رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سلام

 

در این سری آموزش سعی میکنم شما رو با یکی از قدرتمندترین ابزارهای مکس آشنا کنم

 

خانمها و آقایان .. این شما و این مکس اسکریپت:ws31:

 

گاهی طی انجام پروژه ها ترجیح میدهید که از ویژگیهای جدیدی استفاده کرده و خلاقیت خود را به رخ بکشید به کمک Maxscript میتوانید امکانات مکس را بنا بر خواسته خود گسترش دهید .

 

بکمک این ویژگی میتوانید شیوه عملکرد عادی مکس را تغئیر داده و حتی این برنامه را وادار به تبعیت از دستورات خود کنید

 

 

 

 

کپی برداری با ذکر منبع مجاز می باشد :ws31:

لینک به دیدگاه

Maxscriptچیست ؟

 

Maxscript ابزاری است که بکمک آن میتوانید ویژگیهای جدیدی به مکس افزوده یا شیوه رفتار طبیعی برنامه را تغئیر دهید .. در واقع با Maxscript با هسته اصلی برنامه در ارتباط هستید.

 

میتوانید دستورات را مطابق میل خود تایپ کرده و مکس را وادار به تبعیت از آن کنید . همیچنین میتوانید مکس را وادار کنید تا در هنگام کار نظاره گر شما بوده و عملیات را ضبط کند ..چیزی مانند اکشن در فتوشاپ

 

زیبائی Maxscript در سادگی و انعطاف پذیری فوق العاده آن نهفته است . کاربرد آن بسیار ساده است . این ابزار در عین سادگی آنچنان قدرتمند است که توسط آن میتوانید تقریبا هر چیزی را در مکس تحت کنترل داشته باشید .

 

Maxscript یک زبان کامپیوتری بسیار قدرتمند و کاراست . اما برای کار با آن احتیاج نیست برنامه نویس باشید !.

 

لینک به دیدگاه

منوی Maxscript

 

منوی مکس اسکریپت شامل گزینه های زیر میشود

Max%20s.png

برای دسترسی به فرمانهای مختلف Maxscript میتوانید از پانل Utilites استفاده نمائید. این پانل را باز کرده و سپس دکمه Maxscript را کلیک نمائید . همه فرمانهای مرتبط با Maxscript در اختیار شماست

 

لینک به دیدگاه

پنجره Maxscript Listener

 

به کمک این پنجره میتوانید ارتباط تعاملی با بخشی از مکس داشته باشید که فرمانهای Maxscript را تفسیر میکند. در بالای این پنجره میتوانید فرمانهای Maxscript را تایپ کنید . نتایج جاصل کار در پائین نمایش داده میشود

 

هنگامی که فرمانه را تایپ میکنید و کلید Enter را فشار میدهید مفسر Maxscript فرمانها را ارزیابی نموده و با نتایج ارتباط میدهد.

 

مثلا اگر یک عبارت ساده مانند 2+2 زا تایپ کرده و Enter کنید حاصل یعنی 4 در سطر بعدی برنگ آبی آشکار میشود .

 

نتایج اغلب به رنگ آبی نمایش داده میشوند اما اگر خطائی وجود داشته باشد .. به رنگ قرمز نمایش داده خواهد شد.

 

 

bniejyzkzt9xma81vhln.jpg

 

 

منوهای داخل پنجره Maxscript Listener بشرح زیرند:

 

File : بستن پنجره - ذخیره کار انجام شده - باز کردن اسکریپت - اجرای اسکریپت

 

Edit : دستورات ویرایشی اسکریپت

 

Search : جستجوی عبارات یا لغات و جایگزینی

 

Macrorecorder : ویژگی ضبط ماکرو

 

 

لینک به دیدگاه

گفتگو با مفسر Maxscript

 

بترتیب Maxscript ===>Maxscript Listener را در نوار منو کلیک کنید .

 

 

داخل پنجره عبارت زیر را تایپ کنید و Enter را بزنید

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

فرمان زیر را وارد کرده و Enter کنید

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

اکنون بکمک Maxscript شی Torus را جابجا میکنید .. این فرمان را تایپ کنید

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای دیدن خصوصیات شی Torus میتوانید عبارت زیر را تایپ کنید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
لینک به دیدگاه

پنجره ویراستار Maxscript

 

پنجره ویراستار Maxscript بشما امکان میدهد تا هر نوع فایل متنی را باز کرده و دستکاری نمائید اگرچه هدف اصلی آن باز کردن و ویرایش فایلهای Maxscriptاست. در هر زمان فقط 1 پنجره Maxscript Listener را میتوان باز نگه داشت اما میتوان همزمان چند پنجره ویراستار Maxscript را باز کرد

 

برای باز کردن پنجره ویراستار Maxscript میتوانید بترتیب Maxscript ==>New script در نوار منو را کلیک کرده یا داخل پنجره Maxscript listener بترتیب File ==> new را کلیک نموده یا داخل پانل Maxscript دکمه New script را کلیک کنید.

 

برای ساخت یک اسکریپت جدید بهتر است همزمان دو پنجره Maxscript و Maxscript Listener را باز کنید . قطعات اسکریپت را داخل پنجره Listener تایپ و سپس آزمایش نموده و پس از اطمینان از صحت آنها را داخل پنجره ویراستار کپی نمائید.

 

 

 

منوهای File و Search و Help در پنجره ویراستار کاملا شبیه پنجره Listener هستند بغیر از فرمان Evaluate all .. که بسرعت کل اسکریپت را بررسی و آزمایش میکند.

 

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

ابزار Macro recorder

 

ویژگی Macro recorder ابزاری است که عملیات انجام شده راضبط کرده و به اسکریپت های max تبدیل نموده تا بتوانید در آینده آن اسکریپت را فراخوانی کنید .

 

برای فعال یا غیر فعال نمودن ابن ویژگی بترتیب Maxscript ==>Macro recorder درنوار منو را کلیک نمائید . یک علامت کنترلی زمان نزدیک فرمان Macro recorder داخل منوی Max script نشان میدهد که این ویژگی فعال شده است.

 

هرگاه ویژگی Macro recorder فعال باشد هر نوع عملیاتی در محیط مکس انجام دهید به اسکریپت تبدیل شده وبه بالای پنجره ... منتقل میشود.

 

سپس میتوانید فایل اسکریپت را ذخیره نموده ویا آنرا در پنجره ویراستار ویرایش نمائید .

ویژگی .. شامل فرمانهای زیر است :

Enable : فعال یا غیر فعال بودن

 

Explicit scene object names : اسگریپتها با استفاده از اسامی اشیا تولید میشوند . بهمین دلیل هنگام اجرای اسکریپت حتی اگر شی دیگری را انتخاب کرده باشید باز همان اشسا قبلی استفاده میشوند

 

مثال : اگر اسکریپت با شی بنام d01 $ ایجاد شده باشد اسکربپ دوباره فقط بر شی d01 $ قابل اجراست.

 

Selection-relactive scene object name : عکس حالت بالا

 

Absolute transform assignments : به ابزار Macro recorder اعلام میکنید که هرگونه تبدیلات اجرا شده مطلق بوده و ربطی به مکان و گرایش فعلی شی منتخب ندارد.

 

Realactive transforms oparations : به Macro recorder اعلام میکنید که هرگونه تبدیلات اجرا شده باید نسبت به وضعیت فعلی شی منتخب اجرا شود.

 

Explicit object sets : اگر فعال باشد و سپس یک اسکریپت را ضبط کنید اجرای مجدد آن اسکریپت فقط سبب دستکاری همان مجموعه از اشیا میشود .. حتی در صورت انتخاب اشیا دیگر در صحنه.

 

Selection-realactive sub object sets : به Macro recorder اعلام میکنید که مایلید اسکریپت بر روی هرگونه مجموعه اشیا فرعی که قبل از اجرای اسکریپت انتخاب شده اند اجرا شود.

 

Show command panel swithcings : مشخص میکنید که آیا Macro recorder باید عملیات انجام شده از طریق پانل را به اسکریپت تبدیل نماید یا نه .

 

Show menu item selection : مشخص میکنید که آیا هنگام ضبط اسکریپت فرمانهای انتخاب شده داخل منوها نشان داده شوند یا نه .

