غایب 4790 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 بهمن، ۱۳۸۹ نظریات مدیریتی و سیکلهای اقتصادی Written by دکترهژیرزحمانداد از مدیریت عملی گرفته تا روابط انسانی، نظریه سیستمها، فرهنگ سازمانی، سازمانهای یادگیرنده، استانداردهای مدیریتی، و شش سیگما، ادبیات مدیریت پر است از نظریات مختلفی که هر کدام برای مدتی محدود در محاورات مدیران جای گرفته و سپس جای خود را به نظریه پر طرفدار بعدی داده است. آیا نظمی مشخص در پشت صعود و سقوط این نظریه ها وجود دارد یا شانس و اقبال توجیه کننده غلبه نظریه روز می شود؟ چند سال پیش دو تن از محققین آمریکایی، بارلی و کوندا، به بررسی جدی این سوال پرداختند و نتایج تحقیق آنها رابطه جالبی بین نظریات روز در مدیریت و وضعیت اقتصاد آمریکا را نمایان کرد. تا پیش از این تحقیق بسیاری ار صاحبنظران معتقد بودند که نظریات مدیریتی ابتدا بر بالا بردن بهرهوری به کمک نظم بخشیدن به کار کارکنان شرکتها متمرکز بودند و به مرور زمان این نظریات به سوی توجه بیشتر به نیازهای نیروی انسانی حرکت کرده اند. برای مثال مدیریت علمی که توسط تیلور در اوایل قرن بیستم معرفی شد به شدت به یکنواختسازی کار و خودکار سازی فرایندها توجه داشت، اما به مرور مدیریت منابع انسانی نقش پررنگ تری در مناظرات مدیریتی پیدا کرد. اما بارلی و کوندا با ترسیم مهمترین نظریات مدیریتی در طول یک قرن نشان می دهند که این نظریات به جای حرکت تدریجی به یک سمت، عمدتا از یک حرکت تناوبی پیروی میکنند به طوری که هرکدام از این دو نوع نظریه برای حدود دو تا سه دهه مورد توجه قرار میگیرند و سپس جای خود را به نظریاتی از نوع دوم میدهند. بررسی بیشتر نشان میدهد که تناوب نظریات غالب با وضعیت اقتصادی آمریکا همبستگی دارد. به طور مشخص، در دوران رشد سرمایههای مادی تولید (کارخانه ها, زیرساختهای الکترونیکی و غیره)، نظریاتی که به یکنواخت سازی کار خودکار سازی تاکید میکردند مورد اقبال قرار میگرفتند، و در دوران توقف رشد سرمایهها (به دلیل انباشتگی سرمایه بیش از تقاضای تولید در بازار، و لذا رکود اقتصادی) توجه نظریات مدیریتی روز به نیروی انسانی متمرکز شده است. نمودار زیر همبستگی این تناوبها تا دهه 1990 را نشان میدهد. به نظر میرسد که نظریات مدیریتی، با کمی تاخیر، پیرو وضعیت اقتصادی بودهاند: وقتی که بنگاه های اقتصادی به گسترش زیرساختهای تولیدی مشغول میشدند، نظریه پردازان مدیریت نیز به پیروی از این نیاز بیشتر به ارایه مدلهایی اقدام میکردند که استفاده از زیرساختهای موجود را بهینه تر سازد. در شرایطی که بنگاهها دارای مازاد زیرساخت تولیدی بودند، نظریات مدیریتی به استفاده بهینه تر از نیروی انسانی، دیگر فاکتور مهم در تولید، توجه میکردند. البته این بحث مشخص نمیکند که آیا نظریه پردازان مدیریتی نقش پررنگتری در شکل دادن به این تناوبات داشتهاند یا انتخاب خریداران منابع مدیریتی. برای مثال ممکن است که مولفین همیشه تعدادی کتاب و مدل در مورد بهبود فرایندها و تعدادی هم در مورد بهرهبرداری بهتر از نیروی انسانی چاپ میکردهاند، اما بسته به علاقه بازار، در هر دوره یک گروه از این مطالب در میان خوانندگان مباحث مدیریتی داغ میشده. از طرف دیگر ممکن است که مولفین هم خود بر اساس درکشان از تقاضای بازار بر روی مطالب داغتر کار میکردهاند. احتمالا واقعیت مخلوطی از هر دو این مکانیزمها را در خود دارد: هم بازار نظریات مفیدتر برای نیازهای روز مدیران را انتخاب میکرده، و هم نظریهپردازان بر اساس درکشان از بازار به سوی ارایه مدلهای پرتقاضا جذب میشدهاند. در شرایط روز ایران نیز، توجه مشاورین، مراکز آموزش، و مولفین به این مکانزیم میتواند به اقبال بیشتر آنها در بین مخاطبین کمک کند. تناوبات اقتصاد ایران همبستگی چندانی با اقتصاد آمریکا ندارد و لذا ترجمه آثار پرفروش روز در آمریکا لزوما بهترین راه موفقیت در بازار ایران نخواهد بود. در عوض، به نظر میرسد که شرایط اقتصادی ایران به تناوب در سه نوع فضا قرار میگیرند. در فضای رشد سرمایهای بیشتر بنگاهها به سرمایهگذاری در زیرساختهای تولیدی مشغولند (مثلا اوایل دهه 1370) و احتمالا تقاضا برای منابع آموزشی در مدیریت جذب و استفاده بهینه از سرمایههای فیزیکی فراوان میشود . در فضای رکود تقاضایی (مثلا سالهای 1353-1357) مدیران با مازاد سرمایه روبرو هستند و برای آنها گلوگاه کار نیروی انسانی بوده و مدیریت مناسب این نیرو مشغله اصلی روز میشود. در شرایط رکود تحریمی (مثلا سالهای جنگ با عراق) حفظ و استفاده بهینه از سرمایههای فیزیکی موجود نقش پررنگتری پیدا میکنند. البته تطبیق فضاهای کلی روز با سوالات مشخص مدیریتی و تولید منابع مناسب برای آن نیازها نیاز به بررسی جدی و درک خوب از بازار مدیریت در کشور دارد که مخاطبین این مقاله بهتر میتوانند در مورد آن نظر دهند. نقل قول لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده
به گفتگو بپیوندید
هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .