رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

پروژه پارک کوه سنگي مشهد با مساحت تقريبي 100 هکتاراز پروژه هاي بزرگ در حال اجراي منظر کشوراست .

اين سايت در بخشي قرارگرفته که شهر با يک عامل طبيعي –لبه کوه- درگير شده است .بنابراين طراحي اين پارک سمت وسوي ارگانيک به خود گرفته و با توجه به اينکه طي سالهاي قبل براي ساخت مقبره نادر شاه مقادير زيادي سنگ از اين کوه برداشت شده بود ، سعي شده تا حداقل دخل و تصرف درآن صورت بگيرد .

 

01.jpg

جهت طراحی مجموعه تفریحی – فرهنگی توسط مهندسین مشاور بافت شهر،از ابتدا اهداف زیر در نظر گرفته شد :

1- حفاظت از هویت طبیعی کوهسنگی

2- توسعه فضاهای سبز و باز، گردشگاهی در مقیاس شهربزرگ آینده

3- تامین نیازهای توریستی شهر مشهد و جلب سیاحان، تجار و شهروندان جمهوری های تازه استقلال یافته آسیای مرکزی به مشهد

4- توسعه تسهیلات فرهنگی وایجاد خانه های فرهنگ ملل و اقوام مختلف

5- تغییر عملکرد آن دسته از کاربریهایی که مزاحم و مغایر عملکرد تفریحی – تفرجگاهی کوهسنگی تشخیص داده شوند

 

این اهداف با توجه به سابقه پارک در اذهان مردم و مسافرین مشهد برای جوابگویی در دو مقیاس شهری و فراشهری تعریف شدند . بخشهایی از پارک که در رابطه تنگاتنگ با مناطق مسکونی شهر قرارگرفته اند در مقیاس شهری و بخشهائی که در مجاورت جاده های اصلی ارتباطی مانند جاده کمر بندی و یا میدان جمهوری واقع می شوند در مقیاس فراشهری عمل می کنند .

01.jpg

 

پلان پارک کوه سنگی

 

سايت به تناسب شرايط پيراموني ودروني کاربري وخواسته هاي کارفرما (شهرداري مشهد) به 7 قسمت زير تقسيم شده است :

1- استخر قديمي با قدمتي 70 ساله که بخشي از هويت شهر است.

2- باغ پذيرايي با حفظ روحيه شاد باشگاه پذيرايي سابق

3- باغ فرهنگي وموزه بزرگ خراسان

4- مجموعه کودک

5- خانه دوستي ملل آسيايي با توجه به انتخاب مشهد به عنوان پاسدارزبان فارسي

6- باغ سنگي شامل دو کوه گرانيتي به همراه حيوانات رها شده در دره و باغ پرندگان

7- باغ طبيعي دربرگيرنده درياچه طبيعي که مخزن آبياري در فصول گرم نيز مي باشد.

 

در اينجابه بخشي از جزئيات اجرايي آن اشاره خواهد شد.

 

پله

پله از اجزاي ساختماني است که امکان حرکت بين دو اختلاف سطح را فراهم مي کند . پله ها را مي توان بعد ديگري از سنگفرش دانست که حتي گاهي جايي براي نشستن نيز فراهم مي آورد . پله مي تواند اتصال فضاهاي مختلف را به يکديگر برقرار سازد، از عنصري نمادين شروع شودو به عنصري ديگر ختم گردد، امکان دسترسي به ساختمان ها و محل هاي نشستن و مانند اينها را برقرار سازد .

در فضاهاي باز با ماهيت تفريحي ـ تفرجي براي استفاده از چشم اندازهاي مطلوب و ايجاد پويايي، محورهاي حرکتي مي توانند ساختار اصلي طرح را تشکيل دهند .درمحورهاي حرکتي ارتباطي که بازديد کننده ناگريز به استفاده از آنهاست(مانند محورهاي ارتباطي درون به بيرون مجموعه)، پله اي مستقيم و بدون انحنا، همراه با عرضي مناسب و کفسازي با دوام مطلوب است.

درمحورهاي حرکتي دسترسي که امکان دسترسي فردي را که وارد مجموعه مي شود به فضاهاي مختلف و ساختمان هاي مجموعه برقرار مي سازد ،پله مي تواند عرضي کمتر و مصالحي با دوام پايين تر وليکن با پراکندگي و تنوعي بيشتر داشته باشد.

