رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

تقریبا میتوان که کمتر کسی می تواند آب و اهمیت آن را تعریف کند ، چون هر چه بگوید و هر چه بنویسد از بدیهیات است و هر کس خوب درک میکند که آب چیست و اهمیت آن کجاست.آب حوض و استخر با نیروی قوی تر از آهن ربا که کودک خردسال را به طرف خود می کشاند یا بزرگسالی که با دیدن جوی آب پاها را لخت میکند و در آن میشوید و سرو روی خود را

صفا می دهد همه وهمه از این مغناطیسی ترین ماده حیات و طبیعت حکایت دارند.آب به شکل عنصری در میان فضا توانایی بی نظیر ی در متمرکز کردن مفاهیم و تشدید حالت و روح فضا دارد.آب راکد یا آب Static به شکل دریاچه و استخر یا برکه می توانند با نمایش یک صفحه کثرت موجود در فضا رابه وحدت تبدیل کنند و با ظاهری ساکت و آرام و نوازش دهنده اثری آرام بخش در انسان به وجود بیاورند و افکار را به سوی راه و روشی آرام و پیوسته سوق دهند .اگر آب به شکل رودخانه و در حال حرکت (Dynamic ) باشد سیستمی خطی را می سازد که فضا های مختلف را بصورت رشته ای تسلسلی به هم پیوند می دهد ،آب در حال حرکت که فرو می ریزد ، قطره قطره می چکد، غل غل می کند، می تراود، موج می زند، می ریزد و می پاشد و به سرعت می گذرد، ضمن اینکه بر جنبش وهیجان می افزاید گویا رسیدن به اصل خویش را زمزمه می کند.

تاثیر در نور ، ایجاد سرو صدا و خنک کردن هوا توانایی های منحصر به فرد آب در القای ویژگی و حالت حسی در انسان است. حرکت آب کنایه ازعدم ثبات حرکت به سوی وضعیت کششی نا آرام است. آب سکن اشاره به ثبات، آرامش و صلح و آشتی دارد. آب رودخانه، آبشار، برکه ای بزرگ و نهر محیط و نظره در طبیعت ایجاد می کند که قدرت و کشش خاص خود را دارد ، الهام از طرح های طبیعی سیماهای آب و ایجاد تغییراتی به سبک شهری می تواند به مفاهیم موجود در طبیعت اشاره کرد . طراح محیط و منظر می تواند با استفاده از حجم و سزعت زیاد آب بیننده را زیر سلطه قرار دهد و با نشان دادن حجم کمی از آب ارزش آن در کمیابی و به طور کلی مفاهیم عرفانی را بیان کرد.

استخرPools

بر حسب اینکه استخر چه شکلی از اشکال هندسی داشته باشد به خاطر مهمترین مشخصه طبیعی آن یعنی سیالیت یا روان بودن آن به همان شکل استخر در آن در جای می گیرد، اما در منظر سازی استفاده از اشکال هندسی دارای گوشه های فراوان و سخت و تیز که با نگاه کردن به آن حالت خشونت به انسان القا می کند توصیه نمی گردد.

آب موجود در استخر ایستا: Static یابی حرکت است که از نظربصری و ذهنی حالتی آرام بخش دارد و بخاطر ظاهر آرام و ساکن آن ایسان را به تعمل وا می دارد اما با کوچکترین نسیمی مفهوم بصری آن به هم می ریزد و سرو صدای مزاحم بر حالت ساکت و آرام آن چیره میگردد. از مشخصات مهم آب استفاده از آن به عنوان یک آینه یا عامل بازتابنده یا خاصیت Reflectivity است در صورتی که ابعاد استخر به صورت فنی طراحی شده و یا نور خیره کننده که مانع دید شود وجود نداشته باشد تصاویر چنان در آب منعکس می شود که تشخیص شی از تصویر مشکل بوده و فقط با نسیم ملایم وچین خوردن آن تمیز شی از تصویر امکان دارد ، عمق کافی و تیره بودن کف و بدنه استخر و تراز بودن سطح آن در انعکاس هر چه بیشتر و بهتر کاملا موثر هستند. اگر کاربرد انعکاسی مورد نظر طراح نباشد عمق آن می تواند کمتر باشد و استفاده از مواد تزئینی طبیعی مانند قلوه سنگ رنگی در کف استخر بر زیبای آن می افزاید.

برکهPonds

استخرها و برکه ها ظروف آب ساکن هستند که استخرها معمارانه و برکه ها طبیعت گرایانه اند، برکه مشخصا نمادی از روح روستای ودهقانی محل هستند. برکه ها آب های راکد هستند که با خطوطی طبیعی مشخص شده اندو غالبا با کاشتن گیاهانی به صورت طبیعی بر آنها تاکید میشود ، معمولا در پایئن ترین تراز فرم زمین قرار می گیرند تا با نیروی جاذبه وضعیت تعادلی آنها بهتر نمایش داده می شود. اگرمیزان آب ورودی به برکه کم اما سطح برکه نسبتا زیاد باشد آب در آن جریان نامحسوس دارد، شیب سطح زمین با برکه در تخمین بزرگ یا کوچک بودن برکه موثر است بطوری که با کم شدن شیب سطح بزرگتر جلوه داده می شود از مشخصات دیگر طراحی برکهها وحدت بخشی واتصال قطعات ، نامنظم فضای سبز به هم دیگر است.

برکه های نامنظم فاقد هر گونه قرینگی هستند و یا به عبارتی دیگر نبود کناره هایی با خطوط مستقیم و منحنی های هم شکل حالت تقارن را از دست می دهند و در طراحی آنها خطوط و زوایای کاملا تصادفی انتخاب می شوند. برکه های که با اسلوب صحیح طراحی شوند ضمن هماهنگی با محوطه فضای سبز اطراف خود پذیرای طیف وسیعی از گیاهان آبزی وماهیان خواهند بود بطوریکه با کمی دقت جزیی جدایی ناپذیر از کل چشم انداز به نظر می آیند.

برکه های منظم اگر چه از زیبایی طبیعی برکه های نامنظم چندان بهره ای ندارد اما بازهم زیبایی خاص و طرحهای دلپذیر آنها چشمگیر است فواره ها، اشیاء تزئینی و سکوهای کاشت گیاهان در آنه با خطوط مستقیم و انحناءهای معین طراحی می گردند. در بعضی ویلاها وباغ ها به دلیل کوچک بودن سطح آن محدودیت فضا ممکن است احداث برکه در آنها وجود نداشته باشد، در چنین مکانهایی با توجه به موقعیت هر کدام از آنها می توان برکه هایی کوچک با هر ظرفی مانند یک بشکه که سر آن برداشته شده باشد ،وان حمام یا تشت آب طراحی کرد. انتخاب مکان مناسب برای احداث برکه ، انتخاب گیاهان ماهیان و پیش بینی نیازهای زیستی آنها و هماهنگی آنها با جلوه های طبیعی اطراف خود از ملاحظات ضروری طراحی است.

مشکل کمبود نور و درجه حرارت در کنار دیوارهای شمالی از عواملی است که در طراحی باید مورد نظر قرار گیرند و در صورت اجبار دراحداث آن از گیاهانی باید استفاده گردد که نور و در جه حرارت کمتری نیاز دارندزیرا در قسمت های شمالی دمای برکه کمتر از دماهای جنوبی است و در فصل یخ بندان برکه های شمالی لایه های ضخیم تری از برف و یخ را برای مدتی طولانی تحمل می کنند، بهترین مکان برای برکه مکانی است که در ساعات اولیه روز و به هنگام غروب نور گیر باشد و سایه درختان در گرمای ظهر از بالا رفتن در جه حرارت آب بکاهد.

برگ در ختان بو Laurus nobilisو خاس Ilex سمی است و با افتادن چند برگ از آنها در آب ممکن است برکه برای ماهیها مسموم گردد. درختانRhododendron وسرخدار Taxus bacata از جمله همین در ختان هستند. از نمونه گیاهان سمی از گیاهان خزان دار می توان درخت پروانه Laburnum sppبا بذر های خیلی سمی و بید ها Salix و شاه بلوط هندی یا Aesculus sp با برگهای سمی را نام برد. بطور کلی برگ گیاهان خزان کننده برکه ها را آلوده می کنند و باید ازکاشت آنها در نزدیکی آنها جلوگیری نمود. برگهای این گیاهان در داخل آب تخمیر شده و تولید آبهای سمی میکنند که حیاط ماهیها را به خطر می اندازد . برای تامین اکسیژن برکه که نیاز حیاطی جانداران است میتوان با کاشت گیاهانی مانند آلوElodea و یا سراتو فیلوم که اکسیژن آزاد می کنند و یا افزایش سطح برکه به بیش از 4.5 متر مربع و استفاده از تجهیزاتی مانند پمپ و آبشاروفواره که آب برکه را به جریان می اندازد.

کیفیت آب برکه باید درحداقل قبول باشد برای این منظور باید آب جریان داشته باشد و از ریزش بزگ درختان ، ورود مواد شیمیایی و تغذیه بیش از حد آبزیان جلوگیری به عمل آید. برای تامین دمای مناسب باید عمق برکه حداقل 90 سانتی متر تعین گردد آب در جریان باشد و در دیوارشمالی احداث نگردد. بهترین راه برای جلوگیری از رشد جلبرگ ها هر چه عمیق تر کردن برکه است، لبه ها و دیواره های جانبی باید باشیب 70درجه طراحی شوند تا در صورت انجماد آب و افزایش حجم آن بتواندفشار وارده را تحمل نماید. طراح باید نهایت سعی خود را روی این مسئله متمرکز کند که برکه حالت طبیعی خود را از دست ندهد ودرنظر اول به بیننده این احساس لست دهد که با یک برکه طبیعی روبرو است و بنابراین هرگونه کوششی در پیچیده کردن طرح توصیه نمی گردد.

برکه دست ساز

اگر مایل به مشاهده سیمای آب در باغ خود هستیدبا یک شیر و چند متر شیلنگ یا لوله می توانید صاحب برکه ای خودتان ساخته اید باشید . محل آن را انتخاب و نقشه را با قرار دادن یک طناب پلاستیکی یا شیلنگ و شکل دهی آن روی زمین رسم کنید.خاکبرداری را شروع کنید اما متوجه باشید که گیاهان مختلف آبزی عمیق معینی از آب را دوست دارند و به همین علت برکه را پله مانند و با ارتفاع متفاوت خاکبرداری کنید. اگر زمین باغ شما دارای شیب است برای تراز و هم سطح کردن زمین احتیاج به مقداری خاک دارید که میتوان از خاک خاکبرداری استفاده کنید.کلیه نقاط برکه را صاف و هموار کنید تا کوچکترین زائده ای از سنگ روی سطوح باقی نماند، سطح پله ها و کف برکه را با لایه 5سانتی متر شن نرم بپوشانید بجای استفاده از آستری ملات سیمانی از پلاستیک ضخیم سیاه استفاده نمائید. محاسبه سطح آستری پلاستیکی به این ترتیب است که طول آن برابر طول برکه ضرب در دو برابر عمق آن و عرض پلاستیک برابر با عرض برکه ضرب در دو برابر عمق آن است و چون برای لبه ی برکه احتیاج به سطح بیشتری دارید. به طول و عرض بدست آمده 45 سانتیمتر اضافه کنید. مرکز برکه را با مرکز پلاستیک را برابر هم قرار داده و آنرا روی برکه پهن کنید و با فشار ملایم انگشتان به پلاستیک اجازه دهید به آرامی کمی به طرف عمق برکه حرکت کند، با قرار دادن چند آجر در اطراف برکه آنرا، ثابت کنید و با قرار دادن شیلنگ در وسط پلاستیک آب را باز کنید ، با سنگین تر شدن پلاستیک خود را به طرف عمق می کشاند و در کلیه سطوح برکه جا میگیرد. آجرها را برداشته و سطح اضافه پلاستیک را کاملا پهن و یک لایه از قطعات سنگ روی آن تزئین کنید سپس برای تهیه ی بسترگیاه روی آن خاک بریزید.، ریختن شن نرم در اول کار برای جلو گیری از فرو ریختن سنگ تیزو خار و...و سوراخ شدن پلاستیک است.

آ برو هاهستند که با خطوطی طب Flowing water

آبروها جریان خطی آب، حرکت و عدم تمرکز را بیان می نمایند. بر حسب شکل و شیب آبرو که صاف و ناهموار باشد جریان آب وجود داشته باشد به آن ضربه زده و آشفتگی بیشتری در سطح آن بوجود می آید و به حرکت آن می افزاید، چنانچه آبرو در محلی تنگ تر شود بر سرعت و آشفتگی سطح آن افزوده می گردد و با افزایش آن صدای تولید شده بلندتر می شود.

فوارهFountains

فواره نوع دیگر خروج آب از منبع است ،اگر حجم نسبتا زیادی از آب با فشارزیاد از سوراخ نسبتا کوچکی عبور کندسرعت جریان آب زیاد خواهد شود. چنین جریانی میتواند موقتا بر کشش جاذبه زمین فائق آید و در نتیجه به شکل عمودی و با سرعت زیاد و بصورت نازک برخلاف نیروی جاذبه به بالا پرتاب شده سپس سرعت آن کاهش یافته و دوباره به پایین فرو میریزد. فواره ها برای جلب توجه به نقاط کانونی و خاص که به دلایلی متضمن مفاهیمی هستند بسیار موثرند. گاهی اوقات در محل برخورد محورهای دید قرار میگیرند. فواره چون بر حرکت و انرژی تاکید دارد زمینه آن باید ساکت و آرام باشد تا بر اثر تضاد حالت تاکید کنندگی بیشتری به خود بگیردو اصولا تاثیر بصری آنها در زمینه های پرحرکت به علت رقابت با زمینه کم است . بر حسب موقعیت و امکانات میتوان از انواع فواره های تک سوراخی. Single orifice برای باغهای ساکت و آرام با جریان شفافی از آب و فواره های افشان یا Sprays که آب را بصورت قطرات بسیار ریز در می آورند و یا فواره های هوادمنده Aerated که با وارد کردن هوا در جریان آب آنرا مات و درخشنده می سازندو تاثیر بصری آنرا افزایش می دهند، و فواره های فرم دارFormed یا ترکیب چند فواره برای خلق اشکال مختلف آب استفاده نمود.

پمپ

نیرویی که به طور مصنوعی آب را به جریان انداخته و از نقطه ای به نقطه ی دیگر هدایت میکند پمپ نام دارد.بر حسب نوع کاربری انواع و اقسام دارد که مهمترین آنها پمپ کف کش و سطحی است. پمپ کف کش با کلیه ی متعلقات خود با کابل

روکش دار وارد چاه آب شده و بر حسب قدر ت پمپ آب را از چاه به بالا جریان می اندازد. این پمپ مخصوص کشاورزی در سطوح زیاد و پارکهای وسیع است که علاوه بر تامین آب استخرها و فواره ها سطوح سبز را آبیاری می کند. پمپ مورد نظر در باغ های کوچک و منازل و ویلاها از همین نوع است و در منبع آب و استخر قرار می گیرد و آب را به جریان می اندازد. پمپ های سطحی کاربرد وسیع تری در کشاورزی دارد که مورد نظر ما نیست. در رابطه با استفاده از پمپ ها ، میزان آبدهی، مدت زمان لازم، ارتفاع آب از سطح زمین و نقطه ای که باید به آنجا هدایت گردد از جمله اطلاعاتی است که برای تهبه آن لازم است. امروز انواع و اقسام پمپ ها، محفظه های ایمنی، انواع کابلها و فواره ها در بازار موجود است. رعایت مسائل ایمنی در رابطه با مسائل برقی خصوصا آنهایی که با آب هادی الکتریسیته در ارتباط هستند از اهمیت خاص برخوردار است و بهتر است این قبیل کارها به عهده ی خبرگان این رشته قرار داده شود. به منظور طبیعی جلوه دادن جریان آب پمپ باید مخفی باشد و این پنهان کاری ایمنی بیشتری نیز به همراه دارد.

نصب پمپ

محل اتصال لوله ی آب به فواره درست در زیر سطح آب قرار میگیرد. هر دو تشکیلات پمپ و فواره روی سکوئی مطمئن قرار میگیرند. آب خارج شده از فواره باید کاملا تمیز باشد زیرا باعث بسته شدن منفذ دهانه ی فواره میگردد و به همین علت باید مرتبا مورد بازدید قرار گیرد و تمیز شود. کابل باید عایق از آب باشد تا برق به داخل آب جریان پیدا نکند. مسئله کاملا مهم ایمنی در اتصال برق به پمپ است که کابل پس از خروج از استخر یا برکه باید در اطاقک مکعبی کوچک در بین گیاهان کاملا مخفی و در آب بسته باشد.

آبشارFalling water

آبشار آبی است که از لبه ای به پایین فرو میریزد، نحوه فروریختن آب در آبشار بستگی به عواملی مانند حجمم شدت جریان آب، لبه ای که آب از آن فرو میریزد ، ارتفاع و ماهیت آبشار و نهایتا سطحی که آب برآن فرو می ریزد دارد. این عوامل امکانات نامحدودی را عرضه می کنند که با افزایش حجم آب نقش سایر عوامل مانند شکل لبه کم رنگ تر می شود. شدت جریان آب و شکل لبه بر حرکت آن تاثیر دارد ، هرچه لبه ای که از آن آب فرو میریزد صاف تر باشد آبشار به شکل پرده نازکی در می آید و هر چه ناهموارتر باشد آشفتگی آب و ورود هوا به آن بیشتر خواهدبود. با ترکیب شدن حجم آب و سرعت آن ناهمواری های مختلف لبه پرده شفاف آب به صورت ضخیم و کف آلود در می آید، اگر سرعت آب کم باشد و از لبه گردی عبور کند به دیواره عمودی می چسبد و بسته به جنس دیواره رنگ و خصوصیات دیواره را تغییر میدهد ، یک دیوار پله ای می تواند لایه نازک و هموار آب را به صورت قطرات رقصان آب در آورد که هر یک نور خورشید را منعکس کرده با هم آبشار پر حرکت نور را می سازند. هرچه حجم آب و ارتفاع آبشار بیشتر باشد ضربه ای که در هنگام فرود بر سطح آب وارد می آورد شدیدتر خواهد بود. اگر آب در انتهای سطح سختی مانند سیمان فرو ریزد صدای تولید شده بلند و ناهنجار است و اگر در استخر پر آب فروریزد صدای بم و خفه تری تولید خواهد کرد.

آبشار دست ساز

آبشار مورد نظر با هر سطحی وبا هر تعداد پله که مایل هستید در شیب ایجاد کنید. برحسب سطحی که پله های آبشار دارد نایلون سفید ضخیم یکپارچه ( نایلونهائی که در گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند ) تهیه و برای پهن کردن آن از بالاترین پله شروع کنید، پس از فرش کردن آن اجازه دهید که حدود20 سانتیمتر هم پله دوم فرش گردد. نایلون را قطع کرده و از ابتدای پله شروع کنید. ( مقدار 20 سانتیمتر از نایلون پله اول زیر پله دوم میرود) کار را ادامه دهید تا آخر گودال یا پله به اتمام برسد ، حدود10 سانتیمتر شن و سنگریزه روی نایلون ها فرش کنید و تخته سنگ هایی که قبلا آماده کرده اید روی شن ها بچینید و با ریختن خاک در بین آنها گیاهان را کاشت نمایید. پمپ در آخرین گودال یا پله پنهان می گردد و آب را به پله اول پمپ می کند . مهمترین نکته در پنهان کردن پمپ و محل خروج آب از پله اول است که می تواند طوری پنهان گردد که به صورت جت مانند از وسط سنگها بیرون بریزد.

گياهان وآب جاری

وجود آب هویتی به باغ می بخشد که بر کلیه عناصر باغ تاثیر گذار است. گیاهانی نظیر پامچال بهترین شرایط زیستی را در زمانی دارند که رطوبت زیاد آنها را احاطه کرده باشد. بعضی از گیاهان شناور شدن را دوست دارند و اصولا بدون وجود میزان زیادی از آب امکان زنده ماندن را ندارند . سرخس ها گیاهانی هستند که این شرایط را دوست دارند زندگی گروهی گیاهان در حاشیه ی آبشارها با غدار را به کاشت انبوه در آنها می نماید اما موفقیت در صبر کردن و رشد و ازدیاد طبیعی است.

آبشار پله کانی

ساخت آبشار پله کانی بسیار ساده است. چند لوله سرامیکی یا پلاستیکی تهیه کنید و یکی را بالای دیگری قرار دهید ، برای

فرو ریختن آب سطحی درست می شود که آب به صورت موج وار و پله مانند فرومیریزد. برای اینکه لوله ها به راحتی روی ملات ثابت بمانند سطح زیرین آنها را سوراخ کنید تا مقداری ملات به درون آنها نفوذ کند و به صورت قفل و کلید لوله ها را نگه دارد.

کاشت نيلوفر آبی

1) انواع تشت های لباس شوئی و یا ظروف پلاستیکی مشابه می توانند گل جا مورد استفاده قرار گیرند، حتما متوجه هستید که گلدان گیاهان آبزی باید فاقد سوراخ زهکش باشد خاک این گیاهان باید سنگین و از نوع رسی و فاقد شن و هر گونه مواد غذایی مصنوعی باشند.

2) هرگز کودهای شیمیایی معمولی و خصوصا ازته به خاک اضافه نکنید زیرا مواد غذایی مصنوعی به رشد جلبکها کمک می کنند که به زودی سراسر برکه را اشغال خواهند کرد. تنها مواد غذایی مجاز کود فسفره ( سوپر فسفات تریپل ) است.

که به تدریج و طی چند سال در آب حل می گردد مقدار کمی ( حدود 10 گرم) به خاک اضافه کنید.

3) گیاه کوچک نیلوفرآبی را در خاک کاشت کنید ، مواظب باشید ریشه ها تا وسط گلدان پایین تر نرود با فشار انگشتان هوای اطراف ریشه را خارج کنید.

4) ماهی های برکه خاک گلدان را به هم میزنند و از طرفی با گذاشتن گل جا در برکه ممکن است خاک آن بالا آمده و با آب مخلوط شود، برای جلوگیری از این کاستی ها مقداری سنگ ریزه روی سطح گلدان پهن و تزئین کنید.

5) گل جا را آبیاری نموده و اجازه دهید آب تا لبه گل جا بالا بیاید، گل جا را تکان داده تا خاک و ریشه و آب کاملا با همدیگر تماس پیدا کنند، اگر قبل از قرار دادن گل جا در داخل برکه آبیاری نکنید ممکن است خاک و محطویات گل جا بالا بیاید .

6) در طرح برکه ها ذکر گردید که آنها را پلکانی بسازید ، اگر گیاه شما دارای برگهای جوان است گل جا را در اولین پله قرار دهید تا برگها در سطح آب شناور گردند.

گياهان توليد کننده اکسيژن

ماهی ها و گیاهان آبزی احتیاج به اکسیژن دارند، اگر آب برکه به آبشار بالا دست پمپ می گردد و پس از طی مسافت به داخل برکه بر می گردد اکسیژن فراونی را در خود حل کرده است اما با کاشت گیاهان آبزی مانند Elodea که اکسیژن تولید می کنند می توانند این کمبود را برطرف کنند کاشت قلمه آن مانند نیلوفر آبی است که پس از کاشت به زودی تولید ریشه می کنند . بعضی از انواع زینتی گیاهان تولید کننده اکسیژن مانند Myriophyllums اندام آن در سطح آب زیبا است و مورد استفاده دارد.

