رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

نشریه همشهری ماه دریکی از شماره‌ هاش ، گفتگو با استاد شهرام گلپریان را منتشر کرده است.

تکنولوژی و حاکم شدن فرهنگ دیجیتالی ، موضوع این گفتگو است. این هنرمند گرافیست با بیان اینکه ابزارهای جدید ، حیطه فعالیت ابزارها و شیوه‌های سنتی را محدود می‌کند ، اظهار داشت: "وقتی استفاده از تکنولوژی متداول شد ، اگرچه گروهی از گرافیست‌ها بیکار شدند ، اما تکنولوژی کمکی است به بشریت ، جامعه کتا‌ب‌خوان و هنرمندان. ممکن است ما از بیکار شدن یک گرافیست ناراحت شویم ، اما پایین آمدن قیمت‌ها باعث شده افراد بیشتری بتوانند از هنر استفاده کنند. این مساله در نهایت حرکت مثبتی است که به سود همه است".

 

 

گلپریان لیتوگرافی‌ها را مثال می‌زند و می‌گوید: "در لیتوگرافی آدم‌های متخصصی کار می‌کردند. با ورود تکنولوژی الان دیگر مونتاژی در کار نیست. بیشتر این افراد که در کارشان متبحر بودند ، الان راننده اتوبوس و مینی‌بوس هستند. این ترس همیشه هست. جالب است که این ترس مخصوص آدم‌های متخصص است. اما جلوی تکنولوژی را نمی‌شود گرفت".

 

 

این آهنگساز ادامه می‌دهد: "استفاده از تکنولوژی باعث شده افرادی که سواد بصری ندارند و اطلاعاتی از مبانی طراحی و دیزاین ندارند ، به عنوان گرافیست مطرح شوند. این افراد اطلاعاتی از زیبایی‌شناختی یا ویژگی رنگ‌ها ندارند. بعضی آدم‌ها با یادگیری نرم‌افزارهایی مثل فتوشاپ و فری هند وارد این حوزه شده‌اند. اما این ، بخش منفی ورود تکنولوژی است".

 

 

مدرس گرافیک در دانشگاه‌ آزاد و جهاد دانشگاهی گفته است: "متاسفانه هنوز در دانشگاه‌ها جبهه‌گیری علیه تکنولوژی وجود دارد. مقاومت بعضی استادان در برابر تکنولوژی به کار بچه‌ها آسیب می‌زند. پشت کردن به تکنولوژی فایده‌ای ندارد".

 

 

عضو هیات داوران دومین کتاب سال گرافیک دانشجویی بر این باور است که: "تکنولوژی نمی‌تواند به خوب دیدن کمک کند. یک عکاس یا گرافیست در ابتدا باید خوب دیدن را بلد باشد. وقتی یک عکاس دیدن را بلد نیست ، دیگر چه فرقی دارد که دوربین‌اش آنالوگ باشد یا دیجیتال".

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...