیعی را می‌سوزانند و یا برق را به‌عنوان رانشگر موتور الكتریكی برای كمپرسور مورد استفاده در افزایش فشار بخار ماده سرد كننده به‌كار می‌برند. چیلرهای جذبی گرما را برای تأمین سرمایش به‌كار می‌برند. در واقع گرما به‌عنوان محصول ارزان و مازاد وارد چیلرهای جذبی شده و آن‌ها به‌عنوان راه‌حلی مؤثر وارد بازار می‌شوند. لذا دیگر سیستم‌های متداول مؤثر نیستند و برای این دلیل است كه پیل‌های سوختی به‌عنوان واحدهای CHP امروزه به جستجوی واحدهای CCP و اتصال چیلرهای جذبی به واحد هستند. تا به امروزه شركت‌های CFC Solution و UTC Power نصب‌های نمایشی از این تكنولوژی‌ها داشته‌اند.

پیل‌های سوختی نیروگاهی بزرگ پتانسیل عظیمی را در این بخش ارائه می‌دهند زیرا آن‌ها مدولار هستند. بنابراین هر افزایش تقاضا را می‌توانند جوابگو باشند. می‌توانند شبكه گاز طبیعی را اشغال كنند، از اشباع شبكه جلوگیری می‌كنند. مستقل دمایی هستند و می‌توانند گرمای مازاد با درجه بالا و یا پایین تولید كنند. اما دو واقعیت در مورد آن‌ها وجود دارد. اولین كه به لحاظ فنی باید ضریب اطمینان حاصل كنند و دوم آنكه فعالان بایستی واقعاً قادر به مواجه با تقاضای بازار باشند:

1- ضریب اطمینان- دسترسی برق برای مراكز اطلاعاتی به‌ویژه مزارع سرور بایستی بسیار مطمئن باشد. دسترسی برق آن‌ها برای این مراكز باید 99999/99 درصد در زمان باشند. هر قطعی برق می‌تواند میلیون‌ها دلار به این شركت‌ها ضرر بزند و این دلیلی است كه سیستم‌های UPS و مولدها پیش پا افتاده شده‌اند.

2- قابلیت تولید: مورد دوم در مورد بازار، قابلیت تولید است. هركدام از مزارع سرور جدید می‌توانند تقاضای برق تا 125 مگاوات داشته باشند اما در حال حاضر تولید برق در بخش پیل‌سوختی چنین قابلیتی را نمی‌دهد.

مروری بر شركت‌ها:

خلاصه مروری از آخرین دستاوردهای شركت كلیدی در این بخش در ادامه ارائه می‌شود. البته این یك لیست انحصاری از كلیه شركت‌هایی كه در این زمینه مشغول به‌كار هستند، نیست.

 

شركت پیل‌های سوختی Ansaldo: (ایتالیا و پیل‌سوختی كربنات مذاب)

این شركت سیستم‌های یكپارچه پیل‌سوختی را با استفاده از فن‌آوری پیل‌سوختی كربنات مذاب خود برای محدوده 100 كیلووات تا مگاوات توسعه می‌دهد و آن‌ها را وارد بازار می‌كند. درحال حاضر این شركت بر روی پروژه‌های نمایشی مرحله Beta كار می‌كند و در طی 12 ماه گذشته 2 قرارداد توسعه‌ای امضا نموده است.

این شركت با Enel همكاری می‌كند كه سیستم تولید سه‌منظوره یكپارچه كربنات مذاب تا توان 5/0 مگاوات را توسعه، ساخته و تست می‌كند و از فن‌آوری پیل‌سوختی شركت Ansaldo استفاده می‌كند.

قرارداد ساخت آن تا اواسط 2009 در مركز تحقیقاتی Enel در ایتالیا می‌باشد.

قرارداد دوم با شركت سیستم‌های پیشرانهL-3 Communications combat (L-3 CPS) است. و برای توسعه و بازاریابی سیستم‌های تولید انرژی پیل‌سوختی در امریكای شمالی با اهداف نظامی همكاری می‌كند.

هم‌چنین یك همكاری تجاری با پروژه اتحادیه اروپا دارد و سیستم‌های پیل‌سوختی كربنات مذاب با گازهای زیستی را توسعه می‌دهند. قطعات BoP متفاوتی در دست توسعه دارد كه شامل واحد خالص‌سازی گاز زیستی و یك چیلر با تكنولوژی كربنات مذاب دارد. هدف این پروژه دو آزمایش میدانی یك مگاوات در ایتالیا و اسپانیا برای سال‌های 2010 و 2011 است.