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

تنظیمات سراسری Maxscript

 

بترتیب Customize ==> preferences در نوار منو را کلیک کرده تا پنجره تنظیمات سراسری مکس باز شود . برگه Maxscript را انتخاب کنید . در این برگه میتوانید مشخص کنید که کدام اسکریپت بطور خود کار بارگذاری شود یا تنظیمات پیش فرض Macro recorder را تغئیر دهید یا حتی فونت نمایش متن داخل ویراستار را تعئین کنید .

 

tihg8un58ecla6320f2q.jpg

 

برنامه مکس دو پوشه در دایرکتوری نصب دارد که میتوانید از آنها برای بارگذاری اسکریپتها استفاده نمائید. این پوشه ها عبارتند از Script و Script\startup اما بکمک پنجره Configure paths میتوانید این پوشه ها را تغئیر دهید و بجای آنها از پوشه های دیگر استفاده نمائید .

 

گزینه Load startup scripts اگر فعال باشد همه اسکریپتهای موجود در پوشه در هنگام راه اندازی نرم افزار اجرا میشوند

لینک به دیدگاه

انواع اسکریپت ها

 

همه اسکریپت ها بطور یکسان ساخته نمی شوند و برنامه آنها را برای هر نوع عملیات دسته بندی کرده است این دسته بندی ها عبارتند از :

 

Macro scripts : اسکریپتهائی هستند که توسط ابزار Macro recorder ساخته میشوند . اسکریپتهائی که با یک یک دکمه از نوار ابزار همراه باشند را بعنوان یک اسکریپت Macro در نظر میگیریم .

 

برای فراخوانی یک اسکریپت Macro داخل یک اسکریپت دیگر از فرمان Macros استفاده میکنیم .

 

مثال:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[/color]

 

که اسکریپت Sphere را در طبقه بندی راObjects اجرا میکند. این اسکریپت معمولا به ورودی نیاز ندارد . یک دکمه را کلیک کرده و اسکریپت را اجرا میکنید .

 

Scripted utilities : این اسکریپتها نوعی از اسکریپت هستند که تنظیمات آنها بطور مستقل داخل پانل utilities قرار میگیرد. این اسکریپت زمانی مناسب است که لازم است کاربر برخی پارامترها و تنظیمات را وارد کند. ساخت این اسکریپتها از طریق Visual maxscript بسیار ساده است.

 

Scripted right-click menus : هرگاه داخل بر روی یک شی در داخل صحنه راست کلیک کنید یک منوی فرعی شامل چند گزینه آشکار می شود . به کمک اسکریپتهای نوع Scripted right-click menus میتوانید گزینه های سفارشی را به منوی راست کلیک اضافه کنید .

 

 

Scripted mouse tools : این اسکریپتها ورودی از طریق موس را پذیرفته و اجرا میکنند.

 

Scripted plugins : پیچیده ترین نوع اسکریپت هستند ... آنها میتوانند امکاناتی غیر از آنچه مکس دارد در این محیط در اختیار شما بگذارند .

لینک به دیدگاه

انواع متغیر ها و داده ها

 

یک متغیر (Variable) در زبان Maxscript شبیه یک متغیر در ریاضیات است . متغیر یک نوع نگهدرانده است که میتواند مقادیر متفاوت را در هر لحظه گرفته و نگهداری کند . اما متغیر ها در Maxscript برعکس ریاضی میتوانند چیزهائی غیر از اعداد را نیز نگهداری کنند . برای قرار دادن یک متغیر در در یک اسکریپت از علامت = استفاده میکنیم . مانند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

داخل پنجره Listener برنامه مکس عبارت سمت راست را محاسبه نموده و حاصل آنرا در متغیر X قرار میدهد. برای آگاهی از محتویات یک متغیر کافی است نام آنرا بتهنائی تایپ نموده و Enter کنید.

 

نامگذاری متغیرها به دلخواه شماست . متغیرها در Maxscript میتوانند رشته ها را نیز نگهداری کنند. مانند:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

متغیر Baddy درحال حاضر رشته حرفی Monday را نگهداری میکند میتوان از علامت + استفاده کرده و دو رشته را بهم وصل کرد . مانند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

حال به عبارت زیر دقت کنید

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در این عبارت یک مشکل اساسی وجود دارد . ما میخواهیم یک عدد را با یک رشته جمع کنیم اما چون نو ع داده متفاوت است این امکان وجود ندارد .

