رفتن به مطلب

آشنایی با پلاگین V-ray برای راینو


Mahnaz.D

ارسال های توصیه شده

قبل از شروع برای اینکه بتوان با هم روی یک آبجکت هماهنگ کار کرد، شما باید این فایل ها را دانلود کرده و طبق این آموزش از روی آن ها تمرین کنید.

دانلود فایل های تست برای تمرین آموزش ها:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

دانلود نرم افزار V-ray برای راینو بهترین و آخرین ورژن به همراه متریال های کامل با حجم 65 مگابایت:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

مراحل نصب کردن V-ray برای راینو:

1- مطمئن شوید که نرم افزار راینو در حال اجرا نباشد و سپس شروع به عملیات نصب کنید. بر روی گزینه Next کلیک کنید.

2010-6-16-vray-1.jpg

2- بر روی گزینه "I accept the terms of the license agreement" کلیک کنید و بعد Next

2010-6-16-vray-2.jpg

3- گزینه Complete را انتخاب کنید و Next تا تمام قسمت های لازم نرم افزار در مسیر Default (پیش فرض) نصب شود.

2010-6-16-vray-3.jpg

4- بر روی Install کلیک کنید تا نرم افزار نصب شود اگر می خواهید چیزی را تغییر دهید Back را کلیک کنید.

2010-6-16-vray-4.jpg

5- نرم افزار در حال نصب می باشد.

2010-6-16-vray-5.jpg

وقتی که نرم افزار با موفقیت نصب شد بر روی Finish کلیک کنید.

2010-6-16-vray-6.jpg

در صورتی که نرم افزار را خریداری نکرده اید، از فایل Patch موجود در پوشه MPT استفاده کنید. (به دلایل قانونی وب سایت طراحی صنعتی ایرانی از آموزش نحوه Patch کردن معذور است)

آشنایی با مفاهیم اساسی در رندر گرفتن:

هنگامی که شما با هر نرم افزاری برای مثال با وی ری رندر می کنید باید به سه نکته مهم که تأثیر زیادی بر روی نتیجه نهایی دارد توجه داشته باشید: Lighting، Materials، Mapping (نور، متریال و عملیات مپ کردن)

نور و نور دهی در بین این سه نکته مهم ترین نقش را ایفا می کند. مسئله (نور) بر روی رنگ،سایه ها انعکاس ها و شکست های نوری اجسام داخل طرح شما بسیار تأثیر گذار است.

وی ری یک موتور رندر مجهز به Global Illumination می باشد (GI) که به کاربر امکان می دهد به راحتی نورپردازی کند. بنابر این کاربران دیگر مجبور به گذراندن وقت زیادی برای موقعیت نور و غیره نیستند.

Global Illumination چیست؟

یک اتاق با پنجره را تصور کنید که لامپی ندارد. نور طبیعی فضای بیرون از اتاق از طریق پنجره به داخل راه می یابد و در نتیجه با وجود نبودن لامپ در اتاق، محیط تاریک نمی باشد. برخی از افراد به این گونه نور پردازی این اصطلاح را اختصاص می دهند: (lazy boy lighting) هدف GI برای کاربران این است. که آنها در کمترین زمان ممکن نوری نسبتا طبیعی و حرفه ای را در اختیار داشته باشند.

HDR چیست؟

وی ری همچنین فایل های HDR را (High Dynamic Range values) پشتیبانی می کند که HDRI نیز نامیده می شوند (High Dynamic Range Image) بالا ترین سطح درخشندگی در وی ری همان R=255 G=255 B=255 می باشد که البته این هنوز از نوری که خورشید متصاعد می کند هزاران بار کمتر است. با فایل های HDR شما می توانید کنترل بسیار راحت تری از میزان تاریکی تا درخشندگی داشته باشید. HDR یک فرمت از عکس می باشد که به طور ویژه در نرم افزارهای حرفه ایی که فایل های 360 درجه را تولید می کنند ایجاد می شود و سپس به نرم افزار های حرفه ای که دارای امکانات ایجاد صحنه های 96 بیتی می باشد منتقل می شود.

منفعت استفاده از فایل های HDR این است که شما می توانید ار آنها به عنوان منابع نور و همچنین عکس back ground در رندر های خود استفاده کنید.

2010-6-16-vray-7.jpg

البته با تمام این مزیت ها هنوز محدودیت هایی در استفاده از این فایل ها در رندرها می باشد که در آموزش های جداگانه به طور حرفه ای و کامل تر در مورد آنها بحث خواهد شد.

