Abo0ozar 8637 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 آذر، ۱۳۸۸ محمد رضا بمانیان چكیده: پس از ظهور اسلام، معماران مسلمان سعی نموده تا از اصول و اعتقادات اسلامی در آثار خود بهره گرفته و هنری را ارائه دهند كه از امور عبادی و اعتقادی آنها شكل گیرد و در حد توان، آثارشان را به درج های از مقبولیت و شایستگی برسانند. موضوع مقاله حاضر در رابطه با بررسی نقش خدا محوری در معماری مسلمانان است. در این راستا به این شاخص از معماری مسلمین توجه شده است كه معماران مسلمان سعی نمود ه اند تا با بهره گیری از شعار اصلی توحید ( لا اله الا الله ) همه محو رها و اجزای بنا را متوجه محور اصلی و توجه به او نمایند و غیر از او را به ورطه فراموشی بسپارند. به منظور تجسم بخشیدن به این امر واجب، معماران مسلمان با ایجاد مركزیت در بنا و پیوند بین فضاهای بیرونی و درونی به شكل فضایی دعوت كننده و با استفاده از كتیبه ها و نوشته های متضمن آیات الهی تلاش نموده اند تا از آثارشان به عنوان واسط های برای تعالی روحی و سیر معنوی به سوی ملكوت اعلای خداوندی بهره گیرند. در تحقیق حاضر ضمن بررسی موضوع نقش خدا محوری در معماری مسلمانان به عنوان یكی از شاخص های مطرح در آثار معماران مسلمان كه به شكل نظری مورد مطالعه قرار داده شده است، به صورت عملی نیز در بنای مسجد شیخ لطف ا لله اصفها ن كه این مسجد ا ز جمله شاخص ترین الگوهای تبلور كالبدی مملو از عشق و عقاید مذهبی معماران مسلمان است، مورد بررسی قرارگرفته است و نتایج حاصل از تحلیل این شاخص ارائه شده است. واژه های كلیدی: معماران مسلمان، خدا محوری، معماری مسلمانان، مسجد شیخ لطف الله، برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده