رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

مناسب سازی تجهیزات شهری برای معلولین و جانبازان

 

فائزه اعتماد شیخ الاسلامی

 

چکیده:

شهر سالم شهری است كه كلیه شهروندان بتوانند از خدم ات آن جامعه بهره مند شوند . این محیط شهری باید ارائه دهنده خدمات بیشتر به اقشار آسیب پذیر باشد تا این گروه از صحنه جامعه محو نگردند و به فراموشی سپرده نشوند . بر اساس برآورد سازمان ملل متحد بیش از ده درصد جمعیت جهان به گونه ای از معلولیت رنج می برند .

در جامع ه ای مانند كشور ما كه تعداد ق ابل توجهی از این اقشار دارای معلولیت راجانبازان جنگ تحمیلی تشكیل می دهند - كسانی كه در راه دفاع از وطن جانبازی كردند - ضرورت توجه به این امر بیشتر احساس می شود.

یكی از اقدامات اساسی در جهت كمك به افراد معلول و جانباز، بالا برد ن خدمات و تسهی لات محیط شهری برای آنان می باشد . از این رو، مناسب سازی تجهیزات و مبلمان شهری به منظور استفاده افراد معلول و جانباز اهمیت بسیاری دارد.

در ابتدا برای آشنا یی با نیازهای فرد معلول و طراحی مناسب برای او به طور مختصر با ابعاد و استانداردهای صندلی چرخدار به عنوان عنصر اصلی مورد استفاده توسط معلول آشنا می شویم . سپس به شناخت مشكلات او در زمی نه استفاده از تجهیزات شهری موجود می پردازیم و در نهایت ضوابط و توصیه های طراحی مناسب این تجهیزات بیان می گردد . در طراحی و مناسب سازی تجهیزات به اصول برابری در استف اده، انعطاف پذیری و استفاده ساده كه از اصول طراحی همه شمول است توجه شده است.

ضوابط و توصیه های مناسب سازی تجهیزات شهری برای سه گروه عمده افراد معلول :

معلولین جسمی- حركتی، معلولین نابینای حسی - حركتی و معلولین ناشنوای حسی- حركتی داده می شود. تجهیزاتی كه در این مقاله مورد نظر هستند شامل : ایستگاه اتوبوس، تلفن عمومی، سطل زباله و صندوق پست، آبخوری و در نهایت علایم شهری و نورپردازی می باشد.

واژه های كلیدی: شهر سالم، مبلمان شهری، علایم شهری، بالابر، بهسازی

 

دریافت فایل

لینک به دیدگاه

مناسب سازی ساختمان های اداری برای افراد كم توان جسمی-حركتی

 

شعله نوذری

 

مقدمه

رشد و توسعه هر جامعه متناسب با بكارگیری تواناییهای موجود در آن جامعه است . یكی از راههای تحقق این رشد، تأمین بستر كالبدی مناسب برای حضور فعال افراد و ایجاد فرصتهای مساوی برای اقشار مختلف در دسترسی به ساختمانهای عمومی و فضاهای شهری است.

از آنجا كه زندگی افراد كم توان جسمی -حركتی با محدودیتهای خاصی مواجه است كه موجب اختلال در رابطه فرد با محیط می گردد، سازگار نمودن محیط با شرایط آنها ضروری می نماید. بنا به برآورد سازمان ملل متحد ، بیش از 10 ٪ جمعیت جهان با گونه ای كم توانی مواجهند . بنا به دلایل متفاوتی مانند جنگ، زلزله،تصادف، بیماری و شیوه تحرك غیراصولی ، با سیر فزاینده آمار كم توانان جسمی -حركتی در جامعه مواجه هستیم . علاوه براین، گروههای دیگری نظیر سالمندان، مادران همراه با كالسكه كودك، خانمهای باردار و سایر افرادی كه به دلایلی موقتاً دچار محدودیت حركتی می شوند نیز در جامعه زندگی می كنند كه به دلیل مشكلات و موانع موجود، امكان حضور مستمر و عادی خود را در محیط شهری از دست می دهند.

نگاهی اجمالی به وضعیت موجود ساختمان های اداری نشان می دهد كه در طراحی و اجرای این بناها توجه چندانی به تردد و حضور كم توانان جسمی -حركتی نشده است. . این موضوع برای افراد معلول به شرایط بحرانی تبدیل می شود به گونه ای كه این گروه از افراد جامعه به مرور ناتوانی خود را مهمترین عامل در بروز مشكلات زندگی می پندارند. در حالیكه این موضوع به وجود اشكالات كالبدی یا به عبارتی »معلول بودن شهر«مربوط است.

كلید واژ هها:كم توانان جسمی-حركتی، مناسب سازی، ساختمان اداری، دسترسی بدون مانع، ورودی ها، سطوح شیبدار.

 

دریافت فایل

لینک به دیدگاه

مقايسه مبلمان شهری برای معلولين داخل کشور با خارج از کشور

 

عباس صفری-فرهنگ فرخی-ناهيد بيات بداقی

 

چکيده:

اهميت بالا نگه داشتن استاندارد زندگی معلولين در جامعه و مقايسه اين استاندارد در کشورهای مختلف جهان و ايران دليل تهيه اين مقاله می باشد. در اين قياس می بينيم که ايران با توجه به تمامی امکانات مالی که دارد، نتوانسته است در حق اين قشراز جامعه کارهای لازمه را انجام دهد.

يکی از نقايص در اين راستا، طراحی مبلمان شهری برای معلولين جسمی- حرکتی، نابينايان و ناشنوايان کشور می باشد. شايد موانع طراحی شهری برای افراد سالم به دليل نداشتن مشکلات فيزيکی، چندان قابل لمس نباشد. لذا در اين نوشتار سعی شده مشکلات اين قشر از جامعه به تصوير کشيده شده و امکانات موجود با استاندارد کشورهای پيشرفته مقايسه و در نهايت راههايی برای مرتفع شدن اين مشکلات ارائه گردد.

کليد واژه:معلول، جانباز، جنگ، جنگ تحميلی، شهر، مبلمان شهری،

 

دریافت فایل

لینک به دیدگاه
  • 8 ماه بعد...

چکیده

 

مهندس فاطمه السادات افصح حسینی-چکیده: محیط شهری،فضای زندگی روزمره شهروندان است که هر روزبه صورت آگاهانه یا ناآگاهانه در طول راه، ادراک می شود. محیط شهری باید توانایی پذیرش افراد و تامین خدمات رفاهی به کلیه اقشار جامعه را دارا باشد، در غیر اینصورت می توان گفت محیط نامناسب بوده و می بایست نسبت به مناسب سازی آن اقدام کرد.

از طریق مناسب سازی محیط شهری، کلیه افراد جامعه امکان دسترسی به محیط و عناصر شهری و فعالیت در عرصه های مختلف زندگی را که حق طبیعی و لازمه حیات انسان است، خواهند داشت.

گاه یک پله، یک گذرگاه باریک و یا یک کف خاکی از جمله عوامل بازدارنده خروج معلولین از منزل به شمار می روند، و همین مسئله عمده ترین عامل انزوای معلولین است. نابسامان بودن فضای شهری و عدم انطباق آن با نیازها وخواسته های این گروه علاوه بر منزوی کردن آنان باعث می شود تا در بلند مدت خسارتهای اجتماعی – اقتصادی عظیمی بر کشور وارد آید.

سازگار ساختن محیط شهر با نیازهای معلولین جسمی – حرکتی در واقع بازگردانیدن معلولین به اجتماع،‌ زندگی وفعالیت است. رفع این موانع از پر اهمیت ترین اقدامهایی است که ضامن مشارکت هر چه بیشتر معلولین در امور مربوط به جامعه خودشان است.

کلید واژه ها: محیط شهری، معلولیت، معلول جسمی – حرکتی، مبلمان و تجهیزات شهری

 

متن کامل مقاله

لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...

مناسب سازی شهری در پاریس برای نابینایان و توان یابان جسمی

یک، آینده روشن سیستم حمل و نقل پاریس برای معلولان

 

شهرداری پاریس این نوید را به تمام معلولان می دهد که این شهر تا سال 2015 در برنامه ریزی ای دقیق مناسب سازی می شود تا معلولان با هر نوع معلولیتی بتوانند به راحتی در شهر زندگی کنند.

 

 

این یک قانون است و اجرای آن برای شهرداری پاریس الزامی. بنابراین از سال 2009 در بخش وسائل حمل و نقل عمومی تحولات جدی ای در حال اتفاق است. بودجه ای بیش از یک میلیارد و 400 میلیون یورو به این موضوع اختصاص یافت و در مرحله نخست و در خطوط ریلی 258 ایستگاه اصلی و پرتردد شناسایی و انتخاب شد تا در پایان سال 2015 تمام این ایستگاه ها برای معلولان مناسب سازی شود. البته این موضوع به این معنا نیست که تاکنون سیستم حمل و نقل پاریس برای معلولان ناکارآمد بوده است بلکه درصد کارایی با این اقدامات بیشتر خواهد شد.

 

 

از سوی دیگر و علاوه بر این ها هر معلول می تواند برای گشت و گذار در شهر یک دستیار برای خودش داشته باشد و از شرکت هایی که این خدمات را ارائه می دهند درخواست دستیار کند. این تسهیلات برای توریست های معلولی که به پاریس می آیند ایده آل است.

 

 

همچنین برای افراد معلول سایت های اینترنتی خاصی طراحی شده است تا بتوانندقبل از حمل و نقل در شهر، راهنمایی های لازم را کسب کنند. سایت «اینفو موبی» یک سرویس اطلاعاتی آنلاین درباره حمل و نقل عمومی در پاریس و حومه برای افراد ناتوان است تا بتوانند از مترو، خطوط ریلی سریع و اتوبوس بر اساس نقصی که دارند ( حرکتی، بینایی، شنوایی و مغزی) استفاده کنند. این سایت تعدادی نقشه، فایل های صوتی ، توصیه، افراد همراه و ... را ارائه می دهد.

 

 

همچنین نقشه های برجسته خطوط حمل و نقلی پاریس برای استفاده نابینایان و ابزارهای متنی برای استفاده ناشنوایان امکانات دیگری است که شهرداری این شهر برای معلولان تدارک دیده است.

 

 

تاکسی های پاریس ؛ گران اما مجهز برای معلولان

 

تاکسی بهترین وسیله برای استفاده معلولان در شهر پاریس است اما قطعا یک معلول باید حساب جیب خود را هم داشته باشد تا بتواند برای حمل و نقل خود تاکسی سواری کند.

 

 

برای معلولان حرکتی، تاکسی های مخصوصی طراحی شده است که به راحتی از آن استفاده کنند. نرخ کرایه تاکسی برای معلولان و غیر معلولان تفاوتی ندارد و تجهیز تاکسی برای معلول هیچ تاثیری روی قیمت نمی گذارد.

 

 

با این حال در بخش تاکسیرانی هم برای معلولان مشکلاتی وجود داشت تا اینکه در ماه های آخر سال 2004 یکی از شرکت های خصوصی تاکسیرانی پاریس، 30 مینی ون سفارش داد که تنها برای استفاده معلولان است. این تعداد مینی ون تا انتهای سال 2005 به 100 دستگاه افزایش پیدا کرد. این شرکت برای هر دستگاه مینی ون، رمپ هایی هم تدارک دید تا استفاده از این خودرو برای معلولان راحت تر شود.

 

 

این شرکت سرویس 24 ساعته برای خدمت رسانی به معلولان دارد و با تماس با این شرکت می توان از مشاوره اپراتورها هم استفاده کرد.

 

 

متروی پاریس ؛ قدیمی اما در حال مناسب سازی

 

استفاده از متروی 112 ساله پاریس برای معلولان دردسرهایی را به همراه دارد. به دلیل قدمت بسیار زیاد، بسیاری از ایستگاه های متروی پاریس برای معلولان و مخصوصا معلولان حرکتی که با ویلچر تردد می کنند هنوز مناسب سازی نشده است. دولت فرانسه و از سوی دیگر شهرداری پاریس در حال برنامه ریزی برای مناسب سازی تا حد امکان این ایستگاه ها برای معلولان است.

 

 

با این حال روزنه های امید برای معلولان حرکتی در متروی پاریس وجود دارد. یکی از معلولان حرکتی که از ویلچر استفاده می کند درباره سفر خود به پاریس گفت: «هتل من در شرق پاریس بود و من برای رسیدن به مرکز شهر باید از سیستم حمل و نقل ریلی پرسرعت(RER ) این شهر استفاده می کردم. گرچه بسیاری از کارمندان این سیستم حمل و نقلی ویلچر من را بلند می کردند و بسیار مهربان بودند اما آسانسوری در جایی که من بودم دیده نمی شد.»

 

 

طبق قانونی که در سال 2005 در فرانسه به تصویب رسید باید در مدت ده سال امکانات رفاهی همگاهی در دسترس معلولان هم قرار گیرد. خطوط حمل و نقل از سال 2005 در حال مناسب سازی است اما متروی پاریس به دلیل قدمت آن برای این بازه زمانی استثنا شده است.

 

 

هم اکنون خط 14 متروی پاریس و خط c خطوط ریلی پرسرعت پاریس و حومه به طور کامل برای معلولان حرکتی مناسب سازی شده است.

 

 

بررسی خطوط مترو و خطوط پرسرعت ریلی نشان می دهد که خطوط پرسرعت بهتر از مترو برای معلولان حرکتی تجهیز شده اند.

 

 

در حال حاضر بیش از 107 تا خطوط پرسرعت ریلی پاریس مجهز به آسانسور برای استفاده معلولان حرکتی هستند. کافی است نقشه ای از متروی پاریس داشته باشید. ایستگاه های مجهز شده با نشانی از ویلچر مشخص شده اند.

 

 

از سوی دیگر خط پرسرعت ریلی B که برای رسیدن به فرودگاه شارل دوگل مورد استفاده قرار می گیرد از ایستگاه مرکزی «گقدو نوق» تجهیز شده است.

 

 

همچنین در گیت های ورودی به ایستگاه های مترو نیز بخش هایی برای عبور ویلچر و کالسکه تعبیه شده است تا ویلچر در دستگاه های تنگ ورودی که برای مسافران عادی است دچار مشکل نشود.

 

 

برای افرادی که نابینا هستند متروی پاریس تجهیزات خوبی دارد. شاید تصور راهنمایی یک سگ برای خیلی ها باور پذیر نباشد اما در متروی پاریس سگ های راهنمایی را می بینید که همراه صاحب نابینای خود برای مسیریابی تربیت شده اند. این سگ ها با محیط متروی پاریس به خوبی آشنا هستند و می دانند چگونه باید صاحب خود را از گیت بلیت رد کنند و یا کمک کنند تا از پله ها بالا یا پایین برود و همچنین به داخل واگن مترو راهنمایی کند.

 

 

اما اگر فرد نابینایی مایل به استفاده از این سگ ها هم نباشد می تواند از امکانات و تجهیزات عادی مترو برای استفاده از این وسیله حمل و نقلی استفاده کند. در هر ایستگاه مترو و در لبه های نزدیک جایی که قطار مترو می ایستد برجستگی هایی وجود دارد که فرد نابینا را آگاه می کند که از آن محدوده جلوتر نرود و یا اگر قطار ایستاده است با رد شدن از این محدوده سوار واگن قطار شود. البته در بسیاری از ایستگاه های متروی پاریس برای ایمنی مسافران و جلوگیری از حوادثی مانند خودکشی و یا پرت شدن به داخل محدوده ای که ریل قرار دارد دیوارهای شیشه ای کشیده شده است که تنها با توقف قطار در این دیوارهای شیشه ای باز می شود .این تجهیزات برای افراد نابینا هم مناسب است چراکه آنها با خیال راحت می توانند تا لبه این دیوارهای شیشه ای بایستند بدون آنکه ایمنی آنها به خطر افتد.

 

 

وسیله دیگری که برای استفاده راحت تر نابینایان تدارک دیده شده است، ایزی مترو نام دارد. یک ابزار الکتریکی کوچک و دستی که با قیمت مناسب می توان از ایستگاه های اصلی مترو خریداری کرد و راهنمایی صوتی برای افراد نابینا می تواند باشد.