تنظیمات پیش فرض V-ray:

تنظیمات پیش فرض در وی ری برای راینو ابتدایی ترین و بهترین حالت ممکن تنظیمات می باشد. در این تنظیمات اکثر المان ها به صورت پیش فرض در حالت درست و صحیح خود هستند و مشکلی به وجود نمی آورند. این موضوع باعث می شود تا در زمان ما صرفه جویی شود و تنظیمات ابتدایی را پشت سر بگذاریم و سپس به سراغ تنظیمات پیشرفته و مد نظر خودمان رفته و اعمال کنیم.

2010-6-16-vray-8.jpg

این نمونه تنظیمات کاملا ساده و پیش فرض V-ray می باشد (بدون هیچ تنظیم خاصی)

عناصر کلیدی در تنظیمات پیش فرض:

• Indirect Illumination (نور غیر مستقیم در وی ری)

• Sun and Sky (خورشید و آسمان در وی ری)

• Physical Camera (دوربین فیزیکی در وی ری)

indirect Illumination نور غیر مستقیم:

نوری است که به طور مستقیم از یک منبع نوری به وجود نمی آید در وی ری دو نوع مرجع از نور وجود دارد: یکی Global Illumination و دیگری Bounced light. اولین مدل نور پردازی به صورت ساده و پیش فرض می باشد که نورپردازی در صحنه می باشد. اما Bounced light نوری است که از یک سطح (surface) متصاعد می شود و این همان نوری می باشد که ما می توانیم با تنظیم کردن آن رندری حرفه ای و بسیار طبیعی با کیفیت بالا داشته باشیم.

Sun and Sky خورشید و آسمان در وی ری:

بهترین گزینه را برای تنظیمات ساده و طبیعی از بازتاب خورشید و موقعیت آسمان در رندر های خارجی (محیط باز، فضای بیرونی یا همان exterior renderings) برای ما به ارمغان می آورد با توجه به ماهیت قرار گرفتن مدل شما در صحنه، نور خورشید و تأثیر آن بر روی مدل پدیدار می گردد.

Physical Camera دوربین فیزیکی در وی ری:

همان طور که از اسم این عبارت مشخص است امکاناتی از قبیل تنظیمات نور، روشنایی، تاریکی، و دیگر امکاناتی که یک دوربین عکس برداری واقعی برای ما فراهم می کند را به ما می دهد تقریبا می توان با sun and sky در مواردی معدود مشابه فرض کرد.

لینک به دیدگاه

در v-ray اگر از گزینه های ویژه نورپردازی استفاده نکرده باشید، به دلیل استفاده از گزینه GI نور پیش فرض وجود دارد. ولی برای به دست آوردن نتیجه بهتر به نور پردازی های بهتر و بیتشری نیاز داریم.

1- بر روی آیکون Spot Light کلیک راست را نگه دارید و بعد از نمایان شدن toolbar جدید، چهارمین گزینه از سمت چپ را انتخاب کنید (Create Rectangular Light)

2010-11-14-lights-in-vray-0.jpg

2- از نمای top طبق عکس های زیر عمل کنید تا یک چراغ مستطیلی به فضای کار اضافه کنیم.

2010-11-14-lights-in-vray-1.jpg

3- از قسمت پایینی سمت چپ، کلیک چپ را نگه داشته و به سمت راست بکشید و رها کنید.

2010-11-14-lights-in-vray-2.jpg

4- برای کامل شدن کار، آخرین کلیک را بالا سمت چپ تقریبا با همان فاصله از نقطه اول و دوم بزنید.

2010-11-14-lights-in-vray-3.jpg

5- چراغ مستطیلی ای که ایجاد کرده اید را انتخاب کنید.

2010-11-14-lights-in-vray-4.jpg

6- به نمای front رفته و چراغ را تقریبا به اندازه 5 برابر به بالای لیوان ها انتقال بدهید (با Drag کردن ساده با موس).

2010-11-14-lights-in-vray-5.jpg

7- اکنون رندر بگیرید. مشاهده می شود که رندر با نور زیادی داریم. این نور زیاد به این دلیل است که وی ری در حالت پیش فرض این چراغ را با فرض بر اینکه گزینه (No Decay) تیک خورده باشد، می شناسد.

2010-11-14-lights-in-vray-6.jpg

برای رسیدن به نتیجه بهتر، مراحل بعدی رابرای تنظیم چراغ دنبال کنید.

8- چراغ مستطیلی را انتخاب کنید و در قسمت properties (که با زدن کلید F3 نیز فعال می شود) بر روی Object کلیک کنید و light را انتخاب کنید.

2010-11-14-lights-in-vray-7.jpg

9- گزینه Decay را غیر فعال کنید. با این کار، شما با ایجاد فاصله بین چراغ و آبجکت ها می توانید نور را کم و زیاد کنید. یعنی اگر چراغ از آبجکت ها دور باشد نور کمتری دارند و اگر نزدیک تر باشند پر نورتر هستند. همچنین می توانید با افزایش مقدار Multiplier نور را بیشتر کنید.

2010-11-14-lights-in-vray-9.jpg 2010-11-14-lights-in-vray-8.jpg

10- اینک نتیجه را با شدت نور از مقدار 1 تا 4 تست می کنیم:

2010-11-14-lights-in-vray-10.jpg

2010-11-14-lights-in-vray-11.jpg 2010-11-14-lights-in-vray-12.jpg

2010-11-14-lights-in-vray-13.jpg 2010-11-14-lights-in-vray-14.jpg

لینک به دیدگاه

انتخاب متریال در v-ray:

1- با زدن کلید های ترکیبی Ctrl +A تمامی آبجکت های داخل صحنه را انتخاب کنید و سپس پنجره Properties در راینو را باز کرده و مانند شکل زیر بر روی Object کلیک و گزینه Material را انتخاب کنید:

2010-8-16-vray_for_rhino_render_options_10.jpg

حالا طبق شکل زیر بر روی Plug-in کلیک کرده و سپس گزینه Browse را کلیک کنید.

2010-8-16-vray_for_rhino_render_options_11.jpg

و مانند شکل زیر از چپ به راست عمل کنید حالا شما یک متریال ساده به آبجکت ها اعمال کرده اید.

2010-8-16-vray_for_rhino_render_options_12.jpg

با این متریال ساده شما این رندر را دریافت می کنید:

2010-8-16-vray_for_rhino_render_options_13.jpg

2- حالا چون شما متریال به آبجکت داده اید می توانید آن را Edit کنید. همان طور که مشاهده می کنید الان قسمت edit فعال شده و شما می توانید آن را انتخاب و متریال خود را تنظیم کنید.

2010-8-16-vray_for_rhino_render_options_14.jpg2010-8-16-vray_for_rhino_render_options_15.jpg

ادیتور متریال های وی ری:

متریال ادیتور وی ری از 3 طریق قابل دسترسی است:

1- از طریق کلیک کردن بر روی آیکون آن در تولبار(همان جعبه ابزار V-ray for rhino) مربوطه.

2- از طریق tab بالای صفحه و کلیک کردن بر روی گزینه Material Editor.

3- یا با کلیک کردن بر روی گزینه Edit در پنجره تنظیمات (Properties window).

2010-8-16-vray_for_rhino_material_editor_14.jpg

متریال ادیتور در وی ری برای راینو دارای سه قسمت اصلی می باشد.

2010-8-16-vray_for_rhino_material_editor_15.jpg

A- محل نمایش تمامی متریال ها. در این قسمت تمامی متریال های شما نمایش داده می شود. با کلیک راست کردن در این قسمت می توان متریال ها را add، import، export، rename، Pack و remove کرد یا تمامی آبجکت ها با متریال یکسان را انتخاب کرد.

B - در این قسمت هم نمایی از متریالی که شما اعمال و تنظیم کردین برای شما به نمایش گذاشته می شود.

C - در نهایت قسمتی که تنظیمات متریال را اعمال می کنید.

گزینه Update Preview را انتخاب کنید تا یک تصویر از متریال فعلی به شما داده شود.

لایه های Diffuse:

Color: از این قسمت برای اعمال رنگ به متریال استفاده می شود. آیکون m هم برای اعمال الگوها و تصاویر شما بر روی متریال می باشد.

Transparency: شفافیت؛ اگر این قسمت را شما به رنگ سفید تغییر دهید رنگ متریال شما کاملا شفاف و محو می شود و مانند شیشه می شود. اما با تغییر این رنگ به درجات نزدیک تر به رنگ سیاه، رنگ متریال از حالت محو به حالت مات در می آید.

2010-8-16-vray_for_rhino_material_editor_17.jpg

2010-8-16-vray_for_rhino_material_editor_18.jpg

2010-8-16-vray_for_rhino_material_editor_19.jpg

 

چگونه یک متریال را add (اضافه) کنیم:

1- در این روش بر روی Scene Material و Add material را انتخب کنید و سپس Add VRayMtl

2- در این روش برای اضافه کردن متریالی که قبلا ذخیره شده به این صورت عمل کنید: راست کلیک بر روی Scene Material و Import new material را انتخاب کنید.