نوع ديگر محورها مسيرهاي حرکتي تفرجي است که مسيري براي قدم زدن, ايستادن, گفت و گو با دوستان , نشستن و نظاير اينها هستند .در اينجا فرم پله و عرض جنس آن تابع قانون خاصي نيست و بسته به موقعيت طرح متفاوت است.

درتمامي اين محورها پله بايد به گونه اي طراحي شود که امکان استفاده از انواع گروههاي سني با تواناييهاي مختلف از آن ميسر گردد.

معرفي برخي از مصالح بکار برده شده در طراحي :

سنگ لايبيد:

سنــگ چيني لايبيد، سنـگ آهــك متـامورف كريستــاليزه مي باشد كه به رنگهـاي سفيدتا خاكستري تيره يافـت مي شود، باتوجه به خواص فيـزيكــي سنــگ مزبـور(تـراكم، سختــي، مقـاومت بسيــار درمقـابل عوامل جوي، صيقل پذيري خوب و ...) كاربرد فراواني در ساختمانها جهت پوشش كف، پله، كابينت و نما دارد .

02.jpg

جزئيات پله هاي گرادنهاي ميدان شطرنج

سنگ ريشه دار:

با ضخامت حداقل cm 8 که در همه ابعاد ازمعادن انفجاري قابل استخراج است . اين مشخصه سنگ که هيچ گونه دور ريزي ندارد و از هر 6 وجه آن مي توان استفاده کرد آنرا به گزينه اي بهينه در انتخاب مصالح با حفظ محيط زيست تبديل کرده است.

03.jpg

جزئيات گرادن

 

بلوک سيمان رنگي :

بتن رنگي را با سيمان رنگي مي سازند يا به دوغاب سيمانسفيد جسم معدني رنگي مي افزايند .سيمان رنگي % 10- 5 وزن خود رنگ معدني يا نرمه سنگهاي رنگي دارد .اين رنگها بايد دربرابر تابش واثرات جو يپايدار باشنداين کار ظاهر سرد و خاکستري بتن را گرمتر وآشناترمي سازد.

04.jpg

جزئيات پله هاي بتني

لینک به دیدگاه

آب نما

زيباترين وجه معماري ايران شاید به نوعی توجه به چهار عنصر نور، باد، آب ، خاک باشد که از تفکرات اسطوره اي فرهنگ ما تا به امروز در جریان است.دراين ميان آب عنصري است که مي تواند با نور ترکيب شود و از آن جا که توانايي عبور نور و روشنايي را از خود دارد به عنصري مقدس تبديل شده است. در آب نماها ، آب و نور به مثابه عناصر هويت بخش با يکديگر ترکيب مي شوند.

آب نما یکی از عوامل تزئینی ، تلفیقی وارتباطی موثردر محیط وفضای باغ است . آب نما نه تنها مکانی برای نگهداری آب که برای به نمايش گذاشتن آن و محلي براي نشستن در کنار آن است.

آب نماها معمولا داراي عمق كمتر از حوض و حوضچه هاهستند و با تزئينات مدرن از قبيل چراغهاي رنگارنگ مخصوص داخل آب ، فواره هاي متنوع ، گاهي جايگاهي براي گياهان آبي و باغچه هايي در كنار يا در وسط آن بوده و اشكال آنها كمتر از اصول هندسي منظم پيروي مي كنند . بر حسب شرايط ، امكانات زمين و هدفهايي كه از ايجاد آب نما وجود دارد ،اشكال مختلفي از آن ساخته مي شود . شكل و تعيين محل آب نما خود بستگي به موقعيت زمين و هماهنگي با ديگر عوامل باغ دارد .

02.jpg

 

جزئیات حوض بزرگ با سنگ ریشه دار

عمق

عمق آب نماها نبايستي زياد باشد ، و معمولا عمق را برابر با ارتفاع آب مورد نظر به علاوه 20 سانتي متر در نظر مي گيرند .

 

پهنا

پهناي آب نما معمولا برابر واحد مورد نظر به علاوه 2 برابر ضخامت ديواره ها است . مثلا اگر پهنا 2 متر و ديواره 20 سانتي متر باشد پهناي كلي برابر 40/2 متر مي شود .

03.jpg

 

جزئیات آب نما با سنگ نامنظم در ارتفاع

كف آب نما

كف آب نما را قبل از ديواره هاي آن آماده مي كنند ، بنابراين لازم است به نحوه ساختماني آن توجه شود .