شركت CFC Solution: (آلمان، پیل‌سوختی كربنات مذاب)

این شركت (قبلاً MTU CFC) استك‌های شركت FuelCell Energy را در داخل واحدهای Hot Module خود برای بازار اروپا یكپارچه می‌كند.

nirogah12.jpg

عكس1- محصول جدید شركت HM 320 Hot Module: CFC Solutions

بزرگترین شركت توسعه در سال اخیر، HM320 با توان 363 كیلووات و 250 كیلووات با بازدهی 45 درصد را آغاز نمود. به همراه آن HM 320 CFC Solutions برای واحدهای 400 و 500 كیلووات و یك مگاوات برای سال‌های 2009، 2010 و 2011 درحال توسعه است.

به همراه سایر شركت‌های اروپایی كه در این موضوع كار می‌كند، انتظار می‌رود ما شاهد افزایش فعالیت این شركت در طی 7 سال آینده از سوی بودجه JTI اروپا باشیم. هم‌چنین آلمان از برنامه نوآوری ملی (NIP) بر روی شركت پیل‌سوختی ملی متمركز شده است تا از مراحل نمایش به بازار تجاری برسند.

لینک به دیدگاه

شركت FuelCell Energy: (امریكا، كربنات مذاب)

در بخش محصولات در كلاس مگاوات این شركت با محصول PFC خود پیشتاز است و امروزه این شركت بر روی كاهش هزینه‌ها و فروش در بازارهای كلیدی متمركز شده است.

این شركت همانند CFC Solutions سیستم‌ها را برای مارابنی (ژاپن) و Posco Power (كره جنوبی) تأمین می‌كند. سفارشات Posco در مقیاس 40 مگاوات است كه این شركت سیستم كامل FuelCell Energy را می‌گیرد و آن را راه‌اندازی می‌كند (اواخر سال 2008). البته فقط یك مرتبه شركت Posco محصول این شركت را راه‌اندازی می‌كند پس از آن شركت FuelCell Energy استك را تحویل داده و شركت Posco، BoP را تولید نموده و كارهای یكپارچه‌سازی را خود انجام می‌دهد.

در امریكا شركت FuelCell Energy با كالیفرنیا طی پروژه SGIP و كنكتیكات به‌عنوان دو بازار كلیدی و مهم ارتباط دارد.

در سال جاری این شركت تحت پروژه "Project 150" در 3 پروژه 2/16 مگاواتی با نیروگاه DFC3000 شركت دارد. اولین پروژه در میلفورد است كه یك پروژه 7/8 مگاواتی می‌باشد و 3 نیروگاه DFC3000 با یك Turbo Expander 5/1 مگاواتی یكپارچه می‌شدند. 2 پروژه دیگر برای بیمارستان‌های ایالت با توان‌های 8/4 و 4/2 مگاوات هستند و به ترتیب برای كاربرد CHP و استرلیزه كردن به‌كار می‌روند.

برنامه كاهش قیمت این شركت نیز با موفقیت انجام شده است و 20 درصد كاهش قیمت در سال 2008 از دو نیروگاه DFC1500 و DFC3000 داشته‌اند. این شركت قول مثبت داده كه با فروش واحدهای بیشتر، افت قیمت بیشتری خواهد داشت.

طبق آنچه در این گزارش مشاهده می‌كنیم، 60 درصد از همه سفارشات واحدهای بزرگتر از یك مگاوات تا سال 2009 برای واحد DFC3000 می‌باشد.

شركت Fuji Electric: (ژاپن، پیل‌سوختی اسید فسفریكی)

این شركت بازاریابی واحد 100 كیلوواتی پیل‌سوختی خود را آغاز نموده و هدف خود را افزایش سالانه 50 واحد از سپتامبر 2008 اعلام نمود. بازارهای هدف این واحدها شامل دفع زباله، كارخانجات شیمیایی، پالایشگاه‌های نفتی كه هیدروژن و متانول را ذخیره می‌كنند و در ساختمان‌هایی نظیر بیمارستان‌ها كه با گاز شهری تأمین می‌شوند و در آنجا واحد پیل‌سوختی در مواقع اضطراری قطع گاز می‌تواند با سوخت LPG روشن شود. در این حالت توان خروجی از واحد تا 70 كیلووات افت می‌كند و می‌تواند برای 3 ساعت با یك سیلندر 50 كیلوگرمی LPG كار كند.

مظنه نصب این واحد در منطقه 650 هزار دلار است.

شركت HydroGen: (امریكا، پیل‌سوختی اسید فسفریكی)

همان‌طور كه قبلاً ذكر شد، شركت HydroGen سال پر فراز و نشیبی را طی نموده است. در ابتدای سال این شركت وارد قرارداد استراتژیك با شركت سامسونگ گشت كه سامسونگ حق توزیع انحصاری برای بازاریابی و فروش محصولات نیروگاه پیل‌سوختی اسید فسفریكی را در آسیا و خاورمیانه به‌دست آورد. این قرارداد هم‌چنین شامل یك ضمیمه بود كه مضمون آن فروش اولیه 5 واحد پیل‌سوختی در حد مگاوات به سامسونگ بود و یك توافق با HydroGen برای توسعه واحد چند مگاواتی كه با گاز طبیعی راه‌اندازی شود، انجام گرفت. به همراه فروش واحدها به سامسونگ مشخص شده كه تعدادی از سیستم‌های پیل‌سوختی به‌عنوان تولیدكننده انرژی مستقل تحت PPA كار می‌كنند.