3- در این روش در قسمت پنجره تنظیمات (از این به بعد به جای پنجره تنظیمات همان Properties window گفته می شود) بر روی Create کلیک کنید.

2010-8-16-vray_for_rhino_material_editor_20.jpg

2010-8-16-vray_for_rhino_material_editor_21.jpg

چگونه یک متریال را تکرار کنیم؟ (duplicate a material):

در قسمت A بر روی آن متریالی که می خواهید تکرار شود کلیک راست کنید و روی گزینه Duplicate کلیک کنید، مانند شکل های زیر عمل کنید:

این کار یکی دیگر از انواع add کردن متریال نیز به حساب می آید.

2010-8-16-vray_for_rhino_material_editor_22.jpg

2010-8-16-vray_for_rhino_material_editor_23.jpg

چگونه نام یک متریال را تغییر دهیم؟ (Rename):

بر روی متریال مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه Rename را انتخاب کرده و نام دلخواه خود را تایپ کنید.

چگونه یک متریال را پاک کنیم؟

بر روی متریال مورد نظر کلیک راست کنید و گزینه Remove را انتخاب کنید. در صورتی که متریال مذکور بر یکی از آبجکت های داخل کار شما اعمال شده باشد با پیامی حاوی هشدار جهت پاک کردن آن مواجه می شوید و شما از این امر آگاه می شود تا اشتباهی رخ ندهد.

چگونه یک متریال را Export کنیم؟

بر روی متریال مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه Export را انتخاب کنید. فرمت فایل تولید شده vismat می باشد و حجم آن تقریبا معادل 1 کیلوبایت استو فایل به دست آمده را می توان Import، Pack و یا برای شخصی دیگر فرستاد.

چگونه یک متریال را Import کنیم؟

بر روی scene material کلیک راست کرده و سپس گزینه Import را انتخاب کرده و متریال مورد نظر خود را import کنید.

چگونه متریال را Pack کنیم؟

بر روی متریال مورد نظر کلیک راست کرده و سپس گزینه pack را انتخاب کرده. هنگامی که شما متریالی را pack می کنید یک فایل فشرده در محل مورد نظر ایجاد می کنید که دارای 2 فایل می باشد که یکی عکس متریال بعد از زدن گزینه Update Preview می باشد و دیگری خود متریال می باشد.

نکته 1: اگر Update Preview را انتخاب نکنید عکس درون فایل فشرده سیاه می باشد.

نکته 2: در متریال هایی که از عکس ها و تکسچر های مختلف استفاده شده هنگام pack کردن آن عکس ها نیز به فایل فشرده اضافه می شود.

سه راه دیگر برای انتخاب و متریال دادن به آبجکت های داخل کار شما:

1- Select Objects by materials: با کلیک بر روی این گزینه تمامی آبجکت هایی که این متریال را دارند انتخاب می شوند.

2- (Apply materials to object(s: هنگامی که آبجکت ها را انتخاب و این گزینه را بزنید تمام آنها همین متریال را می گیرند.

3- (Apply materials to layer(s: در صورتی که بر روی متریال مورد نظر کلیک راست کرده و این گزینه را انتخاب کنید این متریال به تمامی آبجکت هایی که دارای لایه ای مشترک هستند اعمال می شود. البته نام لایه مورد نظر از شما خواسته می شود.

2010-8-16-vray_for_rhino_material_editor_34.jpg

هر متریالی در زیر قسمت Scene Materials با کلیک کردن بر روی گزینه Browse در تب Properties قابل اعمال بر آبجکت مورد نظر می باشد.

2010-8-16-vray_for_rhino_material_editor_36.jpg

2010-8-16-vray_for_rhino_material_editor_37.jpg

Purge unused materials:

بر روی Scene Materials کلیک راست کرده و این گزینه را انتخاب کنید تا متریال های اضافی ای که به هیچ آبجکتی اعمال نشده حذف شود.

2010-8-16-vray_for_rhino_material_editor_38.jpg

 

اختصاص متریال به آبجکت ها:

1- فایل مثالی Cups-GI.3dm را باز کنید و همه آبجکت ها را انتخاب کنید. در قسمت Properties window گزینه متریال را انتخاب کنید. بر روی Plug-in کلیک کنید و حالا گزینه plug-in سپس بر روی add کلیک کنید تا یک متریال بسازیم. در پنجره ای که اینک برای شما باز شده (material editor) یک متریال به نام DefaultMaterial زیر قسمت Scene Material وجود دارد. این متریالی است که شما الان ساخته اید.

