رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

ژوزف ژاکارد(1834-1752) فرانسوی،در سال 1805 ماشین ژاکارد اولیه را اختراع کرد و بااین کار موجب تحولی شگرف در زمینه تولید پارچه های طرحدار که تا آن زمان بصورت دستی انجام میشد پدید آمد.جالب اینکه کارگرانی که تا این تاریخ در کارگاه بافندگی مزبور کار میکرده و پس از اختراع و بهره برداری از دستگاه ژاکارد بیکار شدند طی یک توطئه دسته جمعی،وی را به قتل رساندند.بعد از ان ونسانزی ایتالیایی و وردل مکانیزم مزبور را کامل تر کردند و امروزه بیشتر تحت عنوان ژاکارد ونسانزیVinchenzy و وردل Verdol شناخته میشوند.

jacquard-1-sized.jpgژوزف ماری ژاکارد

 

طرح تشکیل دهنه ژاکارد محدودیت ندارد و هرچند ساده به نظر میرسد اما از بخشهای زیادی تشکیل شده است و نصب و نگهداری آن نسبتا گران است.از نظر تولید پارچه های بدون عیب،مکانیزمهای ژاکارد بیش از دابی و بادامک قابل اطمینان اند.

ماشینهای ژاکارد بالاترین سطح کنترل نخهای تار را دارند و این به خاطر کنترل جداگانه یا کنترل گروهی نخهای تار در عرض بافت پارچه است.این ماشینها میتوانند پیچیده ترین طرح ها از قبیل تصاویر در پارچه های تاری-پودی ببافند.ماشینهای ژاکارد میتوانند با مکانیزمهای یک بالابر یا دو بالابر به صورت مکانیکی یا الکترونیکی کار کنند.ماشینهای جدید اکثرا 2بالابرند.اخیرا از ژاکاردهای بسیار مدرن با سیستم های الکترونیکی برای وارد کردن داده های مربوط به طرح بافت استفاده میکنند.

دستگاههای مدرن ژاکارد به کنترل و راه اندازی بیش از 1200 نخ هارنیش با راپورت پودی 9000پیک مجهزند و چند دستگاه را میتوان روی یک ماشین بافندگی قرار داد تا قابلیت بافت طرحهای مختلف در آن افزایش یابد.سیستم های ژاکارد در بالای ماشین بافندگی نصب میشوند.

لینک به دیدگاه

انواع ژاکارد:

· یک بالابر-یک سیلندر فرمان Single lift Single Cylinder Jacquard

· دو بالابر-یک سیلندر فرمان Double lift Single Cylinder Jacquard

· دو بالابر-دو سیلندر فرمانDouble lift Double Cylinder Jacquard

· الکترونیکیElectronic Jacquard

· مکانیزم های خاصSpecial Jacquard Mechanism

لینک به دیدگاه

ساده ترین توع مکانیزم ژاکارد که اصلا از آن استفاده نمیشود.نقشه پارچه به صورت پانچ شده و متصل به صورت یک زنجیر است.هر کارت روی زنجیر معادل یک پود است.یک سوزن و یک قلاب یا پلاتین برای هر سر نخ تار وجود دارد.کارتهای نقشه برروی یک سیلندر 4طرفه طوری قرار میگیرند که هر کارت روی یک طرف سیلندر باشد.فنرهای مارپیچ سوزنها را به 2 طرف سیلندر فشار میدهند.اگر در مقابل سوزن خاصی یک سوراخ وجود داشته باشد،سوزن به سوراخ وارد و قلاب با بالابر درگیر میشود.در نتیجه در حین حرکت بالابر به سمت بالا،قلاب و نخ تار متصل به آن بالا خواهند رفت.اگر هیچ سوراخی در جلوی سوزن نباشد،قلاب با بالابر درگیر نمیشود و بالا نمیرود.پس از هر پیک،سیلندر از جلوی سوزن ها کنار میرود و میچرخد تا یک کارت جدید حاضر شود،سپس به سمت سوزنها بر میگردد.

ظرفیت یک دستگاه ژاکارد با قلابها یا سوزنهای آن مشخص میشود.مثلا یک ژاکارد با 600سوزن،12 ردیف 50تایی سوزن خواهد داشت.

عموما کمینه بار موجود روی هر قلاب150gr و بیشینه بار حرکتی روی آن 1.2kgrاست.

لینک به دیدگاه

دومجموعه تیغه بالابر دارد که در طول دو پیک،در جهت مخالف یکدیگر بالا و پایین میروند.یک ماشین 600سوزنی 1200پلاتین دارد و هر سوزن دو قلاب را کنترل میکند.زمانی که هیچ قلابی بالا نمیرود،هارنیش مربوطه در پایین باقی میماند.این سیستم نسبت به سیستم یک بابلبر سرعت بیشتری دارد.در ماشینهای راپیری،پروژکتایل و ایرجت میتواند استفاده شود.سوزنهای نقشه خوانی به فنرهایی از جنس فولاد سخت مجهزاند.سیلندر فرمان برای تعویض کارت نقشه به پس و پیش حرکت میکند.

لینک به دیدگاه

اساس کار مانند ژاکارد دو بالابر-یک سیلندر فرمان است.از 2سیلندر یکی برای کارت نقشه های زوج و یکی کارت نقشه های فرد استفاده میشود.برای هر ریسمان و هر سرنخ راپورت تاری،2سوزن و 2قلاب وجود دارد.مثلا یک دستگاه 600 سوزنی 1200 میل میلک و 1200قلاب دارد که 600 سرنخ را در نقشه راپورت کنترل میکنند.این سیستم دهنه نیمه باز تشکیل میشود و با سرعت های بالا کار میکند.

لینک به دیدگاه

اولین ژاکارد الکترونیکی را کمپانی بوناس در ایتمای 1983 میلان به بازار معرفی کرد.این ماشینها از آخرین تکنولوژی های کامپیوتری استفاده میشود.دارای 2بالابر است و در ماشینهای راپیری،پروژکتایل و ایرجت میتواند استفاده شود.از فلاپی دیسکی برای نگهداری و انتقال داده های بافت استفاده میشود.که میتوان داده هارا از طریق شبکه مستقیما به سیستم وارد کرد.سایر تسهیلات عبارتند از:اصلاح و تصحیح نقشه و داده های برنامه،معکوس کردن طرح،قرینه سازی و پاک کردن نقاط دلخواه.

در ایتمای 1999پاریس سیستم کنترل نهایی نخهای تار ماشین ژاکارد معرفی شد که در این سیستم کامپیوتر میتواند حرکت هر نخ تار را جداگانه کنترل کند.

لینک به دیدگاه

برای تولید پارچه های غیرمعمول مانند پارچه های صنعتی و پزدار.مثلا مدل CXبرای تولید پارچه دو رویه خابدار در ماشینهای راپیری

 

 

منبع:راهنمای بافندگی......سابیت ادنور

مبانی طراحی پارچه.....مهندس کامران متین

تهیه توسط:setare ariae:ws37:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...