رفتن به مطلب

کانالهای سیستمgsm


ارسال های توصیه شده

کانلهای فیزیکی

امواج رادیویی به صورت FDMA/TDMA منتقل می‌شوند. هر قاب Frame، TDMA شامل 8 فاصله زمانی Time Slotاست و روی موج حامل خاصی ارسال می‌شود. به هر یک از اینTime Slot ها یک کانال فیزیکی می‌گویند. پس در GSM هر موج حامل دارای 8 کانال فیزیکی است. به اطلاعاتی که در طی یک Time Slot ارسال می‌شود یک قطار پالس Burst)) گویند.

لینک به دیدگاه

الف) کانالهای مخابره ای این کانالها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

 

- کانال تصحیح فرکانسی FCCH

 

- کانال همزمان کننده SCH

 

- کانال پخش BCCH

کانال تصحیح فرکانسی

 

این کانال اطلاعات تصحیح فرکانسی را از BTS برای MSها ارسال می‌کند تا آنها خود را با فرکانس Co آن سلول تنظیم کنند. در هر سلول از یک موج حامل بعنوان Co استفاده می‌شود که در Ts0 و Ts1 از آن اطلاعات کنترلی کل سلول رد و بدل می‌شود و بقیه Tsها ویا کلیه Tsهای موج‌های حامل دیگر موجود در آن سلول صرف کانالهای ترافیکی می‌شوند. FCCH، موج سینوسی خالصی است که گوشی پس از روشن شدن به جستجوی آن می‌پردازد.کانال همزمان کنندهاین کانال اطلاعات مربوط به شماره فریم TDMA و شماره مشخصهBTS را از BTS به MS ارسال می‌کند. BSIC، کد مشخصه ایستگاه ثابت می‌باشد و به صورت زیر تعریف می‌شود: BSIC= PLMNکد رنگی (0 تا 7) + BTS کد رنگی (0تا 7)کد رنگی BTS و PLMN هر کدام 3 بیتی است.کانال کنترلی پخشاین کانال شامل اطلاعات زیر می‌باشد که از BTS به MSها ارسال می‌شود و در واقع مشخصات عمومی خود سلول و اطلاعات لازم مربوط به سلولهای همسایه را ارسال می‌کند:

 

- فرکانسهای مورد استفاده

- ترتیب پرش فرکانسی Frequency Hopping Sequence

 

- ترکیبات کانال

- گروه‌های فرا خوانده شده Paging group

 

- اطلاعات سلولهای همسایه

لینک به دیدگاه

ب) کانالهای کنترلی مشترکاین کانالها خود به سه دسته تقسیم می‌شوند:

- کانال فراخوانی pch

- کانال دسترسی تصادفی rach

- کانال پذیرش دسترسی agch

 

کانال فراخوان نیاز این کانال به منظور صدا زدن ms، وقتی که شبکه بخواهد با واحد سیار ارتباطی برقرار کند، استفاده می‌شود. سیگنال فراخوانی از طرف کلیه btsهای موجود در la مربوط به ms برای وی ارسال می‌شود .کانال دسترسی تصادفیواحد سیار از این کانال جهت درخواست تخصیص کانال کنترل اختصاصی sdcch)) استفاده می‌کند. این تخصیص به منظور پاسخگویی به فراخوانی bts بوده و یا به منظور دسترسی به شبکه برای ایجاد ارتباط و یا ثبت نام نمودن واحد سیار بکار می‌رود. کانال پذیرش دسترسیاین کانال به منظور پاسخگویی به درخواست ms برای تخصیص sdcch بکار رفته است و مشخصات کانال تخصیص یافته در آن ذکر می‌شود. این کانال از طرفbts برایms مربوطه ارسال میشود.

لینک به دیدگاه

 

پ) کانالهای کنترل اختصاصی

 

این کانالها به سه دسته تقسیم می‌شوند:

 

- کانال کنترلی اهدایی اختصاصی SDCCH

 

- کانال کنترلی وابسته کندSACCH

 

- کانال کنترلی وابسته سریع FACCH

 

 

کانال کنترل اهدایی اختصاصی

 

این کانال به منظور ارتباط سیگنالینگی بین MS و BTS مربوطه در ابتدای برقراری مکالمه قبل از تخصیص کانال ترافیکی بکار می‌رود. در ضمن ثبت نام اولیه، تصدیق هویت، ارسال SMS، Location Update و Call setup نیز از طریق این کانال انجام می‌شود.

 

 

کانال کنترلی وابسته کند

 

این کانال ممکن است وابسته به کانال ترافیکی یا وابسته به کانال کنترل اختصاصی باشد. از طریق این کانال، اطلاعات مربوط به اندازه‌گیری‌های قدرت سیگنال دریافتی توسط MS از ایستگاههای فرستنده –گیرنده خودی و یا همسایه به اطلاع BTS می‌رسد. از این اطلاعات برای تصمیم گیری جهت تحویل مکالمه توسط BSC استفاده خواهد شد.

 

در ضمن اطلاعات مربوط به تنظیم توان خروجی و تنظیم زمانی نیز از طرف BTS به اطلاع MS خواهد رسید.

 

کانال کنترلی وابسته سریع

 

این کانال وابسته به کانال ترافیکی می‌باشد. در هنگام مکالمه تلفنی، زمانی که احتیاج به تبادل سریع اطلاعات سیگنالینگ باشد (هنگام عمل تحویل مکالمه) بجای 20 میلی ثانیه از مکالمه، اطلاعات سیگنالینگ سریعا ارسال می‌شود. مکالمه کننده، وقفه‌ای در مکالمه احساس نخواهد کرد؛ زیرا این 20 میلی ثانیه از صحبت توسط Decoder تکرار خواهد شد .

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...