2- این متریال جدید را به Ground تغییر نام دهید. (Rename)

2010-8-16-vray_for_rhino_material_usage_1.jpg

2010-8-16-vray_for_rhino_material_usage_2.jpg

3- قسمت Diffuse را انتخاب کنید و رنگ این متریال را از رنگ پیش فرض که R-128، G128، B128 هست به خاکستری روشن با این مشخصات تغییر دهید: R230، G230، B230 و سپس خارج شوید.

4- بر روی متریال Ground کلیک راست کنید و Duplicate کنید و اسم این متریال جدید را Cup_Orange بگذارید.

2010-8-16-vray_for_rhino_material_usage_3.jpg

5- بر روی قسمت آزاد یک کلیک کنید تا آبجکت ها رها شوند. حالا از منوی Top با موس از سمت چپ به راست فنجان ها را انتخاب کنید. material editor را دوباره باز کنید و بر روی متریال Cup_Orange کلیک راست کنید و گزینه Apply material to objects را انتخاب کنید.

2010-8-16-vray_for_rhino_material_usage_4.jpg

2010-8-16-vray_for_rhino_material_usage_5.jpg

6- در قسمت Diffuse رنگ این متریال را به R255، G191، B0 تغییر دهید (نارنجی).

7- رندر بگیرید (شما باید نتیجه ای شبیه به این داشته باشید):

2010-8-16-vray_for_rhino_material_usage_6.jpg

8- متریال Cup_Orange را Duplicate کنید و نام آن را به Cup_Green تغییر دهید و حالا رنگ آن را به R127، G255، B178 تغییر دهید.

9- حالا این متریال را به فنجان سمت راست اعمال کنید.

10- دوباره متریال Cup_Green را duplicate کنید و به نام Cup_Red تغییر دهید و به این رنگ تغییر دهید: R255، G94، B0

2010-8-16-vray_for_rhino_material_usage_7.jpg

11- فنجان انتهایی را انتخاب و متریال Cup_Red را به آن اعمال کنید.

2010-8-16-vray_for_rhino_material_usage_8.jpg

12- رندر بگیرید.

2010-8-16-vray_for_rhino_material_usage_9.jpg

13- اینک با تکرار مراحل مشابه باید بتوانید یک متریال به نام Cup_White بسازید و این متریال را به قسمت داخلی فنجان ها اعمال کنید و رندر بگیرید:

2010-8-16-vray_for_rhino_material_usage_10.jpg

لینک به دیدگاه

سیو کردن (save) و فراخوانی کردن تنظیمات:

قسمت Option وی ری تمام پارامتر های رندر را در خود جای داده است. شما می توانید از طریق کلیک بر روی آیکون مربوطه (ابتدای حرف آپشن: o) یا منوی وی ری به این قسمت دسترسی پیدا کنید.

2010-7-17-vray_for_rhino_render_options_1.jpg

به دلیل اینکه در وی ری تنظیمات مختلف و معدودی وجود دارد شما می توانید تنظیمات خود را به صورت فایل هایی با فرمت.visopt ذخیره کنید. برای مثال تنظیمات مربوط به رندر کردن های یک جسم شیشه ای و تنظیمات یک جسم چوبی برای رندر شدن متفاوت می باشد و همچنین کیفیت می تواند برای هر کدام متفاوت باشد و امکان دارد شما برای هر کدام المان های مختلفی در نظر بگیرید.

حجم این فایل ها بسیار کوچک و تقریبا معادل 2KB می باشد هنگامی که راینو save می شود تنظیمات مربوط به وی ری نیز ذخیره می شود.

از منوی File گزینه Load را انتخاب کنید و تنظیماتی که ذخیره کردید فراخوانی کنید. اینگونه تنظیمات جدید دقیقا جایگزین تنظیمات قبلی می شود. برای برگرداندن تنظیمات به حالت پیش فرض از همان منوی File گزینه Restore Defaults را انتخاب کنید.

2010-7-17-vray_for_rhino_render_options_2.jpg

2010-7-17-vray_for_rhino_render_options_3.jpg

از درون فایل هایی که در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
دانلود کرده اید فایل Cups-Original.3dm را باز کنید. سه لیوان بر روی یک سطح بزرگ در این فایل قرار دارد. هیچ گونه متریال و نورپردازی دقیقی در این فایل انجام نگرفته است.