گياهان آبزی

از نظر کاربرد با گیاهان دیگر متفاوت هستند، بعضی از آنها بسیار زیبا هستند و گیاهان اصلی برکه را تشکیل می دهند اما بعضی دیگر ممکن است وظیفه تولید اکسیژن را داشته باشند و اندام آنان مورد نظر نباشد . در عمق آب زندگی ادامه دهند و هرگز دیده نشوند. اکثر گیاهان آبزی برحسب گرفتن آنها در اعماق مختلف آب و یا در گوشه خارجی برکه تقسیم بندی می گردند تعداد آنها کم است اما در بعضی مواقع واریته های زیاد تری می توان تهیه نمود.

گياهان سطحی

این گیاهان قبل از اینکه زیبا و قابل توجه باشند کاربرد آنها در تولید اکسیژن برای آبزیان و آب برکه است، رشد خیلی سریع دارند که فقط احتیاج تهیه تعداد کمی از آنها از یکی از برکه ها دارید.

گياهان شناور

اندام آنها در سطح و ریشه ها در عمق نسبتا کم آب زندگی می کنند و سطوح بالاتر آب را به لجن و گل و لای کفبرکه را ترجیح می دهند. بزودی سطح آب را اشغال می کنند و دیگر گیاهان آبزی درسطوح دیگر را خفه میکنند. تنک وخارج کردن هر چند گاه یک بار لازم است. مهمترین گونه آنها Azallo filiculoides و در عین زیبایی خیره کننده بدترین گیاه مهاجم و سرکش است.

گياهان عمقی

نیلوفر های آبی با تنوع زیاد در این گروه قرار میگیرند. ریشه آنها در عمق آب وبرگهای بیضی شکل و دایره ای زیبا به سطح آب می آیند و تقریبا کل سطح را اشغال می کنند. عطر خوشبوی آنها حشرات گرده افشان را جذب میکند تکثیر آنها ساده است و در بخش دیگری از کتاب درباره زندگی و طرز تکثیر آن توضیح کافی داده شده است.

گياهان حاشيه ای Marginalو باتلاقی Bog

بعضی ازگیاهان اگر چه درنقاط خشک برکه زندگی میکنند با گیاهان برکه و آب همکاری دارند نمونه بارز آنهاAlchemilla mollis است . زنبق از دیگر گونه های این طبقه است ، درختان و بوته های متنوع و زیادتری در این گروه قرار می گیرند.

 

 

کاشت گياهان آبزی در حاشيه برکه

کاشت گیاهان حاشیه جدا از انواع دیگر گیاهان آبزی نیستند و تنها تفاوت آنها با بقیه گیاهان این است که محل تزئین آنها در حاشیه برکه هست که در روی اولین پله از برکه قرار می گیرند. گلدانهای زنبیلی و آماده در بعضی از گل فروشی بصورت کاشت شده به فروش می رسانند اما شما خودتان می توانید این کاشت آسان را با وسائل ساده انجام دهید.

1) یک زنبیل پلاستیکی معمولی را انتخاب و دسته آن را خارج کنید، به اندازه سطح داخلی زنبیل پارچه ای گونی مانند یا گونی

مخصوص قیر گونی تهیه و برای جلوگیری از مخلوط شدن خاک و آب از سوراخ ها ی فراخ زنبیل در کف و اطراف آن قرار دهید و پر از خاک کنید ، خاک باغچه کافی است و مواد غذایی دیگر نظیر کود حیوانی و شیمیایی اضافه نکنید.

2)گیاه از گلدان خود خارج کرده در گل جای زنبیل کاشت کنید و با فشار انگشتان خاک اطراف گلدان را فشار دهید تا حبابهای هوا خارج گردند.

3) برای جلو گیری از بهم ریختن خاک در آب وبهم زدن آ توسط ماهیها مقداری سنگریزی ( به اندازه نخود ) و یا صدف کنار دریا به سطح گلدان اضافه و تزئین نمایید، گلدان را آبیاری و به خوبی تکان دهید تا ریشه و خاک و آب به همدیگر یکی شوند.

4) گل جا را طوری روی اولین پلکان برکه قرار دهید که سطح گلدان با آب حدود 5 سانتیمتر فاصله داشته باشد. ماهیهای که برای برکه تهیه کرده اید با در جه حرارت آب آن آشنایی نداشته و ممکن است به آنها شوک وارد گردد، برای مدت یک ساعت کیسه محتوی ماهی را در آب برکه قرار دهید و پس از یکنواخت شدن درجه حرارت ماهی ها را وارد برکه کنید.

توازن در برکه ها

طبیعت به حالت عادی اکوسیستم برکه خود را حفظ نموده و عوامل نامساعد را حذف و تعادل و توازن موجودات گیاهی و جانوری خود را در آن برقرار مینماید. در حالت مصنوعی باید در حفظ این تعادلنهایت دقت را بعمل آورد. باید با کاشت گیاهان اکسیژن زا ، اکسیژن کافی برای ماهیان و گیاهان تامین گردد و همچنین سایه برای برکه با گیاهان سایه دار ،جلوگیری از ورود مواد شیمیایی و برگگیاهان سمی مانند سرخدار به داخل برکه و بطور کلی تمیز نگه داشتن آن و کنترل گیاهان سریع الرشد و سرکش و حتی جلوگیری بی رویه از رشد گیاهان نیلوفر آبی که ممکن است کل برکه را بپوشاند و سیمای آب را مخفی می سازد همه از عواملی هستند که نهایت دقت را طلب مینماید.

هنر باغداری در مدیریت برکه حفظ تعادل اکوسیستم است ، دو گروه گیاهی و جانوری شامل گیاهانی که اکسیژن تولید میکنند و وجود آنها برای برکه خصوصا ماهیها شدیدا لارم است و جلبکها و ماهیها ، که تکثیر بی رویه آنها مشکل زا است و لارو حشرات که اگر چه غذای ماهیها را تشکیل می دهد اما تعداد زیاد آنها اکوسیستم را از تعادل خارج میکنند و در نهایت کلیه گروه های جانوری و گیاهی ذکر شده اعم از مفید و مضر باید تحت کنترل شدید باشند زیرا گیاهی که از طرفی تولید اکسیژن و از طرف دیگر سطح کل برکه را بپوشاند توازن برکه را به هم میزند.