_ يك قشر عايق از سنگريزه .

_ يك قشر با ضخامت 5 سانتي متر از بتون كم سيمان .

_ بالاخره پوشش بيروني يا نهايي از بتون .

_ شيب كف آب نما

04.jpg

 

جزئیات آب نمای حوض بزرگ با سنگ ریشه دار- پلان آبنمای میدان روبه روی استخر

لینک به دیدگاه

نيمکت

امروزه در طراحي فضاهاي شهري ، به فرم، شکل و همچنين هماهنگي مبلمان شهري با محيط پيرامون توجه خاصي می شود و در واقع ميزان کارايي و مفيد بودن آن از نحوه استفاده شهروندان و برطرف کردن نياز آن ها سنجيده مي شود.

در فضاهايي همچون محورهاي پياده و پارک هاي عمومي شهر که برخورد شهروندان با يکديگر و در واقع تعامل اجتماعي و تجمع مردم بيشتر است ، مبلمان شهري بايستي به گونه اي باشد که فضاي امني را جهت استراحت و توقف شهروندان به وجود آورد .

در مجهزسازي فضاهاي سبز و باز شهري ابتدايي‌ترين روش براي احساس آرامش و راحتي در پارك‌ها استفاده از نيمكت است.

01.jpg

 

پارک کوه سنگي مشهد - مسير حياط فرهنگها

 

طرز قرار گرفتن اين نيمكت‌ها بايد به شكلي باشد كه دسترسي به آنها آسان و راحت باشد. يعني در سراسر پارك ، به ويژه مكان‌هايي كه براي استراحت و تفريح طراحي شده ، به تعداد زياد موجود باشد. صندلي‌ها بايد روبه‌ مناظر زيبا و در جاييكه در مسير رفت و آمد افراد قرار نگيرد، واقع شود. افراد مختلف انواع متفاوتي از نيمكت‌هاي پارك يا فضاهاي سبز را مي‌پسندند كه اين سلايق متفاوت چگونگي طراحي نيمكت‌هاي پارك را تعيين مي‌كند و به آن تغييراتي مي‌دهد. در پارك يا فضاهاي سبز شهري كه امكان استفاده اقشار مختلف وجود دارد بايد تمام امكانات رفاهي در نظر گرفته شود.

براي نمونه جوانان بيشتر روي بالاي نيمكت يعني تكيه‌گاه آن مي‌نشينند تا روي خود نيمكت و اين مورد بايد در طراحي نيمكت‌هاي پارك يا فضاهاي باز شهري مورد توجه قرار گيرد. همچنين نيمكت‌هايي را كه به اين مراكز اختصاص مي‌دهند، بايد از استحكام بيشتري در ناحيه پايه‌ها برخوردار باشد.

 

02.jpg

 

يا به عنوان نمونه براي افراد مسن نيمكت‌هايي كه داراي پشتي يا تكيه‌گاه است، راحت‌تر از نوع بدون پشت آن است.

در حالي كه براي ساير افراد صندلي‌هاي بدون پشت به آنها اين امكان را مي‌دهد تا در دو طرف نيمكت بنشينند.

 

03.jpg

 

پارامترهايي که ويژگي هاي فيزيکي و ظاهري يک محصول را در برمي گيرند که عبارتند از : شکل ، رنگ ، بافت ، پوشش اتصالات و مواد مصرفي.

 

04.jpg

 

 

جزئيات نيمکت با کف وتکيه گاه سنگي – نيمکت روي ديوار سنگي با کف وتکيه گاه چوب

 

ساير پارامترهاي غيرفيزيکي که به هنگام کاربرد و استفاده از محصول مورد توجه و اهميت قرار مي گيرند عبارتند از : هماهنگي با محيط اطراف ، ايمن بودن آرگونومي ، دسترسي ، کم بودن قطعات ، سهولت ساخت ، دوام ، مقاومت در برابر تخريب ، قابليت استفاده براي گروه هاي مختلف اجتماعي ، اقتصادي بودن و استحکام سازه .

 

05.jpg

 

جزئيات نيمکت روي ديوار بدون پشتي در وسط مسير حياط فرهنگها

 

06.jpg

 

حزئیات نیمکت فلزی واتصال آن به زمین

 

مونا مسعود لواساني / دانشجوي کارشناسي ارشد معماري منظردانشگاه تهران – ورودی 86

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...