گزینه رندر را انتخاب کنید، حالا شما یک رندر در نمای خاکستری رنگ و بدون هیچ تنظیمات خاصی گرفته اید.

2010-7-17-vray_for_rhino_render_options_4.jpg

2010-7-17-vray_for_rhino_render_options_5.jpg

پنجره Option وی ری را باز کنید و گزینه های Global Switches،Environment و Indirect Illumination را مانند شکل زیر باز کنید.

2010-7-17-vray_for_rhino_render_options_6.jpg

1- Global Switches

چک مارک های Hidden Lights و Default Lights را در قسمت Lighting بردارید. (مانند تصویر)

Hidden Lights به معنی مخفی کردن نور های فضای طبیعی صحنه می باشد. این آپشن مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که کاربر نمی خواهد هیچ نوری به جز آنهایی که خودش می خواهد در رندر تأثیر بگذارد. برای رندر های بعدی نیز توصیه می شود این گزینه را با برداشتن تیک آن غیر فعال کنید.

Default Lights به معنی نور هایی می باشد که کاربر نمی تواند آنهارا در صحنه ببیند و یا حتی تنظیم کند و کاملا خارج از کنترل کاربر می باشد برای درک این موضوع شما هم گزینه GI و هم این گزینه را با برداشتن تیک آن غیر فعال کنید و رندر بگیرید، خواهید دید که هیچ نوری در کار نخواهد بود.

توصیه می شود که شما گزینه Low thread priority را با زدن تیک آن فعال کنید تا رندر های شما بر روی نرم افزار های دیگر تأثیری نداشته باشد.

 

2- Indirect Illumination

گزینه On را با زدن تیکِ آن فعال کنید به این قسمت Global Illumination نیز گفته می شود (GI).

3- Environment

این قسمت مربوط به تنظیمات GI، رنگ، HDR، و عکس بک گراند می باشد. با زدن تیک های این 2 (GI و Background) آنها را فعال کنید

اکنون با تنظیم کردن این موارد بالا: 1 و 2 و 3 گزینه رندر را انتخاب کنید و نتیجه را مشاهده کنید.

حالا شما عکسی با تنظیمات Global Illumination دارید. یک رندر دیگه بدون فعال بودن Global Illumination را امتحان کنید و مقایسه کنید شما خواهید دید که هیچ قسمت سیاه رنگی نخواهد بود زیرا آبجکت ها از همه طرف و هر زاویه ای نور می گیرند.

2010-7-17-vray_for_rhino_render_options_7.jpg

این عکس دارای نور آبی می باشد زیرا در تنظیمات پیش فرض environment اینگونه تنظیم شده است. با این کد رنگی: R-204، G224، B225

بر روی مستطیل آبی رنگ در قسمت environment کلیک کنید تا وارد قسمت تنظیمات رنگ آن شوید. حال مقدار Sat را از 51 به 5 تغییر دهید. حال رنگ بندی با این کد که مربوط به کد رنگ آبی می باشد به وجود می آید: R250، G252، B255، که بسیار به رنگ سفید نزدیک می باشد ok را کلیک کنید تا خارج شوید از آن حال گزینه رندر را زدیه و یک رندر جدید بگیرید. مشاهده می شود که این رندر دارای نوری متفاوت از رندر قبل می باشد به دلیل همین تنظیمات که انجام شد.

2010-7-17-vray_for_rhino_render_options_8.jpg

2010-7-17-vray_for_rhino_render_options_9.jpg

به دلیل اینکه هنوز هیچ متریالی به آبجکت ها نداده ایم راینو به صورت پیش فرض متریالی با رنگ سفید به آبجکت های ما اختصاص می دهد. برای اختصاص دادن متریال و رنگ بندی کردن لیوان ها باید به آنها متریال بدهید. نحوه اختصاص دادن متریال به آبجکت ها، در مطالب دیگری بررسی خواهد شد.

لینک به دیدگاه

پلاگین ها نرم افزار های کوچکی هستند که برای کاربرد های خاص به یک نرم افزار دیگر اضافه می شوند. برای مثال Flamingo یکی از پلاگین های راینو است که برای رندر استفاده می شود و محبوبیت بسیار زیادی در بین کاربران راینو دارد.

v-ray for Rhino از نسخه 3 راینو به بعد متولد شد. این پلاگین قبلاً به 3ds max،maya،cinema 4d و... اضافه شده بود و به تازگی برای sketch up و rhino نوشته شده است.