 

یک نوع خاص از داده با نام Point 3 میشناسیم که یک نقطه سه بعدی در فضا را تعریف میکند . دقت کنید :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

علاوه بر انواع اصلی داده ها هر شی داخل صحنه نیز یک نوع داده مخصوص بخود دارد. انواع داده ها برای اشیا در داخل صحنه در واقع ساختارهای پیچیده ای دارند .

 

قطعات کوچکتر داده ها برای یک شی بزرگ را اعضا یا خصوصیات آن شی مینامیم.

 

بیشتر اشیا داخل صحنه یک عضو Name دارند که نوع داده رشته ای است و نام آنرا مشخص میکند .

 

یکی دیگر از خصوصیات رایج همه اشیا داخل صحنه Position میباشد که از نوع داده Point 3 برای تعئین مکان آن استفاده میشود.

 

برنامه مکس یک متغیر از قبل تعئین شده دارد که نشان میدهد آیا شی انتخاب شده است یا نه . این متغیر را با کاراکتر $ میشناسیم.

لینک به دیدگاه

برنامه و توضیحات

مکس هنگام اجرای یک اسکریپت از سطر اول شروع به محاسبه میکند و سپس به سراغ سطر بعدی میرود. اجرای اسکریپت ادامه خواهد داشت تا به سطر آخر برسد.

 

برای تایپ توضیحات در اسکریپت خود میتوانید از کاراکترهای جفتی "- -" استفاده کنید. مکس هنگامی که با این کارکتر مواجه میشود میداند بعد از آن هیچ دستوری وجود ندارد و هر چه هست توضیحات است .

 

مثال :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مکس اولین سطر را جستجو کرده و بلافاصله بعد از رسیدن به -- سطر بعدر را جستجو میکند.

لینک به دیدگاه

عبارتها

 

یک عبارت یا Expression میتواند مکس را وادار به تصمیم گیری نماید. هر عبارت میتواند مقایسه ای بین 2 چیز انجام داده و بر اساس حال عمل خاصی را انجام دهد .

 

 

عبارتهای ساده

 

عبارت 2

 

عبارتها همیشه مقایسه هائی را انجام میدهند که پاسخ آن آری یا خیر میباشد . هنگامی که یک عبارت را در پنجره Listener تایپ میکنید برنامه مکس آن عبارت را ارزیابی نموده و سپس اگر جواب درست باشد جواب True و اگر نادرست باشد جواب False را نشان میدهد.

 

تمرین : عبارتهای زیر را در پنجره Listener تایپ کرده و پس از هر خط Enter را بفشارید

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
لینک به دیدگاه

عبارتهای پیچیده

 

گاهی لازم است عبارتهائی بنویسید تا بیش از 2 قطعه داده برا با هم مقایسه نماید. در این زمان از عملگرهای and - or - not استفاده میکنیم.

 

عملگر And

 

دو عبارت جداگانه را با یکدیگر ترکیب کرده و سئوال میکند که آیا دو عبارت درست هستند ؟ اگر دو عبارت درست باشند حاصل True میشود. در غیر این صورت حاصل False است

 

مثال :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

عملگر Or

 

شبیه and عمل کرده با این تفاوت که اگر هر دو عبارت یا یکی از آنها درست باشد جواب True میشود

 

مثال:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

عملگر Not

 

مقدار یک عبارت را معکوس میسازد

 

مثال:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
لینک به دیدگاه

شرط ها

 

از شرط ها (Conditions) برای کنترل جریان اجرای برنامه در اسکریپت ها استفاده میکنیم. بطور عادی مکس از سطر اول تا سطر آخر اسکریپت را میخواند اما اگر از شرط در اسکریپت استفاده شده باشد مکس در صورت درست بودن به پردازش ادامه میدهد .

 

مثال:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در این مثال سطر B اجرا نخواهد شد چون حاصل A= =5 نادرست است. عبارتهای شرطی که اغلب آنها را جملات If یا جملات شرطی مینامیم به مکس میگویند که اگر حاصل عبارت درست بود به سطر بعدی برو

 

مثال:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

مجموعه ها و آرایه ها

 

زبان Maxscript برای دستکاری گروههای اشیا امکاناتبسیار مناسبی دارد . یک گروه از اشیا را Collection مینامیم. هر کالکشن را بعنوان یک کیف بزرگ تصور کنید که تعدادی از اشیا و متغیرها را داخل آن نگهداری میکنیم. ترتیب قرار گیری در کالکشن اهمیتی ندارد.

