رفتن به مطلب

مونوگرافی محله مهران از ناحیه پنج آیت اله کاشانی منطقه پنج


ارسال های توصیه شده

تهیه کنندگان : شهره سادات پویانفر – معصومه آریانفر – فاطمه دستگیر

 

حد و مرزمحله

کوی مهران شامل خیابان گلهای یک و گلهای دو (حسن آباد قدیم ) که حریم جغرافیایی ناحیه شمالی پنج منطقه پنج شهر تهران است ، که از شمال بزرگراه رسالت ، از شـرق به بزرگـراه اشرفی اصفهانی ، از غرب به بزرگراه رسالت – بلوار آیت اله کاشانی و از جنوب به بلوار آیت اله کاشان ختم می شود و با مساحتی بالغ بر 9/ 572 هکتار در قسمت غرب منطقه واقع شده است . این ناحیه به دلیل پویا بودن و شکل گیری بافت مسکونی در سالهای بعد از سال 58 ( بعد از انقلاب ) عمدتا نوساز و ساختمانهای آن از کیفیت مطلوبی برخوردار می باشد.

 

جدول مربوط به ناحیه پنج :

n5sy2uijcri6k5qrq9k3.jpg

 

 

یکی از محله های واقع در ناحیه شمالی پنج که به بررسی آن می پردازیم حسن آباد شمالی ( گلهای امروزی) است که منتهی به بلوار آیت اله کاشانی می شود.

لینک به دیدگاه

تاریخ تاسیس و پیدایش محله

 

پس از بررسی از اهالی محله (گلها) به نظر می رسد که این محله به طور رسمی از سال پنجاه و هشت (اوایل انقلاب ) شروع به ساخت و ساز کرده است . اما قبل از سال پنجاه و هشت بیشتر اراضی به صورت باغات بوده است .

بیشتر خانه های ساخته شده به صورت خانه های ویلایی بوده است . از لحاظ بررسی وضعیت اجتماعی در بین همسایگان صمیمیت و دوستی برقرار بوده است.از لحاظ آب و برق و گاز محله با مشکلات فراوانی روبرو بوده است . اینطور به نظر می رسد که از سال شصت به بعد محله مجهز به لوله کشی آب شده است .از لحاظ برق مصرفی ابتدا از تیرهای چراغ برق استفاده می شده است اما از سال پنجاه و نه محله از برق مصرفی برخوردار بوده است.

پارک (فضای سبز) برای کودکان قبلاً وجود نداشته. از لحاظ امنیتی نيز ، محله دارای نگهبان یا شبگرد بوده است .

دسترسی به اتوبوس ، مینی بوس و تاکسی محدود بوده است و بیشترین استفاده از وسایل حمل و نقل اتوبوس بوده که در آن زمان شامل یک خط مسیر از شهرزیبا به آزادی بوده است که این محله را نیز شامل می شده است.

از لحاظ تامین سوخت مصرفی بیشتر از نفت و گازوئیل استفاده می کردند. پس از بررسی اینطور به نظر می رسد که از سال 76 به بعد ساختمان سازی به صورت مجتمع رواج پیدا کرده است . در این محله هنوز ساخت و سازهایی با قدمت 15 تا 20 سال وجود دارد که از کیفیت متوسط برخوردار است . این محله شامل دو خیابان موازی هم است و در حال حاضر ابتدای آن به بلوار آیت اله کاشانی و انتهای آن به میدان نور ختم می شود.

لینک به دیدگاه

بررسی محله در حال حاضر

در حال حاضر بیشتر ساختمان های قدیمی در دست ساخت و ساز هستند که البته استانداردهای لازم در این ساخت و سازها رعایت نمی شود و بیشتر جنبه سود دهی برای افراد دارد .درابتــدای خیـابـان گـلها چند ساختمان تجاری – بازرگـانــی – مهنـدسی به چشــم مـی خورد.سازمان شهرداری منطقه پنج ابتدای خیابان گلها قرار دارد و یکی از شعب تامین اجتماعی که جنب آن بانک رفاه کارگران قراردارد در این محله واقع شده است .

از لحاظ فضای سبز این منطقه با کمبود فضای سبز مواجه است . که پاسخگوی نیاز کودکان ، سالمندان و سایر افراد برای تفریحات در روزهای تعطیل نمی باشد . در این محله دو پارک بنام زنبق و عسل وجود دارد.

 

4nm0vmomqtb6xixiw9hu.jpg

-وضعیت محله از لحاظ خدمات و اسباب آسایش شهری ( آب ، برق ، گاز شهری، تلفن ، فاضلاب ، گردآوری زباله و بهداشت ، فضای سبز و پارک ، فرهنگسرا ، خدمات بازرگانی ، دسترسی به اتوبوس از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. و اغلب اوقات افراد محله زمان زیادی را برای سوار شدن به اتوبوس باید در ایستگاه صرف کنند. امکان استفاده از مترو به طور کلی برای ساکنین ناحیه پنج مهیا است . تاکسی خطی ، شخصی ، تاکسی تلفنی در خود محله وجود ندارد اما از مسیرهای دیگر قابل استفاده می باشد.

4nm0vmomqtb6xixiw9hu.jpg

راههای ارتباطی به مرکز شهر از طریق مترو و اتوبوس و تاکسی امکان پذیر است اما محدودیتهای خاص خود را دارد متاسفانه یکی از نارضایتی های بیشتر افراد محله از خدمات شرکت اتوبوسرانی است که تعداد اتوبوسهایی که از این مسیر عبور می کنند بسیار کم می باشد. اضافه کردن اتوبوس از بخش خصوصی و بالابردن کرایه برای کسانی که روزانه از اتوبوس استفاده می کنند با توجه به سطح درآمد آنها یکی دیگر از نارضایتی های افراد محله می باشد.

از لحاظ مذهبی افراد محله گرایش به مراسم های خاص مذهبی دارند. در خود محله مسجدی ساخته نشده اما در محدوده بلوار آیت اله کاشانی چندین مسجد وجود دارد از جمله مساجد امیرالمومنین و الرسول که مردم برای برگزاری مراسم مذهبی روز عاشورا یا خواندن نماز عید فطر به آنجا مراجعه می کنند البته ناگفته نماند که مسیر رفت و آمد چندان دور نیست. محله شامل هیئت نیز می باشد ، که مراسم روزهای عاشورا را هرساله برگزار می کنند.

در تقاطع آیت اله کاشانی با خیابان گلها دسترسی به بانک و خدمات کامپیوتری و آژانس مسکن و . . . به راحتی امکان پذیر است.

فرهنگسرای نور که در این محدوده قرار دارد امکاناتی را در اختیار نوجوانان و جوانان قرار می دهد و هر پنجشنبه و جمعه بازارچه ای جنب این نگارخانه برگزار می گردد که در آن افرادی که در این نگارخانه آموزشهایی دیده اند و یا از خود ابتکاری دارند کارهای دستی خود را به نمایش و فروش می گذارند. البته در جنب این نگارخانه یک مرکز شهر کتاب نیز موجود است که افراد محله کتاب های مورد نیاز و وسایل تحریری خود را اغلب از آنجا تهیه می کنند.

در این محله بیشتر در مقاطع پیش دبستانی و دبستان و متوسطه وجود دارد که اکثرا غیردولتی است از جمله پیش دبستانی گلها و در دوره متوسطه دبیرستان دخترانه پروفسور و دبیرستان پسرانه محمد (ص) قرار دارد.

سابقا خیابان گلها منتهی به میدان نور می شده است که بر زیبایی این منطقه افزوده بود و حتی در ساعاتی از روز مردم جهت تفریح به آنجا می رفتند که اخیرا این میدان تخریب شده و چندین پل عظیم به منظور سبک کردن ترافیک و کاهش تصادفات در این منطقه توسط طراحان احداث شده است که از بالا به بزرگراه شهید ستاری و از پایین به بزرگراه رسالت ختم می شود .

لینک به دیدگاه

چگونگی روابط مردم محله با یکدیگر :

افراد و همسایه ها به دلیل نوساز بودن محله وزیاد بودن تعداد واحدهای مسکونی که اکثرا 6 الی 15 طبقه یا بیشتر دیده می شود که این امر موجب شده آشنایی چندانی بایکدیگر نداشته و رابطه دوستانه ای بینشان برقرار نمی باشد به جز افرادی که در جرگه قدیمی های محل محسوب می شوند و هنوز هم در آنجا مستقر هستند. بیشترین افــراد سـاکـن در این محله از قـشـر متـوسـط رو به بالای جامعه می باشند و اکثرا کارمند و دانشجو هستند .

وضعیت بهداشتی و درمانی محله :

در حال حاضر دسترسی به درمانگاه و داروخانه راحت تر از قبل است . تعداد مجتمع پزشکی در مسیر بلوار آیت اله کاشانی موجود است . که افراد محله در صورت لزوم از خدمات آن استفاده می کنند. از جمله این درمانگاه ها یکی درمانگاه امیر از سمت جنوب و دیگری درمانگاه ابن سینا در قسمت شرق آیت اله کاشانی می باشد.