رندرر v-ray بر اساس global illumination کار می کند. یک اتاق را با یک پنجره در نظر بگیرید. وقتی شما وارد این فضا می شوید، بدون اینکه هیچ منبع نوری در آن روشن باشد می توانید اشیا و اجسام داخل اتاق را ببینید. بستگی به شدت نوری که از بیرون وارد این اتاق می شود، فضای اتاق نیز قابل درک بوده و شما قادر به تشخیص رنگ ها و خصوصیات سطوح هستید. اما شما در کم یا زیاد کردن این نور دخالتی ندارید. در واقع این نور از خارج اتاق و از پنجره وارد شده و آن را روشن می کند. این نور global illumination نام دارد. بنابراین شما در محیط v-rayبه صورت پیش فرض دارای نور هستید و می توانید از همین نور به عنوان نور فضای رندر استفاده کنید.

با این توضیحات به سراغ ساخت یک صحنه ساده برای رندر یک گالون روغن می رویم.

2009-7-4-v-ray-1.jpg

اگر v-ray را نصب کنید تنظیمات آن به محیط راینو اضافه می شود.

2009-7-4-v-ray-2.jpg

اگر این تنظیمات را در محیط راینو ندارید از منوی بالا در قسمت render گزینه current renderer را باز کرده و v-ray for rhino را فعال کنید تا این تنظیمات به محیط راینو اضافه شوند.

2009-7-4-v-ray-3.jpg

یک صفحه ساده به زیر گالون اضافه می کنیم. این کا را به دو صورت می توانید انجام دهید:

1) ازدستور plane استفاده کنید.

2009-7-4-v-ray-4.jpg 2009-7-4-v-ray-5.jpg

2) از v-ray infinite plane استفاده کنید.

2009-7-4-v-ray-7.jpg 2009-7-4-v-ray-6.jpg

مزیت استفاده از روش دوم این است که در این حالت صفحه ای که شما در فضا می گذارید دارای اندازه ای نامحدود است و کل فضای شما را در بر می گیرد ضمن اینکه با هر اندازه آن را در فضا بگذارید در اندازه اصلی آن تأثیری ندارد.

در مرحله ی بعد شما به زمینه و گالون، موادی را نسبت می دهید برای این کار پنجره v-ray material editor را باز کنید.

2009-7-4-v-ray-8.jpg

در اینجا شما می توانید مواد و متریال خود را ساخته و مدیریت کنید. به صورت پیش فرض در این پنجره یک متریال وجود دارد که شما می توانید با کلیک راست بر روی آن و انتخاب گزینه Rename اسم آن را به دلخواه تغییر داده و به زمینه نسبت دهید.

2009-7-4-v-ray-9.jpg

وقتی که متریال انتخاب شده باشد، تنطیمات آن به سمت راست اضافه می شوند.

2009-7-4-v-ray-10.jpg

از پنجره Diffuse وجلوی color می توانید برای تغییر رنگ ماده مورد نظرتان استفاده کنید. با کلیک بر روی Update preview می توانید یک پیش دید از متریال خود داشته باشید.

2009-7-4-v-ray-11.jpg

برای نسبت دادن متریال به شی مورد نظر، ابتدا آن را انتخاب نموده و سپس با کلیک راست بر روی متریال، گزینه Apply material to object را انتخاب نمایید.

2009-7-4-v-ray-13.jpg

به این ترتیب متریال های دیگری را نیز به بدنه گالون و درب آن نسبت می دهیم.

نکته:در متریال های ساخته شده در این خودآموز فقط از رنگ استفاده شده است. ساخت مواد و متریال در v-ray احتیاج به بحث مفصل تری دارد که در این خودآموز نمی گنجد.

در مرحله بعد به سراغ تنظیمات v-ray می رویم. در قسمت تنظیمات v-ray گزینه v-ray options را باز کنید.

2009-7-4-v-ray-14.jpg

در این پنجره تنظیمات کلی و عمومی v-ray for rhino در دسترس شما قرار می گیرد. برای انجام تنظیمات در این قسمت به ترتیب زیر عمل کنید:

1) به قسمت Global switches رفته و گزینه Default lights را غیر فعال کنید.

2009-7-4-v-ray-15.jpg

2) به قسمت Camera رفته و گزینه physical camera را غیر فعال کنید.

2009-7-4-v-ray-16.jpg

3) به قسمت Environment رفته و رنگ GI و Backgroundرا به سفید تغییر دهید.