 

از مجموعه ها استفاده نموده تا گروههائی از یک نوع اشیا را دستکاری کنیم. مثلا این اسکریپت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

یک مجموعه ایجاد میکند که شامل همه اشیا داخل صحنه استکه نام آنها با Pokey شروع میشود و سپس رنگ قاب سیمی همه آن اشیا را به قرمز تبدیل میکند.

 

Maxscript تعدادی مجموعه آماده دارد که میتوان از آنها کمک گرفت مانند : Cameras و Lights . به همین دلیل با فرمان Delete lights میتوانید همه اشیا نوری داخل صحنه را حذف نمیائید.

آرایه یا Array نوع خاصی ازمجموعه است که اشیا داخل آن ترتیب خاصی داشته باشند و برای دسترسی به هر یک از اعضای مجموعه باید از نمایه آن استفاده نمائید

 

مثال

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برنامه مکس آرایه ها را به اندازه ای تولید میکند تا بتوانید هر تعداد عناصر را داخل آن قرار دهید و اگر جای یکی از عناصر را خالی بگذارید برنامه مکس یک عنصر Undefined (تعریف نشده) جای آن قرار میگیرد.

 

مکس یک کلیدواژه As دارد که یک مجموعه را به یک آرایه تبدیل میکند

 

مثال

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

که یک مجموعه توکار نورها را به یک آرایه تبدیل کرده و نام آرایه را معادل Light array قرار میدهد.

 

اعضای یک آرایه لزومی ندارد تا از یک نوع داده استفاده نمایند بنابراین میتوانید آرایه ای بسازید که داخل آن از اعداد یا رشته یا اشیا استفاده نموده باشید .

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

حلقه ها

 

حلقه یا Loop نوعی ساختار در Maxscript است که بشما اجازه میدهد تا جریان طبیعی اجرای سطرهای اسکریپت را تغئیر دهید. بطور معمول هر سطر از اسکریپت یکبار اجرا خواهد شد و سپس سطر بعدی تا انتهای اسکریپت . اما به کمک Loop یک یا چند سطر را میتوان چند بار اجرا کرد.

 

مثلا:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در این اسکریپت از دو متغیر J و i استفهده شده است متغیر J ابتدا معادل 0 قرار داده شده و سپس از متغیر i برای شمارش بین 1 تا 5 استفاده شده است . مکس کدهائی که شما داخل پرانتز قرار میدهید را 5 بار تکرار میکند و هر بار متغیر i واحد اضافه میشود. داخل حلقه برنامه مکس مقدار فعلی متغیر i را به متغیر J نسبت میدهد.

 

از حلقه همچنین برای پردازش یک به یک آرایه ها یا مجموعه میتوان استفاده کرد.

 

اسکریپت زیر هر یک از اشیا Teapot موجود در صحنه را به رنگ آبی در می آورد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

توابع

 

توابع یا Function یکی دیگر از ویژگیهای اصلی در Maxscript می باشد. توابع در واقع قطعات کوچک کدهای Maxscript هستند که عملکردی شبیه بلوکهای برنامه های کامپیوتری دارند . فرض کنید لازم است در یک اسکریپت مقدار متوسط مجموعه ای از اعداد را چند بار محاسبه کنید .

 

اسکریپت لازم برای اینکار بشرح زیر است :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

این اسکریپت با در اختیار داشتن مجموعه ای از اعداد با نام Number می تواند مقدار متوسط آنها را محاسبه نماید . اما اگر قرار باشد چندین بار این عملیات را داخل یک اسکریپت انجام دهید .. ناچار باید این کدها را هر بار تایپ کنید یا کپی کرده و بچسبانید. اما راه ساده تری نیز وجود دارد .کافی است از توابع برای حل این مشکل کمک بگیرید . برای اینکار باید در ابتدای اسکریپت خود یک تابع محاسبه میانگین بشرح زیر تعریف کنید :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

حال هربار که لازم است تا میانگین مجموعه ای از اعداد را محاسبه کنید می توانید از این تابع استفاده کنید .. اعداد را در مجموعه ای با نام Num قرار داده و مقدار میانگین را در یک متغیر با نام Ave ذخیره نمایید:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

این کار نه تنها تایپ کمتری را بشما تحمیل می کند بلکه از شلوغ شدن بی مورد اسکریپت نیز جلوگیری بعمل می آورد.