وضعیت نظافت در این محله مطلوب است . تمام زباله های راس ساعت 12 شب و 3 شب از کوچه های جمع آوری می شوند و بعضی واحدهای مسکونی اقدام به نصب سبدهای فلزی بزرگی در جلوی درب مجتمع ها می کنند و این گونه اقدامها از کثیف شدن کوچه ها جلوگیری می کند البته شهرداری با نصب یکسری سطل های مخصوص زباله به مقوله نظافت محله کمک شایان توجهی کرده است .

شبکه گازرسانی در محله انجام شده است و همه افراد محله از امکانات این شبکه برخوردار خواهد شد.

لینک به دیدگاه

معضلات محله :

کمبود امکانات تفریحی و فرهنگی کافی برای جوانان و نوجوانان این محله برای پر کردن اوقات فراغتشان یکی از عواملی است که باعث می شود جوانان اوقات خود را به بطالت بگذرانند.

فرهنگسرای نور واقع در میدان نور (علامه جعفری) قرار دارد که از لحاظ مکانی فاصله چندانی با این محله ندارد.

اکثر ساختمانهای ساخته شده به علت کمبود فضا جهت ساخت و ساز بیشتر رشد طولی داشته است . وفضای کافی به پارکینگ اختصاص داده نشده که همین امر پاسخگوی فضای کافی برای پارک اتومبیل های ساکنین کوچه را ندارد . باید گفت که در محله تنها یک پارکینگ عمومی موجود است که متعلق به کارکنان سازمان شهرداری و اداره برق است .

عرض کم کوچه های باعث می شود که عبور و مرور سایر اتومبیل ها با مشکل مواجه شود . ساخت و ساز همزمان چندین پروژه همراه هم باعث ایجاد سر و صدا برای سایر ساکنین می شود که این امر یکی از نارضایتی های ساکنین یک کوچه را شامل می شود.

از لحاظ دسترسی به مایحتاج اولیه از جمله مواد غذایی شامل چندین سوپرمارکت و میوه فروشی و یک نانوایی می باشد که از این لحاظ افراد محله دچار مشکل نیستند.

یکی دیگر از معضلات این محله مربوطه به آسفالت سطح خیابانها می باشد که از کیفیتی پایین برخوردار است و هنوز اقدامی از سوی شهرداری جهت ترمیم آسفالت خیابان ها صورت نپذیرفته است .

-بررسی منطقه از نظر امنیت و آسیب شناسی و جرم شناسی :

در روز قبل از صبح زود تا قبل از تاریک شدن عبور و مرور افراد محله همراه با آرامش است اما در بعد از تاریک شدن کمترین عبور و مرور مشاهده می شود که به علت تاریک بودن خیابان اصلی است که از روشنایی کافی برخوردار نیست.

مواردی از قبیل زدن کیف خانمها یا ایجاد مزاحمت برای دختران در محله که در چند سال اخیر به وقوع پیوسته که البته نادر بوده است اما همین امر باعث شده افراد

محله احتیاط لازم در ساعتهای خاصی مثل صبح زود و شب از لحاظ امنیتی داشته باشند.

جمعیت نواحی ترافیکی : در تقسیم بندی صورت گرفته جمعیت نواحی ترافیکی منطقه پنج به 5 طبقه تقسیم می شود. ناحیه های ترافیکی 502 ، 512 و 514 در طبقه کمترین جمعیت ( جمعیتی بین 164 تا 8370 ) نفر قرار گرفتند و ناحیه های ترافیکی 523 ، 524 ، 525 در طبقه بیشترین جمعیت منطقه ( جمعیتی بین 33713 تا 49609 ) نفر قرار گرفتند.

به طور كلي ناحیه پنج دارای ویژگیهای مثبتی همچون وجود آب و هوای مساعد ، جوان بودن بافت شهری ، فضای سبز (شامل پارکها) و . . . می باشد .

ابـزار تحقیــق : مصاحبه با اهـالــی محـــل ( بـویژه ساکنان قدیمی، همسایه ها، مغازه دارها ، جوانان (دختر و پسر) . معلمان مدرسه محله ، اعضای مسجد محل ، مراجعه به کلانتری ، بسیج شهرداری ، عکس ، نقشه و کتاب ، گزارش ، مقالات در مطبوعات ، مشاهده مستقیم .

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...