اکسيژن زا ها

گیاهانی که تولید اکسیژن می کنند بصورت شناور در زیر آب سطحی زندگی می نمایند، اینها گاز کربنیک آب را مصرف

و در هنگام روز اکسیژن آزاد و از مواد غذایی ،آب و لجن کف برکه استفاده می کنند.

جلبکها با رشد فوق العاده خود سطح برکه را می پوشانند ، مانع ورود نور خورشید میگردند و حیات کلیه جانداران را به خطر می اندازد.

غذا و پناهگاه

گیاهان برکه با برگهای پهن و سایه ای که ایجاد می کنند پناهگاه امنی برای سایر جانداران ایجاد مینمایند ، زندگی حشرات مانند سنجاقک در گرو اینگونه محیط جنگلی است که گیاهان حاشیه ای برای آنها درست می کنند.

سطح آب و تعداد گياهان

باید توازونی گیاه و سطح آب باشد تا تعادل در آن بر قرار گردد، میزان از سطح به گیاه و میزانی بصورت آزاد وبدون گیاه در نظر بگیرید در این صورت آب برکه سیمایی جذاب به خود میگیرد. بازیاد شدن گیاه و پوشش کامل سطح برکه گیاهان شروع به خشک شدن میکنند و تخمیر ریشه آنها محیط را به گند آب تبدیل میکند. گیاهانی که شروع به سرکشی کرده اند هر سال یک یا دو بار کلیه آنها از آب خاج گردند، گیاه اکسیژن زای Elodea از همین نوع گیاه مفید اما سرکش است.

تعادل در ديد

اگر گیاهی مانند نیلوفر آبی به عنوان گیاه غالب انتخاب گردد بقیه گیاهان زیر سلطه آن قرار می گیرند و به بیننده اجازه رویت دیگران را نمیدهد. همیشه باید بین تعداد گیاهان و انواع آنها نیز رابطه و تعادلی برقرار گردد. اگر سطح آب پر از نیلوفر قرمز و یا زرد باشد هیچ زیبایی خاصی ندارد . البته قطعات تک رنگ هم در گل کاری معمول است اما رنگ مخلوط نعمت دیگری است.سطح آبی گیاهان اجازه اشغال آنرا دارند نباید بیش از یک سوم سطح کل برکه باشد. گیاهانی مانند نی Typha با ساقه بلند خود همه جا را فرا میگیرند بهترین مثال سطح راکد زاینده رود اصفهان است و هم اکنون به علت غالبیت کامل نی که قلمه آن را حدود 40سال قبل با هلی کپتر در آب پخش کردند علاوه بر محدود شدن دید، تبدیل به لجن زاری شده است که بوی تخمیر آن همگان را آزار می دهد . تعادلی هم باید بین گیاهان گلدار و برگی بر قرار گردد زیرا تضاد بین شگل ورنگ است که به برکه میبخشد.

ورزش هاي آبيWater sports

بازي هاي ابي: از نظر نگهداري وبهداشت و سلامت كودكان هزينه بالايي دارد

ورزش هاي آبهاي آرام . شناSwiming

واتر پلوWater poolo

كانو پلوKanopoolo

اب راكد 23*35 عرض*طول

دروازش 1 * 1.5 عرض*طول

با M 2 ارتفاع از سطح اب

 

 

آبنمای موزيکال

( آنچه در اين قسمت آمده ، توضيح مختصري جهت آشنايي ابتدايي و كلي با آبنماي موزيكال است . توضيحات كامل تر در ادامه خواهد آمد.)

پروژه آبنماي موزيكال سر فصل جديد و مدرن از آبنماهاي فضاي عمومي و خصوصي است ،كه در مبحث آبنماها تعريف مي گردد . اين آبنما بصورت نازل ها و فواره هاي متعدد قابل اجراست و معمولا بطور مجزا از نمادهاي مرسوم داخل و مركز استخر (مجسمه) اجرا مي گردد . از جمله قابليت هاي منحصر به فرد اين آبنما رقص آب است كه در كشور ما بي سابقه است.

ديگر قابليت اين آبنما هماهنگي با هر نواخت صوتي است ،كه شامل موسيقي بدون كلام، تصنيف ، ترانه ، سرودهاي ملي و محلي و يا حتي مداحي و مولودي مي باشد ، كه منظره اي زيبا ، هيجان انگيز و زنده را به نمايش مي گذارد.

يكي از مهمترين جلوه هاي بصري اين كلاس از آبنماها رقص هماهنگِ نورهاي رنگارنگ در هنگام اجراي رقص آب است ،كه مجموعاً تصويري خيره كننده را خلق مي كند . مسئله اي كه در اين بخش بر جذابيت بيش از پيش كار مي افزايد ، استفاده از show laserبه منظور پياده سازي تصاوير ، نقش ها و متن هاي مختلف در ميان فواره هاست ، كه بوسيله پرتوهاي ليزر انجام مي گيرد .

تاريخچه و پيشينه آبنماها

آبنما ها درانواع گوناگون آن از سال ها پیش تا کنون مورد علاقه و توجه انسان قرار گرفته و ساخته شده است و در انواع مختلف استخری ، فواره ای ، حوضچه ای و آبشاری معمول بوده است . البته بیشتر آبنما ها در تفرجگاه های شاهانه و کاخ های سلاطین قرار داشته، که نشانه قدرت علمی و نماياندن هنر بومی و همینطور فخر شاهی بوده است .اين خود باعث گردیده تا در ابتدا آبنما ها جایگاه تشریفاتی و غرور آفرینی را در میان مردم داشته باشد .بیشتر علاقه مندی مردم به این موضوع از احسا س آرامش و سبک بالی و جاری بودنی است که از دیدن حرکت و جنب و جوش آب در روح انسان پدید می آید . در این راستا هنر مندان و معماران و دانشمندان قرون گذشته در ایران فعالیت های زیادی انجام داده اند و آثار زیبایی را خلق نموده اند . با شروع عصر ماشین و صنعتی شدن به تدریج آبنما ها جایگاه خود را از دست داده و استفاده از آنها کم رنگ گردید ، به نحوی که دور از تکنولوژی و صنعت به حساب آمد و صرفاً به طبیعت و فضا های بکر کشیده شد .اما در دو- سه دهه اخیر و به ویژه در چند سال گذشته با مشهود شدن تأثیرات مطلوبی که فضا های آبی در شهرهای صنعتی و ماشینی می تواند بر روی آرامش افراد داشته باشد و همچنین در برخی انواع آن ( آبنمای موزیکال ) باعث ایجاد شور و هیجان گردد – که باید آن را مدیون علم روانشناسی دانست .فناوری و تکنولوژی روز دنیا بصورت جدی بر روی این موضوع کار کرد و آبنما های الکتریکی در ابعاد و انواع مختلف اجرا گردید که اکثرا به فواره کردن آب بسنده کردند و چیزی فرا تر از فواره ها در مجموعه آبنما ها، مخصوصا در ایران دیده نمی شود .