حال مراحل تعریف یک تابع را مرور می کنیم :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سطر بالا به مکس اعلام میکند که یک تابع جدید با نام Average ایجاد نموده اید . همچنین به مکس میگوید که برای استفاده از این تابع باید قطعه ای از داده ها داخل آن قرار داده شود و این که این قطعه از داده ها داخل اسکریپتی با نام Number ارجاع میشود.

ساخت توابعی که همزمان از چند قطعه داده استفاده می نمایند نیز بسیار ساده است :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

یک تابع ایجاد می کنید که چند قطعه اطلاعات را در هم ضرب می کند . برای استفاده از این تابع که سه عدد را ضرب کرده و حاصل را در یک متغیر می ریزد باید کد زیر را بنویسید :

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

دو سطر آخر دو متغیر ایجاد نموده و مقدار آن را معادل 0 قرار می دهد . کلید واژه Local اعلام میکند که متغیرها محلی بوده و فقط در این تابع تعریف شده اند. بنابراین هیچ یک از کدهای موجود در اسکریپت که بیرون از تابع قرار دارند نمی توانند از این متغیرها استفاده نمایند ..حتی میتوانید متغیرهایی خارج از تابع با همین نام داشته باشید در حالی که مستقل عمل می کنند.

لینک به دیدگاه

پنجره Visual maxscript

 

 

ایجاد اسکریپت ها اغلب بسیار دشوار است بخصوص اگر تعداد اشیا در یک صحنه و تنوع حرکات زیاد باشد .مکس برای تسهیل در ساخت اسکریپت در چنین فضاهایی یک پنجره ویراستار به نام Visual maxscript در اختیار شما قرار داده.

کار با کدهایی که به روش دستی انجام می شود بسیار وقت گیر است و باید توجه کرد که همه کدها به درستی نوشته شده تا یک اسکریپت درست اجرا شود.

پانل Utilities را باز کرده و دکمه More را کلیک کنید و برنامه Visual maxscript را انتخاب کنید پنجره برنامه باز میشود و شما می توانید گستره ای ایجاد نموده و آنرا با پسوند .Vms ذخیره نمایید.

رابط پنجره

این پنجره شامل دو پانل اصلی است . در پانل سمت چپ عناصر اصلی را گردآوری می کنید . پانل سمت راست شامل دو برگه Value و Event handlers است .

 

 

yjhk5yxrq5faszg5qwz5.gif

 

برگه Value همه خصوصیات و مقادیر هر عنصر انتخاب شده در پانل سمت چپ را فهرست می کند. برای تغییر مقدار خصوصیت میتوانید در همین پنجره نام آنرا انتخاب نموده و مقدار جدید وارد کنید .

برای مثال میخواهیم یک دکمه اضافه کنیم . این عنصر را در پانل سمت چپ اضافه نموده و آنرا کلیک کنید تا مقادیر آن در پانل سمت راست آشکار شود .. حال خصوصیت Caption این عنصر را کلیک کرده و یک لغت دلخواه بنویسید . با اینکار برچسب دکمه تغییر خواهد کرد .

داخل برگه Event handlers همه رویدادهایی که میتوان به عنصر انتخاب شده نسبت داد فهرست شده اند.با کلیک روی مربع کوچک علامت دار کنار هر رویداد میتوانید آنرا برای عنصر فعال کنید .. مثلا به عنصر دکمه میتوانید رویداد Pressed را اضافه کنید .. سپس توسط کد مشخص می کنید که پس از فشردن کلید چه اتفاقی بیافتد .

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

منوها ونوار ابزار پنجره

بالای این پنجره یک نوار منو و یک نوار ابزار قرار دارند.

 

x5558excci3gn03bkbu.gif

File : شامل فرمانهایی است تا یک صفحه بندی جدید ایجاد نموده و یا صفحه بندی فعلی را ذخیره نموده یا

صفحه بندی ذخیره شده را باز کنید .

Edit : شامل فرمانهای کپی عناصر و چسباندن انها است.

Layout : شامل گزینه هایی برای ترازبندی عناصر و تنظیم فواصل آنها اس.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...