 

 

افراد نابینا می توانند با گفتن مسیر مورد نظر خود به این دستگاه، بهترین گزینه های سفر برای استفاده از مترو را بشنود و استفاده کند. این وسیله برای استفاده از تراموا و همچنین اتوبوس هم کارایی دارد.

برای ناشنوایان هم متروی پاریس امکاناتی تدارک دیده است. در هر ایستگاه متروی پاریس یک غرفه فروش بلیت و یا اطلاعات وجود دارد. در این بخش حلقه های مغناطیسی قرار گرفته است که مسافرانی که مشکل شنوایی دارند بتوانند به راحتی با قرار دادن سمعک خود روی کلید مربوطه ارتباط تلفنی با کارکنان مترو برقرار کنند.

 

 

اتوبوسرانی پاریس ؛ 70 درصد مناسب برای معلولان

 

از سال 2009 تا کنون 60 خط اتوبوسرانی پاریس برای استفاده معلولان حرکتی مناسب سازی شده است. این مناسب سازی در ایستگاه های اتوبوس و هماهنگی با پله خروج از اتوبوس، جانمایی مکان برای قرار گرفتن ویلچر و معلول در داخل اتوبوس، ایجاد رمپ های اتوماتیک برای پیاده شدن از اتوبوس و ... است. این امکانات با حمایت های شورای شهر پاریس فراهم شده است و از همان تاریخ 44 خط اتوبوسرانی حومه پاریس هم مناسب سازی شده اند. هم اکنون 70 درصد سیستم اتوبوسرانی پاریس برای معلولان حرکتی مناسب است.

 

 

برای استفاده از این امکانات کافی است معلول حرکتی موقع سوار شدن با ویلچر دکمه ای که در کنار در وسط اتوبوس قرار دارد را بزند تا رمپ اتوماتیک باز شود و او بتواند وارد اتوبوس شود و برای خروج هم راننده اتوبوس این امکان را فراهم می کند تا به راحتی معلول از اتوبوس پیاده شود.

 

 

برای نابینایان سیستم صوتی داخل اتوبوس ایستگاه ها را قبل از رسیدن اعلام می کند و در عین حال برای ناشنوایان تابلوهای نوشتاری تدارک دیده شده است. این تابلوها به صورت متن های نوشتاری ایستگاه فعلی و ایستگاه بعدی که اتوبوس به آن می رسد را اعلام می کند.

 

 

طبق آنچه که سایت حمل و نقل پاریس نوشته است از سال 1998 تا کنون هر سال شهرداری این شهر 400 تا اتوبوس مجهز خریداری می کند که این امکانات در آن ها ایجاد شده است.

 

 

تراموای پاریس؛ راحت و ساده برای معلولان

 

سه خط تراموای پاریس از همان آغاز بهره برداری برای معلولان حرکتی مناسب سازی شده بود. واگن های تراموا در هر ایستگاه، موازی با لبه ایستگاه می ایستند تا اگر ویلچر سواری بخواهد سوار یا پیاده شود به راحتی و بدون استفاده از رمپ این عمل صورت گیرد. در عین حال به مانند سیستم اتوبوسرانی پاریس، در ترامواهای این شهر هم مکانی برای توقف ویلچر مشخص شده است.

 

 

همچنین به مانند اتوبوس های پاریس سیستم صوتی و نوشتاری ایستگاه ها به کمک افراد نابینا و ناشنوا می آید. همچنین برجستگی های نزدیک محل توقف تراموا نیز برای نابینایان بسیار مناسب است تا فاصله خود را با محل توقف تراموا هماهنگ کنند.

 

 

سیستم حمل و نقل پاریس یکی از کارآمدترین سیستم های حمل و نقلی در دنیا است که با اتمام پروژه مناسب سازی در سه سال آینده قطعا به یکی سیستم ممتاز برای استفاده معلولان در دنیا نیز تبدیل خواهد شد. رویایی که تا رسیدن به واقعیت فاصله ای ندارد.

 

منبع: سازمان زیباسازی شهر تهران

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...