در چند سال اخیر کشور های صنعتی درپی اجرای آبنما هایی با تکنولوژی فراتر از یک فواره ساده بر آمدند و دست به ابداع و اجرای آبنما های الکترونیکی زدند ، بارزترین این نمونه ها آبنمای موزیکال است که عظیمترین و مشهورترین آن ها آبنمای « بلاژیو » در فرانسه است ،که به اپرای بلاژیو شهرت یافته است . این آبنما دراستخری دایره ای شکل با تعداد بسیار زیاد، نازل های کوچک و بزرگ که بطور هماهنگ با اجرای صوتی اپرا شروع به افت و خیز مي نمايد و جلوه مبهوت کننده ای را فراهم می آورند . در راستاي همین آبنما های الکترونیکی ، آبنمایی برای نمایش حروف انگلیسی در سال جاری در کشور انگلیس طراحی گردید و هم اکنون در کشورمان شاهد اقبال مسئولین به این گونه آبنما ها هستیم . با شکوهترین طرح آبنمای موزيکال در خاورمیانه در پارک آبی آزادگان شهر تهران به اجرا درآمده است . یک طراحی عظیم ازآبنمای موزیکال و رقص نور که در نوع خود بی نظیر است و با استقبال پرشور مردم مواجه شده وهر روزه میزبان جمع انبوهی از هموطنانمان می باشد. در پی این اقبال عمومی ، شهرداری تهران در صدد بر آمده تا چندین طرح دیگراز همين نوع در شهر اجرا نماید ، که این طرحها در حال سپری کردن فازهای نهایی اجراء خود می باشند . نمونه دیگری که در کشور ما در این کلاس کاری اجرا شده ،در مجموعه الماس شرق مشهد مقدس می باشد ،که طرحي کوچک در قیاس با نمونه مذکور است . این پروژه به لحاظ سابقه اجرا در ایران بکر و فقط دارای نمونه های محدود است ، که بُعد رقابتی کار را ، در جذب توریست و افزایش زیبایی شهری به دنبال خواهد داشت.

پروژه آبنمای موزیکال در قالب های نمایشگاهي ، فرهنگی ـ تفریحی و جاذبه توریستی قابل اجرا و بررسی می باشد و این خود حاکی از میزان جاذبه و توانمندی این پروژه در ساپورت قالب های متعدد می باشد.

برد این برنامه ، در حدود استانی ، کشوری و حتی بین المللی قابل توجیه است . چنانچه کشورهای انگلیس ، فرانسه ، آمریکا و سایرکشورهای صاحب این تکنولوژی، از این دست پروژها ، برای جذب توریست های بین المللی استفاده می نمایند.

این پروژه با توجه به ابعاد و قابلیتهای تعریف شدۀ آن می تواند بصورت پیمانی و حتی مستقل اجراگردد .

انعطاف و قابلیت برنامه پذیری این پروژه به نحوی است ،که می توان آن را با توجه به مناسبت ها و زمان های خاص مذهبی ، فرهنگی و یا مکان های تفریحی و سیاحتی طراحی نموده و به اجرا در آورد.

 

قابليت های متفاوت آبنمای موزيکال

این مجموعه توان اجرای رقص آب بصورت مد های زمانبندی شده و مد های متعدد را ، بطور مجزا داراست . همینطور رقص نور هماهنگ با رقص آب را ، می توان بطور مستقل در مجموعه به اجرا در آورد .

این مجموعه با سیستم کنترل دیجیتال هماهنگ کننده با صوت ، توانایی اجرای هم زمان رقص آب و رقص نور متوازن با صوت را داراست و نکته شایان توجه اینکه برای استفاده از صوت کاملا مختار بوده و حتی در صورت لزوم می توان ا زآن صرف نظر کرد .

بطور مثال در ایام سوگواری می توان ملودی های حزن انگیز و درام را به اجرا در آورد و در اعیاد و شادی ها به فراخور زمان و مکان ، انتخاب ویژه ای را انجام داد . لذا از این بعد کاملا قابل کنترل و انتخاب است . اين تنظيمات را در مورد نور پردازي نيز مي توان اعمال نمود.

دسته بندی فنی و مدل به مدل

آبنمای موزیکال همانطور که پیش از این هم ذکر شد در چندین مدل وبا قابلیت های متفاوت قابل اجراست .

پروژه آبنما در سه مبحث کلی مطرح است :

الف ــ رقص آب

ب ــ رقص نور و نور پردازی و show laser( نمایش لیزر )

ج ــ موزیک هماهنگ با رقص های مذکور

الف ــ رقص آب

در این مود بسته به نوع طراحی شکل هندسی استخر، وسعت و مساحت استخر و همینطور مکان اجرای پروژه به لحاظ داشتن

محیط شهری یا تفریحی از نازل های متفاوتی می توان بهره برد . که به طور مثال شامل انواع زیر می باشد :

1.فواره خيمه 2. فواره عمودی

3. نازل های رقص جهتی 4. نازل های رقص عمودی و خيمه

5.نازل های ثابت 6. نازل های متحرک مکانی

 

که این نازل ها در آبنما پر کاربرد ترین ابزار محسوب می گردند .

