رفتن به مطلب

ارقام يونانی ريشه مصری دارد


ارسال های توصیه شده

يونانی ها در دوره باستان برای نمايش ارقام از حروف و نمادهای جانبی استفاده می کردند .نوآوری و خلاقيت دانشمندان علوم نجوم، فيزيک و رياضی يونان باستان همواره مايه شگفتی و تحسين بوده است، با اين حال به نظر می رسد آنها سيستم شمارش خود را، که مبنای بسياری از محاسبات بديع متفکران يونانی بود، از خارج وارد کرده باشند.

تحقيقات تازه حاکی از آن است که يونانی ها سيستم معروف به "ارقام الفبايی" خود را از مصری ها وام گرفته و برخلاف باورهای ديرينه خود خالق آن نبوده اند.

" رونق بازرگانی ميان يونان و مصر پس از سال 600 پيش از ميلاد مسيح، باعث شد يونانی ها اين سيستم را اتخاذ کنند" دکتر کريستوماليس

 

دانشمندان يونانی، از جمله ارشميدس (رياضيدان و فيزيکدان)، ارسطو (فيلسوف و بنيانگذار بسياری از علوم نوين) و همچنين اقليدس، ارقام الفبايی يونانی را بر ساير سيستم ها ترجيح می دادند و از آن استفاده می کردند.

 

رونق بازرگانی

دکتر استفان کريسوماليس از دانشگاه مک گيل کانادا، ضمن تحليل و مقايسه ارقام الفبايی يونانی و ارقام مصری، که از اواخر قرن هشتم قبل از ميلاد تا سال 450 ميلادی در مصر رايج بود، به شباهت های خيره کننده ای ميان ها آنها پی برده است.هر دو سيستم در هر "پايه" از 9 علامت استفاده می کنند. پس ارقام يکان از يک تا نه شمرده می شود و ارقام دهگان از 10 تا 90 و الی آخر. همچنين هر دو سيستم فاقد رقم صفر هستند.ارقام الفبايی از اواخر قرن چهارم پيش از ميلاد بار ديگر در جهان يونانی زبان عموميت يافتدکتر کريستوماليس می گويد گمان می کند که رونق بازرگانی ميان يونان و مصر پس از سال 600 پيش از ميلاد، به اتخاذ اين سيستم از سوی يونانی ها منجر شده باشد.به گفته وی احتمال دارد بازرگانان يونانی سيستم شمارش مصری ها را در آن کشور ديده و آن برای مقاصد خود به کار گرفته باشند.

وی به بی بی سی گفت: "می دانيم که ميان يونانی ها و مصری ها در آن دوره ارتباط های بسيار گسترده ای وجود داشته است."از قديم تصور می شد که اين سيستم توسط يونانی های غرب آسيای صغير، همان ترکيه امروز، خلق شده باشد.در فاصله سال های 475 تا 325 پيش از ميلاد مسيح، ارقام الفبايی از دور خارج شد و سيستم ديگری که به "آکروفونيک" معروف است جای آن را گرفت.با اين حال ارقام الفبايی از اواخر قرن چهارم پيش از ميلاد بار ديگر در جهان يونانی زبان عموميت يافت.اين سيستم تا زمان سقوط امپراطوری بيزانس در قرن پانزدهم مورد استفاده بود.اين تحقيقات قرار است در نشريه "آنتی کوئيتی" منتشر شود.

 

پل رينکان خبرنگار علمی بی بی سی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...