2009-7-4-v-ray-17.jpg

4) از جلوی GI skylight روی حرف M کلیک کنید تا پنجره Texture editor باز شود. از قسمت Common جلوی گزینه Type، None را انتخاب و Apply کنید این کار را در مورد M جلوی Background نیز انجام دهید تا به m کوچک تبدیل شوند.

2009-7-4-v-ray-18.jpg

5) به قسمت Indirect illumination رفته وگزینه Primary Engine را روی Irradiance map و Secondary Engine را روی Quasi Monte-carlo تنظیم کنید.

2009-7-4-v-ray-19.jpg

6) به قسمت Irradiance map رفته و جلوی گزینه Mat Rate عدد 2- را تایپ کنید.

2009-7-4-v-ray-20.jpg

حالا صحنه را رندر کنید.

2009-7-4-v-ray-21.jpg

برای اینکه بتوانید اندازه رندر را بزرگ تر بگیرید به قسمت Output رفته و اندازه بزرگ تر را انتخاب کنید.

2009-7-4-v-ray-22.jpg

در اینجا رندر نهایی را مشاهده می کنید.

2009-7-4-v-ray-23.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

با سلام و ضمن ابراز تشکر از آموزش vray در rhino میخواستم سوال کنم که اگر اشکالاتی در این موارد داشتم چکونه میتوانم از راهنمایی های شما استفاده کنم . باتشکر محمد

لینک به دیدگاه

رینو مدلینگ بسیار عالی داره . خفنترین و فضایی ترین عکسا رو میتونین با اون مدل کنین به راحتی ...

ولی واسه متریال و رندر من vray 3DMX رو پیشنهاد میکنم چون خیلی کاملتر و همچنین امکاناتش بسیار بیشتره ... و حتی جدیدترین ورژن vray که میاد اول واسه مکس میاد ... ولی اگه استاد باشین وا رینو هم رندرهای عالی میشه گرفت . موفق باشین :a030:

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...

سلام دوستان عزیز .

اولین پست بنده در این سایت هست .

 

اول از همه چی خوشحالم که آموزش ها پخش شده و بالاخره مفید واقع شده برای دوستان .

 

اما یه گلایه هم دارم .

 

اونم اینه که بهتره شما که مطالب رو Copy. pasteمیکنین اینجا منبع اونو هم ذکر کنین نه اینکه خودتون تیترشو عوض کنین و حتی قسمت هایی رو که من برای منبع گزشته بودم رو بردارین .

 

این آموزش ها رو من اولین بار بعد از ترجمه در سایت کافه دیزاین برای اولین بار گزشتم و خوب عده ی زیادی هم اونو کپی کردن اما با ذکر منبع نه به این شکل ...!!!

 

بالاخره مطالب مشخصه و هر جایی که سرچ بشه پیدا میشه درست نیست به این شکل ...

 

این آموزش ها رو بنده تا قسمت 8 بردم جلو اما از این به بعد از قسمت 8 اون تا آخر فقط و فقط در سایت شخصی خودم قرار میگیره دوستانی که مایل به دیدن ادامه این آموزش ها هستن میتونین به سایت شخصی بنده سر بزنن .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

موفق و پیروز باشین .

لینک به دیدگاه
سلام دوستان عزیز .

اولین پست بنده در این سایت هست .

 

اول از همه چی خوشحالم که آموزش ها پخش شده و بالاخره مفید واقع شده برای دوستان .

 

اما یه گلایه هم دارم .

 

اونم اینه که بهتره شما که مطالب رو Copy. pasteمیکنین اینجا منبع اونو هم ذکر کنین نه اینکه خودتون تیترشو عوض کنین و حتی قسمت هایی رو که من برای منبع گزشته بودم رو بردارین .

 

این آموزش ها رو من اولین بار بعد از ترجمه در سایت کافه دیزاین برای اولین بار گزشتم و خوب عده ی زیادی هم اونو کپی کردن اما با ذکر منبع نه به این شکل ...!!!

 

بالاخره مطالب مشخصه و هر جایی که سرچ بشه پیدا میشه درست نیست به این شکل ...

 

این آموزش ها رو بنده تا قسمت 8 بردم جلو اما از این به بعد از قسمت 8 اون تا آخر فقط و فقط در سایت شخصی خودم قرار میگیره دوستانی که مایل به دیدن ادامه این آموزش ها هستن میتونین به سایت شخصی بنده سر بزنن .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

موفق و پیروز باشین .

 

منظور بنده پست های 1 تا 4 هست .

لینک به دیدگاه
  • 2 سال بعد...
  • 5 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...