رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سیستم تک جزئی one component system

با در نظر گرفتن وابستگی آنتالپی به دما و فشار و اختلاف آنتروپی فازهای مختلف یک ماده می توان تغییرات انرژی آزاد (در تمام تمرین منظور انرژی آزاد گیپس می باشد) آن را محاسبه کرد. از آنجائیکه یک سیستم تک جزئی بسته، فقط دو متغییر مستقل دارد، تابعیت G از حالت ماده را می توان بوسیله انتخاب P و Tبه عنوان متغییرهای مستقل بررسی نمود، در اینجا به بررسی تغییرات در فشار ثابت می پردازیم. زیرا که در یک ماده خالص ترکیب که تغییری نمی کند و انرژی آزاد با دما تغییرات مشهودتری انجام می دهد.

 

a1.JPG

 

در یک سیستم تک جزئی وقتی تعادل برقرار می شود که سیستم دارای حداقل انرژی آزاد باشد. فازی پایدار خواهد بود که در دمای داده شده کمترین انرژی آزاد را داشته باشد. نمودارهای انرژی آزاد فازهای مایع و جامد در زیر رسم شده اند.

 

a2.JPG

می توان دریافت که در فشار ثابت و دمای بیشتز از دمای ذوب، حداقلل انرژی آزاد وقتی حاصل می شود که تمام جزء ما در فاز مایع باشد و وقتی دما کمتر خواهد شد حداقل انرژی وقتی حاصل می شود که تماماً در فااز جامد باشد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...