بطور کل رقص آب را می توان بصورت مد های تکراری و یا مود های زنده و متغیر که قابلیت برنامه ریزی داشته باشند طراحی کرد . که هر یک به نوبه خود هزینه و تجهیزات خود را می طلبد .اجرای رقص آب می تواند مستقل از نور پردازی و رقص نور باشد . درحالتی بهينه ترمی توان تعداد رقص های ثابت را افزایش داد.همینطوراين قابليت وجود داردكه ، مجموعه آبنما را به صورتی زنده تر برنامه ریزی و تغییر برنامه داد .اما این رقص آب در همراهی با موسیقی ، نور پردازی و رقص نور بسیار پر شور تر و جذاب تر خواهد بود . در این مورد هم مانند رقص آب ساده می توان رقص های متعدد را برنامه ریزي کرد و یک یا چند مود ثابت را بطور گردشی به اجرا گذاشت .رقص آب به لحاظ فنی سنگین ترین بخش اجرای یک آبنمای موزیکال یا هر رقص آب دیگر محسوب می شود و بیشترین هزینه و امکانات پروژه را به خود اختصاص می دهد و از هر نظر جلوه و جذابیت یک طرح آبنما را به خود معطوف می کند . لذا انجام یک طراحی زیبا از مجموعه نازل ها و استفاده از تکنیک های طراحی سخت افزارهاي الکترونیکی و همینطور طراحی رقص های متنوع براساس معیار زیبایی سنجی و جاذبه بصری ، تأثیر بسزایی در هر چه زيباتر شدن یک آبنما دارد ، بنابر این در فازهای اجرايی آبنمای موزیکال یا یک آبنما ، رقص آب ، بیشترین زمان را به خود اختصاص می دهد . رقص آب را بسته به شکل استخر و زاویه دید ناظر يا تماشاچی می توان به اجرا درآورد ، که یکی از مهمترین عوامل در میزان جذابيت طرح است. با این توصیف شکل استخر هر شکلی اعم از مستطیل ، مربع ، دایره و یا هر طراحی خاص دیگري می تواند باشد .

مورد های مختلفی برای رقص آب قابل ارائه واجراست که به تفکیک در زیر ارائه میگردد :

رقص ريتميک

رقصي است که بطور تکراری اجرا می گردد و به تناسب انتخاب ، می تواند همراه با رقص نور، نور پردازی و موسیقی باشد .در مورد نازل ها بايد گفت كه اين فواره ها بدون حرکت بوده ورقص می تواند به دو صورت نرم و یا جهشی به اجرا در آید ، که هریک جاذبه و زیبایی خود را دارد. این مود بیشتر مناسب میادین و فلکه ها است ، که ناظر در حال حرکت آن را مشاهده می کند .

رقص هماهنگ با موسيقی

كه جلوه خاصی دارد و جنبه نمایشی داشته و بیشتر برای مکان های فرهنگی و تفریحی مناسب است . این مورد هم می تواند با نور پردازی و رقص نور همراه گردد که جلوه طرح را در تاریکی شب دو چندان می کند در این مود چهار حالت قابل اجراست که در حالت اول نازل های فواره بدون حرکت بوده و در حالت دوم قابلیت حرکت نازل ها به سمت چپ و راست و یا جلو و عقب وجود دارد .در مود سوم رقص آب به صورت ضربی یا جهشی قابل اجراست و در مود چهارم رقص آب به صورت نرم و موزون و همینطور جهشی می تواند به اجرا درآيد ،كه زيبا ترين جلوه ها را در مود آخر شاهد خواهیم بود .

ب ــ رقص نور

در این بخش تک تک نازل های فواره به کمک نور های رنگی ، صاحب تک رنگ های انتخابی می شوند که اين خاصيت زنده بودن را به رقص آب می بخشد . این نور ها به تناسب رقص آب و موسیقی ، تركيب مي گردند . رقص توأم نورِ نازل ها و رقص آب تصویری مبهوت کننده را به نمایش می گذارند . درمورد رقص نور باید گفت که به دو صورت زیر قابل اجراست :

1. رقص نرم و تغییر روشنایی بصورت نرم و آرام و همینطور on/off 2. رقص صرفا به صورت on/off

نور پردازی

با توجه به نوع طراحی استخر و قرار گرفتن نازل ها در فضای بیرونی استخر، نور پردازی محیطی ، خواهیم داشت .که این بخش نیز فضای پر شوری را ایجاد می کند . این قسمت شامل یک option ویژه است و آنShow Laser ( نمایش لیزر) و ربات های نور پردازی است . به کمک Show Laser تصاویر خاص را می توان درون فواره ها به نمایش گذاشت . مانند پرچم جمهوری اسلامی ایران ، اسامي ائمه « عليهم السلام » ، پیامهای تبریک و تسليت ، تصاویر تک رنگ از پرندگان ، گل ها و تصویرهاي انتخابی دیگر .این ویژگي به حدی بر جذابیت طرح مي افزايد ،که با توجه به نمونه های اجرا شده آن که زیبایی مضاعفی به مجموعه می دهد جای هیچ توصیفی را باقی نمی گذارد .

ج ــ موسيقی

این بخش اساسی ترین قسمت هماهنگ کننده یک آبنمای موزیکال است . که کاملا دراختیار اپراتور اجراکننده بوده و هر انتخابی را می تواند شامل گردد . مانند موسیقی های بدون کلام ، تصنیف های خوانندگان ، مداحی و یا مُولودی خوانی های اعیاد و یا هر نوع صوت دیگر که قابلیت پخش از سیستم های صوتی را داشته باشد .برای ارائه ی موسیقی در محیط آبنما ، بسته به وسعت محيط اجرا ، سیستم صوتی با قدرت متناسب ارائه خواهد شد ،که بتواند بالاترین کیفیت صوتی را ايجاد کند .

 

 

 

 

منابع

· بايد ها و نبايد های در 100 طرح منظر باغ پارک ويلا – مهندس اسماعيل پيش بين

·

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...