با امضای این قرارداد HydroGen مجبور به اخراج دوسوم از كاركنان خود شده و هم‌اكنون در جستجوی بودجه كوتاه‌مدت برای ادامه سرمایه‌گذاری است.

شركت هیدروژنیك: (امریكا- پیل‌سوختی پلیمری)

شركت هیدروژنیك با شركت APC (تبدیل برق امریكا) از سال 2006 در زمینه آزمایش rack mountable، جانشین استك‌های پیل‌سوختی برای خط UPS شركت APC همكاری می‌كند. نسل دوم محصول این شركت FCXR یك سیستم UPS است كه در یك قفسه استاندارد 19 اینچی نصب شده است. این واحد قابلیت افزایش مقیاس از 10 تا 30 كیلووات را دارد و با هیدروژن مستقیم كار می‌كند.

در مورد قیمت این شركت ادعا نموده كه این واحد برای بیش از 2 ساعت كاركردن، هزینه نهایی پایین‌تری نسبت به باتری‌های سرب اسیدی دارند.

زیمنس: (امریكا، پیل‌سوختی اكسیدجامد)

شركت زیمنس بر روی طراحی پیل‌سوختی اكسیدجامد Delta 8 از سال 2006 تحت برنامه SECA امریكا كار می‌كند و سال گذشته نتایج طراحی Delta 9 خود را نیز منتشر نمود.

در حین اینكه این شركت بر روی واحدهای كوچك (كمتر از 10 كیلووات) فعالیت دارد یكی از 3 تیم كاری آن بر روی واحد 100 مگاواتی به‌علاوه واحد پیل‌سوختی ذغالی فعالیت دارد.

طبق یك گزارش غیررسمی شركت زیمنس واحدهای اكسیدجامد خود را به یكباره فروخته است كه اگر این ادعا صحت داشته باشد، برای بار دوم زیمنس خود را از تحقیق و توسعه پیل‌های سوختی كنار كشیده است.

سیستم‌های پیل‌سوختی رولز- رویس: (امریكا- پیل‌سوختی اكسیدجامد)

در سال 2008 پنداشته می‌شد كه این شركت اقدام بزرگی برای واحدهای پیل‌سوختی اكسیدجامد آغاز نموده است اما هدف فعلی آن برای سال 2008 آزمایش یك واحد 250 كیلوواتی و راه‌اندازی آن برای 100 ساعت در سال 2008 است.

شركت UTC Power: (امریكا، پیل‌سوختی اسید فسفریك)

این شركت در سال گذشته در بخش نیروگاهی بزرگ با اعلام جزئیات واحد 400 كیلوواتی و تعداد پیش‌فروش آن در مقیاس 8/4 مگاوات كه پیش‌تر ذكر شد، پیشرفت خوبی داشت.

PureCell 400 با توان 400 و 500 كیلووات در كاربردهای CHP، CCP می‌تواند در كاربردهای متصل و یا جدا از شبكه كاربرد دارد.

افزایش بازدهی و كاهش هزینه و برخی ادعاها كه در برخی زمینه‌ها، هزینه الكتریسیته این واحد از برق شبكه نیز ارزان‌تر است، دلیل فروش قابل توجه این واحد جدید می‌باشد. بدیهی است كه این قیمت بستگی زیادی به قیمت خوراك ورودی دارد كه مقدمتاً گاز طبیعی خواهد بود. در سال 2010، راه‌اندازی با گاز هاضم بی‌هوازی نیز یكی از گزینه‌ها می‌باشد.

شركت Wärtsilä: (فنلاند،اكسیدجامد)

Wärtsilä یكی از انگشت‌شمار شركت‌های غیرامریكایی فعال در زمینه پیل‌های سوختی نیروگاهی بزرگ است.

این شركت درحال توسعه نمونه نخست WFC 20 است و در نظر دارد كه اولین واحد 20 كیلوواتی را در سال 2008 به نمایش درآورد.

توسعه واحدهای بزرگ‌تر در محدوده توانی 50 تا 250 كیلووات برای سال 2009 تا 2011 برنامه‌ریزی شده است. استك این واحدها توسط شریك آن Topsoe Fuel Cells ساخته می‌شود.

در امسال یك Wärtsilä با خروجی توان 20 كیلووات و گرمای 14 تا 17 كیلووات در نمایش خانگی Vaasa در فنلاند دیده شد.

این شركت از سال 2015 محصولات خود را تجاری خواهد نمود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...