رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

افزایش مصرف ، ناشی از اقداماتی که باعث افزایش اثربخشی و کاهش هزینه های استفاده کنندگان است مثال

عایق سازی یک خانه کاهش 50 درصدی اتلاف گرما را به همراه دارد اما لزوماً منجر به کاهش 50 درصدی در مصرف انرژی نمیشود

 

rebound_effect1.jpg

مصداقی از ”قانون تقاضا" :

 

کاهش قیمت ها افزایش مصرف را به دنبال دارد

 

rebound_effect2.jpg

 

Rebound effect در حمل و نقل

· ترافیک تولید شده

· استانداردهای اثربخشی سوخت

· برنامه های ایمنی ترافیک

 

ترافیک تولید شده

ترافیک تولید شده (generated traffic ) :

افزایش سفر خودروها در یک معبر در نتیجه افزایش ظرفیت معابر یا بهبود شرایط سفر

شامل تغییر در زمان سفر، مسیر ، مود، مقصد و تگرار

سفر برانگیخته شده (induced travel ) :

افزایش در کل مسافت پیموده شده خودرو ، بر اساس افزایش تعداد سفر خودروها، سفر های طولانی تر، یا تغییر مود

شامل تغییر زمان و مسیر نمیشود.

تقاضای بالقوه (latent travel demand ) :

سفر های اضافی که در اثر بهبود شرایط سفر ایجاد خواهند شد

بهبود شرایط سفر : ترافیک کمتر ، سرعت طرح بالاتر، هزینه و عوارض کمتر برای خودروها

 

rebound_effect3.jpg

ترافیک تولیدشده ، معبر 2 طبقه در پکن

 

بررسی ترافیک تولید شده از دو دیدگاه :

· ترافیک تولید شده در یک بخش خاص از معبر که گسترش یافته، با تاثیر بر پروژه های کاهش ترافیک

· تغییر در کل سفرهای خودروها (induced travel) ، با تاثیر بر همه منافع و هزینه ها

· سفر برانگیخته شده (induced travel ) :

سود رسانی مستقیم به استفاده کنندگان توسط افزایش حرکت

در عین حال ،افزایش ریسک کلی تصادفات، آلودگی و بی نظمی شهری

4 اثر خاص :

ترافیک تولید شده با تمایل به کاهش اثرات کاهش ترافیک ناشی از گسترش معبر

سفر برانگیخته شده (induced travel ) : افزایش هزینه های خارجی شامل :

هزینه های پارکینگ ، تصادفات ، آلودگی و دیگر تاثیرات محیطی

سفر های اضافی تولید شده :

ایجاد منافع کم برای استفاده کنندگان

شامل سفرهایی که استفاده کنندگان تمایل به صرف نظر کردن دارند

افزایش ظرفیت معبر

ایجاد الگوهای کابری زمین خودرو محور

سیستم های متکی به خودرو شخصی

افزایش سفر خودرو ها

کاهش انتخاب مدهای دیگر حمل و نقل

 

نادیده گرفتن اثرات ترافیک تولید شده :

* اغراق در بیان منافع گسترش ظرفیت معابر

* کم ارزش شدن مد های گوناگون حمل و نقل و مدیریت تقاضای سفر

* مدل هایی که ترافیک ایجاد شده را در نظر نمیگیرند ، ارزش منافع گسترش معبر را 50 درصد و بیشتر افزایش میدهند

 

TTIC - بخش هایی از تدریس آقای مهندس صفری مقدم در دوره های کوتاه مدت ترافیک

  • Like 4
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...